Gå til innhold

Hva har vi i IT-bransjen i lønn?


Anbefalte innlegg

Killamano skrev (6 minutter siden):

Litt uenig i det jeg har uthevet der. Veldig ofte betaler jo nytt selskap litt ekstra for at du skal komme til de, hvis du er fornøyd der du er må de selvfølgelig strekke seg litt for at du drar. Så si at du får 750' for å stikke til X-selskap så vil ofte en del av den summen basically være at de "kjøper" deg fra bedriften du jobber for idag og ikke nødvendigvis "markedsverdien" din. 

Markedsverdien din er per definisjon det høyeste lønnstilbudet du har fått. Hvis en bedrift tilbyr deg 750.000 i året og ingen byr over så er dette din markedsverdi. Mer komplisert er det ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for gode svar! Kan nevne at jeg har 805.000,- hos nåværende arbeidsgiver og fikk tilbud om 940.000,-. Dog skal sies det ikke er like god pensjon, forsikringer og kun 5 uker ferie (har 6 uker ferie nå). Får større gadget- og kompetanse budsjett da. Tviler sterkt på at nåværende jobb strekker seg så langt, men hadde forventet at de i det minste skal gi et mottilbud. Skal ha samtale med jobben imorgen så blir spennende.

Edit: begge to er fastlønn.

Endret av IamARandomPerson
Lenke til kommentar

Jeg har fått "mottilbud" de tre gangene jeg har sagt opp. Jobber ikke med IT (dog i tech i støtterolle for tiden), men tror dynamikkene er noe av de samme. Første gang gikk jeg fra relativt fersk timeselger til produksjonsbedrift, og min daværende arbeidsgiver kom med et tilbud om nye arbeidsoppgaver og en bitteliten lønnsøkning. Så gikk jeg fra stort konsern til liten startup/scaleup, og da fikk jeg et tilbud om lønnsøkning fra daværende arbeidsgiver som monnet, men sluttet likevel. Nå ble jeg nylig forsøkt hentet til et annet stort konsern, med en samlet økt kompensasjonspakke på ca. en halv mill (men uten eierskap, som jeg har litt av hos nåværende arbeidsgiver). Da ble jeg møtt med en lønnsøkning som monnet + litt andre arbeidsoppgaver som passet meg bedre. Så min erfaring er at en fornuftig arbeidsgiver (som er fornøyd med deg og hvor du ikke er mer eller mindre fungibel (enkel å erstatte med en hvilkensomhelst annen ansatt)) kommer til å tilby deg penger for å bli. 

Poenget mitt er: Hvis du vurderer å bytte, ta det opp med arbeidsgiver. Men da bør du være forberedt på å bytte om ikke arbeidsgiver strekker seg.

At du har vært på vei ut døra kan påvirke din leders oppfatning av deg og kan gjøre dem mindre villig til å "satse" på deg, i alle fall til at du har vist at du tenker å bli en stund. Og om du blir likevel selv om du får et ræva mottilbud, så vet arbeidsgiver at du er lett å forhandle med og du risikerer svakere lønnsutvikling i fremtiden. Så du tar noe risiko med å gjøre dette, men det er klart en mulig oppside i det også. Så ikke ta det opp om du ikke er villig til å gå, men er du faktisk villig til å gå men også kan bli så bør du forhandle med arbeidsgiver. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (18 minutter siden):

Og om du blir likevel selv om du får et ræva mottilbud, så vet arbeidsgiver at du er lett å forhandle med og du risikerer svakere lønnsutvikling i fremtiden.

Dette er også min erfaring fra de som faktisk velger å bytte jobb. Den nye jobben lokker med 50+k økning, men så stagnerer de der, så da måtte de bytte på nytt igjen om de vil fortsette å ligge foran kurven.

IamARandomPerson skrev (32 minutter siden):

Kan nevne at jeg har 805.000,- hos nåværende arbeidsgiver og fikk tilbud om 940.000,-. Dog skal sies det ikke er like god pensjon, forsikringer og kun 5 uker ferie (har 6 uker ferie nå).

