Gå til innhold

Hvorfor skal kundene lide for at Tibber ikke har laget en bærekraftig forretningsstrategi?


Fnugle

Anbefalte innlegg

unik42 skrev (41 minutter siden):

Du forhåndsbetaler ikke halvannen måned. Du betaler egentlig ingenting på forhånd såfremt estimert pris er lik faktisk pris.

Noe det ikke er, hverken estimert pris eller forbruk.

Hvorfor skulle litt forbruk på magisk vis mer enn doble seg i forhold til september eller i forhold til oktober i 2021?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
unik42 skrev (41 minutter siden):

Du forhåndsbetaler ikke halvannen måned. Du betaler egentlig ingenting på forhånd såfremt estimert pris er lik faktisk pris.

Men altså, det var jo litt av poenget her. Siden Tibber har estimert for 433 øre og strømprisen til nå har ligget på halvparten så blir det faktisk ganske stor differanse. I dag er strømprisen til og med ned på 30 og noe øre i Øst, her i NO3 er snittprisen 3 øre..

Lenke til kommentar
5 minutes ago, ProphetSe7en said:

Noe det ikke er, hverken estimert pris eller forbruk.

Hvorfor skulle litt forbruk på magisk vis mer enn doble seg i forhold til september eller i forhold til oktober i 2021?

Har ikke det hos meg - jeg har fått ganske nøyaktig 50% av septemberregningen som stipulert for oktober.  Jeg antar at mitt strømforbruk vil gå opp som følge av fallende temperaturer. Hva snittprisen for oktober vil bli vet ingen, nytter ikke bruke to dager med vind som grunnlag for det.

 

For øvrig bra at de brukte september i år som utgangspunkt - jeg hadde dobbelt så mye strømforbruk oktober i fjor som september i år.

Endret av unik42
Lenke til kommentar
unik42 skrev (1 minutt siden):

Har ikke det hos meg - jeg har fått ganske nøyaktig 50% av septemberregningen som stipulert for oktober.  Jeg antar at mitt strømforbruk vil gå opp som følge av fallende temperaturer. Hva snittprisen for oktober vil bli vet ingen, nytter ikke bruke to dager med vind som grunnlag for det.

To dager? Stømprisen har allerede vært lav den første uka av oktober, og den blir fortsatt lav i morgen og da har det allerede gått ei uke. Har du forhåndsbetaling halve måneden, noe jeg antar du har siden du skriver 50% av septemberregningen,, så har altså allerede halvparten av det som er stipulert gått langt under faktisk strømpris. Ingen grunn til at strømprisen på magisk vis skal øke den neste uken.

For de som har forfallsdato 25.oktober og forhåndsbetaler til 25. så kan det være estimatet er mer korrekt om det plutselig kommer en kuldeperiode i slutten av oktober, men vanskelig å vite.

Lenke til kommentar

https://energinytt24.no/2022/10/tibber-brot-14-dagers-regelen-for-varsling-regjeringen-utvider-den-na-til-30-dager/

 

Sitat

Frå 1. november utvides 14-dagers varslingsfristen for strømselskap for å gjøre endringer i strømavtale, den samme fristen som strømselskapet Tibber i følge Forbrukertilsynet brøt i forrige uke. Lovbruddet ble omtalt i en rekke medier.

Den nye fristen blir 30 dager og vil gjelde fra 1. november. Det innføres også nye og strengere regler for markedsføring av strømavtaler, slik at det blir enklere for forbrukere å orientere seg i strømmarkedet.

 

Lenke til kommentar
Sitat

Våre undersøkelser viser imidlertid at Tibber ikke lenger handler strøm på kraftbørsen Nord-Pool for kunder i sonene NO2 (Sørlandet) og NO3 (Midt-Norge). Som følge av dette får selskapet heller ikke noe kredittansvar for kunder i disse to sonene, slik Aksnes peker på som bakenforliggende grunn til den endrede praksisen.

Selskapet har ikke handlet på Nord Pool på flere måneder for disse to sonene. Dette viser registrerte data på Esett. Her fremgår det at en annen strømleverandør har balanseansvaret. Denne leverandøren er kjent for å gi kreditt til selskapene som handler strøm av dem og Tibber er altså en av dem tilsvarende flere andre nyetablerte spot-selskap.

