Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenk så fantastisk det må være å være ukrainer og se disse bildene. Som noen skrev i en tweet som ble postet et par sider tilbake, så er nok dette katartisk for hele landet. Jeg føler på det selv også. Er nesten på gråten når jeg ser bilder av gamle folk som ikke har kunnet evakuere og som gråter av lettelse over å bli frigjort. Det er bilder som minner om frigjøren av Europa i 1945. Jeg gråt når den gamle dama sa "Ours?" og soldaten svarer "Ours", i overført betydning ukrainsk, og hun knakk sammen i gråt.

Men de må ikke hvile på laurbærne, og det gjør de sikkert heller ikke. Det gjenstår mye. Tydelig at russerne er tatt fullstendig på senga og evakuerer langt for å etablere nye linjer. Jeg håper ukrainerne kan forfølge dem uten selv å falle i fella om å overstrekke seg.

SLAVA UKRAINI! 💙💛

  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Serpentbane said:

Ser flere, også pro-russiske, kilder hevder at Lyman har falt og Svjatohirsk er i ferd med å falle. På mange måter virker det som en generell retrett fra området på Russisk side. Men, det er åpenbart ikke mulig for alle. 

Men, vær varsomme på informasjonen som dukker opp. Mye er enda vanskelig å verifisere. 


Har hørt flere ganger at Lyman har fallt, men jeg vet ikke. Det er en stor russisk base der, og den skal være meget godt befestet. Har ikke sett noe bekreftelse på det foreløpig.

EDIT: UA Live Map rapporterer om at russiske telegram-kanaler sier Lyman er forlatt av russiske styrker uten kamp.

Endret av Brother Ursus
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (14 minutter siden):

Tenk så fantastisk det må være å være ukrainer og se disse bildene. Som noen skrev i en tweet som ble postet et par sider tilbake, så er nok dette katartisk for hele landet. Jeg føler på det selv også. Er nesten på gråten når jeg ser bilder av gamle folk som ikke har kunnet evakuere og som gråter av lettelse over å bli frigjort. Det er bilder som minner om frigjøren av Europa i 1945. Jeg gråt når den gamle dama sa "Ours?" og soldaten svarer "Ours", i overført betydning ukrainsk, og hun knakk sammen i gråt.

Men de må ikke hvile på laurbærne, og det gjør de sikkert heller ikke. Det gjenstår mye. Tydelig at russerne er tatt fullstendig på senga og evakuerer langt for å etablere nye linjer. Jeg håper ukrainerne kan forfølge dem uten selv å falle i fella om å overstrekke seg.

SLAVA UKRAINI! 💙💛

Har du link til videoen? Evt på PM om den har upassende innhold 

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (3 minutter siden):

Ubekreftet: Denne videoen skal være fra Moskva. Ser ut som politiet eskorterer tropper langs motorveien så raskt som mulig. Gee, I wonder why  they're in a hurry ;)

For å bemanne opp sikkerheten rundt Kreml? Eller for å innrullere moskovitter til krigen? Eller for å frakte Putin fra Kreml til et tryggere sted? Eller for å forberede et statskupp? Jeg aner ikke, men det virker som du har svaret.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Simen1 said:

For å bemanne opp sikkerheten rundt Kreml? Eller for å innrullere moskovitter til krigen? Eller for å frakte Putin fra Kreml til et tryggere sted? Eller for å forberede et statskupp? Jeg aner ikke, men det virker som du har svaret.


Aner ikke jeg heller, men jeg vil tippe at de er på vei til Belgorod. Det står også V på dem. Jeg tror rozgardia allerede har ganske stålkontroll over Kreml.

Lenke til kommentar

Det rapporteres at at et kommunestyre til, denne gangen i Lomonosovsky-distriktet i Moskva, stemte over et lignende forslag som i St. Petersburg der Putin beskyldes for forræderi. De ber Putin om å trekke seg. Kritikk av Putin er som vi vet sjelden, og selv om disse to forslagene ikke er mer enn symbolske handlinger, representerer de en ganske bemerkelsesverdig utvikling.

Police pursue local Russian lawmakers who urged charging Putin with treason
https://www.washingtonpost.com/world/2022/09/09/lawmakers-putin-impeachment-censure-war/

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...