Jump to content
Fnugle

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?

Recommended Posts

WiiBoy skrev (11 minutter siden):

Dette med lovligheten av hva Tibber gjorde er usikkert. Det er ikke slik at det er ulovlig fordi forbrukertilsynet suer det, det er opp til rettsvesenet og avgjøre lovligheten dersom partene er uenige. Forbrukertilsynet mener det er 14 dager før faktura dato, Tibber mener det er 14 dager før forfallsdato. 
Uansett klønete av Tibber.


Dette er heller ikke forskuddsbetaling, men forskuddsfakturering. Vi er vant til å låne strøm i 45-15 dager av Tibber. Nå låner vi strøm i 30-0 dager. Dårligere for oss, men fremdeles er det vi som låner strøm av Tibber og ikke Tibber som låner penger av oss.

Tibber skulle heller vurdert å fakturere hver fjortende dag. Da hadde de unngått «forskuddsbetaling» fadesen.

De skulle også varslet endringen i god tid, for å ikke virke sleipe/useriøse.

Det er ikke noe å lure på om er et lovbrudd eller ikke. Dette handler om varslingstid på vesentlig endring av avtalevilkår, noe Tibber selv har fastsatt skal skje minst 14. dager før. De bryter dermed sine egen avtalevilkår også. 

Tibber prøver vel muligens å fremstille det som at det ikke er en vesentlig endring, ikke vet jeg.

Edited by Fnugle
  • Like 1

Share this post


Link to post
3 minutes ago, Fnugle said:

Det er ikke noe å lure på om er et lovbrudd eller ikke. Dette handler om varslingstid på vesentlig endring av avtalevilkår, noe Tibber selv har fastsatt skal skje minst 14. dager før. De bryter dermed sine egen avtalevilkår også. 

Tibber prøver vel muligens å fremstille det som at det ikke er en vesentlig endring, ikke vet jeg.

Dersom jeg bytter selskap i løpet av de fjorten dagene etter varselet kom, så betaler jeg jo kun for strømmen jeg faktisk har brukt. Slik jeg alltid har vært pliktig til?

 

 

Share this post


Link to post
Fnugle skrev (16 minutter siden):

Du klarte ikke å komme opp med noe bedre? Jeg trenger ikke å forsvare rettskrivinga mi på et forum. Det forholder seg litt annerledes når man er en seriøs bedrift som har ansvar for å kommunisere klart og tydelig.

Det ble bare for dumt når du selv hang deg opp i at de hadde glemt et punktum og skrevet PDF med små bokstaver. Jeg hadde null problemer med å forstå hva Tibber mente, innlegget ditt derimot måtte jeg lese flere ganger for å skjønne noe av. Her snakker vi barneskolenivå. Hadde du selv ikke noe bedre å komme med? 

Edited by ITtraktor

Share this post


Link to post

Mange har begynt å få faktura fra Tibber nå, og deler sjokkregningene på Twitter. 

Visst man har valgt forfallsdato senest mulig i måneden, altså den 25., så blir visst forbruket estimert frem til denne datoen også:

https://twitter.com/skrue_onkel/status/1577303230064762886/photo/1

Vil man betale for minst mulig på forhånd og har forfallsdato den 14., så betaler man bare halve måneden på forskudd. 

Er det ikke litt sleipt?

Å endre forfallsdato skulle liksom være et tilbud for de som ønsker lenger tid på å betale rekningen, men i realiteten ender de opp med å betale mer på forskudd og dermed større regning, og tar større risiko med tanke på eventuell konkurs. 

Edited by Fnugle

Share this post


Link to post
ITtraktor skrev (8 minutter siden):

Det ble bare for dumt når du selv hang deg opp i at de hadde glemt et punktum og skrevet PDF med små bokstaver. Jeg hadde null problemer med å forstå hva Tibber mente, innlegget ditt derimot måtte jeg lese flere ganger for å skjønne noe av. Her snakker vi barneskolenivå. Hadde du selv ikke noe bedre å komme med? 

