Jump to content

Mekker`n

Medlemmer
  • Content Count

    2943
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

399 :)

1 Follower

About Mekker`n

  • Birthday 05/13/1983

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. For noen år siden gikk jeg til innkjøp av et DAW(Digital Audio Workstation) og en del digitale instrumenter (VSTi og VST). Kjøpte populære lydpakker hvor man får mye for pengene som f.eks. Komplete og Sylenth1. Når jeg sitter å hører igjennom disse instrumentene så hører jeg masse kjente låter og ahh, ohh, det var sånn de lagde den ja. Ofte når jeg hører kule beats, akkordprogresjoner, lyder m.m så tenker jeg at dette her skal jeg prøve å lage når jeg kommer hjem. Åssen de lagde dette skal jeg finne ut av for dette her var dritkult. Så musikken jeg lager er bare en suppe av ting jeg hører på radio. Jeg har ofte sitti på fest o.l og plutselig hører vi på min musikk uten at jeg legger merke til det, men det var noe kjent med den låta ja. Noe jeg syntes er kult er når folk bare beefer opp en gammel låt, gir den litte fetere beat og cleaner opp litt. Gjør den litt mer dansevennlig og kul tributt til skaperene. At denne er blitt en tik-tok hit visste jeg ikke, det ødelegger litt av sjarmen men likevel.
  2. Utafor vinduet mitt ser jeg 11 biler og 9 av dem står parkert med fronten inn. Ikke glem at kvinnfolk kjører bil de og.
  3. Ja, jeg står for førsteinntrykket. Jeg vet ikke om man kommer til uten å løfte opp bilen, men se om du klarer å få sprayet noe fett, wd40 e.l på det lageret med rød pil på bilde, og om det blir noen forandring l lyden. Bruk rikelig og saus det ned. Dette blir da på høyre side foran innimellom bak hjulet inni der. Kanskje man kommer til fra oversiden via motorommet også.
  4. Bensin Hybrid is the way to.
  5. Åssen bil? Prøver et skudd i mørket og sier lager på drivaksel!
  6. At det lukter bensin pleier å bety at bensinpumpa er i orden. Det er eller ikke pumpa som bestemmer trykket, men bensintrykksregulatoren. På noen biler sitter den riktignok intigrert i pumpa eller på armaturen. De fleste biler i dag har ikke bensinfilter. Sila som sitter på pumpa er filteret. For meg høres dette ut som et klassiskt tilfelle av tenningsfeil og nam nam VAG trash coils. Disse coilene kler å ligge i søppelkassa. Alle 4. Rart den ikke legger noe feilkoder rundt tenning, men det er jo et trimmeprosjekt med feil coiler, software osv. Turbomotorer er også kresne på plugger og trimmeprosjekter spiser tennplugger. Ta en liten filmsnutt av motor som går så skal jeg fortelle deg om alt står riktig eller ikke. Typisk tenningsfeil er at motor går helt fint på tomgang, ofte fint på frirus også. Men med en gang du får belastning på motoren, spesielt ved akselerasjon, så begynner det å lugge og riste. En typisk kundeklage er at det rister i girspaken og motoren blir svak. Hvis motoren starter å går så er de kodene du viser urelevante på førsteinntrykk. P0411 er jo faktisk et gammeldags puls air system. Om det er denne koden eller trimmesoftware som får det til å lukte bensin kan sikkert diskuteres, jeg tror de har en sammenheng og hele dritten er sikkert koblet ut. Det skal uansett lukte bensin av trimma bensinbiler.
  7. Polene er vel lagd av bly så man bør vaske henda etterpå. Jeg har fått strøm av et 12volt system en gang. Da drev jeg å fiklet rundt innslaget på startmotor mens en læregutt uheldigvis begynte å kjinne. Da lugga det litt i fingeren. Noe jeg innimellom gjør for å diagnosere klassiske lambdasonder er å holde signalledning til ECU i en hånd(minus), og den andre hånda på plusspolen på batteriet. Etterhvert blir Co`en strøken og kroppen er rimelig lambda 1 sånt sett.
