Jump to content

Mekker`n

Medlemmer
  • Content Count

    3001
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

419 :)

1 Follower

About Mekker`n

  • Birthday 05/13/1983

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Ang.lufting av bremser så skal du også få et tips fordi dette er det mange som kødder til. Hvis du fyller opp et glass med vann til det renner over så er glasset tomt for luft. Når det drypper ut av luftenippelen på calliper så er calliper tom for luft. Derfor sitter alltid luftenippel øverst på calliper, hjulsylindre osv. Et ubetjent hydraulisk bremsesystem som er i orden er helt åpent og flower fritt. Så hvis du har en lekkasje, åpner luftenippel eller løsner en bremseslange så vil det dryppe til reservoaret renner tomt. Når du da skal bytte denne bremseslangen så vil det dryppe non stop til reservoaret er tomt og man får dårlig tid, det blir en klinete irriterende jobb osv. Men, hvis du legger et lite press på bremsepedalen(bruk en kvist, lang skrutrekker e.l og dytt bremsepedalen inn noen cm) så vil du lage en blokkering i hovedsylinder og stoppe flowen. Når du da løsner bremseslangen så vil væska bli hengede i vakum, man slipper alt klinet og man trenger ikke bekymre seg for at reservoaret renner tomt. Nå har du all verdens tid og et mye behageligere arbeidsforhold. Da vet du også at væska står fram til forkant av bremseslangen og du har kontroll på hvor i systemet væska står og hvor luftbobla er. Når du har byttet bremseslange så fjerner du pedalpressa igjen og åpner luftenippel. Videre så må du følge med på dråpene og lese hva som skjer, vente på luftbobla(luft ser ut som snørrbobler). Og med en gang det begynner å dryppe normalt igjen så stenger du nippel. Da er systemet ferdig luftet og du trenger bare etterfylle en liten dæsh i reservoaret.
  2. Veldig bra! Nå begynner det å ligne noe!
  3. Alle mine forhold varer slavisk i 4år og da har det siste året bare vært ræva. Når man må begynne å jobbe for at forholdet skal fungere så er det game over. Jeg anser det som selvpining og dette gidder jeg ikke. Dette er jeg for svak til. Man lever bare en gang og dette har jeg ikke tid til. På samme måte har jeg vært enkel når madammen tar initiativet og vil ut av det. Følg dine lyster og lev livet. Jeg skal ikke stå i veien eller låse noen fast i et dødfødt forhold. We had a good run og jeg er fornøyd. Denne holdningen har jeg fått inn med teskje av mine foreldre som var låst fast i samme forhold og jobb hele livet. Finn deg en ny dame. Å være nyforelska er den beste følelsen man kan ha og det er jo ikke feil å jakte etter det. Det er forsåvidt lettere å få seg dame når man allerede har en. Utnytt det. Vær utro og til helvete med det.
  4. Siden du har byttet glødeplugger så er det ikke så mange fler komponenter i systemet som styrer gløding. Det kan jo selvsagt være brudd i en ledning e.l, men jeg er ikke der helt enda. Jeg ser flere har glødeproblemer på Fiesta og et metode for å få lettere start er å gløde lengre. D.v.s glødepluggene fortsetter å ettergløde selvom glødelampa slukker. Prøv å la tenning stå på i 30sec før start o.l. Likevel så er det neppe meningen at det skal være sånn og det er nok en feil en plass. Å dra på verksted for diagnose og utbedring er dyrt. Samtidig finner jeg både coolant temp.senor og rele til 200,- pr del på internett. Å bare bytte dissene delene selv på mistanke kan være mye penger spart ja. Men etter mange episoder de siste årene så stoler jeg ikke på kunden sine deler for 5 øre lenger. Jeg har tatt over mange feilsøkningsjobber hvor alt mellom skiltene har blitt