Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Brother Ursus said:



Det er nok ikke uten grunn at Kina øver seg på å okkupere det østlige Russland. Jeg tipper det er fordi de er redd for hva som vil skje i et maktvakum. I første omgang er det nok for å "hjelpe" Russland, men dersom føderasjonen virkelig kneler tror jeg Kina vil annektere de nye landene som måtte oppstå på det territoriet.

Ville ikke vært positivt at Kina gjorde det heller.. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, Enceladus said:

 

Krigen trumfer miljøsaken, i hvert fall på kort sikt.

Jeg er selv MDG/Venstre, trolig blir det Venstre for meg ved neste valg pga deres sterke engasjement for Ukraina. Miljøsaken står sterkt hos meg men akkurat nå frykter jeg mer hva som kan skje om vi lar Putin vinne.

Jeg er også for atomkraft, noe mange i miljøbevegelsen også er.

 



Jeg stemte Venstre forrige valg og vil antagelig gjøre det igjen, av de samme grunnene pluss alt som har kommet på toppen. Krig, energikrise osv

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Mannen med ljåen said:

Hva kan skje med Russland i et maktvakuum? Sammenslåing av Kina og Russland? 

Det høres verre ut enn Sovjetunionen noen gang var. Er det gjennomførbart? 

 

Si det. Når grensene endelig ble etablert mellom Russland og Kina så var det folk fra begge sider som havnet i "feil land". Slik at du har etniske kinesere som snakker russisk og bor i Russland og etniske russere som bor i Kina og snakker kinesisk, selv om de er blonde og blåøyde. Men den overveldende majoriteten av befolkningen selv i grenseområdene snakker så vidt jeg forstår ikke begge språk.

Dersom den russiske føderasjonen gikk i oppløsning ville det nok blitt veldig mange forskjellige land ut av det. Bare nord for Kina er det vel minst et dusin forskjellige oblaster. Jeg vet ikke om hver oblast ville forsøkt å løsrive seg, men jeg tror godt man kunne se de som ligger nærmest andre land gjøre det både i øst og i kaukasus/eurasia, fordi de har lavere tilhørighet til moderlandet og den russiske identiteten.

Er det gjennomførbart? Tja. De som bor i øst ville kanskje se til Kina som en modell på fremgang og noen som kan hjelpe og støtte dem. Men jeg tror de ville gått i fella til Beijing. Kineserne er opptatt av homogenitet.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Snikpellik said:

Svakere støtte i ytterpunktene ja, men det er nå en veldig stor forskjell på hele 39 prosentpoeng mellom ytre høyre og venstre her.

69% støtte i Die Linke og bare 30% i AfD.

 

59%

Bare merkelig igjen å observere hesteskoeffekten hvordan ytre venstre og ytre høyre er enige om så mye

  • Liker 5
Lenke til kommentar
3 minutes ago, scuderia said:

59%

Bare merkelig igjen å observere hesteskoeffekten hvordan ytre venstre og ytre høyre er enige om så mye


Det virker nesten som en sirkel. På ene siden er kanskje liberalisme og/eller demokrati, litt avhengig, og på den andre autokrati. Både ytre venstre og ytre høyre er jo autokratiske. Men i tillegg så virker de også å være enige om en del økonomisk. I autokratiske land i dag har man i de aller fleste (alle?) tilfeller sterk statlig styring. Og da tenker jeg ikke bare på styring på den måten Norge har, med eierskap og stemmerett, men der man fengsler og henretter folk som ikke følger planen.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (22 minutter siden):

59%

Bare merkelig igjen å observere hesteskoeffekten hvordan ytre venstre og ytre høyre er enige om så mye

Obs, 59% ja. Ja, det er nok mye et resultat av en felles fascinasjon for autokrati, det kontrære/opposisjonelle og at de deler stadig flere kilder/«informasjonsbobler» om man kan kalle det for det. De helt ytterst på tuppen er enige om langt mer enn de er uenige om.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 time siden):

Noen som vet hvorfor de som stemmer på det tyske,grønne partiet støtter Ukraina, mer enn de som stemmer på de andre partiene?

