Gå til innhold

Tåler vi ikke lengre uskyldig Aprilspøk? Aprilspøk borte media.


Aprilspøk er blitt historie.   

73 stemmer

  1. 1. Aprilspøk fortsatt noe å ha i media?

    • Ja. Uskyldig morro.
      53
    • Nei. Uakseptabelt.
      18
    • Aprilspøk er ukjent for meg.
      2


Anbefalte innlegg

plankeby skrev (1 minutt siden):

Den ser jeg. Derfor skal ikke spøken være av alvorlig grad. 

Aprilspøk ser jeg som noe bra i en tid med mye stygge falske ting som spres på nett. 

Problemet er som sagt at den spres ukontrollert. Og ikke bare at den deles raskt. Innholdet kan også ha blitt endret.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knutinh skrev (1 minutt siden):

Aprilspøker handler ikke så ofte om pedofili-ringer som spiser barn i pizza-sjapper, men ting som at vinmonopolet har overskudd på cognac og man kan møte opp med bøtte for å få 10 liter gratis. Hvis det blir en «falsk nyhet» så er det ikke så problematisk.

-k

Det meste kan vris og vendes på så det forteller en annen historie.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (12 minutter siden):

Mao kan vi få stygge vandrehistorier uansett hva journalistene skriver på nettsiden sin. Da kan de jo linke gjerne skrive det de føler for?

-k

Så hvis et problem er ille, da kan man likeså godt gi blaffen og potensielt gjøre det enda verre? Det gir ikke mye mening, gjør det vel?

Dalende tillit er også et problem, som nevnt av andre. Hvis leseren vet at falske artikler skrives og publiseres 1. april, bare for morroskyld, hvorfor skal da leseren stole på at dette ikke kan skje andre dager i året også?

Slippery slope.

Endret av nightowl
tegnsetting
  • Liker 2
Lenke til kommentar

En god aprilspøk, slik vi husker det fra papiravisen før i tiden, handlet om å lure lokalbefolkningen til å gjøre noe. Typisk møte opp på torget, butikken, etc. med noe sære medbrakte remedier, til en slags "spott og spe" for lokalbefolkningen (helt uskyldig altså - ingen gapestokk, men uskyldig humor).

Eksempel er et år folk ble lurt til å møte opp utenfor polet med masse vaskebøtter, i den tro at de skulle få gratis øl/vin/sprit som polet allikevel måtte tømme ut. 

Andre ganger er det butikker, kommune eller andre som lokket folk med lovnad om diverse ... Så stod de der lang i masken når de plutselig innså hvilken dag det var ...

Dagens nettaviser kunne fint ha en spøk eller tre i seg i dag. Sånn egentlig. Problemet er at vi har fått eavisa.com og annet søppel som produserer slike spøker hver eneste dag! Hver dag! 

Dersom vi fikk lagt ned eavisa og andre spam-nettsider som utgir seg for å være seriøse, ja da tenker jeg april-spøken fort hadde kommet tilbake! Den var tross alt et kjærkomment og etterlengtet innhold i en ellers seriøs og nyhetstung blekke før i tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Synes det er artig med aprilsnarr, og nå var det en aprilspøk om at Nikolai Astrup (H) skulle flytte til Sveits.

https://www.vg.no/nyheter/i/0QgmzJ/nei-hoeyre-politiker-nikolai-astrup-flytter-ikke-til-sveits

Selv husker jeg at jeg ble mektig forbanna da jeg jeg gikk på ungdomsskolen og leste at skolen vår skulle bygges om til sykehjem. Vi elever skulle flyttes til to andre ungdomsskoler (en i kommunen og en i nabokommunen),i følge lokalavisa.

Det var en ganske ilter gjeng som var klare til å konfrontere lærere og true med streik hvis skolen ble nedlagt 😄   Lærene fikk en litt hektisk start på dagen med å forklare en del elever at skolen ikke skulle legges ned (og mange år senere, er det fortsatt ungdomsskole der).

Da jeg fikk internett for mange år siden, så var det å finne aprilspøker i nettaviser og på div. nettsteder noe jeg brukte litt tid på, og de første par årene var det morosomt med nye aprilspøker utover hele dagen.Men, så begynte nettavisene å avsløre andres aprilspøker fortløpende, og da forsvant moroa. 

 

Endret av Gufi
  • Liker 5
Lenke til kommentar
nightowl skrev (1 time siden):

Så hvis et problem er ille, da kan man likeså godt gi blaffen og potensielt gjøre det enda verre? Det gir ikke mye mening, gjør det vel?

