Gå til innhold

Mekker`n

Medlemmer
  • Innlegg

    3 067
  • Ble med

  • Besøkte siden sist

3 følgere

Om Mekker`n

  • Bursdag 13. mai 1983

Profile Information

  • Kjønn
    Mann

Nylige profilbesøk

Blokken for nylige besøkende er slått av og vises ikke for andre medlemmer.

Mekker`n sine prestasjoner

480

Nettsamfunnsomdømme

4

Hjelpsomme svar

  1. Normalen er at AC slår seg på automatisk. Ofte styrt av ute/inne temperaturer, defroster og klima innstillinger. Mulig man kan forandre på denne automatikken ved å holde AC knappen inne e.l/les instruksjonsboka. Eller hva med å bare skru av hele klima anlegget, nappe en sikring e.l. Dette har uansett ingen sammenheng med at det forsvinner kjølevæske og du er på villspor.
  2. I den store sikringsboksen i motorrommet er det som regel en eller flere ledige "sikrings-slotter" ved de store lego sikringene. Her står det klargjort 12v+ stikk som man kan bruke, og en vanlig kabelsko passer utmerket på disse, se bilde. For en skjult montering trekk ledningen ned sammen med hovedåra til den kommer ut en plass på undersiden av sikringsboksen. Eller gjør det stygt og bare borr et lite hull i siden på lokket og dra ledningen igjennom dette. Husk egen sikring på kursen. Den første årgangen av Auris Hybrid hadde vel HB3 fjærnlys og H7 nærlys. Dette var minus styrt. De senere modellene har vel noe HIR2 søppel, som er pluss styrt. Jeg har enda ikke opplevd noen problemer rundt varsling eller bus systemer ved ettermontering av lys på Toyota hybridene.
  3. Parkeringsbremsen på Nissan Leaf har et voldsomt selvpåtrekk og det viser seg ofte når man rygger. Slakk opp litt på justeringen på det hjulet som henger. Disse skal ha litt lang vandring på parkeringsbremsen.
  4. Oooo, gjettekonk! Det kan se ut som at fjæra har flydd over øvre fjærskål og på førsteinntrykket er dette en støtdempertopp("fjærbeinslager") som har takket for seg. Edit: jeg tolker det som at hele fjærbeinet blir med ned når man jekker opp bilen, fordi det ikke sitter fast i støtdempertårnet/chassie. Dette kan man kanskje se ved og åpne panseret og kontrollere innfestningene til støtdempertopp. Mulig du ikke jekka høyt nok og det er bare snakk om en knekt fjær venstre foran(knekt helt i toppen). Noe annet ville vært veldig uvanlig og overraskende.
  5. Det er umulig å si over internett, men ulyden din syntes jeg det lukter varm diffolje av. Jeg sier bakre differensial på førsteinntrykk. Jeg har hatt inn flere Honda CRV hvor mellomaksel er fjernet i jakten på ulyder og vibrasjoner. Jeg har hatt inne flere Honda CRV hvor det har blitt byttet girkasse uten nytte. Ofte p.g.a vibrasjoner fra de indre drivleddene eller ulyd fra drivaksellageret høyre foran. På Honda CRV kan det være en del vanskelige ulyder og vibrasjoner. Alt forplanter seg så jævlig og jeg ser mange som bommer på diagnosene. -Drivaksel lager høyre foran -Mellomaksel lager -Bakre differensial -Dekkstøy -Hjullager, men det er ikke akkurat krevende feilsøk. Personlig har jeg aldri landet på en girkasse/transferdiff diagnose på Honda CRV.
  6. Pass deg for merkeforhandler og uvettige diagnoser på sistnevnte feil. Her vil veldig mange bytte dieselpumpe til 23 000,- fordi det ser sånn ut på en tester. Kondens og vann i drivstoff går vel som en av de mest klassiske feilene i motorhistorien, men i dag har markedet fullstendig glemt den. Man har hodet på helt feil plass og tenker for avansert. Denne klassiske feilen blir ofte veldig kostbar og klønete.
  7. Denne motoren er god og driftsvarm når den blir tungstartet. Dette er et typisk tegn på defekt motor temperatur sensor/kjølevæske temperatursensor. Motoren er 100 grader varm, men motorstyringen sier at den holder -50 grader. Blandingsforholdet blir helt feil og de kan bli veldig tungstartet når varme. Man drukner motoren i drivstoff ved mye kjinning og man kan lukte feilen på motorolja og nivået. Typiske indikasjoner på defekt kjølevæske temp.sensor. Selv en enkel kodeleser i dag(typ biltema/jula) kan vise enkle parametere og motordata som dette. Se etter coolant temperatur sensor og hva denne verdien viser. Når motoren er kald har den ute temperatur og viser 20 grader. Når motor er varm ligger temperaturen rundt termostaten sin åpnings temperatur/typ 100 grader. En defekt temperatursensor viser seg ofte ved at den står låst på en fast verdi. Typisk -50 grader hele tiden. Når du først sjekker dette så se også mot andre temp.sensorer som luft og drivstoff temp. Se etter store åpenbare temperatur avvik som ikke henger på greip med noe som helst. En annen luring er feilfylling eller vann i drivstoff systemet. En dieselpumpe blir