Du burde regne ut hva pensjonen utgjør i kroner og øre. For min del byttet jeg fra noen der jeg hadde 7%-12% avhengig av G, til en som har flat 2%. Det utgjorde for meg ca. 50k i året, enda mer tror jeg om man tar med skattefordelen sammenlignet med økt lønn.

I kroner og øre er vel en uke ferie verdt 15-20k. Men i mine øyne er det verdt enda mer, jeg får mer glede av mer fritid enn litt høyere lønn slik det er nå.

Men 135k er en relativt stor bump, så om nåværende ikke vil møte deg et stykke på veien er det absolutt et steg opp selv med dårligere pensjon og ferie.

Edit: Sikkert skrevet her før. Men da jeg byttet arbeidsgiver var jeg faktisk nesten litt glad for at gammel arbeidsgiver ikke kom med motbud (i kroner, de prøvde mye annet). Hadde vært kjipt å vite de kunne betalt mer hele veien om man truet med å forlate dem vs å være lojal arbeidstager  i mange år.

Endret av Matsemann
  • Liker 1
Lenke til kommentar

  

1 hour ago, Killamano said:

Litt uenig i det jeg har uthevet der. Veldig ofte betaler jo nytt selskap litt ekstra for at du skal komme til de, hvis du er fornøyd der du er må de selvfølgelig strekke seg litt for at du drar. Så si at du får 750' for å stikke til X-selskap så vil ofte en del av den summen basically være at de "kjøper" deg fra bedriften du jobber for idag og ikke nødvendigvis "markedsverdien" din. 

 

Markedsverdi er vel i det store og det hele det markedet er villig til å betale for din kompetanse. Altså inkludert det å "betale litt ekstra". 

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Master i systemutvikling. 9 års erfaring.
Jobber som fullstack-utvikler.


Jeg har i dag 735.000 i lønn og ba om 825.000, skal ha lønnssamtale neste uke. Har bonus og andre goder som er verdt ca 80k.
Bor langt nord. Kun denne IT-bedriften i byen. Men bedriften går ekstremt bra.

 

Endret av SverreJ
Lenke til kommentar
PepsiMaks skrev (7 minutter siden):

Burde ikke være noe som helst problem. Mye arbeidsgivere som er delusional om dagen. Markedet er sykt, bare å presse på

Delusional blir vel litt feil. Om en bedrift er villig til å betale mer for deg enn en annen er, så gjør det ikke den minst-betalende "delusional". Det betyr bare at akkurat den bedriften ikke er villig til å betale mer for din kompetanse, eller at den andre bedriften er villig til å betale overpris for den. Er en del konsulentselskaper som betaler overpris bare for å sikre seg folk, så kvitter de seg heller med dem igjen etterpå om de ikke er lønnsomme nok.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om en bedrift tilbyr deg mer...., så er det jo en grunn til det. 

Ingen bedrifter har planer om å tape penger, man driver jo forretning for å gjøre forretning. Om regnestykket til arbeidsgiver er så tafatt at de kun ser på råkost der og da og hva vedkommende drar inn short term så sier vel bare det sitt om strategien

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PepsiMaks skrev (På 2.2.2022 den 16.26):

Finne deg en ny jobb. 500-550 burde ikke være noe som helst problem

Er ikke så mange gode IT jobber i mitt område. Men vurderer Oslo hvis noen tilbyr hybrid

Thomas_H skrev (På 2.2.2022 den 17.27):

Det er jo mindre enn inflasjon, du går i praksis ned i lønn. 

Hva burde jeg ligge på ut fra CV og erfaring? Hva er realistisk?

Endret av Mrmulti
Lenke til kommentar

Jeg jobber i ett av de store konsulenthusene med en veldig ettertraktet teknologi. Har nylig fått høre om flere kollegaer som har fått tilbud av konkurrerende firma. Når de har levert tilbudet til nåværende arbeidsgiver har de fått tilbudt store lønnshopp. Per i dag tjener vi omtrent det samme.

