Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Til gjengjeld får man en del kontakt med ledelsen, blir en kontaktperson for mange ansatte, blir litt mer synlig ved at man sender ut info til alle osv. Så om ikke nyttig på CVen, hjelper det jo litt på kontakter innad i bedriften? Som enten kan gjøre hverdagen hyggeligere om man er en sånn type person, evt åpne andre muligheter senere siden folk vet bedre hvem man er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
shaizemaria skrev (9 timer siden):

 

Stillingstittel: Onsite support

Sektor: Privat

Sted: Vestland

Erfaring: 4 år

Arbeidsoppgaver: Drift & Brukerstøtte

Utdanning: vgs 

Årsinntekt: 420 000

Her ville jeg bedt om mer - selv drift og supportoppgaver betaler mer enn det der. EN kan feks søke opp stillingsannonser i statlige virksomheter og se hvilke lønnstrinn de legger seg på. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (På 31.1.2022 den 23.08):

Jeg jobbet 3 måneder (nesten) gratis... Via nav arbeidserfaring. Fikk noen hundrelapper om dagen, noe som tilsvarte omtrent halvparten av hva jeg fikk i stipend som student.

Jeg hadde en sånn greie med en bedrift i IT bransjen som bevisst utnyttet det. Hadde et inntrykk av at bedriften  knapt hadde fast ansatte. Regnskapene til den bedriften går ganske solid i minus også selv med gratis arbeidskraft... 

 Søkte meg over til annen utdanning under pandemien (helse) og fikk jo jobbtilbud som aldri før. Men jeg vet jo ikke om jeg vil fortsette med det eller gå tilbake igjen mot IT, føler jo jeg etter noen år utenfor ikke helt har den kompetensen som trengs... Rett og slett blitt desillusjonert! Jeg er rett og slett elendig på intervjuer og lignende så derfor endte jeg opp med arbeidstrening i en bedrift i et halvt år med NAV da.  Før man iallefall går inn i noe sånt bør man ha i det minste en klar plan med hva man vil med arbeidstreningen. Det hadde jo ikke den bedriften. Fikk tatt en sertifisering AWS Cloud Practioner iallefall.  Kanskje jeg er kvalfiisert til et eller annent i Sykehuspartner og lignende? Har jo fått litt erfaring med div helsesystemer. 

Endret av William_S
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (På 9.2.2022 den 23.42):

Plikt til verneombud? Har ikke vært spor av verneombud på jobben min noen gang 🤔😂

Det kan være, det er likevel en plikt arbeidsgiver har (dersom det er flere enn 10 ansatte). For min del, IT-firma med rundt 30 ansatte, er det ingen som er interessert i den jobben, og siden siste "frivillige" sluttet for et år siden har vi ikke hatt noen. 

Problemet er at lovmessig så er det spesifisert at dette MÅ være på plass. De ansatte skal velge verneombud, og det er spesifikt IKKE lov å la daglig leder ta den jobben. Det er også spesifisert at dersom de ansatte ikke velger (motsetter seg å velge) noen, skal arbeidsgiver utpeke en person til å være verneombud. Siden det er en anbefaling at verneombudet skal ha jobbet i bedriften over lengre tid, bør nok arbeidsgiver unngå å gjøre dette til noe "nykommeren" tar seg av. 

Det er faktisk også plikt at arbeidsgiver skal ha oppslag som viser hvem som er verneombud på arbeidsplassen. (Usikker på om noen har sjekket om et digitalt oppslag på intranett er nok.)

Men altså: Ingen i IT-bransjen bryr seg jo om dette. Som med alt annet HMS-arbeid som pålegges er det et gigantisk sluk av byråkrati som sikkert er bra for å sikre helsen til ansatte på byggeplasser, men som er meningsløst i jobber der den største faren for akutt skade er varm kaffe.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har brukt verneombud to arbeidsplasser for å få tilpasset utstyr, hjelp og tilrettelegging etter skade. De fleste av oss får nok en belastningsskade i rygg/skulder/albue/håndledd i løpet av karrieren. Så nyttig å ha noen som jobber for å forebygge det mest mulig. Om enn litt byråkratisk og utakknemlig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
IamARandomPerson skrev (På 4.1.2022 den 10.38):

Stillingstittel: Frontend utvikler (seniorkonsulent)
Sektor: Privat
Erfaring: 3.5 år
Utdanning: Master informatikk
Sted: Oslo
Goder: 6 uker ferie, veldig god pensjon og forsikringer. Ellers likt som alle andre med standardoppsett.
Lønn: 805k

Har bytta jobb så da er det på tide å oppdatere! Ganske fornøyd med en økning på 24.2%.

