Jump to content
Fnugle

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?

Recommended Posts

Jeg hadde byttet på dagen om det ikke var for smarthusintegrasjonen til Tibber. Jeg er villig til å betale litt for den delen, uavhengig av strømleverandør.

  • Like 1

Share this post


Link to post
35 minutes ago, nomore said:

Og ikke minst ulovlig.

Akkurat like ulovlig som at Jula nekter å omlevere en takboks i en reklamasjonssak jeg har med dem. Men så lenge bedriftene ikke får en skikkelig smekk på fingrene for sånn oppførsel, så er det ikke mye som hindrer dem i å fortsette...

Om jeg skulle boikottet hver eneste butikk som har ikke har fulgt forbrukerkjøpsloven i reklamasjonssaker med meg, så hadde jeg bare kunnet handle i matbutikker nå :p

Share this post


Link to post
1 hour ago, nomore said:

Hadde du synes det var greit om telefonabonnementet ditt fikk samme prismodell på 48 timer? Eller kredittkortet ditt?

Jeg godtar det Tibber gjør fordi dem uansett langt fra verstingen i strømmarkedet. Tibber har små marginger så jeg har forståelsen for dem måtte gjøre noe nå når rentene og strømprisene øker kraftig.

Share this post


Link to post
PosteMonopolet skrev (10 timer siden):

Så lenge jeg fortsatt får det same gode produktet til same lave prisen så er jeg fornøyd🙂.

Eneste grunn til å sutre er hvis en ikke har sparebuffer.

Trist hvis Tibber skulle gå konkurs, men nå får dem i det minste ryddet bort de risikable kundene som ikke tåler uventet regning.

Poenget er vel at Tibber bør ha denne bufferen selv og ikke kundene.

Selv om jeg har godt med oppsparte midler betyr ikke det at jeg ønsker å låne de bort rentefritt til Tibber. 

Jeg byttet over til GE, det tok under 24 timer før alt var i orden. 

Får Tibber kontroll igjen vil jeg vurdere de på nytt 

  • Like 4

Share this post


Link to post
27 minutes ago, ProphetSe7en said:

Poenget er vel at Tibber bør ha denne bufferen selv og ikke kundene.

Selv om jeg har godt med oppsparte midler betyr ikke det at jeg ønsker å låne de bort rentefritt til Tibber. 

Jeg byttet over til GE, det tok under 24 timer før alt var i orden. 

Får Tibber kontroll igjen vil jeg vurdere de på nytt 

Du låner ikke bort pengene dine siden regningen forfaller samtidig som du har fått strømmen du betaler for.

  • Like 2

Share this post


Link to post
PosteMonopolet skrev (9 minutter siden):

Du låner ikke bort pengene dine siden regningen forfaller samtidig som du har fått strømmen du betaler for.

ding ding ding! (Men man "låner ut" evt. differanse mellom estimert forbruk x pris og faktisk forbruk x pris.) 

Det som har skjedd er at beløpet som må finansieres (enten av kunden eller av Tibber) som følge av at strøm forbrukes (og kjøpes på børs) kontinuerlig men faktureres månedlig har blitt mangedoblet (det finansieringsbeløpet er først og fremst en funksjon av strømprisen), mens marginene er uendret. Samtidig har rentene økt, slik at Tibbers finansieringskostnad antageligvis har blitt i alle fall tidoblet de siste 12-24 månedene.

Jeg skjønner derfor godt at de måtte gjøre noe. Jeg hadde levd godt med 2 øre i stedet for 1 øre påslag, men setter pris på at de forsøker å presse priser, og jeg lever også godt med den løsningen de nå har landet på. Men kommunikasjonen, og særlig tidslinjen kommunikasjon->iverksetting, er et av de verste selvmålene jeg har sett på lenge. 

  • Like 7
  • Innsiktsfullt 2

Share this post


Link to post

Ja, jeg er imponert over at det er mulig for Tibber å kare seg med så prosentvis lavt påslag nå som strømprisene har blitt så høye. Kunder med betalingsproblemer er nok en kjemperisiko for Tibber.

Share this post


Link to post

Heh, visst man må legge skylden over på risikokunder for at en bedrift skal fungere, så er det ganske tynt. 

Tibber har nok ikke bare mistet risikokunder, de har mistet mange betalingssterke også som ikke aksepterte deres lille stunt på bakgrunn av måten de gikk frem på. 

  • Like 3

Share this post


Link to post

Dersom de innrømmer at de tabbet seg ut og dersom de overlever ei stund til så kan de vurderes på nytt.

Men via dette stuntet fant jeg ut at lokalt kraftselskap faktisk betaler ut en betydelig sum til kundene sine årlig. Så selv om det er vanskelig å vite hvor mye det utgjør så betyr det i praksis (i følge det de jeg kjenner har regnet seg frem til) at de i det minste nærmer seg Tibber sine priser selv om de ikke er helt der.

Men mister totalpakken med app og styring. Dessverre.

  • Like 2

Share this post


Link to post
nomore skrev (4 minutter siden):

Dersom de innrømmer at de tabbet seg ut og dersom de overlever ei stund til så kan de vurderes på nytt.