Dalende tillit er også et problem, som nevnt av andre. Hvis leseren vet at falske artikler skrives og publiseres 1. april, bare for morroskyld, hvorfor skal da leseren stole på at dette ikke kan skje andre dager i året også?

Slippery slope.

Det blir vel litt vel konspiratorisk og fordumming av befolkningen? At uskyldig spøk 1. April bidrar til generell mistro til media? En dag med lange historiske røtter for dette i Europa. 

Men folk lar seg jeg lure av Facebook og har redusert evne til kildekritikk... 

Endret av plankeby
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Det er mange der ute som har vansker med å skille mellom spøk og alvor, så hvordan kan mediene forsikre seg om at alvor blir tatt alvorlig om alt kan være en spøk?

Slik har det alltid vært, både nå og da, så der er det vel ingen endring.

Alltid noen som tar "opplagt" tull i fullt alvor.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (39 minutter siden):

Så hvis et problem er ille, da kan man likeså godt gi blaffen og potensielt gjøre det enda verre? Det gir ikke mye mening, gjør det vel?

Hvis _alt_ kan vris på så gjør man ikke ting verre ved å skrive første april spøker. Det gir veldig mye mening for meg.

Sitat

Slippery slope.

Fint uttrykk. Men behersker du enkel logikk?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Det er mange der ute som har vansker med å skille mellom spøk og alvor, så hvordan kan mediene forsikre seg om at alvor blir tatt alvorlig om alt kan være en spøk?

Nok av de som tar ting fra TV-serier for god fisk også, eksempelvis episoden fra Seinfeld hvor to av de fylte en postbil med tomflasker for å pante de i nabostaten.

 

https://www.cbsnews.com/news/seinfeld-michigan-bottle-deposit-return-10000-cans-driven/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Akkurat i dag passer det ikke så godt å få folk til å ringe inn et sted (eller møte opp), fordi kommunehus og de fleste steder er stengt. Mange har allerede reist på hytta. 

I 2007 meldte Dagsrevyen at epost-avgiften var rett rundt hjørnet. EUs nye datalagringsdirektiv skulle føre til at teleoperatører måtte lagre nettverkstrafikk i opptil to år. Og dette ville koste penger. Vil vel si at en god del av denne spøken har gått i oppfyllelse...

Lenke til kommentar

Humor uttalt eller beskrevet er ufarlig og en kunstform, inntil den som lytter eller leser gir sin subjektive oppfatning en konsekvens i form av en handling som setter andre i fare.

Gi Dave Chapelle, Jimmy Carr eller Bill Burr muligheten til å gjøre en aprilspøk. Jeg skal lytte, og se, og jeg vil sannsynligvis le. Det er synd at mye av humoren har blitt innsnevret. Aprilspøken burde bare blitt justert, til samtidens aprilspøk, ikke at den må bestå av det samme som for 30-40 år siden. Litt kreativitet. Gjør den moderne.

Vi skal redigere tekster skrevet i fortiden, da er det kanskje greit å innsnevre humoren så mye som mulig? Jeg slår et slag for aprilspøken, og at flere av komikerne tør å stå i motsvarene til den sensitive normen.

Hva jeg ler av kommer helt an på vitsen. Det samme gjelder en aprilspøk. Fornærm meg. Hva er det verste som kan skje? Jeg blir fornærmet.

Endret av piemouri
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Da kan vi vel oppsummere med at sosiale medier sitt inntok fra 2000 bidro til at folk ikke lengre klarte å skille sannhet og ekte nyheter. At vi nå over 20 år har en smørje der mange ikke lengre evner å skille falske nyheter og ekte. I en viss grad fordi en viss andel tror Facebook og bloggere er det samme som aviser og nyheter. Samtidig er aviser i dag det avisene syntes var søppel for 30 år siden, Se og hør. Nå er flere aviser på nett like mye sirkus for å få klikk, som mye annet.

Får litt inntrykk av at vi er blitt dummere og mer naive siste 25 år. Internet killed the....

Tusen takk for mange fine år med engasjerende, gøyale og samlende aprilspøk på 80, 90 og litt inn i 2000 tallet.

Når noen blandercaprilspøker inn i kontekster med fake news eller woke, krenke og annet, da har man bommet kraftig i sin viten om hva aprilspøk er.

Bilde: GETTY STOCK/HUFFPOST ILLUSTRATION

5ca0c9e11f0000bf007f0b0b.webp

Endret av plankeby
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...