Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 9537e...fa1

Noen som har erfaringer med lønn fra Equinor? 
Har de god grunnlønn og bonus?
De har lyst ut cyber security, infrastructure, OT og telecom-engineer nylig. 
Selvfølgeig vil lønn variere ut fra erfaring og tittel man får.
 

Anonymous poster hash: 9537e...fa1

Lenke til kommentar
Gjest 9537e...fa1 skrev (8 minutter siden):

Noen som har erfaringer med lønn fra Equinor? 
Har de god grunnlønn og bonus?
De har lyst ut cyber security, infrastructure, OT og telecom-engineer nylig. 
Selvfølgeig vil lønn variere ut fra erfaring og tittel man får.
 

Anonymous poster hash: 9537e...fa1

Er vell lenge siden statoil/equinor var ledende i lønn og fordeler. Men tipper de gir OK tilbud.

Lenke til kommentar
Gjest 050b1...fa1
On 10/12/2022 at 10:18 AM, thomassit0 said:

Yes, hos Sopra Steria i år tror jeg det var 570 i startlønn, og det er visst noen av de andre konsulenthusene som tilbyr enda høyere startlønn har jeg hørt. 

 

Kjenner noen nytdannda som startet hos Sopra Steria i år og der var startlønna 500k og noen fra big 4 (innenfor programmering) som har gitt startlønn 510k (Begge steder bachelor grad). 

Anonymous poster hash: 050b1...fa1

Lenke til kommentar
Gjest 050b1...fa1 skrev (16 timer siden):
 

Kjenner noen nytdannda som startet hos Sopra Steria i år og der var startlønna 500k og noen fra big 4 (innenfor programmering) som har gitt startlønn 510k (Begge steder bachelor grad). 

Anonymous poster hash: 050b1...fa1

Hmm, da kan det hende det varierer på tvers av BUene. Lønnen jeg nevnte tror jeg gjelder for alle som startet i "Apps" delen av Sopra. Kan være det er lavere hos DPS (Drift/Forvaltning/Infrastruktur etc). 

Lenke til kommentar
Gjest 050b1...fa1
8 hours ago, thomassit0 said:

Hmm, da kan det hende det varierer på tvers av BUene. Lønnen jeg nevnte tror jeg gjelder for alle som startet i "Apps" delen av Sopra. Kan være det er lavere hos DPS (Drift/Forvaltning/Infrastruktur etc). 

nja, ene jobber som cloud engineer hos sopra og andre som pentester hos Big4. Kan være forskjell lønn mellom Master og Bachelor grad.

Anonymous poster hash: 050b1...fa1

Lenke til kommentar
PepsiMaks skrev (På 19.10.2022 den 22.05):

Noen som kjenner til Aztek sin modell eller kan meddele litt erfaringer hvordan det er å jobbe der?

De er veldig aggressive på rekruttering om dagen.

 

Så vidt jeg vet så betaler Aztek relativt godt. Var felles bonusordning for alle ansatte som ble utbetalt kvartalsvis. Konsulentselskap med veldig flat struktur og lite spisse albuer har jeg inntrykk av.
"Hvordan det er å jobbe" i et selskap er avhengig av hva som er viktig for deg. Er du ung og single så vil sikkert mulighet for sponset hytteturer på Hafjell med kolleger være en positiv ting. Er du litt mer etablert med barn i barnehage/skolealder så kan mulighet for hjemmekontor være viktigere. De store selskapene frister ofte med hytter i inn- og utland, men pga. antallet ansatte som skal dele på hyttene er det allikevel liten sjanse for at det er ledig når det passer deg. Gjerne loddtrekning av plass på hyttene i de populære ukene i påske- jul- og høstferiene
 

Lenke til kommentar

Dette er kanskje ikke det letteste spørsmålet å svare på, men jeg setter pris på alle innspill. Jeg er nyutdannet og har en master i informatikk. Jeg begynte hos et konsulentselskap i Oslo som utvikler i Juni. Lønnen min er på 595 000 og første lønnsøkning er i Januar. Er det noen som har noen tanker om hva jeg kan/burde forvente i lønnsøkning? 