Våre undersøkelser viser derfor at Tibber verken betaler for strømmen hver dag eller har noe kredittansvar for strøm levert til kunder i disse to sonene, slik Aksnes gir som unnskyldninger i dag.

https://energinytt24.no/2022/09/tibber-skylder-pa-balanseansvar-de-ikke-har-og-endrer-faktureringspraksis-pa-uriktig-grunnlag/

Dersom dette er korrekt så er det Tibber har gjort enda verre. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
minim skrev (7 minutter siden):

Jøss. Snakk om å bli tatt med boksene nede. blir spennende å høre unnskyldningen. 

Denne ble allerede publisert den 29.september og jeg er meget overrasket at dette ikke har fått større oppmerksomhet. Svaret til Tibber står forsåvidt i saken:
 

Sitat

Tibber er kjent med at vi skriver denne saken og har i en epost i ettermiddag svart slik:

Status er at Tibber er registrert på Nord Pool og balansene finnes i eSett. Majoriteten av alle handler foregår dag for dag der, i parallell med at det foregår handler dag for dag bilateralt med strømprodusenter og andre handelspartnere.

Etter vi mottok dette svaret opplyste vi til Tibbers pressekontakt at vi satt med dokumentasjon på Tibber ikke har balanseansvar for sonene NO2 og NO3. I en epost i etterkant opplyste selskapet da at de ikke ønsket å kommentere dette ytterligere.

De unnskylder seg altså med et svadasvar, ala "majoriteten av handlen foregår der blablaba". Altså prøver å unnskylde seg med at de ser på strømhandelen under et og ikke fra sone til sone. Dette er uansett veldig kritikkverdig opp mot kundene i NO2 og NO3.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fnugle said:

To dager? Stømprisen har allerede vært lav den første uka av oktober, og den blir fortsatt lav i morgen og da har det allerede gått ei uke. Har du forhåndsbetaling halve måneden, noe jeg antar du har siden du skriver 50% av septemberregningen,, så har altså allerede halvparten av det som er stipulert gått langt under faktisk strømpris. Ingen grunn til at strømprisen på magisk vis skal øke den neste uken.

Da har jeg jo betalt strømregningen min for oktober. 

Lenke til kommentar
unik42 skrev (15 minutter siden):

Da har jeg jo betalt strømregningen min for oktober. 

Men når Tibber overstipulerer så til de grader slik som dette, så risikerer du potensielt å tape det du skulle fått igjen på neste avregning om de feks. går konkurs ved månedsskifte. Det er ikke sikkert det er noen stor risiko for det, eller at det er snakk om mange kroner, men det er definitivt en risiko.

Alternativt som noen sier så kan det gå andre veien, at Tibber legger ut mer for kundene ved at det blir stipulert for lite, men slik det ser ut for det fleste nå, ser det ut til å gå andre veien. 

Du må også være klar over at du i teorien ved slik overstipulering egentlig låner ut et rentefritt lån til Tibber ved de ekstra pengene de får inn kontra den faktisk kostnaden. Ser man det i lys av det som nettopp er kommet frem med at de ikke legger ut en gang for strømmen i to prisområder, så er det ganske sleipt. Tibber kan om de er sleipe nok, bevisst overstipulere alle kunder alle måneder for å få inn ekstra cashflow billig, selv om kundene får igjen på neste avregning. Visst de likevel fortsetter å overstipulere forbruket hver måned, så vil man alltid selv med avregning ha betalt inn for mye inntil man eventuelt avslutter kundeforholdet.

Får nesten vente å se hvordan det går, hva faktisk kostnad blir og om Tibber estimerer bedre for kunden neste måned, eller om de fortsetter med overstipulering eller ikke.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser noen har bemerket at det estimerte forbruket til Tibber så til de grader ikke stemmer overens med det som er spådd av Nasdaq future i oktober:

Product series Daily Fix

ENOAFUTBLW40-22 64.17 

ENOAFUTBLW41-22 100.00

ENOAFUTBLW42-22 125.00

ENOAFUTBLW43-22 140.00

ENOAFUTBLW44-22 155.50


Tibber har beregnet 444 øre i gjennomsnitt (varierer også kanskje etter strømsone?)

