Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

2 hours ago, Matsemann said:

Tviler på timesprisen for konsulenter har økt tilsvarende. Den har jo omtrent stått stille i 5+ år.

Høres rart ut.  Det burde være automatisk at den øker med KPI.  Mente det var med i de vanligste standardkontraktene (?); det er i al fall med i min.  Jeg har foreløbig ikke hatt problemer med å gjøre den justeringen hvert år, men så har ikke KPI vært så høy før, så er litt spent denne gangen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (22 timer siden):

Det burde være automatisk at den øker med KPI.  Mente det var med i de vanligste standardkontraktene (?); det er i al fall med i min. 

Jeg har også det i min og mange steder har det, men det betyr ikke nødvendigvis at du får med deg denne økningen når du bytter oppdrag.

Lenke til kommentar

Ikke umulig vi er på kanten av en liten korreksjon nå.

Lønnsvekst i konsulentbransjen har løpt fra KPI over de siste par årene, og marginsvikt og mørke skyer er begynt å sende IT-aksjer nedover i nabolandene våre.

Norske konsulenthus lever i forholdsmessig større grad av staten enn de gjør rundt oss, så det treffer nok ikke like hardt, men at rallyet som har sendt begynnerlønninger opp over 600.000 kan være litt over er ikke umulig.

Lenke til kommentar

Har fått høre fra de i ledelsen i min bedrift at det er ganske tøft marked ute nå. Mange på benk og veldig mange søkere per stilling enn det tidligere. Har hatt en prat angående lønnsøkning som vi har til nyåret og det er all grunn til å være nokså pessimistisk. Her snakker vi under 3%.

Fra mitt situasjon så har jeg høy fastlønn på 1M med erfaring på rundt 5 år. Fikk høre at hadde jeg blitt ansatt i dag så hadde jeg ikke fått den lønna der, pga sitausjonen i markedet sa de. Ettersom jeg har fått en ganske høy fastlønn så fikk jeg beskjed om at jeg måtte belage meg på å jobbe et par år med lave lønnsøkninger (type 3 % eller mindre) før jeg kan forvente å faktisk få større økning. Er greit at jeg har fått en veldig høy fastlønn, men mener det er kjipt at av den grunn så skal jeg få så lav lønnsøkning i minst 2 år til. Hva tenker dere om det? Tar jeg helt feil og burde slappe av fordi jeg tjener mer enn jeg burde eller er det innafor å i det minste få en rettferdig lønnsøkning som gjenspeiler dagens situasjon med enorm KPI økning og generell stiv prisøkning. 

Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (På 16.11.2022 den 10.40):

Ikke umulig vi er på kanten av en liten korreksjon nå.

Lønnsvekst i konsulentbransjen har løpt fra KPI over de siste par årene, og marginsvikt og mørke skyer er begynt å sende IT-aksjer nedover i nabolandene våre.

Norske konsulenthus lever i forholdsmessig større grad av staten enn de gjør rundt oss, så det treffer nok ikke like hardt, men at rallyet som har sendt begynnerlønninger opp over 600.000 kan være litt over er ikke umulig.

USA er vell først ut, der trengs det enorme innstramminger. Ryktet sier at snitt google ansatt tjener 300k USD og de er snart 200k ansatte. Galskap. 

EDIT: Men det er nok mange som kommer til å kaste seg på her for å spare penger uten at det behøves. Så vær forberedt. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar
IamARandomPerson skrev (37 minutter siden):

Tar jeg helt feil og burde slappe av fordi jeg tjener mer enn jeg burde eller er det innafor å i det minste få en rettferdig lønnsøkning som gjenspeiler dagens situasjon med enorm KPI økning og generell stiv prisøkning. 

Du tjener nok langt mer enn dine kolleger med samme erfaring, så blir fort litt tonedøvt å snakke om "rettferdighet". Jeg er også usikker på hvor mange andre bedrifter som ville tilbudt deg mer, så tror ikke du har mye å slå i bordet med.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (3 timer siden):

Du tjener nok langt mer enn dine kolleger med samme erfaring, så blir fort litt tonedøvt å snakke om "rettferdighet". Jeg er også usikker på hvor mange andre bedrifter som ville tilbudt deg mer, så tror ikke du har mye å slå i bordet med.

Enig i at det er tonedøvt å be om en stor lønnsøkning, men alt annet enn matching av KPI/inflasjon vil jo være en reell lønnsreduksjon som heller ikke er rettferdig. Om KPI og inflasjon sto hel i ro så tror jeg ingen her hadde godtatt at jobben setter ned lønna med 3%.

Om arbeidsgiver synes det er for mye så får de skylde seg selv ved at de ha han lønnen i utgangspunktet. Det burde alltid ligge i kortene at de matcher inflasjonen som et minimum.