Stillingstittel: Frontend utvikler i konsulentselskap (seniorkonsulent)
Sektor: Privat
Erfaring: 4 år
Utdanning: Master informatikk
Sted: Oslo
Goder: Det vanlige. Også mulighet til å kjøpe aksjer. Veldig romslig konferanse- og gadgetbudsjett.
Lønn: 1M fastlønn

Endret av IamARandomPerson
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Heisann!

Jeg har tenkt en stund på å ta en ny utdanning og har kommet frem til at noe innenfor IT kan være noe for meg :)

Jeg har ikke realfag fra tidligere, men skal ta R1 matte nå til våren. Har dermed kommet frem til 4 ulike linjer jeg kan søke på i Bergen (hvor jeg bor).

Er det noen som kan anbefale en eller flere av disse? Jeg har ikke bestemt meg for hvilken retning innenfor IT jeg vil ta enda, så ønsker gjerne en utdanning (bachelor), hvor jeg har mange ulike muligheter når jeg er ferdig samt mulighet til etter hvert å få en bra lønn.

 

1.       Informatikk: Datateknologi, bachelor, 3 år  UIB   

2.       Informatikk: Datasikkerheit, bachelor, 3 år UIB   

3.       Informasjonsteknologi, bachelor, 3 år HVL    

4.       Informasjonsvitskap, bachelor, 3 år  UIB 

 

Håper at noen har noen tips på hvilke jeg bør søke på :)

Endret av Koriander
Lenke til kommentar
Koriander skrev (1 time siden):

Heisann!

Jeg har tenkt en stund på å ta en ny utdanning og har kommet frem til at noe innenfor IT kan være noe for meg :)

Jeg har ikke realfag fra tidligere, men skal ta R1 matte nå til våren. Har dermed kommet frem til 4 ulike linjer jeg kan søke på i Bergen (hvor jeg bor).

Er det noen som kan anbefale en eller flere av disse? Jeg har ikke bestemt meg for hvilken retning innenfor IT jeg vil ta enda, så ønsker gjerne en utdanning (bachelor), hvor jeg har mange ulike muligheter når jeg er ferdig samt mulighet til etter hvert å få en bra lønn.

 

1.       Informatikk: Datateknologi, bachelor, 3 år  UIB   

2.       Informatikk: Datasikkerheit, bachelor, 3 år UIB   

3.       Informasjonsteknologi, bachelor, 3 år HVL    

4.       Informasjonsvitskap, bachelor, 3 år  UIB 

 

Håper at noen har noen tips på hvilke jeg bør søke på :)

Det er egentlig synd universitetene nå til dags splitter opp IT utdannelsene ut i mange ulike som gjør at man ikke kan velge spesialisering før senere i løpet. Men uansett for UiB så vil jeg tro det er ganske fleksibelt så fort man har kommet inn på en av dem. Datasikkerhet vil uansett være ganske brennhett tema i årene som kommer, blir man god der kan fort få en meget god lønn. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Guss skrev (På 11.2.2022 den 22.58):

Det kan være, det er likevel en plikt arbeidsgiver har (dersom det er flere enn 10 ansatte). For min del, IT-firma med rundt 30 ansatte, er det ingen som er interessert i den jobben, og siden siste "frivillige" sluttet for et år siden har vi ikke hatt noen. 

Problemet er at lovmessig så er det spesifisert at dette MÅ være på plass. De ansatte skal velge verneombud, og det er spesifikt IKKE lov å la daglig leder ta den jobben. Det er også spesifisert at dersom de ansatte ikke velger (motsetter seg å velge) noen, skal arbeidsgiver utpeke en person til å være verneombud. Siden det er en anbefaling at verneombudet skal ha jobbet i bedriften over lengre tid, bør nok arbeidsgiver unngå å gjøre dette til noe "nykommeren" tar seg av. 