Differanse u. 40:  444 - 64,17 = 379,83

                   u. 41: 444 - 100.00 = 344

                   u. 42: 444 - 125.00 = 319

                   u. 43: 444 - 140.00 = 304

                   u. 44: 444 - 155.50 = 288

Så kan dere gange differansen med antall Kwt per uke som dere kommer til å bruke og har forhåndsbetalt, for å finne ut hvor mye som er overstipulert og gitt som gratis lån uten renter til Tibber, eventuelt hvor mye man risikerer å tape ved evt. konkurs ved månedsskifte.

Ta uke 40 feks. som vi er i nå, si at Tibber har beregnet 1600 kwt i måneden eller 800ktw for to uker som en forhåndsbetaler/betaler ved forfallsdato (noen har nesten 4 uker siden de har valgt 25. som forfallsdato), for uke 40 vil det altså utgjøre 3,79 x 400 kwt = 1516 kr og uke 41: 1276 kr. 

Til sammen utgjør dette altså 1516 + 1276 = 2792 kr som blir "avregnet" på neste faktura. 

Visst vi grovt sett anslår at Tibber fortsatt har igjen 350 000 kunder, så har de i praksis fått inn = 350 000 x 2792 = 977 200 000 kr på bare 2 uker som ikke er faktisk kostnad!! 

Og nå tok jeg bare utgangspunkt i 2 uker, det vites jo ikke hvor mange som har forhåndsstipulert for 25 dager. 

400 kwt som gjennomsnitt for 1 uke er vel kanskje å ta litt grovt i (jeg har ikke peiling på hva som er normalen, jeg tok utgangspunkt i SSB gjennomsnitt), også vil det selvsagt også være avhengig av om Tibber har estimert for mye eller lite kwt til hver kunde, men de skal jo ha dataene til å beregne ganske presis for hver kunde. Så må vi også være klar over at kunder forbruker mer når strømmen er billigere og det blir kaldere, men dette regner jeg egentlig med de har tatt høyde for. Da bør jo regnstykket på faktura reflektere det, at man legger på antall kwt og ikke legger inn marginen på overdrevet strømpris.

Med så stor differanse på faktisk sannsynlig pris og estimert forbruk, så klarer jeg ikke helt å se at det går i disfavør Tibber den andre veien. Det skal godt gjøres at så mange kunder ender opp med understipulering når gjennomsnittsprisen er satt så høy som den er, og differansen mellom faktisk pris blir såpass stor.

Utifra det jeg har skjønt så skal jo Tibber i utgangspunktet ha tilgang til å sjekke og benytte seg av future, og da stinker det nå lang vei når differansene blir så vanvittige.

På toppen av 2 dagers varsel på noe de har visst om en stund og at de ikke kjøper inn strømmen på forhånd i 2 strømregioner, så får man skikkelig følelse av Tibber driver å rundlurer kundene sine nå for å få inn ekstra inntekter uten å betale renter for det. 

Var det ikke så at Tibber ikke skulle tjene penger på å selge strøm? Hmmm... det var en kreativ måte å gjøre det på gitt.

Endret av Fnugle
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Fnugle said:

Ser noen har bemerket at det estimerte forbruket til Tibber så til de grader ikke stemmer overens med det som er spådd av Nasdaq future i oktober:

Product series Daily Fix

ENOAFUTBLW40-22 64.17 

ENOAFUTBLW41-22 100.00

ENOAFUTBLW42-22 125.00

ENOAFUTBLW43-22 140.00

ENOAFUTBLW44-22 155.50


Tibber har beregnet 444 øre i gjennomsnitt (varierer også kanskje etter strømsone?)

Differanse u. 40:  444 - 64,17 = 379,83

                   u. 41: 444 - 100.00 = 344

                   u. 42: 444 - 125.00 = 319

                   u. 43: 444 - 140.00 = 304

                   u. 44: 444 - 155.50 = 288

Så kan dere gange differansen med antall Kwt per uke som dere kommer til å bruke og har forhåndsbetalt, for å finne ut hvor mye som er overstipulert og gitt som gratis lån uten renter til Tibber, eventuelt hvor mye man risikerer å tape ved evt. konkurs ved månedsskifte.

