Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Spørsmål angående diesel bruk


dan83

Anbefalte innlegg

Hei, kan man stole på tallet i displayet som viser gjennomsnittlig bruk? Gjelder en rav3 2013 modell og den viser 6,2l/100km, så ca 0,6 på mila som jeg antar ikke er så ille for en SUV?

Litt usikker på hvor stor tanken er, men for å ta ett eksempel: bruker ca 1/4 dels tank ved kjøring på e-18 i ca 2 timer, litt avhengig av kjørestil. Høres dette riktig ut? Litt usikker på om den bruker mer en hva som vises!?

Noe som kan gjøre at en bil bruker litt mer diesel en optimalt? Luftfilteret er nylig byttet

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofte viser kjørecomputeren for lite. Jeg ville lagt på 10%

Mye som påvirker drivstofforbruket.

Dekkdimmensjon. Pigg eller piggfritt. Lufttrykk. Hvordan olje du har. Tomgang. Kald motor osv.

Fikk nesten en "aha opplevelse" i forbruk etter jeg byttet fra piggfritt til piggdekk.

Endret av Labelle
Lenke til kommentar
  • Fyll full tank.
  • Nullstill km-telleren.
  • Kjør til du må fylle igjen.
  • Fyll full tank igjen og noter hvor mange liter du har fylt og antall mil du har kjørt.
  • Del antall liter på antall mil og du får liter/mil helt nøyaktig for din kjøring.

Så kan du sammenligne dette med gjennomsnittsmålingen til kjørecomputeren.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, dan83 said:

Litt usikker på hvor stor tanken er, men for å ta ett eksempel: bruker ca 1/4 dels tank ved kjøring på e-18 i ca 2 timer, litt avhengig av kjørestil. Høres dette riktig ut? Litt usikker på om den bruker mer en hva som vises!?

Hvorvidt man kan stole på selve tankmåleren er en annen sak. Erfaringen min fra alle bilene jeg har hatt, er at de har vist full tank ganske så lenge, før nåla begynner å bevege på seg. På bilen jeg har i dag, virker det som den bruker "langt lengre tid" på første halvdel av tanken enn andre halvdel.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk er at de fleste nyere biler (>10år) har temmelig nøyaktig forbruksmåler, men det enkleste og tryggeste er å følge oppskriften til @sedsberg. Jeg har brukt denne metoden siden jeg begynte å kjøre noe med motor for over 30 år siden, og den funker gull.
6,2l/100KM høres forøvrig ganske normalt ut, men slikt vil variere mye med type kjøring, type dekk og ikke minst lufttrykk samt tilstand på motor og drivverk. Takboks er og med på å øke forbruk, tildels voldsomt på enkelte biler.
Kan nevne som eksempler at på min nåværende Citroen som veier ca 1,9t, 2liters diesel med knappe 200hk, har grove vinterdekk med pigg, automat og jeg liker å kjøre "inspirert", så ligger forbruket på rundt 7 - 7,5 på småkjøring/bykjøring, og ned mot 5 på langkjøring. En Mitsubishi Pajero, med automat, 190 hester på 3,2 liter og grove vinterdekk, så lå den på 1,1-ish på vinteren med 4wd innkoblet hele tiden, på sommeren med fin-mønstrede sommerdekk og sommerferie med 3 unger og kjerring og bikkje: 0,85 uten vogn, ca 1,2 - 1,3 med en stor campingvogn. På en Ford Focus med 1,6 109hk manuell ca 4l/100KM på langkjøring og 6l/100KM på småkjøring/bykjøring.
Om du ønsker å presse forbruket endel ned så kan det lønne seg å tilsette en dieselforbedrer / dieselbooster, som hjelper på med å holde god brennverdi på dieselen samt holde dyser åpne. Min erfaring med slike stoffer er et sted mellom ikke målbart og helt opp til 10-12% reduksjon, avhengig av tidligere tilstand på motoren.