Selskapet har en «transparent» lønnsstruktur der lønnen skal bestemmes utifra hvilken «score» man får. (har omtrent lik «score» som kollegaene som har fått store lønnshopp) 

Hvordan skal «vi andre» forholde oss til dette? Er dette noe man kan ta opp med sjefen, isåfall hvordan?

Endret av Princeton
Lenke til kommentar
Princeton skrev (6 minutter siden):

Jeg jobber i ett av de store konsulenthusene med en veldig ettertraktet teknologi. Har nylig fått høre om flere kollegaer som har fått tilbud av konkurrerende firma. Når de har levert tilbudet til nåværende arbeidsgiver har de fått tilbudt store lønnshopp. Per i dag tjener vi omtrent det samme.

Selskapet har en «transparent» lønnsstruktur der lønnen skal bestemmes utifra hvilken «score» man får. (har omtrent lik «score» som kollegaene som har fått store lønnshopp) 

Hvordan skal «vi andre» forholde oss til dette? Er dette noe man kan ta opp med sjefen, isåfall hvordan?

Du kan gå frem og være ganske transparent og spørre om hvordan du skal få en matchende lønn mot kollegaer som utfører tilsvarende arbeid og har tilsvarende resultater. Hvis du ikke får et skikkelig svar kan du spørre om du er nødt til å få et tilbud eller om du må gå over til konkurrentene for å få konkurranse dyktig lønn. Men kanskje pakke det inn på en mer diplomatisk og hyggelig måte enn slik jeg presenterte det nå.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Princeton said:

Jeg jobber i ett av de store konsulenthusene med en veldig ettertraktet teknologi. Har nylig fått høre om flere kollegaer som har fått tilbud av konkurrerende firma. Når de har levert tilbudet til nåværende arbeidsgiver har de fått tilbudt store lønnshopp. Per i dag tjener vi omtrent det samme.

Selskapet har en «transparent» lønnsstruktur der lønnen skal bestemmes utifra hvilken «score» man får. (har omtrent lik «score» som kollegaene som har fått store lønnshopp) 

Hvordan skal «vi andre» forholde oss til dette? Er dette noe man kan ta opp med sjefen, isåfall hvordan?

Hent tilbud selv.

Lenke til kommentar

For å sette dette litt på spissen. Jeg har mange kolleger som er flinkere enn meg rent teknisk i sine arbeidsoppgaver, men jeg tjener fortsatt bedre enn dem. Fordi jeg er flink til å forhandle meg fram..

Det er altså ikke gitt at ren dyktighet i arbeidsoppgaver og lønn henger i hop, det er så mye mer enn det

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 9c3cc...cb0
PepsiMaks skrev (På 5.2.2022 den 22.41):

For å sette dette litt på spissen. Jeg har mange kolleger som er flinkere enn meg rent teknisk i sine arbeidsoppgaver, men jeg tjener fortsatt bedre enn dem. Fordi jeg er flink til å forhandle meg fram..

Det er altså ikke gitt at ren dyktighet i arbeidsoppgaver og lønn henger i hop, det er så mye mer enn det

Litt samme som meg det her. Jeg har mange kollegaer som er mye flinkere enn meg på alle tekniske områder. Jeg har den fordelen at jeg kan prate med stort sett hvem som helst om hva som helst, og jeg har bredden(og "nok" dybde) til å kunne sette meg inn i/diskutere det meste på et overordnet nivå. 

Det igjen betaler seg. 

Anonymous poster hash: 9c3cc...cb0

Lenke til kommentar

Merker jeg er egentlig ganske godt fornøyd

Jobber i Trondheim, 3 års erfaring innenfor IT, jobbet med olje før. Jobber med Azure, k8s, terraform etc etc

Årslønn 700K + vakt (80-90k).

Dette er statlig. 

Det som er interessant, at jeg blir en gang i uka kontaktet av diverse rekrutteringsfirmaer for konsulent stillinger i Trondheim, så det er et hett marked. Men med 2 små kids, er jeg ikke helt klar for konsulent livet. Men noe jeg vil prøve ut om noen år. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...