Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

Tibber har fått en kundeflukt nå pga. deres "lille stunt" med å brått endre faktureringsmetode, hvor mange som har byttet vites ikke, men det er iallfall noen tusen, med tanke på at pågangen på nye kunder har vært stor hos andre strømselskap.

De har fått seg en aldri så liten omdømmeknekk rundt dette, dels pga. mange oppfatter at Tibber prøver å bruke kundene som bank, dels fordi de gav bare gav et 48-timers varsel og rett før månedsskifte som vanskeliggjør bytte med viten og vilje (det er lovbrudd i følge Forbrukertilsynet) og mange tror nå at Tibber kan være på vei mot konkurs og er skeptisk til å bli værende i dette selskapet med tanke på egen risiko.

Jeg ser mange fortsatt tar Tibber i forsvar, og mener at mailen er godt forklart og at de valgte et alternativ som var det beste for kunden for å kunne holde prisen nede og fortsette å tilby det som de startet konseptet med nå som prisen på innkjøp av strøm har blitt uoverkommelig for dem med tanke på deres konsept. Alternativet var å legge påslag på strømmen, slik at strømmen ble dyrere for kundene. Noen sier de ville ha foretrukket dette, andre igjen vil heller ha billigere strøm. Tibber påstår at dette er deres to eneste alternativ og er tause om hvorfor deres rike eiere Schibsted ikke kan gå inn med kapital eller hvorfor de ikke låner mer av banken. De sier at valget deres er godt begrunnet med at de har gjort en kundeundersøkelse der det ble avdekket at dette var noe flesteparten ønsket. 

Følger interessert med på å hvordan Tibber takler kritikken, og må si jeg ikke er særlig imponert. Gründer Aksnes går ut og sutrer over å føle seg urettferdig behandlet, at ting blir fremstilt feil i media og at folk ikke har lest godt nok. I tillegg har de stengt kommentarfelt på Facebook for nye kommentarer etter masse kritikk på tidligere innlegg, har slått av funksjon for å kontakte direkte i app og på hjemmeside etc. Ringe kan man ikke, og eneste alternativ er å sende e-post som det vil ta tid før en får svar på. Tibber sier at de beklager dette og at de må gjøre dette fordi de nå har så stor pågang og ber om forståelse for det. Omdømmeekspert Peggy Brønn fra NHH mener at Tibber har håndtert dette dårlig og må selv ta ansvar.


Jeg personlig har fått et veldig dårlig inntrykk av Tibber nå på bakgrunn av hvordan de valgte å gjennomføre denne endringen på og ikke minst hvordan de har håndtert kritikken i ettertid. Det blir raskt veldig synlig at de har håndtert dette ganske amatørmessig.

Her er noen punkt jeg vil trekke frem som understøtter dette:

- Om de mener at de blir misforstått, er det dårlig å skylde på media eller kundene sine for å ikke ha oppfattet budskapet. Til syvende og sist er de ansvarlig for egen kommunikasjon og visst mange ikke har forstått dette, så må de se på kommunikasjonen sin, kommunikasjonsmåte med mer. Mange kunde sier også at de først fikk vite om dette gjennom media, noe som ikke er særlig heldig. Bør ikke en så viktig endring varsles på sms og ikke bare basere seg på nyhetsbrev og hjemmeside etc.? Når de da skal ut og forklare "misforståelser" i ettertid, så velger de å legge ut en 21-minutters lang video på Facebook der de stenger kommentarfeltet. Problemet med videoen er vel først og fremst at den er alt for lang, noe de som jobber med kommunikasjons i Tibber burde vite.

- 48 timers frist er uansett ikke ok på tross for at de har fått tilbakemelding i kundeundersøkelse på at flesteparten ønsket å heller forhåndsbetale strømmen. En såpass stor omlegging burde varsles en stund i forveien for at kundene skal kunne planlegge bedre. At det ikke har gjort det vitner enten om ekstremt dårlig dømmekraft eller akutte likviditetsproblemer. Tibber påstår at de har hatt kontakt med eksterne advokater på forhånd før de valgte å gjennomføre, så jeg må si det er veldig pussig at de ikke klarte å forutse lovligheten i dette.

