Gå til innhold

Tåler vi ikke lengre uskyldig Aprilspøk? Aprilspøk borte media.


Aprilspøk er blitt historie.   

73 stemmer

  1. 1. Aprilspøk fortsatt noe å ha i media?

    • Ja. Uskyldig morro.
      53
    • Nei. Uakseptabelt.
      18
    • Aprilspøk er ukjent for meg.
      2


Anbefalte innlegg

Atib Azzad skrev (8 minutter siden):

Jeg annerkjenner begrunnelsen NRK foreslår, at aprilsspøker risikerer å drukne blant andre falske narrativer, det er likevel en liten vei derifra til å nok en gang anklage folk for å være så hårsåre/krenka/unge/fintfølende.

Ok. Men når noe har endret seg (færre aprilspøker) så er det vel rimelig å anta at dette har en grunn (eller flere)?

Om disse grunnene er hårsårhet, krenkethet, hersens ungdom, forekomsten av fake news, frykt for generell skepsis til medier, nye fragmenterte kulturgrupper, lettlurthet eller sure gubber kan alltids diskuteres, men <ett eller annet> er forskjellig i dag kontra 1950. Hvis man savner 50-tallets spøker så er det nærliggende å hevde at «ting var bedre før» mhp hvordan samfunnet muliggjør det å spøke.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, knutinh said:

Ok. Men når noe har endret seg (færre aprilspøker) så er det vel rimelig å anta at dette har en grunn (eller flere)?

Ja, selvsagt, det var bare grunnlaget på hvis man konkluderte jeg stillte spørsmål ved, det ser ut til å være stor enighet i tråden om at årsaken er et verdisett som man bruker å tilskrive de unge.

Quote

Om disse grunnene er hårsårhet, krenkethet, hersens ungdom, forekomsten av fake news, frykt for generell skepsis til medier, nye fragmenterte kulturgrupper, lettlurthet eller sure gubber kan alltids diskuteres, men <ett eller annet> er forskjellig i dag kontra 1950. Hvis man savner 50-tallets spøker så er det nærliggende å hevde at «ting var bedre før» mhp hvordan samfunnet muliggjør det å spøke.

Ja, selvsagt, poenget mitt var at man ser ut til å summere at det dreier seg om såkalt krenkethet, uten at jeg kan se at det foreligger bevis for å konkludere slik man tilsynelatende har gjort, allerede fra åpningsinnlegget.
 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror ikke det handler om at folk blir krenket, mere at vi er i en tid hvor Russland spyr ut falske narrativer om Ukraina og vice versa, gale amerikanske politikere hyler og skriker om valg som ble stjålet fra dem for flere år siden, Elon musk troller media mest mulig osv. De har bare ikke mulighet til å bevisst lyve om ting for moro skyld. Alle, absolutt alle generasjoner mener "alt var bedre før". Nostalgien sine rosa briller, det.

Endret av Bytex
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (23 minutter siden):

Ja, selvsagt, det var bare grunnlaget på hvis man konkluderte jeg stillte spørsmål ved, det ser ut til å være stor enighet i tråden om at årsaken er et verdisett som man bruker å tilskrive de unge.

Ja, selvsagt, poenget mitt var at man ser ut til å summere at det dreier seg om såkalt krenkethet, uten at jeg kan se at det foreligger bevis for å konkludere slik man tilsynelatende har gjort, allerede fra åpningsinnlegget.
 

Trådstarter snakker rett nok mye om krenkethet, men til hans/hennes forsvar så nevnes da vitterligen «unge» og «Fake news» også?

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 minutes ago, knutinh said:

Trådstarter snakker rett nok mye om krenkethet, men til hans/hennes forsvar så nevnes da vitterligen «unge» og «Fake news» også?

At det er falske narrativer som har laget en aversjon mot aprilsnarr, er vel det eneste som er nogenlunde etablert.
At årsaken er at folk er unge, eller krenka, ser ut som ubegrunnede spekulasjoner sålangt, for min del.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (Akkurat nå):

At det er falske narrativer som har laget en aversjon mot aprilsnarr, er vel det eneste som er nogenlunde etablert.
At årsaken er at folk er unge, eller krenka, ser ut som ubegrunnede spekulasjoner sålangt, for min del.