Veldig rart at jeg gikk ut med over B i snitt og har flere Aer i bachelorgraden min siden jeg visstnok skriver på barneskolenivå. Newsflash, kanskje det er litt forskjell på innsats man legger i et forum og i sammenhenger der man skal prestere? Jeg finleser og åpner ordbøker både under studiene og i jobbsammenheng. Dette med godt språk handler bare om vilje fra Tibber sin side. Hadde de brydd seg så hadde fått flere til å lese gjennom og de hadde garantert oppdaget feilene selv, det er ikke sånn at jeg ikke tror det er i stand til det, men det er rett og slett latskap. Dette er ikke et innlegg på Facebook de har postet liksom, dette er en standardmal de har på ALLE faktura som de produserer. Når man lager en standardmal for noe, så er det normalt å korrekturlese. Det er rett og slett amatørmessig akkurat slik som de har håndtert de siste dagene.

Share this post


Link to post
Fnugle skrev (30 minutter siden):

Mange har begynt å få faktura fra Tibber nå, og deler sjokkregningene på Twitter. 

Visst man har valgt forfallsdato senest mulig i måneden, altså den 25., så blir visst forbruket estimert frem til denne datoen også:

https://twitter.com/skrue_onkel/status/1577303230064762886/photo/1

Vil man betale for minst mulig på forhånd og har forfallsdato den 14., så betaler man bare halve måneden på forskudd. 

Er det ikke litt sleipt?

Å endre forfallsdato skulle liksom være et tilbud for de som ønsker lenger tid på å betale rekningen, men i realiteten ender de opp med å betale mer på forskudd og dermed større regning, og tar større risiko med tanke på eventuell konkurs. 

5300 kr var vel ikke det beste eksempelet på "sjokkregning", det vil dukke opp eksempler på det dobbelte og mer.

Videre i det du skriver er det tydelig at det fortsatt henger igjen noen misforståelser. Han betaler like mye/lite på forskudd ved å  betale for 15 dager stipulert forbruk den 15., som å betale for 25 dagers stipulert forbruk den 25.. Riktignok kan differanse i stipulert forbruk vs faktisk forbruk vokse seg noe større frem til den 25.. Eller det kan gå motsatt vei. 

 

Tanken med å utsette forfall til den 25. er vel at man potensielt kan rekke å få inn noe mer penger før forfall. F.eks. utbetales ofte trygd og pensjon rundt den 18-20. i måneden.

  • Like 1

Share this post


Link to post
45 minutes ago, Fnugle said:

Mange har begynt å få faktura fra Tibber nå, og deler sjokkregningene på Twitter. 

Visst man har valgt forfallsdato senest mulig i måneden, altså den 25., så blir visst forbruket estimert frem til denne datoen også:

https://twitter.com/skrue_onkel/status/1577303230064762886/photo/1

Vil man betale for minst mulig på forhånd og har forfallsdato den 14., så betaler man bare halve måneden på forskudd. 

Er det ikke litt sleipt?

Å endre forfallsdato skulle liksom være et tilbud for de som ønsker lenger tid på å betale rekningen, men i realiteten ender de opp med å betale mer på forskudd og dermed større regning, og tar større risiko med tanke på eventuell konkurs. 

Jeg forstod det slik hele veien. Du forskuddsfaktureres for forbruket mellom faktureringsdato og forfallsdato. På forfallsdato så ender du og Tibber omtrent i null.

  • Like 1

Share this post


Link to post
14 hours ago, minim said:

Men større risikoen enn hos f.eks GE som ikke praktiserer dette og det tok bare et par minutter å bytte over. Hadde de gått frem på en bedre måte og gitt kunder et incentiv for å gå med på en sånn ordning så hadde jeg trolig blitt værende. Nå følte jeg meg litt ført bak lyset rett og slett siden jeg fikk er slikt krav uten å engang ha blitt varslet i forkant. Noe av grunnen til at jeg valgte tibber var den transparente og enkle modellen deres også noe denne prosessen ikke var.  Synst heller ikke noe særlig synd på denne bransjen som utelukkende er et helt unødvendig fordyrende ledd, men det er nå en annen sak. 

GE? Har bare dårlig erfaring med de. Lokketilbud, vinterspot, grønn spot, GE spot, student spot og spottespot. Et virrvarr av produkter designet for å forvirre og lure kunden. Har du først valgt de så slutter de aldri å ringe når du slutter og lover gull og grønne skoger. Nei takk og aldri mer!

