Gå til innhold

Tåler vi ikke lengre uskyldig Aprilspøk? Aprilspøk borte media.


Aprilspøk er blitt historie.   

73 stemmer

  1. 1. Aprilspøk fortsatt noe å ha i media?

    • Ja. Uskyldig morro.
      53
    • Nei. Uakseptabelt.
      18
    • Aprilspøk er ukjent for meg.
      2


Anbefalte innlegg

Mange aviser tør ikke lengre å ha aprilspøk på 1. April.

Tradisjonelt har aprilspøk vært dagens nyhetsartikkel uten stygge angrep på noen. Unge nå vet nok ikke hva aprilspøk er engang.

Har vi blitt helt ødelagt av krenkelse og sårbarhetshysteri? Uskyldige spøker som kanskje lurte noen til å oppsøke et sted, fordi det ble skrevet at man kunne få noe gratis eller at noe sensasjonelt skulle skje.

Mulig den yngre generasjon ikke har sans for aprilspøk? I dag er jo svindel og lureri dagligdags på Facebook og sosiale medier. Fake news er en egen industri i dag, i forhold til før. Så aprilspøk kan ha gått ut på dato. Jeg syntes aprilspøk har vært en artig tradisjon, fordi det ofte var godt laget og bidro til litt latter i et alvorlig nyhetsbildet. 

Dessuten er vi ekstremt krenkbare nå. Før tålte nok folk å bli lurt på en ufarlig og morsom måte på denne dagen. En dag i året med litt lekenhet hos befolkningen.

For meg er vi over i grenselandet på idioti de siste år. Vi leter etter krenkelser og blir også krenket på vegne av andre (som ikke er krenket selv). Slik som at man ikke lengre skal skrive at noen er feite, men nå skal si enorme.

Til dere som ikke vet hva aprilsnarr er, det er ikke mobbig og trakassering! 

Aprilsnarr er den godtroende som blir lurt 1. april, som er en dag da det skal være lov å narre hverandre. Skikken er utbredt over hele Europa og Nord-Amerika.

Endret av plankeby
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • plankeby endret tittelen til Tåler vi ikke lengre uskyldig Aprilspøk? Aprilspøk borte media.
Gavekort skrev (12 minutter siden):

Det handler om journalistisk integritet, ikke krenkelse. Hvorfor skal alt være krenkehysteri?

Jeg klarer ikke se hvordan aprilspøk 1. April har ødelagt journalistisk integritet de siste 40 åra. I dag er vel misbruk av dramatiske overskrifter der alle er i sjokk, mer ødeleggende for troverdighet? Aviser i dag, særlig på nett fremstår mye mindre seriøse enn for 20 år siden. Da det i dag er miks av nyheter og sladder. Nå går klikkagn foran innhold. Forbi Se og Hør som avisene ikke ville ligne før i tiden.

Aprilsnarr har jeg mange gode minner fra, det bidro til humor og lett morro i alle aldre. Vi må tørre å være litt lekne en gang i året.

Sikkedt noen som feiltolket dagen totalt før, men slik vil det alltid være uansett. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det er så enkelt som at tidligere var det morsomt når betrodde, seriøse journalister og aviser holdt hele befolkningen for narr, og det var morsomt å se hvor grensen gikk for trolig / utrolig som fortsatt fikk folk på limpinnen.

I dag er derimot denne virkeligheten borte. Selv ikke NRK har i nærheten av den tillit som den hadde før, og det meste av informasjon man kommer over er besudlet med tvil og mistillit, og så mye feilinformasjon at hvem som helst nå kan påstå at alle andre er fake news. 

Det er utrolig viktig å prøve å beholde et snev av tillit i journalistikken fortsatt, og å kjøre ut store aprilsnarrer på forsidene ville være å skyte seg selv i foten i dagens virkelighet.

Mindre aviser med mer fast og begrenset publikum som Klassekampen kan nok fortsatt koste på seg en liten spøk uten at det gjør noe.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Phantom Software skrev (1 minutt siden):

Det er så enkelt som at tidligere var det morsomt når betrodde, seriøse journalister og aviser holdt hele befolkningen for narr, og det var morsomt å se hvor grensen gikk for trolig / utrolig som fortsatt fikk folk på limpinnen.

I dag er derimot denne virkeligheten borte. Selv ikke NRK har i nærheten av den tillit som den hadde før, og det meste av informasjon man kommer over er besudlet med tvil og mistillit, og så mye feilinformasjon at hvem som helst nå kan påstå at alle andre er fake news. 

Det er utrolig viktig å prøve å beholde et snev av tillit i journalistikken fortsatt, og å kjøre ut store aprilsnarrer på forsidene ville være å skyte seg selv i foten i dagens virkelighet.

Mindre aviser med mer fast og begrenset publikum som Klassekampen kan nok fortsatt koste på seg en liten spøk uten at det gjør noe.

Internett ødela nok mye for media. Journalister skal nå produsere en haug saker hver dag, da det skal dyttes inn nye artikler hver time på nett. Det er antall klikk som teller, laga drama og blåse opp småsaker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aprilsnarr har vært et morsomt innslag i min barndom, og senere av og til skapt noen morsomme historier å snakke om. Man har den legendariske til BBC om spaghetti trær som skapte et rush av mennesker som ringte inn og lurte på hvordan man kunne få tak i slike, og jeg husker selv jeg gikk på limpinnen og ble kraftig provosert av at Tono skulle kreve penger fra fotballfans som brukte deres melodier i sine sanger på kamper. 