- Hadde de virkelig bare to alternativer? Her og nå - ja kanskje, men problemene har de isåfall skapt selv og jeg nekter å tro at dette er det eneste alternativene de har hatt hele veien. Som bedrift er en selv ansvarlig for lage en bærekraftig forretningsstrategi for å håndtere slike situasjoner. Når de fra start av har basert seg på å kjøpe inn strømmen 45 dager i forveien, så er det deres ansvar å regne seg frem til hvor smertegrensen går. Det innebærer også å vurdere eksterne faktorer som kan oppstå, slikt som økning av strømpriser med mer. Det er for lett å skylde på økte strømkostnader alene. Jeg tror rett og slett de har ekspandert for raskt uten å klare å håndtere det med sin forretningsmodell. Det er klart at det blir enorme kostnader for å kjøpe inn strøm på forhånd når kundevolumet har økt såpass, men igjen - dette er noe de burde ha modellert for. De har trolig voksesmerter, og kunne løst dette ved å sette på bremsene, skalere ned markedsføring, sikre seg mer kapital når de vokste så raskt etc. Bygge stein på stein, men nei - de valgte heller å løse det på denne måten. Kan legge til at tidlig i september har Tibber ute nesten 30 nye stillinger i Norge og utland, så de er ikke akkurat måteholden med interne kostnader heller.

Hvordan ser fremtiden til Tibber ut? Det lurer jeg på. I 2021 hadde de visstnok 600% vekst og likevel et negativt resultat på ganske mange millioner.  Veksten i Norge stagnerer nok nå pga. dette,  så jeg lurer nå virkelig på hvordan bedriften til slutt skal bli lønnsom når de vil fortsette å ikke tjene penger på å selge strøm, det virker ikke som de andre tjenestene deres skaper veldig mye inntekter. Greitt å ha sterke eiere i ryggen, men er det godt nok?

Jeg ønsker gjerne debatt på dette, og er åpen for at andre har et annet syn på dette. 

Jeg vet at mange liker Tibber nettopp fordi de ikke tjener på kundene sine, og at man derfor ønsker å støtte oppom, men det er ikke alltid det man ønsker er realistisk eller at det er lurt å gå utradisjonelle veier.

Kan forøvrig legge til at jeg ikke er kunde verken hos Tibber eller andre strømselskap, da jeg ikke betaler for egen strøm, så jeg har ikke et motiv bak dette, men synest denne saken er veldig interessant da Tibber fort ble en hype og ansett som et frisk pust, men der de fra en dag til en annen klarte å gjøre mange fornøyde kunder rasende på noen få timer.

Endret av Fnugle
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike tjenester starter gjerne bra. Gode intensjoner og alt det, bygges opp fra grunnen av med entusiastiske og ærlige folk. Så vokser det større og større, helt til noen med alt for mye penger sittende oppdager det, kjøper det opp og forandrer alt til det verre. Alt skal bli en profittmaskin for de top 0.01 %, på bekostning av mannen i gata.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Fnugle skrev (42 minutter siden):

Jeg vet at mange liker Tibber nettopp fordi de ikke tjener på kundene sine, og at man derfor ønsker å støtte oppom, men det er ikke alltid det man ønsker er realistisk eller at det er lurt å gå utradisjonelle veier.

De tjener litt mindre på kunden. Men driver ikke veldedighet.

Litt høyere månedspris og 75% lavere påslag. Det tar 1 øre pr kwt der andre, tar 3-4 øre. Ideologien var sikkert god.

Underlig at de kjempene (konsern) som står bak Tibber nå melder seg ut. Da er nok levedyktigheten lav. 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når noen enten er veldig mye billigere enn alle andre, eller gjør veldig mye mer enn alle andre, så er det ofte på bekostning av noe.

Tibber har, så vidt jeg har fått med meg, alltid vært veldig rimelige, men de har i tillegg tilbudt en hel haug med tilleggstjenester og -funksjonalitet. Det er ikke gratis, og det er ikke noe magisk som gjør at Tibber er den eneste som har kunnet gjøre det. Det har Tibber gjort fordi de har vært villige til å drive med mindre marginer enn alle andre.

Og det får de erfare konsekvensene av nå. Hadde denne strømsituasjonen aldri oppstått, så hadde Tibber kunnet fortsette å drive på den måten de drev, men de ville jo fortsatt vært eksponert for denne risikoen.