Det er faktisk også plikt at arbeidsgiver skal ha oppslag som viser hvem som er verneombud på arbeidsplassen. (Usikker på om noen har sjekket om et digitalt oppslag på intranett er nok.)

Men altså: Ingen i IT-bransjen bryr seg jo om dette. Som med alt annet HMS-arbeid som pålegges er det et gigantisk sluk av byråkrati som sikkert er bra for å sikre helsen til ansatte på byggeplasser, men som er meningsløst i jobber der den største faren for akutt skade er varm kaffe.

Nåja jeg ville ikke undervurdert det å ha et verneombud på plass på arbeidsplassen selv om det er IT bransjen. Den eneste faren er absolutt ikke å søle varm kaffe. Ulike belastningsskader er ikke ukjent for folk som sitter mye foran en skjerm og ikke minst vil synet ofte bli påvirket av det. Dekker feks arbeidsplassen databriller evt andre tilretteleggingsbehov? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Koriander said:

Heisann!

Jeg har tenkt en stund på å ta en ny utdanning og har kommet frem til at noe innenfor IT kan være noe for meg :)

Jeg har ikke realfag fra tidligere, men skal ta R1 matte nå til våren. Har dermed kommet frem til 4 ulike linjer jeg kan søke på i Bergen (hvor jeg bor).

Er det noen som kan anbefale en eller flere av disse? Jeg har ikke bestemt meg for hvilken retning innenfor IT jeg vil ta enda, så ønsker gjerne en utdanning (bachelor), hvor jeg har mange ulike muligheter når jeg er ferdig samt mulighet til etter hvert å få en bra lønn.

 

1.       Informatikk: Datateknologi, bachelor, 3 år  UIB   

2.       Informatikk: Datasikkerheit, bachelor, 3 år UIB   

3.       Informasjonsteknologi, bachelor, 3 år HVL    

4.       Informasjonsvitskap, bachelor, 3 år  UIB 

 

Håper at noen har noen tips på hvilke jeg bør søke på :)

Du har størst potensiale til å få en bra lønn hvis du velger den studieretningen som interesserer deg mest. Veldig mye innen IT er interessebasert, de flinkeste folka har mest interesse, bruker mest tid i og utenfor jobb på læring osv. og disse får også generelt best lønn.

Når det er sagt er det økende mangel på IT-kompetanse, og alle studieretningene vil gi en bra lønn. Sånn som markedet ser ut i nærmeste fremtid vil det være veldig stor etterspørsel etter flinke folk rundt sikkerhet i det minste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Feh skrev (13 minutter siden):

Tror det er ganske vanlig i alle bransjer uansett størrelse på selskapet. Don't ask don't tell.

Vi nordmenn(?) er jo også notoriske til å holde lønnen vår for oss selv.

Jeg tipper det er langt mer «satt» innenfor økonomi/juss bla. 
 

Virker som IT er i en særstilling.

Lenke til kommentar
Feh skrev (3 timer siden):

Tror det er ganske vanlig i alle bransjer uansett størrelse på selskapet. Don't ask don't tell.

Vi nordmenn(?) er jo også notoriske til å holde lønnen vår for oss selv.

Offentlig sektor har iallefall i det minste et lønnspenn i de fleste stillingsannonser med lønnstrinn de kan gi. Men nei det er forbløffende egentlig hvor mye som hemmeligholdes hva gjelder lønn. I amerikanske stillingsannonser står det som regel hva man kan forvente også i private bedrifter. 

Lenke til kommentar
On 2/14/2022 at 9:03 PM, Koriander said:

1.       Informatikk: Datateknologi, bachelor, 3 år  UIB   

2.       Informatikk: Datasikkerheit, bachelor, 3 år UIB   

3.       Informasjonsteknologi, bachelor, 3 år HVL    

4.       Informasjonsvitskap, bachelor, 3 år  UIB

Bassert på erfaring fra interjuver og nyansatt siste 3-4 år bør du unngå 4. Det er et sammfunnsfag med litt teknologisk vri. Kandidatene som kommer derfra er ganske konsistent svakeste på tekniske emner.

Hvis du vil studere IT på UiB er det mitt inntrykk at man bør velge et studium gitt av institutt for informatikk. Sammfunnsvitenskapsgjengen virker ikke være så gode på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...