Lenke til kommentar
NULL skrev (14 minutter siden):

Hvorvidt man kan stole på selve tankmåleren er en annen sak. Erfaringen min fra alle bilene jeg har hatt, er at de har vist full tank ganske så lenge, før nåla begynner å bevege på seg. På bilen jeg har i dag, virker det som den bruker "langt lengre tid" på første halvdel av tanken enn andre halvdel.

Min forrige bil (4x4 diesel-SUV) var ganske rask ned til litt over halvfull, men brukte en evighet derfra og til litt under halvfull, før den igjen satt opp farten.

Nåværende bil (bensin-hybrid) virker å vise ganske riktig.

Kjørecomputeren til begge bilene har vist riktig.

Lenke til kommentar

De fleste tankmålere har et punkt/området hvor de faller fort og er særegne sånt sett.

Etter at man har målt forbruket selv så opplever man ofte at bilen bruker mer enn kjørecomputer og fabrikantens tall tilsier.

En kundeklage som alltid har vært der og en kundeklage/interesse som har eksplodert med hybrider, elbiler og energipriser. 

Husk å følg med på veien også.
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (4 timer siden):

Del antall liter på antall mil og du får liter/mil helt nøyaktig for din kjøring.

Bruker man bilens målinger, så får en de samme resultatene som bilen gjør selv.

Aldri prøvd selv, men start en rute som er 20 km lang, kjør den og se hvor langt bilen mener den har kjørt.

 

Lenke til kommentar
Svein M skrev (10 minutter siden):

Det eneste som er nøyaktig er å måle kjørt distanse på tripteller og se hvor mye du må fylle opp for å få full tank igjen.

Dette er et bra svar. Kan også dra det ett hakk lenger ved å notere ned triptellen hver gang og etter fylte 4-5 ganger regne ut gjennomsnittspris og voila, du har kalkulert forbruket ditt.

Lenke til kommentar
2 hours ago, Dubious said:

Har hørt om historier hvor folk fyller tanken til det nesten renner over, så får de problemer med bilen.
Noe med at det blir for stort trykk i tanken.
Aner ikke hvor stort problem dette er.

Er det stille rundt deg så kan du høre når tanken er full. 

Moderne biler har lufting til bensin/dieseltanken gjennom et filter. Overfyller du tanken drar du rent drivstoff rett i filteret og da kan man ødelegge det.

Etter "boka" skal man fylle til pistolen stopper og ikke noe mer.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Dubious said:

Har hørt om historier hvor folk fyller tanken til det nesten renner over, så får de problemer med bilen.
Noe med at det blir for stort trykk i tanken.
Aner ikke hvor stort problem dette er.

Er det stille rundt deg så kan du høre når tanken er full. 

Evaporator canister eller noe sånt er vel en ting som kan bli feil på. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (11 timer siden):

Det er ikke nøyaktig i det hele tatt.
Du får da samme resultat som bilen viser. 

Ja og nei. Det er mage ting som kan forårsake feil på disse målingene, særlig knyttet til hva man ser nivåvoseren til tanken viser.

Triptelleren på bilen er relativt nøyaktig innenfor skalaen vi opererer med her, så målingene burde være nøyaktig nok til å kontrollmåle hva bilen viser. 

Alternativet er naturligvis å finne en lang strekning der man er 100% sikker på distansen og kjøre denne. Men husk da at heller ikke google maps er 100%. Tester jeg har lest viser et avvik på opp mot 1,6% sammenlignet med rullemåling. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/4/2022 at 1:56 PM, dan83 said:

Hei, kan man stole på tallet i displayet som viser gjennomsnittlig bruk? Gjelder en rav3 2013 modell og den viser 6,2l/100km, så ca 0,6 på mila som jeg antar ikke er så ille for en SUV?

Helt kurant forbruk for en Rav det der.

Avensisen jeg hadde tidligere lå på det samme sommerstid når jeg pendlet (ca 150 km til og fra jobb), vinterstid lå den på ca 6,8.

Hadde den nede i 0,52 en sommer men da med knallharde kinadekk som egnet seg kun for kjøring i +20°c. Da jeg byttet til Goodyear gikk forbruket opp parallelt med bedre veigrep.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...