Edit: Ellers enig med Salvesen. Tror mange blir å presse lønninger og lønnsøkninger ned fordi man ser at de sparker folk i USA. Bruker det som unnskyldning selv om de fortsatt slår rekorder i omsetning.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
IamARandomPerson skrev (4 timer siden):

Har fått høre fra de i ledelsen i min bedrift at det er ganske tøft marked ute nå. Mange på benk og veldig mange søkere per stilling enn det tidligere. Har hatt en prat angående lønnsøkning som vi har til nyåret og det er all grunn til å være nokså pessimistisk. Her snakker vi under 3%.

Fra mitt situasjon så har jeg høy fastlønn på 1M med erfaring på rundt 5 år. Fikk høre at hadde jeg blitt ansatt i dag så hadde jeg ikke fått den lønna der, pga sitausjonen i markedet sa de. Ettersom jeg har fått en ganske høy fastlønn så fikk jeg beskjed om at jeg måtte belage meg på å jobbe et par år med lave lønnsøkninger (type 3 % eller mindre) før jeg kan forvente å faktisk få større økning. Er greit at jeg har fått en veldig høy fastlønn, men mener det er kjipt at av den grunn så skal jeg få så lav lønnsøkning i minst 2 år til. Hva tenker dere om det? Tar jeg helt feil og burde slappe av fordi jeg tjener mer enn jeg burde eller er det innafor å i det minste få en rettferdig lønnsøkning som gjenspeiler dagens situasjon med enorm KPI økning og generell stiv prisøkning. 

Hvis de mener du tjener for mye (som er det de implisitt sier) så justerer de det ved å gi deg lavere lønnsøkning. Det tenker jeg er fair, og om du mener de tar feil så må du synliggjøre din (markeds)verdi, til syvende og sist ved å innhente konkurrerende tilbud og vurdere å slutte. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (46 minutter siden):

Enig i at det er tonedøvt å be om en stor lønnsøkning, men alt annet enn matching av KPI/inflasjon vil jo være en reell lønnsreduksjon som heller ikke er rettferdig. Om KPI og inflasjon sto hel i ro så tror jeg ingen her hadde godtatt at jobben setter ned lønna med 3%.

Om arbeidsgiver synes det er for mye så får de skylde seg selv ved at de ha han lønnen i utgangspunktet. Det burde alltid ligge i kortene at de matcher inflasjonen som et minimum.

Edit: Ellers enig med Salvesen. Tror mange blir å presse lønninger og lønnsøkninger ned fordi man ser at de sparker folk i USA. Bruker det som unnskyldning selv om de fortsatt slår rekorder i omsetning.

Ja jeg forventer absolutt ikke noe mer enn KPI justering (ikke så mye en gang). Ettersom det er svært høy KPI i år så er jo også det mye å be om, men å få under 3 % lønnsøkning 2 år på rad er jo veldig svakt. 

 

Herr Brun skrev (19 minutter siden):

Hvis de mener du tjener for mye (som er det de implisitt sier) så justerer de det ved å gi deg lavere lønnsøkning. Det tenker jeg er fair, og om du mener de tar feil så må du synliggjøre din (markeds)verdi, til syvende og sist ved å innhente konkurrerende tilbud og vurdere å slutte. 

Alle i bedriften får samme justering, men alle kan be om lønnsforhandling for å kunne forhandle mer. Når det kommer til markedsverdi så har strakk de seg veldig lagt i forhandlingene for at jeg skulle godta. Virker jo nesten som at man mange bedrifter bruker mye ressurser på å få tak i folk, men er langt fra like villige til å faktisk beholde dem over tid (lønnsmessig tenker jeg på).

 

Matsemann skrev (4 timer siden):

Du tjener nok langt mer enn dine kolleger med samme erfaring, så blir fort litt tonedøvt å snakke om "rettferdighet". Jeg er også usikker på hvor mange andre bedrifter som ville tilbudt deg mer, så tror ikke du har mye å slå i bordet med.

I bedriften er det ingen korrelasjon mellom arbeidserfaring og lønn. Har vært ganske bonanza i forhold til hvilken startlønn man klarer å forhandle seg til. Rettferdigheten jeg tenker på er å få en lønnsøkning som er tilsvarende KPI økning, eller ihvertfall et forsøk på å gi mer enn 2-3 % når KPI er oppimot 11-12%.

Lenke til kommentar

Det er absolutt svakt å få under 3% lønnsøkning over 2 år på rad, men dette gjør nok ledelsen med vilje. Det sier seg selv at med mange på benk og nok av søkere å ta av, ønsker man indirekte å kvitte seg med høye lønninger der mulig.

Det er ingenting som er rettferdig her i livet og bedrifter er intet unntak. Om du føler deg dårlig behandlet, får du hente konkurrerende tilbud.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ledelsen gambler vel på at du ikke klarer å finne noen bedre tilbud andre steder. Helt vanlig det. Så det er bare opp til deg å motbevise dem.