byttet og det omsider viste seg å være den sprell nye delen til kunden som var problemet. Veien til å prøve nye deler 1 gang til pleier å være ufin og kostbar. Du byttet riktig del til å begynne med, men kjøpte noe billig dritt på internett. At du kjøper et jalla gløderele kan m.a.o bli dyrt. Man kan potensielt tapte tusenvis av kroner på det i videre feilsøkning. Med det så vil jeg anbefale deg å holde deg unna bildeler.no, skruvat. ebay. Gjerne gå inn på Meca eller Mekonomen sin delekatalog og se hva de tilbyr. Deretter kjøper du eksakt den samme delen fra Eurodel til en helt annen pris, eller orginale deler. Jeg mener også at jeg har vært borti feil med ledningsnett på disse. En av de tynne ledningene inn på glødereleet. Men totalt kan det fortsatt bli billigere å bytte rele og temp.sensor på mistanke selv, istedenfor at verkstedet gjør det. Man finner flere caser på nett, youtube guides m.m på hvordan man bytter rele/temp.sensor og det er jo en kjent feil sånt sett.
  5. Førsteinntrykk er gløderele eller temp.sensor.
  6. Fordi jeg stoler på dine vurderinger om at skive venstre bak blir unormalt varm. Det har også nylig blitt byttet skive igjen p.g.a kast, noe som ofte skjer når bremsene går varme. Som regel er det eller ikke kast i skiva, men en tykkelsesforskjell. Forbi man holder bremsen i lyskryss eller drar på parkbrems ved parkering som gjør at skiva blir klemt flatere fordi den er unormalt varm og svikter. At bremser ligger på og går varme er helt hverdagsligs. Jeg har aldri løst en bremseheng venstre bak ved å gå løs på et av de andre hjulene som folk foreslår her inne. Det nytter eller ikke å gå rundt bilen og diskutere et problem i orden. Man er desverre fysisk nødt til å gjøre noe, feilsøke, og bekrefte hva som er feilen. Det jeg forselår koster deg ikke en eneste krone og vil fortelle oss om det er en hydraulisk feil eller mekansik feil ute ved hjulet. Men hvis du ønsker å kaste mer penger på dette og bytte callipere på mistanke først så må du gjerne gjøre det. Jeg tviler på at det er en calliper feil siden 2 verksteder nettopp har friskmeldt dem. I gamle dager var det langt mer vanlig med defekte bremseslanger og 1-veis ventil syndrom. I dag er dette ganske sjeldent hvis dere spør meg og det er mange mekanikere som aldri har vært borti dette problemet før. Jeg mistenker at verkstedet har satt en klemme på slangen ved bytt av calliper. Samtidig som de fjernet et heng så skapte de et nytt et. Det blir derfor snakk om reklamasjonssak og du slipper billigere unna, men du må bare bevise det først.
  7. Jeg mistenker bremseslange venstre bak. Se etter klemskader på slangen hvis du kommer til. Tråkk skikkelig hardt på bremsepedalen noen ganger med motor i gang. Stopp motor igjen. Deretter krabber du inn bak venstre bakhjul og åpner luftenippelen. Hvis du har en blokkering i systemet vil det komme en squirt og henge vil slippe taket. Væska vil eller ikke flowe(dryppe) som den skal. Deretter stenger du nippelen og kommer med tilbakemelding. Det kommer ikke til å komme noe luft inn i systemet. Ikke overtenk, ikke vær redd, just do it!
  8. Min mor hadde nylig PKK hos merkeforhandler hvor de høgde alle bremsene(rust bremseskiver rundt om). De skulle ha 11700,- for å bytte bremser. Selv har jeg utført 728 PKK`er det siste året og jeg hadde aldri gitt mangel på disse skivene, men jeg valgte likevel å bytte bremser fordi min mor er et hysterisk kvinnfolk. Jeg kjøpte nye FEBI bremser fra Eurodel til 1800,- og det ble raske 9600,- spart ink. etterkontrollen. De gamle bremsene hennes satt jeg på min egen bil(vi kjører identiske biler og bremsene mine var game over). Deretter leverte jeg bilen min på PKK hos Snap Drive og fikk null feil. Velg din PKK kontrollør med omhu.