Jeg kaster ut mange ubegrunnede spekulasjoner her inne. Hvis jeg først skulle ha lest fagfelle-vurdert forskning om alt jeg har tanker om som måtte jeg ha hatt færre tanker om ting. Noen synes sikkert at det hadde vært en bra ting.

Jeg synes at ideen om at folk er mer sensitive i dag som grunnen til at vi ser færre aprilspøker er helt grei. Motargument er kanskje at aprilspøker vanligvis har gått på å gjøre folk flau over seg selv («hvordan kunne jeg være så lettlurt») evt dumme seg ut ovenfor andre (møte opp på polet med bøtte for å få vin). Når folk står fram som krenket så er det tilsynelatende ofte for litt andre ting (personer eller organisasjoner som sier noe som kan oppfattes som lite inkluderende).

-k

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, knutinh said:

Jeg kaster ut mange ubegrunnede spekulasjoner her inne. Hvis jeg først skulle ha lest fagfelle-vurdert forskning om alt jeg har tanker om som måtte jeg ha hatt færre tanker om ting. Noen synes sikkert at det hadde vært en bra ting.

Jeg kunne nok sett verdien av å bytte inn en del ubegrunnede spekulasjoner mot bedre forankret kunnskap, kvalitet over kvantitet, samtidig som jeg ser verdien, nytten, og spenningen i spekulasjoner.
Nå er det ikke spekulasjoner som sådan jeg stiller spørsmål ved, men hvordan tråden tilsynelatende konkluderte med at det var riktig å skylde dette på en eller annen sånn-har-det-blitt, alle-er-så-krenka, kidsa-tåler-ikke-noe, media-tør-ikke -retorikk.
Har man henfalt til en forklaringsmodell man liker, fremfor en forklaringsmodell som gir mening?
Jeg klarer ikke helt å forestille meg at kidsa engang bryr seg om aprilsnarr-er, mye mindre blir krenket av dem.

Quote

Jeg synes at ideen om at folk er mer sensitive i dag som grunnen til at vi ser færre aprilspøker er helt grei. Motargument er kanskje at aprilspøker vanligvis har gått på å gjøre folk flau over seg selv («hvordan kunne jeg være så lettlurt») evt dumme seg ut ovenfor andre (møte opp på polet med bøtte for å få vin). Når folk står fram som krenket så er det tilsynelatende ofte for litt andre ting (personer eller organisasjoner som sier noe som kan oppfattes som lite inkluderende).

Du er tydeligvis ikke alene om å være fornøyd med den forklaringsmodellen, jeg har ikke mer å bidra med enn å stille spørsmål ved grunnlaget for en slik konklusjon.
Jeg ser flere mulige årsakssammenhenger, kanskje smaker det dårlig å vie tid til nonsens og fabrikerte saker mens det foregår en faktisk krig, med tilhørende informasjonskrig i nærheten?
Kanskje har aprilsnarr-saker gradvis fått færre klikk eller reaksjoner i nyere tid?
Kanskje ser redaktørene på sine oppgaver annerledes enn de gjorde for ti år siden?
Kanskje vitser slik vi kjenner dem ikke har samme effekt idag?

(Ofte når folk står frem som krenka som du sier, er det for å informere om en sak, det er gjerne fraværet av interesse for deres sak som får leseren til å avvise innspillet til en forenkling om at noen er krenka.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ekspertkommentator skrev (12 timer siden):

Endel av våre nye landsmenn ser ikke på aprilspøk som spøk, men en dag som brukes til å fortelle løgnhistorier dagen lang. Strength forbudt i Islam.
 
Mulige norske avisredaksjoner etterhvert har tilpasset innholdet for de som ikke klarer å skille mellom spøk og løgn.

image.thumb.png.01173067f238ad2e2acc528db28dbc06.png

 

https://islamqa.info/en/answers/10834/april-fools

«Du skal ikke lyve»

Hvilken bok er den regelen hentet fra igjen, jeg husker litt dårlig ...