  • Like 2

Share this post


Link to post

Tipper en del av de som slang seg med i protestaksjonen slutter å breke og blir tibber-kunder igjen om ikke alt for lenge.

Uprofesjonell måte av dem å endre på, ja. Litt sviende faktura under omleggingen, ja.

(Forresten; hvis økonomien din veltes av en plutselig utgift i størrelsesorden en månedsfaktura på strøm så bør du gjøre grep umiddelbart, men det er en annen sak. Opplever at en del av kundeflukten består av prinsippfaste, og hovedandelen folk som lar seg rive med og også tenker at de vil være prinsippfaste, uten at de har tenkt gjennom saken selv og blindt går til GE siden de prinsippfaste gjorde det.)

Men kundeopplevelsen ellers har vært overlegen andre aktører. Det tror jeg kommer til å få folk til å snu. Virrvarret av ulike avtaler, prisendringer og en masete salgsavdeling ligger heldigvis i fortiden for min del, og er verdt ganske mye goodwill for å slippe.

Edited by 1Dr.E
Skrivefeil
  • Like 1

Share this post


Link to post
Fnugle skrev (12 timer siden):

Så det er helt likegyldig for deg at bedriften gjør ulovlige manøver for å klare å fortsette konseptet sitt? Du tenker at det er logisk at det er kundene som skal hjelpe, ikke banken deres/eiere? Visst det er sånn man kan drikke butikk så...

Så lenge de fortsetter å holde påslaget til nesten 0 så gjør det meg ingenting. På samme måte som at jeg heller legger ut en engangskostnad for en fysisk server enn å leie en resten av livet til en fast månedspris som vil koste meg mange ganger mer i det lange løp.

  • Like 1

Share this post


Link to post
ali q skrev (2 timer siden):

Så lenge de fortsetter å holde påslaget til nesten 0 så gjør det meg ingenting. På samme måte som at jeg heller legger ut en engangskostnad for en fysisk server enn å leie en resten av livet til en fast månedspris som vil koste meg mange ganger mer i det lange løp.

Hvor grovt må avtalebruddet være før det gjør deg noe?

  • Like 2

Share this post


Link to post
Abigor skrev (3 timer siden):

GE? Har bare dårlig erfaring med de. Lokketilbud, vinterspot, grønn spot, GE spot, student spot og spottespot. Et virrvarr av produkter designet for å forvirre og lure kunden. Har du først valgt de så slutter de aldri å ringe når du slutter og lover gull og grønne skoger. Nei takk og aldri mer!

Det var akkurat der Tibber var fine, men så begynte de også med lureri 😕

  • Like 2

Share this post


Link to post
35 minutes ago, minim said:

Det var akkurat der Tibber var fine, men så begynte de også med lureri 😕

Det Tibber gjorde nå kan ikke sammenlignes. 
Tre ganger tidligere har jeg opplevd å få en totalt annerledes avtale enn den jeg hadde før uten å merke det før jeg stusset på en faktura.

Ene selskapet startet brått å ta forskudd for strømmen. Forfallsdato 20. september for oktoberstrømmen, så altså «ekte» forskudd.

Et annet begynte med et voldsomt påslag og senere fakturering. Jeg merket da ikke endringen før jeg hadde brukt mye dyr strøm.

Tibber har fått seg en ripe i lakken, men de informerte godt og endringen er ikke urimelig. De skulle dog vært ute med informasjon LANGT tidligere enn de var.

  • Like 2
  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
WiiBoy skrev (4 minutter siden):

De skulle dog vært ute med informasjon LANGT tidligere enn de var.

Ja.

Og jeg opplever dem som imøtekommende, ydmyke og oppriktige på dette.

Vi håper på forståelse for endringene som vi nå har måttet gjøre, og at du blir med på reisen videre. På denne siden vil du finne svar på det mange lurer på. Dersom du likevel ønsker å si opp strømavtalen med Tibber finner du også beskrivelse på riktig fremgangsmåte på denne siden.

Vi beklager igjen at denne fakturaen er annerledes enn tidligere, og at informasjonen ble kommunisert ut så altfor sent.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Sjokolade1 skrev (12 timer siden):

5300 kr var vel ikke det beste eksempelet på "sjokkregning", det vil dukke opp eksempler på det dobbelte og mer.