Er ikke de fans av det grønne skiftet, som gassrørene fra Russland er en viktig del av?

Dermed burde de, hvis de er så ensporet som MdG, ønske å gjenoppta forholdet til Putin, på bekostning av Ukraina. Eller er det nettopp fordi de liker høye energipriser, og ønsker det slik?

Ble de voksne? Føler de skyld?

Hva er tilsvarende i Norge?

 

De er pasifister som ikke liker den siste hvite patriark, Putin. Dette ifølge Marie Simonsen. Den politiske redaktøren i DB med videregående skole som høyeste utdanning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (16 timer siden):

Det har kommet ut at de russiske flystyrker har store vansker fordi mobile SAM fulgt etter de framrykkende ukrainske styrkene - og det ser ut at ukrainerne har flere MiG-29 "Wild Weasels" (HARM) enn trodde, det rapporteres om angrep med rakettvåpen - også ordinære Tochka - i Donbass og Azovkysten; da ment det at ukrainske fly i Kharkiv kan komme fram. 

AGM-88 HARM er nå også integrert på SU-27, og det øker selvsagt mulighetene.

 

  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

AGM-88 (HARM) har også en sensormodus hvor den kan aktiveres mens den fremdeles henger på flyet. Sensorene på rakettene er så følsomme at de kan se omtrent alt som befinner seg på bakken, og det er meget mulig den også har sensorer for å dokumentere andre ting og sende den informasjonen tilbake. Et ukrainsk fly blir dermed ikke bare en SEAD (undertrykke fiendtlig luftvern), men også en slags AWACS/Global Hawk-plattform som sanker informasjon. Denne datainnsamlingen fortsetter når raketten er skutt, og den kan settes i en modus hvor den selv finner frem til mål med kraftig radar, slik at den kan skytes langt forut et fly. Et ukrainsk fly med HARM kan altså bli sett av f.eks S300/S400 på avstand men uten at systemene har nok rekkevidde eller god nok kvalitet på radarlås. Så bare fyrer ukrainerne av og flyr hjem.

Javelins, Stingers, droner, HIMARS, HARM, Excalibur. Alle er billige (sett oppimot effektivitet og systemene de ødelegger) og er såpass autonome at de raskt kan integreres i et annet lands forsvar.

Genialt av amerikanerne. Jeg tror vi ser fremtidens krigføring. Full autonomitet (dronekrig) skjer nok ikke på mange tiår ennå.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (5 minutter siden):

AGM-88 HARM er nå også integrert på SU-27, og det øker selvsagt mulighetene.

 

Da har russerne veldige store problemer. Su-27 har mye lengre rekkevidde enn MiG-29 og er tungt bevæpnet i stand til å engasjere russerne i BVR-kamp (det er svært sjeldent ukrainerne og russerne klarte å skyte ned hverandre i BVR, men BVR-missiler avskrekket motparten bort) - og kan flyr mellom Kharkiv og Odessa i en og samme dag. Dessuten kan det betyr at ukrainerne sender fly dypt inn i russiskkontrollert luftrom på jakt etter russiske SAM-radar. Det har kommet ut at integreringen av HARM var mulig fordi sovjeterne hadde skamløst kopiert et stjålet eksempel; MIL-STD-1553 databuss - som HARM integreres med. MiG-29 og Su-27 av eldre dato har dette utstyret. Litt trist at det ikke (ennå?) er mulig å sette AMRAAM BVR-missiler på Su-27. 

I Kherson er det åpenbart at de beste og meste stridsvante styrker slåss hardnakket mot hverandre med voksende tap, og mens ukrainerne har fordelen av å ha mobiliserte styrker som hadde helt siden februar/mars vært i trening, med en kortvarig stridstjeneste i juni, kan ikke russerne erstatte sine stridsvante styrkene uten kvalitetsfall. Dette gir meget gode resultater under offensiven mot Oskilelven hvor russerne simpelt fant seg utmanøvrert og overvunnet av ferske og trente styrker. 