Ta uke 40 feks. som vi er i nå, si at Tibber har beregnet 1600 kwt i måneden eller 800ktw for to uker som en forhåndsbetaler/betaler ved forfallsdato (noen har nesten 4 uker siden de har valgt 25. som forfallsdato), for uke 40 vil det altså utgjøre 3,79 x 400 kwt = 1516 kr og uke 41: 1276 kr. 

Til sammen utgjør dette altså 1516 + 1276 = 2792 kr som blir "avregnet" på neste faktura. 

Visst vi grovt sett anslår at Tibber fortsatt har igjen 350 000 kunder, så har de i praksis fått inn = 350 000 x 2792 = 977 200 000 kr på bare 2 uker som ikke er faktisk kostnad!! 

Og nå tok jeg bare utgangspunkt i 2 uker, det vites jo ikke hvor mange som har forhåndsstipulert for 25 dager. 

400 kwt som gjennomsnitt for 1 uke er vel kanskje å ta litt grovt i (jeg har ikke peiling på hva som er normalen, jeg tok utgangspunkt i SSB gjennomsnitt), også vil det selvsagt også være avhengig av om Tibber har estimert for mye eller lite kwt til hver kunde, men de skal jo ha dataene til å beregne ganske presis for hver kunde. Så må vi også være klar over at kunder forbruker mer når strømmen er billigere og det blir kaldere, men dette regner jeg egentlig med de har tatt høyde for. Da bør jo regnstykket på faktura reflektere det, at man legger på antall kwt og ikke legger inn marginen på overdrevet strømpris.

Med så stor differanse på faktisk sannsynlig pris og estimert forbruk, så klarer jeg ikke helt å se at det går i disfavør Tibber den andre veien. Det skal godt gjøres at så mange kunder ender opp med understipulering når gjennomsnittsprisen er satt så høy som den er, og differansen mellom faktisk pris blir såpass stor.

Utifra det jeg har skjønt så skal jo Tibber i utgangspunktet ha tilgang til å sjekke og benytte seg av future, og da stinker det nå lang vei når differansene blir så vanvittige.

På toppen av 2 dagers varsel på noe de har visst om en stund og at de ikke kjøper inn strømmen på forhånd i 2 strømregioner, så får man skikkelig følelse av Tibber driver å rundlurer kundene sine nå for å få inn ekstra inntekter uten å betale renter for det. 

Var det ikke så at Tibber ikke skulle tjene penger på å selge strøm? Hmmm... det var en kreativ måte å gjøre det på gitt.

Godt å se at noen regner på det. Tallene virker noe høye da. For min del, litt inn i østlandet, med ytterst rekkehus på 130kvm og 10cm isolering, så tenker jeg at jeg er nærmere snittet. Jeg har fått forhåndsfaktura på ca 480kwt for 14 dager, og dermed betaler jeg ca 1800kr for mye for 14 dager.

HVIS det stemmer at Tibber kunne anslå at strømprisen i starten av oktober, så virker det sleipt...

 

Jeg kan selvsagt skifte selskap og betale kun forbruket i september.. men irriterende å måtte skifte igjen... Er det noen som har info om økonomien til Tibber?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, logaritmemannen said:

Hva er det beste alternativet til Tibber? 

De fleste spotprisavtaler er gangske like for tiden, skiller noen hundre kroner ifølge strompris.no.

Det jeg ville lagt vekt på var kundeservice, integrasjoner og rating på app store eller google play.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Axefjord said:

Er det noen som har info om økonomien til Tibber?

Den er elendig, de har tapt 300 millioner over 3-4 år. Siste år er omsetning på 2950 mill, underskudd på 182 mill. Selskapet holdes i live gjennom stadige innsprøytninger av kapital. Jeg tror de håper å bli så store at de blir "Too big to fail" og blir reddet hvis det skulle skje noe med selskapet.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, kremt said:

Den er elendig, de har tapt 300 millioner over 3-4 år. Siste år er omsetning på 2950 mill, underskudd på 182 mill. Selskapet holdes i live gjennom stadige innsprøytninger av kapital. Jeg tror de håper å bli så store at de blir "Too big to fail" og blir reddet hvis det skulle skje noe med selskapet.

Og skulle de gå konkurs, så håper jeg i det minste de går over til å bli et softwareselskap som leverer datastyrte enøkløsninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...