Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Herr Brun skrev (1 time siden):

Har du "ren" provisjon som andel av fakturert beløp (evt. motregnet mot, eller lagt oppå, en fastlønn), ikke krav til antall fakturerte timer, har det jo ikke noe å si hva som er normalarbeidsuke, du får en andel av det du tjener inn, ferdig. 

Det er sånn lønn jeg har, og det er det jeg forbinder med provisjonslønn.

Å bli ekstra kompensert basert på faktureringsgrad har jeg alltid ansett som bonus. Og det oppgitte eksempelet hvor 100% faktureringsgrad er 40 timer i uken mens avtalen med kunde bare er 37,5 og det går ut over bonusutbetalingen høres smålig ut. 😅

Hos min forrige arbedsgiver, hvor lønna besto i en fastlønn og en årlig bonusutbetaling basert på faktureringsgrad så hadde vi for de tilfellene hvor en kundeavtale var 37,5 timer i uken en egen «lunsj hos kunde» kode som vi førte timer på, og som var definert som fakturerbar sånn at man fortsatt skulle kunne nå 40 fakturerte timer i uken.

Endret av henrikwl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NoTrace skrev (2 timer siden):

Det kjipeste med provisjonsbasert lønn er at det hele tiden kverner i bakhodet at man må fakturere hver minste lille ting. Det er enklere dersom man er fulltid på store prosjekter over lang tid, men veldig krevende om man skal hoppe mellom kunder og prosjekter ofte.

Det kverner også i bakhodet til alle andre ansatte. Som gjør at det fort blir kjipere arbeidsmiljø enn hos andre bedrifter. Feks bruker folk mindre energi på å arrangere sosiale og faglige ting, da det plutselig blir gratisarbeid eller går utover lønn.

Selvfølgelig forskjellig fra plass til plass, men verdt å ha med i vurderingen, å ha det fint på jobb er viktig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (13 timer siden):

Forskjellen på antatt årsinntekt i de to jobbene er jo også betydelig. Men livet er mer enn lønn, og "1,3m er oppnåelig" er jo ikke det samme som "1,3m kan du regne med", og trekker du fra pensjonsinnskudd, IT-budsjett mv. så blir forskjellen en del mindre - med en hel del risiko. Så om du tror jobb 2 vil være et bedre og mer utviklende sted å jobbe eller et sted du vil trives vesentlig bedre, så ville jeg tenkt grundig gjennom om lønnsforskjellen er verdt det. 

Det er også greit å få med her at mange arbeidsgivere enten ikke teller med, eller teller bare med en % av provisjonen når de melder inn inntekt for beregning av pensjonssparing så fastlønnen bør være beslutningsgrunnlaget dersom pensjon er viktig.

Jeg har hatt provisjonsbasert lønn i snart 10 år som IT-konsulent med ulike modeller og beregninger og min erfaring er at fastlønn bør/(må?) være minimum 80% av lønnspotensialet ved den faktureringsgraden bedriften legger til grunn for beregning av årsinntekt. Det gir et greit spillerom mellom muligheter for å stå på ekstra (les: overtid) og tjene mer, samt gir trygg inntekt også i måneder med ferieavvikling eller sykefravær.

maXini skrev (15 timer siden):

Tilbud 1

Stilling: Utvikler/konsulent

ÅrsinntektProvisjonsbasert lønn, jeg får en andel av det jeg det jeg fakturerer kunden. Arbeidsgiver mener at en årsslønn på minst 1.3m bør være oppnåelig. Gitt en faktureringsgrad på 100%. 

StedOslo

Goder: God kompetansebudsjett hvor arbeidsgiver dekker opptil 1.5 uker betalt (lavere timespris dog). Hardwarebudsjett på ca. 40k hvert tredje år for mobil og PC. Standard forsikringer. Firmatur en gang i året.