Videre i det du skriver er det tydelig at det fortsatt henger igjen noen misforståelser. Han betaler like mye/lite på forskudd ved å  betale for 15 dager stipulert forbruk den 15., som å betale for 25 dagers stipulert forbruk den 25.. Riktignok kan differanse i stipulert forbruk vs faktisk forbruk vokse seg noe større frem til den 25.. Eller det kan gå motsatt vei. 

 

Tanken med å utsette forfall til den 25. er vel at man potensielt kan rekke å få inn noe mer penger før forfall. F.eks. utbetales ofte trygd og pensjon rundt den 18-20. i måneden.

Akkurat ang. totalsummen, så tenker jeg man skal la være å nedtone det som for andre fremstår som en sjokkregning. Summen blir jo her dobbel av vanlig regning, så klart det er mye for den det gjelder. Dette var vel faren til noen, som jeg antar da kan være pensjonist. Jeg mener 5300 kr er sjokkregning for noen som har betalt 2600 kr før. Akkurat på samme måte som 20 000 kr er sjokkregning for noen som har brukt å ligge på 10 000 kr.

Når man stipulerer forbruk for 25 dager så er det såpass mange dager at man kan risikere å tape penger visst Tibber går konkurs ved feks. et månedsskifte, dersom det stipulerte forbruket er alt for høyt og man aldri får noen avregning neste måned pga. konkurs. Jo, du har da også potensielt fått 5 dager med strøm siden du betaler de 5 siste dagene på neste faktura. La oss si for ordens skyld de slår seg konkurs den 1. i måneden etterpå. Men, med 25 dagers forskudd tenker jeg det er en mulighet for at du går i minus dersom du skulle betalt mindre de 5 dagene enn for det som er overstipulert. Som du sier, kan det også gå andre veien - at det er stipulert for lite, men det er vel mer sannsynlig at Tibber legger på litt enn at alle kundene sine konstant betaler inn for lite på forhånd og kundene vil jo heller ikke like at det blir stipulert for lite, da blir jo neste regning større.

Dette er jo også vanskelig å vite da strømprisene er veldig variable, så for meg virker det også veldig rotete å stipulere et forbruk for 25 dager i disse tider. Greitt nok at det blir avregnet ved neste måned, men det virker surrete. Slik jeg forstår det fra som blir sendt ut, så ser det ut som de har stipulert med en gjennomsnittspris på forrige måned, og som noen poengterer på Twitter, kan dette bli veldig rotete opp mot store sesongvariasjoner som vinter/sommer:


Denne synest jeg forklarte det bra. Man må også tenke på at risikoen for konkurs hos Tibber er høyere visst vi får sånne ekstreme priser, siden de tydeligvis allerede sliter med å betale inn strøm på forhånd. De må jo fortsatt dekke inn strøm på forhånd.

Om man ikke har råd til å tape eventuelt overstipulering ved konkurs, så gjør man klokt i å velge forfallsdato den 14., så stipuleres man bare for halve måneden og ikke nesten hele. 

Edited by Fnugle

Share this post


Link to post
1Dr.E skrev (3 timer siden):

Ja.

Og jeg opplever dem som imøtekommende, ydmyke og oppriktige på dette.

Vi håper på forståelse for endringene som vi nå har måttet gjøre, og at du blir med på reisen videre. På denne siden vil du finne svar på det mange lurer på. Dersom du likevel ønsker å si opp strømavtalen med Tibber finner du også beskrivelse på riktig fremgangsmåte på denne siden.

Vi beklager igjen at denne fakturaen er annerledes enn tidligere, og at informasjonen ble kommunisert ut så altfor sent.

Her tror jeg mange er uenige med deg. Nå er jeg som sagt ikke kunde, men jeg synest ikke forklaringen deres egentlig er god eller god nok for hvorfor de valgte å gjøre det så brått. Dette ser du mange kunder/tidligere deler ved å lese kommentarfelt og på Twitter.  De beklager seg bare, men ser ikke noe innrømmelse av de har gjort noe ulovlig. Så er det også mange som spør hvorfor de ikke har gått til de rike eierene eller banken i stedet for og hvorfor kundene skal ta støyten, det svarer de ikke på heller. 