Endret av ctuc
Lenke til kommentar
ctuc skrev (39 minutter siden):

Dette er kanskje ikke det letteste spørsmålet å svare på, men jeg setter pris på alle innspill. Jeg er nyutdannet og har en master i informatikk. Jeg begynte hos et konsulentselskap i Oslo som utvikler i Juni. Lønnen min er på 595 000 og første lønnsøkning er i Januar. Er det noen som har noen tanker om hva jeg kan/burde forvente i lønnsøkning? 

For å kunne få store lønnshopp må du vanligvis enten:

  • Bytte jobb
  • True med å bytte jobb
  • Få stillingsopprykk

Du er på det første året ditt og har ikke så mye leverage ennå. Dessuten er du bare et halvt år inn i jobben ved første lønnsforhandling. Sånn sett bør du være fornøyd hvis du får noe som helst.

Det har vært ganske stor inflasjon i det siste, så bare for å korrigere for den bør du sannsynligvis stige 3-4%, altså kanskje opp til noe sånt som 610k-615k.

Reallønnsøkning får du først på 620k+.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, ctuc said:

Er det noen som har noen tanker om hva jeg kan/burde forvente i lønnsøkning? 

Dette er avhengig av hva du leverer. Kvalitet og mengde.

Enkelte med master er fantastiske teoretikere men kan ha store problemer med å levere noe praktisk som har verdi for oppdragsgiver. Sier ikke at dette er deg, men har jobbet sammen med typen. Har også vært borti at oppdragsgiver er for dårlig på å definere hva de trenger og det derfor går masse tid og ressurser på å prototype seg fram for å finne ut hva som treffer bra nok. Enkelte oppdragsgivere kan være "helt blåst", men når du er på konsulentselskap-nivå bør det være en viss profesjonalitet i oppdragene du kan forvente.

Så det er sånn sett litt bingolotto. Du kan vel forvente at det går framover med erfaring, og det sanker du deg over tid. Ville ikke vært så frempå i starten med mindre du er heldig med at alt klaffer for å få vist seg fram.

Lenke til kommentar
Fish skrev (På 18.6.2022 den 13.20):

Stillingstittel: Utvikler (privat sektor) 

Erfaring: 5 år

Alder: 26 år

Sertifisering: 5 relevante

Goder: Fri telefon/hjemmeinternett/5% pensjon

Utdanning: Bachelor i informasjonsteknologi

Årsinntekt: 760 000

Stillingstittel: Tech Lead

Erfaring: 5 år

Alder: 26 år

Sertifisering: 5 relevante

Goder: De vanlige

Utdanning: Bachelor i informasjonsteknologi

Årsinntekt: 850 000

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Killamano skrev (På 11.1.2022 den 23.02):

Oppdatering etter at jeg så posten om lønnsnivå etter X-år og fikk litt tips så sa jeg ja for første gang til en samtale på LinkedIn som førte til at jeg fikk et tilbud. Dette tilbudet leverte jeg på jobb og fikk en fin økning fra det jeg har idag(570 000+ overtidsbetalt).

Sektor: Privat
Stilling: ServiceNow utvikler
Erfaring: 1.5 år, er junior p.d.d blir senior til sommern 
Alder: 28 år 
Utdanning: Bachelor i økonomi og bachelor i IT
Sted: Oslo
Goder: Det vanlige hos store konsulenthus
Lønn: Begynte august 2020, gikk opp til 570 juli 2021 og nå går jeg opp til 680 + vanlig overtidsbetalt. Er en del overtid og re-sertifiserings bonus som gjør at jeg mest sanns ender på 750 000 frem til ny justering i 2023.

Bytter jobb 1.02.23

Sektor: Privat

Stilling: ServiceNow teknisk arkitekt 

Erfaring: 2.5 år ved oppstart i ny jobb

Alder: 29

Utdanning: Bachelor i IT og Økonomi

Goder: Det vanlige

Lønn: 830.000 + overtidsbetalt 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...