Gå til innhold

dan83

Medlemmer
  • Innlegg

    2 237
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

1 følger

Nylige profilbesøk

11 129 profilvisninger

dan83 sine prestasjoner

115

Nettsamfunnsomdømme

  1. har byttet dieselfilter hver 30- 40 000km. Burde kanskje byttes oftere, siden jeg fyller så mye forskjellige steder i landet? Nettopp derfor jeg gikk for diesel, siden jeg har en del lange turer( 4-6 timer) og ønsket en SUV, til en grei pris og som er kjent for å være pålitelig(rav4). Men usikker nå om det var det rette, når ting begynner å svikte allerede etter bare 150 000km. Men mulig jeg bare har hatt uflaks. Lite håp om at det er noe som er enkelt å fikse, men lett å tenke det verste.
  2. Må ærlig innrømme at jeg tar dette veldig tungt. Føler jeg ikke kan stole på min Toyota fremover nå, selv om de bytter en dyse. Tryggeste er vel å bytte alle, men det koster jo en liten formue. Er vel bare et spørsmål om tid før det skjer igjen. Var vel tappe å gå for diesel, for slike dyse problemer er vel mer vanlig på dieselbiler hvis jeg har forstått rett, uansett merke?
  3. Ingen anelse. Samme pris å bytte noe slikt!? Men ja, 150 000km er lite syntes jeg, så enten har jeg vært uheldig å fått fylt dårlig diesel(kjører mye bil og fyller på mye forskjellige stasjoner) eller så er det en svakhet på den modellen. Uansett skuffende! Spesielt siden jeg allerede har brent av 15000kr på bil de siste 2 mnd. (dekk, bremsesystem foran og oljeskift)
  4. Toyota tar ca 13000kr for å bytte en dyse på min bil modell. Tipper lokale verkstedet tar rundt 8000-10000, men de har ferie de neste 4 ukene. Klarer meg ikke uten bil i 4 uker, dessverre. Håper bare det er kun en dyse som eventuelt må byttes. Toyota sa også at jeg ikke må bytte alle, hvis en er defekt, heldigvis.
  5. Han bor et stykke unna og har nok ikke mulighet til det. Hvorfor skal jeg ikke nevne dyser for Toyota verkstedet? Jeg har allerede beskrevet til dem hva som har skjedd og at det kom opp feilkode relatert til dyser. De sa til meg at de tar en vurdering på mandag og tar det derfra. Han mekanikeren ønsket ikke å uttale seg for mye om hva det kunne være, før han selv så feilkodene. Ideelt sett skulle jeg notert de ned så klart.
  6. Oppsumering på det som har skjedd: I går byttet jeg skiver og kloser foran på lokale verkstedet. Dro på besøk til min far. Han testet bilen litt(ble mye bremsing), siden jeg fortsatt har noe små lyder fra bremser bak(trenger nok litt smøring) Startet bilen for å kjøre hjem, så hørte jeg noe litt ujevn lyd og motorlampe og antispinn kom opp. Faren min tok diagnose og to feilkoder kom opp, en som har med dyse å gjøre(fuel injector osv) og en med ASB (tror jeg). Han nullet de ut og de forsvant når jeg startet opp bilen igjen. Bilen gikk helt fint på vei hjem I dag kjørte jeg en liten tur til byen for å kjøpe dyserens, alt gikk som normalt, ingen lamper. Men for å dobbeltsjekke, så tok jeg en lengere tur i sta på 20+ min, hvor jeg kjørte opp turtallet en del og da begynte bilen plutselig å lugge litt helt på slutten av turen og begge lampene kom tilbake.
  7. Jeg har fått time hos Toyota, så får bare satse på at de får ordnet bilen i løpet av neste uke, uansett kostnad. Har et lite håp om at det ikke er noe alt for dyrt, som feks. at en dyse eller flere må skiftes. Men husker at en på Toyota sa par år tilbake at slitte dyser er et problem som kan komme med den modellen. Syntes bare at 150 000km var litt vel tidlig. Jeg kjører mye lange turer, så koks skulle jeg da tro var utelukket. Også brukt Alron diesel tilsetting jevnlig i 2 år og tatt oljeskift hver 10 000km. Jeg har lissom gjort alt jeg kan for å unngå noe som dette, føler jeg. Og jeg som hele tiden har lagt min tillitt til Toyota pålitelighet😅 Kanskje jeg har vært uheldig å fått fylt på noe dårlig diesel?