Du ligger relativt høyt for ditt erfaringsnivå, så du må nok lete litt for å finne noe som betaler bedre, men det er ikke umulig. Tross nedgangskonjunktur er det fortsatt et sterkt behov etter norske IT-konsulenter.

Lenke til kommentar
Gjest 46c60...1ea

Hos oss er det helt krise, enorm mangel på folk, alt for mye som ikke blir gjort og markedet er helt støvsugd for kandidater. Dette er it sikkerhet med klarering.

Anonymous poster hash: 46c60...1ea

Lenke til kommentar
tackytimbo skrev (23 timer siden):

Hvordan ser utnyttelsesgraden hos dere som jobber i konsulentbransjen nå?

Vi er fortsatt ganske fullbooket og det er relativt få folk på benk. Dog ikke helt utenkelig at markedet globalt styrer en del usikkerhet her til lands. Jobber med infra og sky.

i teamet mitt på ca 50 stk som jobber med D365/M365++, så er vi vel egentlig 100% utsolgt ut året, og det er en del kunder som ønsker flere inn. Så sånn det ser ut nå så virker det å være god utnyttelsesgrad innenfor akkurat det ihvertfall. Kan være det er noe lavere i andre team, det har jeg ikke så god innsikt i. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tackytimbo skrev (På 22.11.2022 den 12.42):

Hvordan ser utnyttelsesgraden hos dere som jobber i konsulentbransjen nå?

Vi er fortsatt ganske fullbooket og det er relativt få folk på benk. Dog ikke helt utenkelig at markedet globalt styrer en del usikkerhet her til lands. Jobber med infra og sky.

Jobber med utvikling innen Java/Kotlin og mitt inntrykk er at vi er veldig utsolgte på dette området. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
tackytimbo skrev (På 22.11.2022 den 12.42):

Hvordan ser utnyttelsesgraden hos dere som jobber i konsulentbransjen nå?

Vi er fortsatt ganske fullbooket og det er relativt få folk på benk. Dog ikke helt utenkelig at markedet globalt styrer en del usikkerhet her til lands. Jobber med infra og sky.

Fullbooket frem til sommeren 2023, samtidig kommer det nye hoder inn måned for måned. Kan se for meg at ting kjøler seg noe ned, men det skulle bare mangle etter 2021, hvor prosjekter måtte settes på pause i flere måneder pga mangel på folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest a8605...732
IamARandomPerson skrev (På 22.11.2022 den 13.03):

Ja jeg forventer absolutt ikke noe mer enn KPI justering (ikke så mye en gang). Ettersom det er svært høy KPI i år så er jo også det mye å be om, men å få under 3 % lønnsøkning 2 år på rad er jo veldig svakt.

Synes ikke det er veldig svakt. Du ligger jo allerede langt over forventet lønn for din erfaring. Hvis det faktisk er slik at ingen andre er villig til å gi deg tilsvarende lønn er realiteten at alterativet er lavere lønn, men litt høyere lønnsvekst. Å ha 1 million nå er alltid bedre enn å ha 1 million om tre år.

Si du fikk 800k og 8% lønnsøkning hos en annen arbeidsgiver ville det kun resultert i 2,6m inntekt i løpet av tre år. Der du er i dag med ~3% økning ville det vært 3m+.

Det er også helt normalt at desto nærmere inntektstaket man kommer jo lavere prosentvis vil årling økning være.

IamARandomPerson skrev (På 22.11.2022 den 13.03):

I bedriften er det ingen korrelasjon mellom arbeidserfaring og lønn. Har vært ganske bonanza i forhold til hvilken startlønn man klarer å forhandle seg til. Rettferdigheten jeg tenker på er å få en lønnsøkning som er tilsvarende KPI økning, eller ihvertfall et forsøk på å gi mer enn 2-3 % når KPI er oppimot 11-12%.

KPI er 7,5%, ikke 11-12% som du påstår. Hvis alle hadde fått KPI i lønnsøkning ville inflasjonen bare fortsatt og vi ender opp som Venezuela.

Anonymous poster hash: a8605...732

Lenke til kommentar

Jeg har 3 års erfaring (totalt 5 år erfaring med læretid) etter læretiden min (fagbrev i IKT-servicefag) og følgende sertifiseringer ITIL Foundation v4, AZ-900, MS-900, AWS Certified Cloud Practitioner, SC-900 og SC-300.

Noen som har tips til veien videre? Jeg har tittet på Kristiania sin bachelor i cybersikkerhet ( https://www.kristiania.no/studier/bachelor/cybersikkerhet/ ). Burde jeg gå for flere sertifiseringer og få mer erfaring gjennom jobb og egne prosjekter eller ta en bachelor? Hva kan være et strategisk skritt videre?

Pr dags dato jobber jeg på første/andre linje og merker jeg er veldig lei selvom jeg tjener godt i forholdt til jobben min. Jeg har 510.000kr i året.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...