Det er fascinerende hvor fort folk tar på seg etterpåklokskapens briller og tilskriver bedrifter nær allvitenhet når det gjelder avgjørelser i fortiden. Det trenger ikke være tilfellet i det hele tatt.

Tibber hadde en forretningsstrategi som var sårbar for drastiske økninger på utgiftssiden. De gamblet på det, og tapte. 🤷🏼‍♂️

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Prinsipielt er jeg ikke uenig. Men "avkastningen" her er for min del blant annet Tibbers mulighet for smartstyring av elbillading og gulvvarme. Finnes det andre som tilbyr samme muligheter?

Den korte varslingstiden Tibber kommer med her er elendig kundebehandling, og kan vanskelig tolkes som noe annet enn et desperat trekk. Allikevel tror jeg de fleste overvurderer risikoen ved å forhåndsbetale for halve måneden. Jeg er i det minste avventende til jeg ser hva Tibber stipulerer, med tanke på forbruk/pris.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
7 hours ago, plankeby said:

De tjener litt mindre på kunden. Men driver ikke veldedighet.

Litt høyere månedspris og 75% lavere påslag. Det tar 1 øre pr kwt der andre, tar 3-4 øre. Ideologien var sikkert god.

Underlig at de kjempene (konsern) som står bak Tibber nå melder seg ut. Da er nok levedyktigheten lav. 

Påslaget er vel bare den pålagte elavgiften?

Talkmore strøm skryter av at de tar denne avgiften gjennom høyere månedspris istedenfor per kWt. Hva som lønner seg må man regne ut selv etter forbruk.

Håper tibber berger seg. Veldig fornøyd med den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ephrus skrev (37 minutter siden):

Du gir dem et lån uten noen form sikkerhet, går de konk er pengene tapt. 

Men viktig å vite at dersom man betaler på forfallsdato er lånet lik differansen mellom estimert forbruk*pris, og faktisk forbruk*pris, i 15 dager. Med prisvolatiliteten vi ser i disse dager kan det for all del være litt penger, men ikke allverden. 

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (8 timer siden):

Så lenge jeg fortsatt får det same gode produktet til same lave prisen så er jeg fornøyd🙂.

Eneste grunn til å sutre er hvis en ikke har sparebuffer.

Trist hvis Tibber skulle gå konkurs, men nå får dem i det minste ryddet bort de risikable kundene som ikke tåler uventet regning.

Hadde du synes det var greit om telefonabonnementet ditt fikk samme prismodell på 48 timer? Eller kredittkortet ditt?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, nomore said:

Hadde du synes det var greit om telefonabonnementet ditt fikk samme prismodell på 48 timer? Eller kredittkortet ditt?

Forskjellen er at det finnes mange andre leverandører av telefonabbonement og kredittkort som er grei å ha med å gjøre.

Strømmarkedet er derimot råttent. Jeg har selv blitt "svindlet" eller forsøkt svindlet av to av de største og en av de mindre aktørene, og var storfornøyd med tibber inntil nå. De "gamle" aktørene skiftet abb uten å si ifra på en tydelig måte, samt satte meg opp på andre abb enn det som var avtalt ved kjøp!

Og jeg kan forstå at Tibber er nødt å skaffe mer likviditet. Strømselskapene i Sverige har jo fått lån/garanti(?) fra staten for å dekke slikt. Jeg tipper flere strømselskap gjør det samme som tibber framover. Men å gjøre det med 2 dagers varsel er klønete (og muligens desperat?)...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Axefjord skrev (1 minutt siden):

Forskjellen er at det finnes mange andre leverandører av telefonabbonement og kredittkort som er grei å ha med å gjøre.

Strømmarkedet er derimot råttent. Jeg har selv blitt "svindlet" eller forsøkt svindlet av to av de største og en av de mindre aktørene, og var storfornøyd med tibber inntil nå. De "gamle" aktørene skiftet abb uten å si ifra på en tydelig måte, samt satte meg opp på andre abb enn det som var avtalt ved kjøp!

Og jeg kan forstå at Tibber er nødt å skaffe mer likviditet. Strømselskapene i Sverige har jo fått lån/garanti(?) fra staten for å dekke slikt. Jeg tipper flere strømselskap gjør det samme som tibber framover. Men å gjøre det med 2 dagers varsel er klønete (og muligens desperat?)...

Og ikke minst ulovlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...