  8. vet ikke, feilen kom opp i sta rett før jeg var hjemme, så tok ikke sjansen på å gasse på for å sjekke. Bilen gikk helt problemfritt i 20 min før det skjedde, igjen. Håper jeg kan kjøre relativt normalt til verkstedet på mandag, er nesten 30 min unna. Syntes bare det er rart, som sagt, at både motorlampa og antispinn kommer opp samtidig
  9. Ja, syntes det er mistenkelig at disse problemene kommer nå rett etter skift av skiver og klosser foran. Verkstedet som har gjort jobben tar ferie i fire uker nå, men fått time hos Toyota på mandag. Og jeg som var skeptisk til å ta denne jobben på et lokalt verksted. Men kan så klart være helt tilfeldig. Det kom tross opp alt en feilkode på dyser (og noe med ABS tror jeg, faren min som sjekket) når dette skjedde i går. Men bilen begynte å lugge litt i sta, og nysgjerrig på om det kan det skje ved feil på motorstyringen eller ved noen annen feil ved montering av skiver/klosser foran? Lugging tyder jo mot dyse defekt, men har lite håp om at det er noe annet. Bilen gikk helt strøkent i 20 min, men så begynte den plutselig å lugge i lav fart og motorlampe og antispinn kom opp i displayet. Håper bare det er trygt å kjøre til Toyota på mandag.
  10. Usikker, men feilen kom igjen i sta etter å ha kjørt litt hardt. Den begynte å lugge og motorlampe kom opp, samtidig med antispinn. Samme var det sist også, antispinn og motorlampe som kommer opp i displayet. Skal nevnes at jeg nettopp har skiftet skiver og klosser foran, men dette kan kanskje ikke har noe sammenheng!?
  11. hei, beklager alle trådene her, men har vært litt mye bil "issues" i det siste, typisk at alt kommer på engang, spesielt nå som jeg har dårlig råd. Jeg fikk opp motorlappen her i sta og faren min tok en diagnostikk, hvor det kom opp feilkode på dyse 4(tror jeg). Han slettet den og prøvde på nytt 2 ganger og da kom ikke feilen opp igjen. Uansett, tenker dette ikke er helt bra. Forstått det slik at dyser kan være et problem på dieselbiler og at det er en slitedel!? Og at det er en kostnad reparasjon?(15000-20 000kr?) Faren min anbefalte å kjøre litt hardt å få opp turtallet til maks, for å prøve å rense litt. Jeg har alltid brukt Alron dieseltilsetting, men finnes det noe kraftigere der ute som jeg bør helle på? Bilen har "bare" gått ca 150 000 km. Er en rav 2013 modell. Husker at en fra Toyota sa at dyser kunne være problem som kom med tiden på dieselbiler(eller den modellen), men syntes det var litt vel tidlig(med tanke på at det er Toyota) Kan jeg kjøre med dette, selv om motorlampen begynner å lyse igjen i displayet? Bilen går helt fint ellers, merker ikke noe uvanlig. Takker for alle svar!
  12. Hvis jeg har forstått rett, så er dette en ganske enkel jobb for et verksted og et lokalt verksted vill mest sannsynlig gjøre en like god jobb som Toyota, men bare til litt lavere pris? Måtte skifte i dag(trodde de skulle vare lengere) og måtte bruke lokale verkstedet, da jeg egentlig ikke har råd og Toyota har lang ventetid. Blitt mye bilutgifter i det siste, typisk at alt kommer samtidig😅
  13. Ser det er flere som mener at slike tilsettinger er bortkastet penger, men jeg vet at et lokal verksted her bruker det og selger det(ikke Alron, annet merke). Også hørt fra andre brukere her inne at slike tilsettinger har en effekt, spesielt hvis det blir en del småkjøring. Så hvem har rett?
  14. Har forstått det slik at dieseltilsettinger , som feks Alron ,forebygger soting som kan oppstå ved mye småkjøring osv. Så da er spørsmålet, er det bortkastet penger å bruke dette nå i sommerhalvåret når det blir mest lange turer og når motoren blir såpass raskt varm!?
  15. Jeg kjøpte nye dekk foran fra Falken, 5000kr. De fikset det innen en time.
×
×
  • Opprett ny...