Kommentarer: Lite selskap med ca 40 ansatte. Grunnlønn på 50k. Må dekke visse saker selv, som bredbånd, mobilabonnement, kanskje en bedre forsikringspakke, IPS da kun OTP dekkes. Gjennomsnittsalder høy men veldig erfarne folk. Sykdom og foreldrepermisjon dekkes opptil en viss G. Prosjektvalgfrihet.

 

Tilbud 2

*snip*

100% faktureringsgrad er tilnærmet umulig med mindre du drar kokainstriper til frokost er min erfaring. Du skal gjerne ha noen uker sommerferie, kanskje jul og påskeferie, et par egenmeldinger, et kurs, noen dager her og der hvor det rett og slett ikke er nok å gjøre osv.

Du må regne med at det minimum er 1 mnd pr. år du ikke får fakturert noe, men skal du få et realistisk bilde bruk 2 og regn ut hva årslønnen vil være med deres modell. Hvis det du skriver inn er korrekt så vil 1.3m/12 være ~108k/mnd. Hvis du tar utgangspunkt i at det er et bortfall av 2 mnd potensielt fakturerbart arbeid ender du opp med ca. 1.1m.

Personlig likte jeg uansett tilbud 2 bedre. Med min anekdotiske erfaring er høy alder og mye erfaring synonymt med at "jeg gjør ting sånn som jeg alltid har gjort det" og det er lite rom for nye idéer og andre måter å gjøre ting på. Det er ofte dessverre også sånn at som yngst i flokken blir man ofte sett på som den minst erfarne uansett hvor kompetent man er, mens i et mer jevnaldrende team så er man mer likestilt og det er lettere å utøve sin faglige autoritet og/eller påta seg større ansvar (f.eks team/tech lead e.l.) dersom man har ambisjoner om det.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Veldig interessant tråd. 

 

Stillingstittel: Solution consultant
Sektor: Privat
Arbeidsoppgaver: Jobber hovedsaklig med Unit4 og SQL. Installering og konfig av moduler i Unit4. Tekniske leveranse i prosjekter. Workshops.
Sertifisering: Unit4, Azure
Erfaring: 3 år
Alder: 26
Utdanning: Bachelor i økonomi og administrasjon
Årsinntekt:  715' fastlønn, dekket mobil, bredbånd og parkering
Sted: Trondheim
Lenke til kommentar
Feh skrev (6 timer siden):

Det er også greit å få med her at mange arbeidsgivere enten ikke teller med, eller teller bare med en % av provisjonen når de melder inn inntekt for beregning av pensjonssparing så fastlønnen bør være beslutningsgrunnlaget dersom pensjon er viktig.

 

Det er i tilfelle i strid med loven, så det bør man ikke akseptere. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (49 minutter siden):

Det er i tilfelle i strid med loven, så det bør man ikke akseptere. 

Måten det gjøres på er ofte at bonuser/provisjon oppgitt er summen med "alt inkludert".

Så om de sier 100k bonus, får man ikke deretter pensjon og feriepenger på det beløpet. I stedet får man ~85k utbetalt som lønn, og så feriepenger+pensjon av det beløpet slik at det blir 100k totalt. 🤷‍♂️

Så enda en grunn til at man bør passe seg for å regne bonus som fastlønn i tilbud.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (22 timer siden):

Første tanke er at det virker mer "stressende" å ha provisjonsbasert, men samtidig så vil vel arbeidsgiver mase mer på faktureringsgrad hvis du har fastlønn (for å få mer valuta for pengene de betaler) enn hvis det er prosentbasert. På sistnevnte får man jo litt mer tilbake for å faktisk være flink å fakturere mye som kan være en ekstra motivasjon for noen. En annen ting er hva evt. banker tenker om fast lønn vs usikker inntekt når det kommer til lån (hvis du skal søke nytt eller refinansiere).

For det første vil jeg si etter å ha jobbet provisjonsbasert noen år at jeg aldri opplevde det som stressende. Snarere tvert imot. Jeg kunne i stor grad bestemme selv hvor mye jeg ville jobbe og opplevde det som en ekstra frihet.

