Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Herr Brun skrev (På 2.10.2022 den 22.27):

Men viktig å vite at dersom man betaler på forfallsdato er lånet lik differansen mellom estimert forbruk*pris, og faktisk forbruk*pris, i 15 dager. Med prisvolatiliteten vi ser i disse dager kan det for all del være litt penger, men ikke allverden. 

Viktig poeng dette, det er ikke så stor risiko for kunden dette. Og Tibber er av de bedre når det gjelder smarthus styring etter det jeg forstår. Men det hadde nok vært bedre de økte prisene.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (25 minutter siden):

Viktig poeng dette, det er ikke så stor risiko for kunden dette. Og Tibber er av de bedre når det gjelder smarthus styring etter det jeg forstår. Men det hadde nok vært bedre de økte prisene.

Men større risikoen enn hos f.eks GE som ikke praktiserer dette og det tok bare et par minutter å bytte over. Hadde de gått frem på en bedre måte og gitt kunder et incentiv for å gå med på en sånn ordning så hadde jeg trolig blitt værende. Nå følte jeg meg litt ført bak lyset rett og slett siden jeg fikk er slikt krav uten å engang ha blitt varslet i forkant. Noe av grunnen til at jeg valgte tibber var den transparente og enkle modellen deres også noe denne prosessen ikke var.  Synst heller ikke noe særlig synd på denne bransjen som utelukkende er et helt unødvendig fordyrende ledd, men det er nå en annen sak. 

Lenke til kommentar

 

Må si det brenner litt i øynene av å se fakturaene til Tibber også. Jeg er nok ikke den som er mest stødig i rettskriving, men her ser jo til meg jeg skrivefeil, PDF ikke pdf og og ca. ikke ca uten . 

Forventer faktisk at en standard fakturamal som sendes ut til alle kundene er korrekturlest, noe annet er useriøst med tanke på at de skal være en seriøst bedrift, igjen så føyer det seg inn i rekken av inntrykk jeg har fått de siste dagane av at de fremstår som veldig uproffe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Konsekvensene ved en Tibber-konkurs ville for min del være minimale. Noe av det mest irriterende som er, er at man må drive å bytte leverandører fordi de driver med lokkepriser. Jeg ønsker heller ikke en strømleverandør som lurer kundene med plutselige endringer så snart kundene har aktivert autogiro. Jeg har ikke giftet meg med strømleverandøren, så det var fort gjort å bytte. Tibber viser umåtelig naivitet når de lokker til seg kunder med ryddighet, fastpris og transparens, for deretter å vise de samme kundene langfingeren.

Endret av Cascada81
typo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bytta til Vibb jeg. Eneste av alternativene som har en app som ikke er laget i blinde i 2011. 

Jeg har dessverre ikke mulighet til å låne Tibber 5000,- denne måneden. 

Ekstremt synd. Har vært med Tibber fra dag en. Appen er overlegen. Har bare Pulse og en lader tilknyttet, så tipper jeg fortsetter å ha appen for Pulse sin del.. Om Tibber overlever de neste månedene så kommer jeg muligens tilbake. 

Egentlig gir jeg blanke i modellen om å forhåndsberegne en halv måneds forbruk, det er 5000,- med bare noen dagers varsel som irriterer. 

Endret av TheMoonMan
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tibber har vært en svært sentral aktør i forhold til å levere en løsning ut over bare fakturere for strømforbruket. Her har man et selskap som har vært innovativt, men de er også i et marked hvor det er en del selskaper som sitter med svært store ressurser: De selskapene som også produserer strøm.

Så Tibber videreselger en tjeneste (strøm) og bygger sin egen tjeneste rundt dette gjennom app og løsninger for å følge med forbruk eller faktisk redusere forbruket. Jeg er usikker på om Tibber var først med en god oversiktsløsning her, men de var i hvert fall tidlig og leverte en meget god løsning.

Men Tibber må betale for varene de leverer. Strømmen. Jeg har ikke sett noe spesielt på hva som har vært skrevet om saken, men de igjen vil i praksis være avhengig av en kreditt fra dem de kjøper strøm av. 

Kombiner dette videre med at de kanskje har en økning av kunder som ikke betale regningen, så blir det kanskje raskt antydninger til et cashflow-problem. I praksis er det også en bransje uten spesielle marginer nå, og kraftbørsen/kraftleverandørene vil vel heller ikke gi kreditt i større omfang, for det er også en fare for at strømvideresalgsselskaper som Tibber går konkurs. Tibber har noen valg når det gjelder de som ikke betaler - "kjøre løpet ut" og håpe at de betaler etter hvert, eller selge gjelden for å dekke en del av det, men da dekkes ikke alt.

Ut i fra dette har jeg forståelse for det Tibber gjør. Hovedproblemet jeg ser er at her burde informasjonen ha kommet tidligere.

Men uten selskaper som Tibber, tviler jeg på at man hadde sett innovasjonen man har fått innenfor denne bransjen. Innovasjon som også var "brennheit" når prisene steg og flere fikk et langt mer bevisst forhold til strømprisen.

Her blir det da også en risiko å betale på forskudd. Slikt sett kunne man kanskje si at slike forskuddsregninger kanskje bør betales med kredittkort for å sikre seg?

Jeg liker Tibber sin app. Jeg liker løsningen med varslinger og smartere elbillading meget godt. Men ja, man blir egentlig litt nervøs av at selskapet innfører dette så plutselig...