Men via dette stuntet fant jeg ut at lokalt kraftselskap faktisk betaler ut en betydelig sum til kundene sine årlig. Så selv om det er vanskelig å vite hvor mye det utgjør så betyr det i praksis (i følge det de jeg kjenner har regnet seg frem til) at de i det minste nærmer seg Tibber sine priser selv om de ikke er helt der.

Men mister totalpakken med app og styring. Dessverre.

Jeg synst også det var kjipt å miste pulse og integrasjon mot home Assistant, men byttet på timen når jeg fikk høre om dette via media . Ikke har jeg fått varsel fra tibber heller.. 

Share this post


Link to post
minim skrev (4 minutter siden):

Jeg synst også det var kjipt å miste pulse og integrasjon mot home Assistant, men byttet på timen når jeg fikk høre om dette via media . Ikke har jeg fått varsel fra tibber heller.. 

Du mister ikke alt. Både HA og Pulse fungerer. Men du mister en del data. Prisene kan du få fra nordpool for eks.

Share this post


Link to post
nomore skrev (7 minutter siden):

Du mister ikke alt. Både HA og Pulse fungerer. Men du mister en del data. Prisene kan du få fra nordpool for eks.

Fortsetter dette som en gratis tjeneste fra tibber selv når jeg ikke er kunde lenger? I så fall går det fint, men de kan vel ikke drive med denne dugnaden i lengden vel?

Share this post


Link to post
minim skrev (1 time siden):

Fortsetter dette som en gratis tjeneste fra tibber selv når jeg ikke er kunde lenger? I så fall går det fint, men de kan vel ikke drive med denne dugnaden i lengden vel?

Jupp.

Det de burde gjøre var å selge dette som en egen tjeneste der hvor folk vil ha strøm fra andre men oversikten Tibber appen gir. Jeg hadde lett betalt for den tjenesten og det vet jeg flere hadde gjort.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
nomore skrev (11 minutter siden):

Jupp.

Det de burde gjøre var å selge dette som en egen tjeneste der hvor folk vil ha strøm fra andre men oversikten Tibber appen gir. Jeg hadde lett betalt for den tjenesten og det vet jeg flere hadde gjort.

GE som jeg byttet til har dette som en betalt tjeneste. Er igrunn enklere å bare ta det derfra enn å få faktura fra to steder. Noen skulle laget dette som en frittstående sak der en kunne bruke samme utstyr på ulike leverandører :) nå sporer vi fælt av men..

Share this post


Link to post

Jeg var superfornøyd med Tibber, og ville nok i utgangspunktet vært åpen for å gå over til den nye betalingsmodellen deres. Men måten de har håndtert denne saken på er helt hinsides, og jeg syns det er viktig med et tydelig signal om at dette er uakseptabel kundeservice. 

Så da brukte jeg det viktigste kortet man har å spille på som forbruker; jeg byttet til GE.

Edit: Og nei @PosteMonopolet jeg er definitivt ikke noen risikokunde

Edited by Elgen-Hansi
  • Like 1

Share this post


Link to post
minim skrev (26 minutter siden):

GE som jeg byttet til har dette som en betalt tjeneste. Er igrunn enklere å bare ta det derfra enn å få faktura fra to steder. Noen skulle laget dette som en frittstående sak der en kunne bruke samme utstyr på ulike leverandører :) nå sporer vi fælt av men..

Men det er fult mulig i dag. Tibber gjorde det enkelt tidlig når dette var nytt. I dag er det ikke noe problem å få til alt Tibber gjør via en smarthub (for eks HA), en HAN-port leser og innhenting av data fra Nordpool direkte. Det eneste man mister er verdien som viser hva faktura kommer på, men den og bør det være mulig å koke sammen selv.

Share this post


Link to post
10 hours ago, Fnugle said:

Tibber har nok ikke bare mistet risikokunder, de har mistet mange betalingssterke også som ikke aksepterte deres lille stunt på bakgrunn av måten de gikk frem på. 

Jupp. Selskaper som tilbyr gjennomfakturering (legger ut for nettleie slik at du får alt på en faktura) taper stort sett penger på dette. De taper mye mer nå. Derfor er det noen som har sluttet å tilby dette da det har kommet veldig mange mer inkassosaker nå enn før.

Share this post


Link to post
PosteMonopolet skrev (12 timer siden):

Ja, jeg er imponert over at det er mulig for Tibber å kare seg med så prosentvis lavt påslag nå som strømprisene har blitt så høye. Kunder med betalingsproblemer er nok en kjemperisiko for Tibber.

Tibber kan kredittsjekke kunder og kreve forskuddsbetaling fra risikokunder. Det er ikke bombesikkert, men reduserer risikoen til den samme som andre strømselskaper som ikke tar forskuddsbetalt. Har Tibber nå, men vurderer sterkt å bytte. Strømbransjen er pill råtten, så ønsker en leverandør som stabilt leverer spotpris eller rett over, og som ikke kaster en ut i en ny avtale eller skrur opp prisen så snart autogiroen ruller og går. Hadde håpet Tibber var der, men er ikke interessert i å ta deres risiko for drift.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...