Men jeg vil gjerne si noe om det med banklån. I "gamle dager" la banker gjerne på ekstra risiko om du hadde provisjonslønn. Sånn er det ikke lenger. De ser på siste lønnsslipp samt fjorårets selvangivelse. Hvis du da har hatt en inntekt på f.eks. 1 million, kan du få 5 millioner i lån. Det er det du faktisk tjener som har noe å si, ikke om du har fast- eller provisjonslønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
maXini skrev (22 timer siden):

Med fastlønn kan jeg se for meg at det er er lettere å gå opp til noe høyere vil jeg tro i framtiden sammenlignet med provisjon.

Ikke innenfor samme bedrift. Har du provisjonslønn og går fra et prosjekt med timerate 1200 til et med timerate 1500 så stiger lønnen din med 25% over natten.

Med fastlønn er det stort sett snakk om små årlige lønnsøkninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 219b8...56f
Stillingstittel: Produktutvikler innenfor Medtech
Sektor: Privat
Erfaring: 5 år
Alder: 29
Utdanning: Master
Årsinntekt: 721k fastlønn
Sted: Vestlandet

Anonymous poster hash: 219b8...56f

Lenke til kommentar

Fått et par tilbud etter å ha blitt tipset/henvist av folk jeg kjenner og vurderer et jobbytte nå i sommer. Begge er som utvikler (.NET, Azure, React etc) hos konsulenthus.

Tilbud 1:
Provisjonsbasert, prosent av fakturering. Havner på samme modell som seniorene i firmaet gjør.
Lønn: 1 000' (ved 90% fakturering. Ikke 'teoretisk', men historisk snitt for hva de andre lå på).

Tilbud 2
Lønn:  800' fastlønn
+ Litt flere goder (reise/konferanser).
- Oppstart 3 mnd senere enn andre tilbudet

Erfaring: ~1.5 år. Ca 2 år ved oppstart av ny jobb
Utdanning: Bachelor
Sted: Oslo
Lønn i dag: 600' fast

Å tjene 800 med kun 2 års erfaring er allerede mer enn jeg hadde trodd. Å kunne nå en million enda mer fremmed. Jeg tipper med godene så er det ca 150k i forskjell på tilbudene gitt at jeg fakturerer 90% på tilbud 1. Stor nok forskjell til at jeg per nå tipper jeg ender opp med å godta Tilbud 1. Har heller ikke jobbet provisjonsbasert i dette yrket før så det kan være spennende å teste det også for å se om jeg liker det.

Skal høre om de med tilbud 2 vil gi motsvar på Tilbud 1, men tror ikke det skjer. Skal også ta samtalen med nåværende arbeidsgiver, men at de lar meg hoppe fra 600' til 800'-1000' tror jeg er ganske uaktuelt.

Hett marked for tiden! Hva tenker dere? No-brainer å hoppe på første?

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (6 timer siden):

Fått et par tilbud etter å ha blitt tipset/henvist av folk jeg kjenner og vurderer et jobbytte nå i sommer. Begge er som utvikler (.NET, Azure, React etc) hos konsulenthus.

Tilbud 1:
Provisjonsbasert, prosent av fakturering. Havner på samme modell som seniorene i firmaet gjør.
Lønn: 1 000' (ved 90% fakturering. Ikke 'teoretisk', men historisk snitt for hva de andre lå på).

Tilbud 2
Lønn:  800' fastlønn
+ Litt flere goder (reise/konferanser).
- Oppstart 3 mnd senere enn andre tilbudet

Erfaring: ~1.5 år. Ca 2 år ved oppstart av ny jobb
Utdanning: Bachelor
Sted: Oslo
Lønn i dag: 600' fast

Å tjene 800 med kun 2 års erfaring er allerede mer enn jeg hadde trodd. Å kunne nå en million enda mer fremmed. Jeg tipper med godene så er det ca 150k i forskjell på tilbudene gitt at jeg fakturerer 90% på tilbud 1. Stor nok forskjell til at jeg per nå tipper jeg ender opp med å godta Tilbud 1. Har heller ikke jobbet provisjonsbasert i dette yrket før så det kan være spennende å teste det også for å se om jeg liker det.