2021 kontra 2020 var 10x i omsetning for Tibber. Men klart Resultat på 2-3 millioner på en omsetning på over 3 mrd og i praksis ingen egenkapital gjør det vanskelig å når kundene ikke er raske å gjøre opp for seg. Hvis mange også blir kunde via verving og mange verver, tar det egentlig ganske lang tid her før den jevne kunden egentlig er direkte lønnsom. Kanskje er også forsinkelsesrenter faktisk også en av de få reelle inntektskildene man i realiteten her har....

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Beyma skrev (15 minutter siden):

Er dette et engangstilfelle eller det slik det blir fremover?

Akkurat dette med septemberregning + antatt forbruk frem til forfall i oktober er et engangstilfelle. Fom november blir det faktisk forbruk fra forfall måneden før + antatt forbruk frem til neste forfall. 

Endret av TheMoonMan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Beyma skrev (9 minutter siden):

Er dette et engangstilfelle eller det slik det blir fremover?

"Dobbel-betalingen" er et engangstilfelle, men fra november og fermover vil man bli fakturert for estimert forbruk halve neste måned, og deretter få det avregnet på neste faktura (som også fakturerer for halve måneden etter dette).

Med andre ord vil du til syvende og sist ende opp med å betale det samme, men hver måned kan det hende du betaler litt for mye eller litt for lite, som blir avregnet neste måned.

Når jeg byttet til Tibber var det for å få forutsigbarhet på prisen. Jeg kunne bruke appen for å finne forbruk og gange med gjennomsnittspris og vite til en hver tid hva neste strømregning ble. Med en gang man skal begynne å forhåndsbetale for estimater så faller hele poenget med Tibber bort for min del. Derfor ble det Elekt fra og med oktober. De var tidlig ute med garanti for at de ikke kom til "å ta en Tibber" og plutselig endre faktureringsmodell.

Tibber sin app er veldig bra (om enn litt buggy), så om Tibber tar seg sammen igjen kan det hende jeg vurderer å gå tilbake. Men slik det er nå er det ikke aktuelt. 

Det er også rart at Tibber ser seg nødt til å gjøre dette grepet, når andre små strømstartups, som Vibber, Elekt og Motkraft ikke trenger å gjøre det. Jeg mistenker at det står dårligere til med Tibbers likviditet enn det vi får inntrykk av i media. 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (2 minutter siden):

"Dobbel-betalingen" er et engangstilfelle, men fra november og fermover vil man bli fakturert for estimert forbruk halve neste måned, og deretter få det avregnet på neste faktura (som også fakturerer for halve måneden etter dette).

Med andre ord vil du til syvende og sist ende opp med å betale det samme, men hver måned kan det hende du betaler litt for mye eller litt for lite, som blir avregnet neste måned.

Når jeg byttet til Tibber var det for å få forutsigbarhet på prisen. Jeg kunne bruke appen for å finne forbruk og gange med gjennomsnittspris og vite til en hver tid hva neste strømregning ble. Med en gang man skal begynne å forhåndsbetale for estimater så faller hele poenget med Tibber bort for min del. Derfor ble det Elekt fra og med oktober. De var tidlig ute med garanti for at de ikke kom til "å ta en Tibber" og plutselig endre faktureringsmodell.

Tibber sin app er veldig bra (om enn litt buggy), så om Tibber tar seg sammen igjen kan det hende jeg vurderer å gå tilbake. Men slik det er nå er det ikke aktuelt. 

Det er også rart at Tibber ser seg nødt til å gjøre dette grepet, når andre små strømstartups, som Vibber, Elekt og Motkraft ikke trenger å gjøre det. Jeg mistenker at det står dårligere til med Tibbers likviditet enn det vi får inntrykk av i media. 

Så de tipper prisen? Og så blir det billigere eller dyrere for meg når måneden er over? 

 

Er det ikke slik at hvis det blir billigere så får jeg tilbakeført eller ekstra innbetaling hvis det blir dyrere?

Lenke til kommentar

Dette med lovligheten av hva Tibber gjorde er usikkert. Det er ikke slik at det er ulovlig fordi forbrukertilsynet suer det, det er opp til rettsvesenet og avgjøre lovligheten dersom partene er uenige. Forbrukertilsynet mener det er 14 dager før faktura dato, Tibber mener det er 14 dager før forfallsdato. 
Uansett klønete av Tibber.


Dette er heller ikke forskuddsbetaling, men forskuddsfakturering. Vi er vant til å låne strøm i 45-15 dager av Tibber. Nå låner vi strøm i 30-0 dager. Dårligere for oss, men fremdeles er det vi som låner strøm av Tibber og ikke Tibber som låner penger av oss.

Tibber skulle heller vurdert å fakturere hver fjortende dag. Da hadde de unngått «forskuddsbetaling» fadesen.

De skulle også varslet endringen i god tid, for å ikke virke sleipe/useriøse.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
ITtraktor skrev (17 minutter siden):

Ja, det er ganske åpenbart. Kanskje du burde lese igjennom det du selv skriver én gang til før du kritiserer Tibber? 

Du klarte ikke å komme opp med noe bedre? Jeg trenger ikke å forsvare rettskrivinga mi på et forum. Det forholder seg litt annerledes når man er en seriøs bedrift som har ansvar for å kommunisere klart og tydelig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...