Gå til innhold

Tåler vi ikke lengre uskyldig Aprilspøk? Aprilspøk borte media.


Aprilspøk er blitt historie.   

73 stemmer

  1. 1. Aprilspøk fortsatt noe å ha i media?

    • Ja. Uskyldig morro.
      53
    • Nei. Uakseptabelt.
      18
    • Aprilspøk er ukjent for meg.
      2


Anbefalte innlegg

2 hours ago, plankeby said:

Når noen blandercaprilspøker inn i kontekster med fake news eller woke, krenke og annet, da har man bommet kraftig i sin viten om hva aprilspøk er.

Bilde: GETTY STOCK/HUFFPOST ILLUSTRATION

5ca0c9e11f0000bf007f0b0b.webp

Endel av våre nye landsmenn ser ikke på aprilspøk som spøk, men en dag som brukes til å fortelle løgnhistorier dagen lang. Strength forbudt i Islam.
 
Mulige norske avisredaksjoner etterhvert har tilpasset innholdet for de som ikke klarer å skille mellom spøk og løgn.

image.thumb.png.01173067f238ad2e2acc528db28dbc06.png

 

https://islamqa.info/en/answers/10834/april-fools

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
23 hours ago, Gufi said:

Synes det er artig med aprilsnarr, og nå var det en aprilspøk om at Nikolai Astrup (H) skulle flytte til Sveits.

https://www.vg.no/nyheter/i/0QgmzJ/nei-hoeyre-politiker-nikolai-astrup-flytter-ikke-til-sveits

NTB, VG, Avisa Oslo og Nettavisen gikk gikk alle fem på og publiserte dette som "nyhet".
Kan være at problemet med aprilspøk er at dagens avisredaksjoner ikke er bemannet med folk som har kritisk sans. Her ble media avslørt i sin iver etter "clicks". Da kan vi anta at det meste av "nyheter" i "seriøse" media er postet uten noen særlig med kildesjekk.

https://www.nettavisen.no/nyheter/astrup-spoken-en-darlig-aprilsnarr/s/5-95-1013899

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (14 timer siden):

Noen ganger litt, andre ganger mye. Kranglefant. 🙂

Det er en relevant distinksjon her.

Hvis det er sånn at det aldri har skjedd (?) at en første april spøk har blitt til «fake news» i betydningen ondsinnet politisk manipulerende løgn av den enkle grunn at temaene som brukes til april spøker er for langt unna til at det er mulig å pervertere dem til «demokrater spiser barn under pizzarestaurant» så faller vel hele argumentet ditt sammen.

-k

Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (7 timer siden):

Endel av våre nye landsmenn ser ikke på aprilspøk som spøk, men en dag som brukes til å fortelle løgnhistorier dagen lang. Strength forbudt i Islam.
 
Mulige norske avisredaksjoner etterhvert har tilpasset innholdet for de som ikke klarer å skille mellom spøk og løgn.

image.thumb.png.01173067f238ad2e2acc528db28dbc06.png

 

https://islamqa.info/en/answers/10834/april-fools

Det juges mye blant eller fra muslimer også, så der er det mye dobbeltmoral. Men, humor er nok ikke noe man liker i islam. 

Nå er haramlisten så lang at mange (unge) uansett ikke holder seg til alt. Hvem sitter å bare hører på sitering av Koranen og ikke noe annet.... Konservativt så er alt som tar bort fokuset fra Allah Haram. 

Aprilspøker i resten av verden vet jeg ikke mye om. Nå har nyheter og presse utenfor Skandinavia hatt en mye hardere sladre- og mer ond profil historisk enn vi er vant til. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
16 minutes ago, plankeby said:

Aprilspøker i resten av verden vet jeg ikke mye om. Nå har nyheter og presse utenfor Skandinavia hatt en mye hardere sladre- og mer ond profil historisk enn vi er vant til. 

Tamt i Norge, men fortsatt noen som tåler en spøk i UK, 

https://www.theguardian.com/theguardian/2023/apr/01/megxit-to-mcnugget-boots-some-of-the-best-april-fools-day-2023-gags

 

Lenke til kommentar

Man utøver ikke aprilspøker mot mennesker man ikke kjenner godt, eller som man føler har et tvilsomt forhold til deg, fordi det vil forme førsteinntrykket deres eller forsterke et eventuelt negativt inntrykk.