Hvorvidt det har noen særlig nytteverdi i disse tider vet jeg ikke, vi har så mye annen underholding lett tilgjengelig, der behovet tilfredstilles innen sekunder. 

Jeg registerer ihvertfall at det er vanskelig å finne spøker nå til dags, annet i lokalavisene. 

Jeg tror ikke det blir borte pga krenkelseshysteri, det har vel heller bare gått av moten, og skaper kanskje mer bryderi for avisen nå enn tidligere dersom en avis prøver seg. Til sammenligning er jo vanlige pranks fremdeles morsomt og i vinden. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (14 minutter siden):

Jeg klarer ikke se hvordan aprilspøk 1. April har ødelagt journalistisk integritet de siste 40 åra. I dag er vel misbruk av dramatiske overskrifter der alle er i sjokk, mer ødeleggende for troverdighet? Aviser i dag, særlig på nett fremstår mye mindre seriøse enn for 20 år siden. Da det i dag er miks av nyheter og sladder. Nå går klikkagn foran innhold. Forbi Se og Hør som avisene ikke ville ligne før i tiden.

Aprilsnarr har jeg mange gode minner fra, det bidro til humor og lett morro i alle aldre. Vi må tørre å være litt lekne en gang i året.

Sikkedt noen som feiltolket dagen totalt før, men slik vil det alltid være uansett. 

Så du mener at siden integriteten er i bunn så kan de like godt poste tulleartikler? Synes det er et tynt argument.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Så du mener at siden integriteten er i bunn så kan de like godt poste tulleartikler? Synes det er et tynt argument.

Tja. Aprilspøk viser evne til å ta seg uhøytidelig. Sakene man lager er heller ikke noe som øker mistillit? Man spøker jo ikke med krig, fred og viktig politikk, eller noe som inngripende i hverdagen.

Endret av plankeby
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 minutt siden):

Tja. Aprilspøk viser evne til å ta seg uhøytidelig. Sakene man lager er heller ikke noe som øker mistillit? Man spøker jo ikke med krig, fred og viktig politikk. 

Hva med alle de seriøse sakene som krig, fred og viktig politikk som postes på 1. april?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (9 minutter siden):

Hva med alle de seriøse sakene som krig, fred og viktig politikk som postes på 1. april?

Forstår ikke helt hva du mener. Vi har aldri hatt kultur for å tulle med de sakene 1. April. Aprilspøk har ikke noe med å tulle med alvorlige saker, det har heller ingen aviser gjort i historien (har ikke sjekket kilder, men det ville blitt skandale). Som jeg nevnte i innlegg over. Mange av spøkene siste 40 år har vært godt laget med morsom vri. F. eks. nyheter om at en spesiell TV fjernkontroll åpnet bildører. Det var på starten av 80-tallet. Da fjernkontroll til å låse/åpne bildører kom på markedet. Spøker som passet til hver sin tid, uten å ramme noen. Kanskje man kontaktet sin bilforhandler eller noe, da fikk man svar at "ha ha du gikk på den ja". 

Endret av plankeby
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (2 minutter siden):

Forstår ikke helt hva du mener. Vi har aldri hatt kultur for å tulle med de sakene 1. April. Aprilspøk har ikke noe med å tulle med alvorlige saker, det har heller ingen aviser gjort i historien (har ikke sjekket kilder, men det ville blitt skandale). Som jeg nevnte i innlegg over. 

Det er mange der ute som har vansker med å skille mellom spøk og alvor, så hvordan kan mediene forsikre seg om at alvor blir tatt alvorlig om alt kan være en spøk?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Baranladion said:

... og jeg husker selv jeg gikk på limpinnen og ble kraftig provosert av at Tono skulle kreve penger fra fotballfans som brukte deres melodier i sine sanger på kamper. 

....

 

 

Der har du noe av problemet. Slike ting kan irritere mange, men så vet de ikke at de ble lurt og det fyrer da bar opp under fordommer/misnøye/etc.

Et annet problem er at ting som postes på internett lever videre etter 1. 

1. april hadde sin tid, men den tiden er forbi.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (3 minutter siden):

Det er mange der ute som har vansker med å skille mellom spøk og alvor, så hvordan kan mediene forsikre seg om at alvor blir tatt alvorlig om alt kan være en spøk?

Vet du kommenterer dyktig her inne, men forstår deg ikke nå. Hvor har du det i fra, at alt kan være en spøk, slik har det ALDRI vært. Ja alt av uskyldige artikler kan være usikre den dagen. 

Mulig du ikke har erfaring med hva aprilspøk er? 🤔

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (4 minutter siden):

En aprilspøk idag blir fort en falsk nyhet i morgen som sprer seg ukontrollert. Den kan også blomstre opp igjen mange år senere og bli spredt på nytt. Bedre å være føre var enn etter snar.

Den ser jeg. Derfor skal ikke spøken være av alvorlig grad. 

Aprilspøk ser jeg som noe bra i en tid med mye stygge falske ting som spres på nett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (7 minutter siden):

En aprilspøk idag blir fort en falsk nyhet i morgen som sprer seg ukontrollert. Den kan også blomstre opp igjen mange år senere og bli spredt på nytt. Bedre å være føre var enn etter snar.

Aprilspøker handler ikke så ofte om pedofili-ringer som spiser barn i pizza-sjapper, men ting som at vinmonopolet har overskudd på cognac og man kan møte opp med bøtte for å få 10 liter gratis. Hvis det blir en «falsk nyhet» så er det ikke så problematisk.

Man kan vel like gjerne se aprilspøker som en påminning om at man skal forholde seg kritisk til det man leser.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...