etterhvert veldig varm. Bensin eller vann her vil ofte koke og danne gassbobler i systemet. Gass kan komprimeres og man mister drivstofftrykket når motoren blir varm. Man får en damp-lås i drivstoff systemet. Denne feilen kan man se på motordata ved å se på target og actual pressure (ønskelig og faktisk drivstofftrykk). Her vil man da se at verdiene følger hverandre når motor er kald, men når den blir varm så sklir verdiene fra hverandre og man får et større avvik. Disse dataverdiene kan det hende man må ha en bedre tester for å få innsyn i. For å løse sånne feil må fysisk demontere rør og komponenter og blåse systemet rent. Å helle på kondensfjerner og lurium på tanken tar sjeldent denne feilen. Man fyller det alt for sent. Begge disse er feil som gir startvansker med varm motor og de trigger sjeldent en feilkode eller motorlampe.
  8. En feil veldig mange gjør når de bytter calliper er at de ikke skrur stempelet helt inn og at de hekter på vaier/betjener park.bremsen før stempelet ligger ann mot klossen. Når man bytter calliper må man alltid tråkke stemplet ut med fotbremsen før man betjener park.bremsen, ellers får man lang vandring på armen og ujevnheter som dette her. Veldig ofte er det en ufagmessig montert calliper og man løser det ved å demontere calliper, skru stempelet helt inn og gjøre ting i riktig rekkefølge. Gjerne kjøre en tur og brems godt før du drar i park.bremsen. Innimellom er også calliperen overhalt e.l og brekkarmen sitter 1 "spline" feil på calliper. Å justere denne armen er egentlig en ulovlig reparasjon, men med alle de billige drittdelene folk kjøper så er det noe jeg har gjort mer av de siste årene.
  9. Ved 1,2 i promille så begynner man å bli full når man er på en opptur, men når man våkner med så høy promille så er det ikke alltid man merker så mye. Da føler man seg gjerne overraskende pigg og lite fyllesjuk. Politiet har skremt fylla ut av meg før og det spørs hvor man har hodet. I mange tiår jobbet mine foreldre i sikkerhetskontrollen på flyplass og fulle piloter og flyvertinner har jeg hørt veldig mange historier om. Flybransjen har alltid hatt et alkoholproblem. For mange en gode eller et hjelpemiddel og for mange en ukultur. Noe man sikkert har sett på hver dag i alle år og jeg kan skjønne at straffen føles veldig streng. Hvordan komme seg billigere ut av dette uten å arrestere folk man liker med eksempler og historier ... Denne må man nok ta for laget! Nye tider og uflaks!
  10. Før du lander på å bytte head-unit så sjekk forsterkeren under sete. Det går flere kabler enn kun strøm/lyd til denne og de er utsatt for rust. Jeg har funnet mye trolldom i forsterkere under sete.
  11. "Det bare skjedde" etter at bilen var tom for strøm, og det er noe trolldom rundt denne feilen her.
  12. Dette problemet har jeg hatt inne før og jeg skjønte ikke en dritt av det. Jeg landet på at det hadde noe med koding å gjøre, men disse motorene kommer ferdig kodet og du må kjøpe ny orginal del til 3800,- for å prøve. Høgger del ga samme resultat. Prøvde å kryssbytte hoveddriver/panel førerdør, men det hjalp eller ikke. Løste det omsider på denne måten.
  13. At disse alu støtdempertoppene går i oppløsning bak på Mazda er helt vanlig. Jeg har hatt flere av disse inne hvor hele støtdemperen bak er løs og den står å slamrer i dempertårnet. Jeg gir ofte PKK mangler på at disse toppene er sprekt. Rent PKK messig så får man ikke gitt kjøreforbud på en løs støtdemper så ut ifra situasjonen hadde jeg selv kjørt til nærmeste verksted, muligens lenger. Hos Mazda får man ikke kjøpt løse støtdempertopper og det blir komplett støtdemper til flere tusen. Uorginalt får man tak i løse topper og løst dette til en langt hyggeligere pris.
  14. Selv står jeg som takst/PKK mann for et forhandlernettverk som selger 6500 bruktbil i året og at folk bytter inn elbilen mot noe annet er hverdagslig. En tilbakemelding som fortsatt står er at de som sitter i kø hele dagen virker fornøyde mens de som drar på langtur kommer med første og siste gang historier. Totalt sett er Zanta sitt grunnlag en av de mer heldige tilbakemeldingene når folk bytter inn elbilen.
  15. Nylig hadde jeg en PKK stikkprøve fra vegvesenet hvor jeg hadde gitt mangel på for stor slakk i opphengskule(2). En veldig lik slakk som i videoen til TS. Vegvesenet var enige i at denne slakken var stor når hjulopphenget var uavlastet, men de ville se slakken vurdert under belastning på en kjørebaneløfter iht. kontrollinstruks. De mente da at slakken ikke var "for stor" og at jeg hadde vurdert for strengt. I TS sitt tilfelle ser det ut som at mansjetten har ryki.
×
×
  • Opprett ny...