  8. Rart. I Toyota sin systemer ligger det hundrevis av rapporter på trege startere, og jeg har byttet et titalls av dem selv med stor suksess. Hvis den ikke fyrer på startgass vil jeg tro at stopp spjeldet står lukket. Dette spjeldet blir brukt til å manipulere undertrykk til EGR eller til å stoppe motor. Mulig dette har kokset igjen, som igjen pleier å komme av defekte dysepakninger. Man kan jo også lure på åssen startgass som blir brukt da jeg selv har stått å feilet med Biltema startgass som ikke vil anntenne. Jeg har også brukt mye tid på feilsøk hvor det viste seg at kunde hadde fylt bensin. Man står i bensinlukta hele dagen og tenker ikke over det. En annen luring som gir startvansker er falskluft hvor alt drivstoffet i filteret renner tilbake i tanken, ofte p.g.a en dieselvarmer, så man må fylle opp filteret ved hver start. Igjen så ville den fyra på startgass hvis dette var tilfellet. Jeg hadde nok rivd av EGR ventilen bare for å ta en titt nedi innsuget og spjeldhuset på denne bilen. Der bør det være rimelig kokset igjen siden den ikke fyrer på startgass. Prøv å legg opp ny jording, bare bruk en skrutrekker e.l fra minus til chassie og se om det hjelper. Prøv også å pump filteret hardt før start.
  9. Dette pleier å være EGR eller SCV(suction control valves) som henger. Det kan vel også være Turbo.
  10. De kommer til å finne på defekt startmotor. Kjent problem at starteren på disse blir gammel, seig, røyksignaler m.m.
  11. Vann gir misfire koder, ofte P0300 og "feiltenning på en eller flere sylindre" som TS har fått. Prøvekjør bilen med en tester å man ser random feiltenninger på flere sylindre, men 1 av dem er ofte mest utsatt pga oppbyggingen av fuel rail. Man må ofte kjøre en stund og varme opp railen før feiltenningene viser seg. P0300, P0302, P0303 er de feilkodene verkstedet krangler med. Er 6,5 bar for lite til at en sylinder skal tenne? Hva er grensa? Og kan det være et resultat av at sylinderen fusker, kanskje stempelringene er vasket rene? For meg så er 6,5 bar godt nok, det er kompresjon til stede og det kommer til å fyre. Evt. fyll litt olje i sylinder 3 å kjinn litt så er den sikkert oppe å går igjen, men jeg hadde ikke begynt å kline med det i dette tilfellet. Den henter seg inn igjen etterhvert som fusken er borte. Selv hadde jeg nok demontert fuel rail, tøm og fis litt inni den. Det koster ingenting å prøve.
  12. Lite gass i systemet kan ofte få det til å rasle i kompressor. Å klemme inn litt olje kan også gjøre underverker.
  13. Høres ut som et klassiskt tilfelle av vann i drivstofftanken. Ofte fordi det er hull i påfyllingsrøret eller utluftninga. Vannet legger seg ofte i lommer i fulerailen så den burde demonteres og blåses ren(hvis den har slikt).
  14. Bra! At lampa plutselig slukka etter at du var å fikla på noe må man nesten følge litt etter. Prøv å riv litt i skringebokser og ledninger, ta ut dome sikring, instrument sikring, skrap litt på dem og sett dem inn igjen. Ladelampekretsen(D+/feltspenning) går rett fra dynamo opp til ladelampe i instrumentet. Det neste blir å ta ut instrumentet, rense kontaktene på baksiden, skru ut ladelampa og sett den inn igjen. Prøv det først. Pa baksiden av disse instrumentene er det masse loddepunkter og printkort. Her kan man ofte se at loddepunktene ruster og "flyter" utover så de treffer nærliggende loddepunkter. Da må du bare skrape litt på dem for å fjerne overledningen. Hvis ikke noe av dette hjelper send meg reg.nr på PM så jeg får riktig koblingsskjema på dette.
×
×
  • Create New...