Skal høre om de med tilbud 2 vil gi motsvar på Tilbud 1, men tror ikke det skjer. Skal også ta samtalen med nåværende arbeidsgiver, men at de lar meg hoppe fra 600' til 800'-1000' tror jeg er ganske uaktuelt.

Hett marked for tiden! Hva tenker dere? No-brainer å hoppe på første?

Jeg tror i hvert fall det er liten sjanse for at du havner under 800k om du går for tilbud 1. Selv med en moderat timerate på 1100 må du da fakturere under 80%. Med andre ord må du gå ledig i perioder. Sannsynligheten for langvarig, ufrivillig ledighet som .Net-utvikler i Oslo er nærmest ikke-eksisterende.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Stvgr skrev (5 timer siden):

Jeg tror i hvert fall det er liten sjanse for at du havner under 800k om du går for tilbud 1. Selv med en moderat timerate på 1100 må du da fakturere under 80%. Med andre ord må du gå ledig i perioder. Sannsynligheten for langvarig, ufrivillig ledighet som .Net-utvikler i Oslo er nærmest ikke-eksisterende.

Godt poeng. Så drastisk lavt blir det ikke så havner nok godt på topp uansett. En annen ting er at tilbud 2, som betaler dårligere, kan lede til mer variasjon i oppdrag mens Tilbud 1 er mot en spesifikk platform som kanskje er litt "kjedeligere".

Hva tenker folk om frontend vs backend vs fullstack? Mulig dette passer bedre i en egen tråd. Foreløpig har jeg jobbet full-stack hele veien, men tenker at i løpet av et år eller to burde jeg spesialisere mer på en av de. Biasen min heller mot at backend er mer lønnsomt og gjør at man kan nå lengre så der fokuset har vært nå, men samtidig så trives jeg minst like godt med TypeScript og rammeverk/bibliotek som React og liknende som jeg gjør med C#. Jeg kunne gjerne jobbet fulltid med det også.

Det blir vel alltid litt arbeid på tvers av hele stacken, men tenker mer hvor hovedfokus burde ligge.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (6 timer siden):

Hva tenker folk om frontend vs backend vs fullstack? 

De fleste seniorkonsulenter jeg kjenner har T-formet kompetanseprofil, dvs. dybdekompetanse i ett eller to områder og brukbare ferdigheter i en rekke andre. Etter min erfaring er det også denne type profil som gir flest muligheter.

Men som @tigerdyr allerede har vært inne på er det viktig å finne ut hva man trives best med selv. Personlig har jeg f.eks. styrt unna frontend rett og slett fordi jeg ikke synes det er så interessant, og det har aldri bydd meg på noen problemer.

Lenke til kommentar

Hei, har foreløpig fått 2 tilbud og lurer på om noen har noen ideer på de ulike valgene. 

Erfaring: ~2 år som utvikler ved oppstart av ny jobb (ved siden av studier + 1 års fulltid). + andre it-deltidsstillinger 2år ved siden av skole.
Utdanning: Master (Programmering/Datavitenskap)
Sted: Oslo
Lønn i dag: 540 fast 
 

Tilbud 1: 

560k fast + provisjon. Mållønn på 700k

Tilbud 2:

600k fast + mindre bonus + utviklingsbasert bonus

Begge tilbudene er konsulent-roller i Oslo. 


Har muligens 1-3 flere tilbud kommende også som jeg kan oppdatere med. 

Hva tenker dere? Er dette gode tilbud for min bakgrunn ? Er foreløpig litt grønn på hva jeg er "verdt". 

 

 

Lenke til kommentar
Gjest 7d3ab...b33

Hva kan man forvente i lønn i en bedrift som Accenture hvis man kommer inn som en med erfaring fra business-siden? Jeg er siv.øk. med erfaring innen teknologi og finans/regnskap og ser de søker folk innenfor dette området. Lurer på om jeg kan forvente å gå ned i lønn her eller hva. Jeg har 800-900k + bonus på ca 10-15% per i dag, men med tidvis lange dager.

