Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest b500b...511

Stillingstittel: Utvikler (Java)

Sektor: Privat

Sted: Oslo

Alder: 37

Erfaring: 4 år

Utdanning: BSc dataigeniør

Årsinntekt: 450k

Goder: Standard (mobil + internett)

Anonymous poster hash: b500b...511

Lenke til kommentar
Princeton skrev (På 5.2.2022 den 16.59):

Det er det åpenbare, men jeg er ikke så interessert i å bytte jobb egentlig. Men må kanskje være det, hvis nåværende arbeidsgiver ikke gir noe fornuftig svar.

Et givende arbeidsforhold hviler på tre pillarer: lønn, sosial tilfredshet og faglig tilfredshet. Én av disse pillarene kan godt være litt svakere, så lenge de to andre er sterke. Det høres jo ut på meg som om lønna ikke egentlig er så veldig viktig for deg. Siden du ikke er interessert i å bytte jobb til tross for svak lønn så må jo det faglige og sosiale være ganske bra?

Ellers er det definitivt et poeng å ikke «true» med å bytte jobb hvis du ikke er forberedt på å gjennomføre det. Egentlig ikke «true» med å bytte jobb i det hele tatt, hvis du først skal gå ned den ruta ville jeg kikket meg rundt etter konkrete tilbud du oppriktig ville vært interessert i å slå til på og hatt vinklingen «dette er noe vi må finne en løsning på sammen» ovenfor eksisterende arbeidsgiver.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gratax skrev (45 minutter siden):

Har fått tilbud om å være Verneombud på avdelingen.

Vil dere si dette er noe stor fordel å ha på CVen, eller er det masse unødvending ekstra arbeid?

Hadde ikke tatt det ansvaret med mindre det er noe du virkelig brenner for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
henrikwl skrev (7 timer siden):

Et givende arbeidsforhold hviler på tre pillarer: lønn, sosial tilfredshet og faglig tilfredshet. Én av disse pillarene kan godt være litt svakere, så lenge de to andre er sterke. Det høres jo ut på meg som om lønna ikke egentlig er så veldig viktig for deg. Siden du ikke er interessert i å bytte jobb til tross for svak lønn så må jo det faglige og sosiale være ganske bra?

Ellers er det definitivt et poeng å ikke «true» med å bytte jobb hvis du ikke er forberedt på å gjennomføre det. Egentlig ikke «true» med å bytte jobb i det hele tatt, hvis du først skal gå ned den ruta ville jeg kikket meg rundt etter konkrete tilbud du oppriktig ville vært interessert i å slå til på og hatt vinklingen «dette er noe vi må finne en løsning på sammen» ovenfor eksisterende arbeidsgiver.

Takk for fyldig respons!! Hva legger du i «dette er noe vi må finne en løsning på sammen»?

Lenke til kommentar
Gratax skrev (6 timer siden):

Da blir det nei, Takk :-)

Det "morsomme" er at i denne typen jobber er det normalt at ingen er interessert. Da har faktisk ledelsen plikt til å utnevne noen, og lovmessig mistenker jeg at du ikke kan nekte. Likevel, prøv så godt du kan! Dette blir bare masse ekstraarbeid (anbefalt obligatorisk kurs på 40t!) som du ellers kunne brukt på å bygge erfaringer fra ordentlig arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 86e64...09b
Kajac skrev (På 18.6.2021 den 14.42):

Begynte med 580 og gikk til 550? Antar det er motsatt :) I såfall er det 20k i forskjell, og det var ikke så veldig mye. Hadde ikke selv byttet jobb for kun 20k med mindre jeg mistrivdes ganske kraftig der jeg var.

Hvorfor ikke?

Hvis lønnsforskjellen holder seg inflasjonsjustert med 20k forskjell mellomde 2 jobbene blir det 200k etter 10år

Anonymous poster hash: 86e64...09b

Lenke til kommentar
Gjest 86e64...09b skrev (6 timer siden):

Hvorfor ikke?

Hvis lønnsforskjellen holder seg inflasjonsjustert med 20k forskjell mellomde 2 jobbene blir det 200k etter 10år

Anonymous poster hash: 86e64...09b

10 år? 

Det er jo ikke sånn at de 20K bare er borte eller noe du tar med deg resten av livet, du kan kanskje vente 1 år til å få et tilbud på 100K .

En ting er at man ikke gidder å ta risikoen med å bytte jobb for 20K, men man bør også heller finne bedre tilbud - for det er et dårlig tilbud av ny arbeidsgiver. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Princeton skrev (14 timer siden):

Takk for fyldig respons!! Hva legger du i «dette er noe vi må finne en løsning på sammen»?

Arbeidsgiver er langt mer tilbøyelig til å være imøtekommende hvis du kommer til bordet med en «jeg trives godt her, men har fått denne ekstremt fristende muligheten, skal vi se om vi finner en løsning hvor jeg kan bli værende her?» holdning enn hvis du kommer med en «betal meg mer eller så stikker jeg» holdning. Å samarbeide om å løse en utfordring er en langt mer fornøyelig affære enn å «slåss» om ressurser.

Det er også derfor jeg mener det er viktig å være ærlig. Du må ikke lyve når du sier at du har veldig lyst til å forfølge denne muligheten du fant – så da er det viktig å ikke gå inn i noe med arbeidsgiver før du faktisk har funnet et sånt tilbud. Fordi du da er i en situasjon hvor det er vinn-vinn for deg – enten så får du mer lønn hos arbeidsgiver hvor du allerede trives veldig godt, eller så går du over til den nye spennende muligheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
34 minutes ago, henrikwl said:

Arbeidsgiver er langt mer tilbøyelig til å være imøtekommende hvis du kommer til bordet med en «jeg trives godt her, men har fått denne ekstremt fristende muligheten, skal vi se om vi finner en løsning hvor jeg kan bli værende her?» holdning enn hvis du kommer med en «betal meg mer eller så stikker jeg» holdning. Å samarbeide om å løse en utfordring er en langt mer fornøyelig affære enn å «slåss» om ressurser.

Det er også derfor jeg mener det er viktig å være ærlig. Du må ikke lyve når du sier at du har veldig lyst til å forfølge denne muligheten du fant – så da er det viktig å ikke gå inn i noe med arbeidsgiver før du faktisk har funnet et sånt tilbud. Fordi du da er i en situasjon hvor det er vinn-vinn for deg – enten så får du mer lønn hos arbeidsgiver hvor du allerede trives veldig godt, eller så går du over til den nye spennende muligheten.

Helt enig, Kjørte denne taktikken sist jeg ville "Høyne" lønnen min.
Jeg tok ett møte med sjefen å viste han jobb-tilbudet jeg hadde fått, Var ærlig, Det ville vært domt av meg å IKKE vurdere tilbudet, men siden jeg trives her, ville jeg la han vite dette.

Endte med 30k mer enn jobbtilbudet (540k) + jeg har vakt (100k) med denne arbeidsgiveren, mens den nye hadde ikke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gratax skrev (På 9.2.2022 den 12.09):

Har fått tilbud om å være Verneombud på avdelingen.

Vil dere si dette er noe stor fordel å ha på CVen, eller er det masse unødvending ekstra arbeid?

Nei nei, stort sett ikke fordel på cv om det ikke er relavant for selv jobben du gjør. 
Ellers vil jeg tro en slik rolle betyr at du havner i mer poltikk, personalkonflikter, fjas fra arbeidsgiver etc. Du har liten til ingen mulighet til å fikse problemer, og du havner bare midt oppi det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...