  9. "Drit i det skiltet og følg mine regler istedenfor". At folk konstruerer sine egne trafikkregler er Statens Vegvesen svært lite fan av. Det er det som skapte denne situasjonen. Din ærlighet hadde nok straffet seg i en twistesak.
  10. Meg bekjent så pleier alltid varmetrådene på bakruta å være på overflaten til ruta. På innsiden. Dette kjenner man med fingeren eller en negl. Derfor kan varmetrådene repareres. Varmetrådene bygger litt ut og det kan være vanskelig å få solfilmen pen p.g.a varmetråder og kurver. Man får luftbobler langs trådene. Jeg har aldri sett noe problemer rundt bruk av varmetåder og solfilm. Som at filmen skal begynne å krølle seg og smelte p.g.a varmen. Varmetrådene er ganske lune. Det er ikke glødetråder for å si det sånn. Å møysommelig fjerne filmen som ligger over varmetrådene med et barberblad e.l hadde jeg droppa. Det gjør bare vondt værre fordi man lager riper i ruta og fucker opp. Når du er ferdig med det prosjektet der så funker bare halvparten av varmetrådene og filmen er ødelagt. Sånt sett har jeg sett folk lage solfilm "lisser" som de legger imellom trådene. Dette ser helt jævlig ut og faens OCD. De problemene man ofte ser rundt solfilm er at det er en amatør som har gjort jobben.
  11. Hvorfor skulle du plutselig sjekke om det var vakum i systemet? Ikke rør noe som fungerer osv. Jeg mener det var et eller annet triks for å slette feilkoder på disse. Man jumper et eller annet i obd stikket, sikringsboksen ellerno. Man kan vel også lese ut feilkoder med en prøvelampe og blink koder.
  12. Bakstykket til tenningslåsen, tenningsbryteren, er en kjent feil på disse.
  13. DJI Mini 2?? Når jeg kjøpte denne drona så fikk jeg beskjed om at jeg måtte registere meg som pilot hos Luftfartstilsynet og ha ansvarsforskring. Å registrere seg hos Luftfartstilsynet var fort gjort og kosta 150 spenn?? ellernoesånt. Forsikring ble det værre med fordi jeg måtte være medlem her og der. Det virka tungvindt så jeg droppa det inntill videre. Likevel tok jeg opp denne tråden når jeg så posten din på fredag og i dag ble jeg ringt opp av Tryg. De lurte på hvor jeg skulle fly og jeg vet ikke. Jeg skal fly litt rundt i hagen, rundt hytta, når vi camper osv. 29,- i mnden skulle de ha for å forsikre denne drona.
  14. Mye vil ha mer, man blir vant til alt og aldri fornøyd. Enten går man all inn å lager en rakett ellers så gir man faen, mener nå jeg. "Har en anelse om at han kan ha tatt ut plomeringen ellerno", lol.
  15. Faktisk ikke et dumt forslag og +1. Bremser som gnisser eller glipper, lyden av friksjon, lyden av brems, det er det jeg kaller en skrubbelyd. Ved å stramme vaier får man mindre vandring og bevegelse i mekanismen ute ved hjulene. Det kan redusere evt. knirkelyder og heng i mekanismen. Det tighter også opp alt så det er fullt mulig man eliminerer den skrubbelyden som du er inne på. Man flytter hele draget og momentkurven. Tilpasser seg huet til kunde. Ulyd forsvinner og justeringen er PKK godkjent så hvorfor ikke. Problemet er at neste gang en seriøs mekaniker åpner dette på service så vil han se at en eller annen idiot har vært å strammet vaieren. Man kjenner det også på bremsepedalen. Man justere det tilbake og ulyden "kom etter service". En hovedregel er at sistemann som tok i det får skylda, men ingen har tatt i det enda. Bilen er også såpass ny og jeg tviler på at noe er galt. Å stramme vaieren til lyden blir borte er ikke en godkjent løsning.
×
×
  • Create New...