Anonymous poster hash: 7d3ab...b33

Lenke til kommentar
33 minutes ago, Guest 7d3ab...b33 said:

Hva kan man forvente i lønn i en bedrift som Accenture hvis man kommer inn som en med erfaring fra business-siden? Jeg er siv.øk. med erfaring innen teknologi og finans/regnskap og ser de søker folk innenfor dette området. Lurer på om jeg kan forvente å gå ned i lønn her eller hva. Jeg har 800-900k + bonus på ca 10-15% per i dag, men med tidvis lange dager.

Anonymous poster hash: 7d3ab...b33

Accenture er ikke kjent for å være lønnsledende. Kommer helt an på hvilket nivå de ville plassert deg inn på, Om du får et tilbud som manager eller senior manager så vil du vel ikke gå ned så mye.Men legges du inn på en lavere level enn det så vil du nok gå ned en del. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest bb2a1...f53
vall371 skrev (På 17.2.2022 den 8.52):

Jag hade 6 månader arbeidspraksis på Storebrand i forrige året där min ställning skulle motsvara "2års erfarenhet som frontendutvecklare innen react". Blev så omotiverad i slutet av praksisen eftersom jag arbetade gratis att det tog emot att göra arbeitsoppgaver

Jeg har også hatt dårlig erfaring med Storebrand, riktignok som en UX-designer og det var i intervjuprosess hos dem. Syntes de hadde en svært useriøs intervjuprosess der de spurte om masse gratis arbeid.

De ga meg 12 dager til å evaluere hele nettstedet deres, komme med designforslag til hvordan man kan forbedre sidene deres og lage en presentasjon som skulle presenteres for marked, salg og UX hos dem.

Det er en ting å gi folk en liten oppgave som de skal bruke 3-4 timer på, som mest er for å se hvordan de tenker. Det er ikke forventet at man produserer noe reellt som kan brukes på den lille oppgaven. Men dette følte jeg var ren innsamling av gratis arbeid fra mange arbeidssøkere. Tenk deg at 5-6 designere bruker 12 dager på å gå gjennom sidene dine og designer forslag på forbedringer, gratis.

Jeg valgte i hvertfall å droppe ut av prosessen hos dem. Var skuffet over at et stort selskap som Storebrand, som setter samfunnsansvar så høyt, var så useriøse.  

Anonymous poster hash: bb2a1...f53

Lenke til kommentar
Gjest bb2a1...f53 skrev (12 timer siden):

Jeg har også hatt dårlig erfaring med Storebrand, riktignok som en UX-designer og det var i intervjuprosess hos dem. Syntes de hadde en svært useriøs intervjuprosess der de spurte om masse gratis arbeid.

De ga meg 12 dager til å evaluere hele nettstedet deres, komme med designforslag til hvordan man kan forbedre sidene deres og lage en presentasjon som skulle presenteres for marked, salg og UX hos dem.

Det er en ting å gi folk en liten oppgave som de skal bruke 3-4 timer på, som mest er for å se hvordan de tenker. Det er ikke forventet at man produserer noe reellt som kan brukes på den lille oppgaven. Men dette følte jeg var ren innsamling av gratis arbeid fra mange arbeidssøkere. Tenk deg at 5-6 designere bruker 12 dager på å gå gjennom sidene dine og designer forslag på forbedringer, gratis.

Jeg valgte i hvertfall å droppe ut av prosessen hos dem. Var skuffet over at et stort selskap som Storebrand, som setter samfunnsansvar så høyt, var så useriøse.  

Anonymous poster hash: bb2a1...f53

Hahaha. Dette var en av de bedre postene i denne tråden.

De ga meg 12 dager til å evaluere hele nettstedet deres, komme med designforslag til hvordan man kan forbedre sidene deres og lage en presentasjon som skulle presenteres for marked, salg og UX hos dem.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...