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Eit anna moment er også at gode aprilspøker er mykje vanskeligare å få til når folk flest er langt meir opplyste. 

Dei aprilspøkane som klarer å lure flest er også dei aprilspøkane som er så realistiske at det like gjerne kunne vært sant. Å spøke med at kommunen vil sette opp eigedomsskatten, at vegvesenet advarer mot glatte vegar, eller at win blogger kan melde om at ho er gravid er ikkje særleg gode aprilspøkar. 

Spøkar om at spagetti veks på trær, at TV-en må pakkast inn i aluminiumsfolie for å unngå TV-lisens, eller at vin-tønna på vinmonopolet er lekk og folk må kome med bøtter, er gode spøkar som ingen går på lengre. 

Dei beste aprilspøkane i dag er eigentleg spøkane der ein tek det meir som ein merkedag og gjer noko gøy akkurat denne dagen. Som når Google maps hadde ein PacMan knapp slik at ein kunne spele PacMan i kartet, at ein skifter farger på heimesida denne dagen, eller at baker bollene sine med smilefjes i staden for kjedelige glatte bollar. Slike spøkar krev nok litt for mykje arbeid til at det blir prioritert å bruke tid på det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

kanskje smaker det dårlig å vie tid til nonsens og fabrikerte saker mens det foregår en faktisk krig, med tilhørende informasjonskrig i nærheten?

97% av det vi foretar oss kan sies å «smake dårlig» så lenge det foregår en krig i Ukraina. Hvordan våger du å gå på fotballkamp og kose deg mens kvinner og barn dør i Ukraina, eller å se på barna dines helt fabrikkerte skole-revy?

En slik tilnærming knytter bare skam til det å føre normale liv. Men vi kan ikke legge ned sivilsamfunnet hver gang det foregår noe fælt ett eller annet sted i verden - det foregår alltid et eller annet fælt.

Sitat

(Ofte når folk står frem som krenka som du sier, er det for å informere om en sak, det er gjerne fraværet av interesse for deres sak som får leseren til å avvise innspillet til en forenkling om at noen er krenka.)

Det fremstår som om din primære agenda her er å forsvare de som blir krenket. Ble du selv muligens krenket over første post?

Jeg kan kontre med at mange av krenket-utspillene i offentligheten later til å være umodne eller ureflekterte mennesker som lar seg krenke på andres vegne - kanskje for dermed å framstå som virtuøs. Altså en slags «tråkk på andre for å komme deg opp og fram ved å hevde at disse andre har tråkket på noen». Ved at media er så stereotyp i sitt valg av «ofre» og «overgripere» så gir det et systemstisk skeivt bilde av hva som foregår rundt oss.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (18 minutter siden):

Eit anna moment er også at gode aprilspøker er mykje vanskeligare å få til når folk flest er langt meir opplyste. 

Jeg lot meg lure et øyeblikk over at Danby Choi skulle slutte som redaktør i Subjekt.

Når de sa at han uansett hadde vært erstattet av ChatGPT i flere dager uten at noen hadde merket noe så kom jeg på datoen.

-k

  • Liker 3
Lenke til kommentar
knutinh skrev (56 minutter siden):

Jeg lot meg lure et øyeblikk over at Danby Choi skulle slutte som redaktør i Subjekt.

Men når du lar deg lure fordi det høyres truverdig ut, er det då ein god aprilspøk? At nokon seier opp jobben sin i månedskiftet er ikkje så usannsynleg, så hintet der til at det var ein spøk er at at det er uvanleg at redaktør og eigar av ei avis seier opp jobben utan å også informere om kva som skjer med selskapet. 

Uansett så er det forskjell på å bli servert usannheiter og på å bli lurt. At det skjer ting i starten av andre kvartal er ikkje så uvanleg, blant anna er det ulike lover som trer i kraft: https://lovdata.no/artikkel/lover_i_kraft_1__april_2023/4354

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (1 time siden):

«Du skal ikke lyve»

Hvilken bok er den regelen hentet fra igjen, jeg husker litt dårlig ...