Synest heller ikke det er veldig imøtekommende å stenge kommentarfelt. Er du imøtekommende så tar du imot alle mulige slags tilbakemeldinger, ikke bare de som er positive.

Edited by Fnugle
  • Like 1

Share this post


Link to post
1Dr.E skrev (5 timer siden):

Tipper en del av de som slang seg med i protestaksjonen slutter å breke og blir tibber-kunder igjen om ikke alt for lenge.

Uprofesjonell måte av dem å endre på, ja. Litt sviende faktura under omleggingen, ja.

(Forresten; hvis økonomien din veltes av en plutselig utgift i størrelsesorden en månedsfaktura på strøm så bør du gjøre grep umiddelbart, men det er en annen sak. Opplever at en del av kundeflukten består av prinsippfaste, og hovedandelen folk som lar seg rive med og også tenker at de vil være prinsippfaste, uten at de har tenkt gjennom saken selv og blindt går til GE siden de prinsippfaste gjorde det.)

Men kundeopplevelsen ellers har vært overlegen andre aktører. Det tror jeg kommer til å få folk til å snu. Virrvarret av ulike avtaler, prisendringer og en masete salgsavdeling ligger heldigvis i fortiden for min del, og er verdt ganske mye goodwill for å slippe.

Eneste grunnen jeg ser til at folk kanskje kommer til å bytte igjen er visst andre selskap plutselig følger etter og begynner med det samme, men vil likevel tro de fleste er smarte nok til å ikke gå på samme blemme og varsle kun 2 dager før!

Share this post


Link to post

Jeg byttet av to grunner. 

1. Varselet kom altfor sent, som sendte tankene mine til, «her er det noen som er i en skikkelig skvis, og de hadde ikke oversikt nok til å vite det før de allerede sto til knes i bajs. Jeg vil ikke være kunde av et sånt selskap, desperate situasjoner gir desperate handlinger osv.

2. Siden jeg har et høyt forbruk, og Tibber ikke har gjennomfakturering, så hadde jeg 3000 utestående hver måned i en 10 dagers tid mellom forfall hos tibber og strømstøtte kom på konto. Velter ikke familieøkonomien, men likviditet betyr noe. 

Når jeg nå kunne bytte til noen som har gjennomfakturering (Talkmore strøm) og ha samme strømpris, så var det et lett valg. Jeg mister smartlading av bilen, men siden prisene er helt bajas, så funka ikke algoritmene noe særlig på det uansett

  • Like 1

Share this post


Link to post
ali q skrev (7 timer siden):

Så lenge de fortsetter å holde påslaget til nesten 0 så gjør det meg ingenting.

Hvorfor i alle dager er ørepåslaget noe å fokusere på i det hele tatt? Om de har 0,01kr per kWh utgjør det 7 kr i måneden for et gjennomsnittlig månedlig strømforbruk i en bolig i disse dager. Det er en ubetydelig kostnad som betyr lite eller ingenting. Du kan bruke 3000 kWh på en måned og allikevel ha et påslag som koster like mye som en 1,5 liters flaske med brus.

Strømstyring, legge høyt forbruk til riktig tid, god oversikt av nåværende og fremtidige priser og litt interesse har vesentlig mer å si enn om påslaget er 1 øre eller 3 øre. En dråpe i havet. 

Edited by TheMoonMan

Share this post


Link to post
4 hours ago, nomore said:

Hvor grovt må avtalebruddet være før det gjør deg noe?

Uten at jeg er den du quotet, så vil jeg svare at en godt begrunnet, men fortsatt ulovlig endring av vilkårene, med minimal innvirkning på meg, er ikke nok til å sende meg tilbake til strømulvene i andre selskaper. Men hadde de prøvd seg på en full måned forskudd, så hadde dette vært en stor nok risiko til at jeg hadde vurdert en annen leverandør.

Men i dette tilfellet er det sannsynlig at andre leverandører også må ta grep for å bedre likviditeten, så jeg tviler på at ting hadde blitt bedre etter noen måneder, selv om jeg skiftet.

 

Edited by Axefjord
  • Like 1

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...