I dag er det lav tillitt til (nett)aviser hos en stor andel av befolkningen i vestlige land -- en holdning hovedsakelig drevet av misinformasjon -- så nettavisene ønsker nok ikke innhold som kan forsterke inntrykket av at de er useriøse eller lure kundene som i utgangspunktet er mest disponert til å tro at de seriøse mediene er useriøse.

...jeg blir dog overrasket om papirutgavene ikke har aprilspøker.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
21 hours ago, plankeby said:

Mange aviser tør ikke lengre å ha aprilspøk på 1. April.

krenkehysteriet når nye høyder :D Jeg tipper det kommer til å fortsette i feil retning helt til vi blir fullstendig handlingslammet, noe som allerede har skjedd i mange sammenhenger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (9 minutter siden):

krenkehysteriet når nye høyder :D Jeg tipper det kommer til å fortsette i feil retning helt til vi blir fullstendig handlingslammet, noe som allerede har skjedd i mange sammenhenger.

Tiden får vise hva man om 100 år vil skrive i historiebøkene om tiårene nå. 

Dersom man har en mantra om å legge den mest onde hensikt i alt, graver man seg ned.

Lenke til kommentar
1 minute ago, plankeby said:

Tiden får vise hva man om 100 år vil skrive i historiebøkene om tiårene nå. 

Dersom man har en mantra om å legge den mest onde hensikt i alt, graver man seg ned.

Helt enig. Nå skal vel Pippi Langstrøme og Emil på Lønneberget historiene skrives om.

Lenke til kommentar

Om media så må være mer forsiktig enn før, så hadde det vært bedre om de heller lente seg på humor og satire på 1. April, fremfor for å kaste inn håndkleet. Så lenge det er skrevet slik at det er opplagt for enhver at det er noe som skurrer, så ser jeg ikke problemet.

F.eks. kunne man sikkert skrevet en kort artikkel om at Norges nasjonalsang «Ja, vi elsker dette landet» skal miste sin status, og byttes ut med «Gud signe vårt dyre fedreland» grunnet de økende matvareprisene.

De fleste har vel aldri klart å bli lurt av avisenes 1.april-spøker uansett.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
O3K skrev (11 minutter siden):

De fleste har vel aldri klart å bli lurt av avisenes 1.april-spøker uansett.

Mange har nok blitt lurt, men som jeg litt kjedelig repeterer her, det man lurte noen med (i aviser/TV) handlet ikke om noe veldig alvorlig. Ingen fikk traumer eller redsel, man tullet ikke med alt. Humor har blitt litt mer hard og stygg i dag. 

Et paradoks at den unge woke og krenke generasjonen også er de som skal tøye humor mye, med delvis tråkke på andre personer. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
4 minutes ago, frohmage said:

Hver sin smak. Gjentar han ikke bare poengene "klimaskeptikere" har brukt i årevis? Som at "hva vi gjør betyr ingenting så lenge fattige land forurenser mest" osv.

Det er nok feil og det er nok litt mer nyansert enn som så. Men enkelte klarer jo ikke se helheten og det store bildet, det er sant :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
plankeby skrev (46 minutter siden):

Humor har blitt litt mer hard og stygg i dag.

Humor trenger ikke være hard og stygg; Det er helt opp til forfatteren. Om så humoren på 1. april må fordummes, så synes jeg det er å foretrekke, istedet for at man skal gå rundt og være redd for å støte noen.

Jeg vil heller lese om at orgelet i nidarosdomen skal byttes ut med en synthesizer fra Yamaha for å spare penger, fremfor at media skal være stumme på 1. april. Heller dumt enn stumt.

Endret av O3K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er trådstarterens premiss underbygget, eller er dette bare spekulasjoner med en forkjærlighet for sånn-har-det-blitt-retorikk?
Er det rikig å fremstille det slik at det er mangel på mot som er årsaken til mange avisers påståtte aversjon mot aprilsnarr?
Er det egentlig de unge/krenka/woke som er skyld i aprilsnarrenes fravær? Eller kunne det gitt like mye mening å spekulere i de eldres mediavaner, dårlige kildekritikk, og lettlurt-het?
Er det gitt at årsaken er krenkehysteri, eller er det bare forklaringsmodellen man foretrekker?

Jeg annerkjenner begrunnelsen NRK foreslår, at aprilsspøker risikerer å drukne blant andre falske narrativer, det er likevel en liten vei derifra til å nok en gang anklage folk for å være så hårsåre/krenka/unge/fintfølende.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...