Det står vel egentlig: «Du skal ikke tale usant om din neste.»

Står ingenting om at man ikke skal skrive usant om sin neste.

Lenke til kommentar
1 hour ago, knutinh said:

97% av det vi foretar oss kan sies å «smake dårlig» så lenge det foregår en krig i Ukraina. Hvordan våger du å gå på fotballkamp og kose deg mens kvinner og barn dør i Ukraina, eller å se på barna dines helt fabrikkerte skole-revy?

En slik tilnærming knytter bare skam til det å føre normale liv. Men vi kan ikke legge ned sivilsamfunnet hver gang det foregår noe fælt ett eller annet sted i verden - det foregår alltid et eller annet fælt.

Nå foreslår jeg ikke å legge ned sivilsamfunnet, jeg forsøkte bare å legge frem andre mulige forklaringer.

(Hvis det er slik at krigen i Ukraina har fått redaktørene til å reflektere annerledes, er det ikke dermed slik at man må snu opp ned på alt man kjenner.
Å smake på hvordan en handling står seg i lys av omstendighetene, er ikke det samme som å argumentere for at alt som gir en glede -skal avvikles.)

Quote

Det fremstår som om din primære agenda her er å forsvare de som blir krenket. Ble du selv muligens krenket over første post?

Gjør det egentlig det? Jeg har verken snakket på vegne av de som påstås krenket, eller foreslått at noen faktisk er krenket.
Min agenda har vært å stille spørsmål ved bevisgrunnlaget man har for å konkludere med at dette dreier seg om noe vi ikke lenger tåler, eller at årsaken er at folk er så krenka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (16 minutter siden):

Men når du lar deg lure fordi det høyres truverdig ut, er det då ein god aprilspøk?

Jeg likte når de gradvis bygger opp spøken til stadig mer usaklige nivåer. Man blir på en måte fanget i den opprinnelige tolkningen av informasjonen og så kommer ny informasjon til som fremstår som mindre og mindre plausibel, til man bare må konkludere at den opprinnelige forståelse var feil, det hele er en spøk.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (16 timer siden):

Men når du lar deg lure fordi det høyres truverdig ut, er det då ein god aprilspøk? At nokon seier opp jobben sin i månedskiftet er ikkje så usannsynleg, så hintet der til at det var ein spøk er at at det er uvanleg at redaktør og eigar av ei avis seier opp jobben utan å også informere om kva som skjer med selskapet. 

Uansett så er det forskjell på å bli servert usannheiter og på å bli lurt. At det skjer ting i starten av andre kvartal er ikkje så uvanleg, blant anna er det ulike lover som trer i kraft: https://lovdata.no/artikkel/lover_i_kraft_1__april_2023/4354

Det er nok noen dårlige Aprilspøker også. 

Hva har endret seg mye i media siste 15 år? Jeg tenker at nettavisene er det samme, men bloggere og influensa har eksplodert. De sistnevnte er muligens den største utfordringen, der nyheter og egne meninger blandes sammen. 

Jeg arbeider med flerkulturelle og der har mange kun Tiktok, bloggere og sosiale medier som kilder til hendelser i samfunnet. Man får med seg hendelser, men i liten grad noe nyansert bilde eller forståelse av hva, som har skjedd. Der spres det mye falskt noe vi også har stygge erfaringer med i  Norge. 

Jeg peker kanskje i hytt og pine på faktorer.

At vi i Norge har slitt med falske nyheter fra aviser, forstår jeg ikke helt. Har det vært en så stor  utfordring? At avisene i Norge har drept sin egen troverdighet og dermed ikke lengre har rom for Aprilsnarr på 1. April? 

Fake news er for meg USA og en person sin fanesak der. 

Endret av plankeby
NTB har tabbet seg ut med å viderebringe en for opplagt Aprilspøk. Dårlig at NTB ikke tar selvkritikk her.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...