For tidlig å si om avansementet; ukrainerne har nå "muret inn" Izium fra nord og tatt hele vestbredden helt opp til Kupyansk hvis skjebne ennå er ukjent, og det er mulig at partisaner har spilt en veldig viktig rolle. Uklart om de har begynte å sikre sin nordre flanke, men de trenger å gjøre det nå. Den første fasen av offensiven er overstått, den neste fasen er å krysse Oskilelven - og det burde skje snarest mulig. For mot øst finnes det ikke hindrer helt mot grensen, Aidarelven er meget lett å krysse, dessuten er militsstyrkene i Luhansk oblast så sterkt desimert etter kampene om tvillingbyene at de vil sannsynlig være uten av stand til å gjøre effektiv motstand foran byen Luhansk. Det er veldig tørt i september - så det er lav vannivå i alle vannløpene. 

Russerne kan ikke holde stand øst for Oskilelven selv med alle styrkene fra hele Severodonetsk-fremspringet, og må da oppgi alle vinninger helt tilbake til Rubizhe, i verste fall til Luhansk. Russerne må deretter reise et nytt forsvar mellom Donetsk og Luhansk, men jeg tviler på om dette kan holde fordi det er for lite med menn og våpen, ammunisjonsforbruk hadde vært så astronomisk at troppene hadde blitt utmattet i juli, og offensiven fra Popasna var et gigantisk feilskritt. 

Det er for tidlig å si. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
7 minutes ago, JK22 said:

Det har kommet ut at integreringen av HARM var mulig fordi sovjeterne hadde skamløst kopiert et stjålet eksempel; MIL-STD-1553 databuss - som HARM integreres med. MiG-29 og Su-27 av eldre dato har dette utstyret. Litt trist at det ikke (ennå?) er mulig å sette AMRAAM BVR-missiler på Su-27.

 

Snakk om uante konsekvenser av piratkopiering. Kommer tilbake og biter deg bak 30 år etterpå. Ironien er herlig påtagelig 😄

 

Quote

Russerne må deretter reise et nytt forsvar mellom Donetsk og Luhansk, men jeg tviler på om dette kan holde fordi det er for lite med menn og våpen

 

Det finnes vel omtrent ikke fysisk kapable menn igjen i disse områdene. De er jo blitt støvsugt for "rekrutter". Tviler på at de som er igjen vil være motivert til å kjempe for Russland.

Endret av Brother Ursus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Russerne bruker helikoptre nå til å sende forsterkninger til Izyum og Kupyansk
  • Ukraina har sikret Senkove. Da venter vi bare på bekreftelse før det blir en kartoppdatering. Den ukrainske lommen mot Kupyansk fortsetter å utvide seg
  • Ukrainske luftstyrker utført 20 angrep med luftstyrker og skjøt ned 1 Ka-52
  • Ukrainske generalstaben melder at de har skjøvet tilbake 7 russiske forsøk på avansement i både sør, øst og nord
  • Russland fortsetter å skyte raketter i vilden sky på rare mål
  • Eksplosjoner rapportert i Sevastopol, muligens partisaner
  • Det ser ut til at den russiske Sevastopol-flåten trener på evakuering

Untitled.jpg

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Selv om Sovjetisk og Russisk og GHOST 26765.52-87 GHOST R 52070-2003 på mange måter har identisk funksjonalitet med MIL-STD-1553B standarden så kan man ikke bare klaske på vestlige våpen. I motsetning til GJV289A, som er en kinesisk variant som vist nok også skal støtte både den vestlige og sovjetiske BUS'en på flyene som har dette implementert slik at begge typer våpen kan brukes. 

Jeg skal ikke skryte på meg at jeg kjenner til alle finulitetene med disse standardene og integrasjonen med flyene, men jeg vil tro at selv om selve BUS'en opererer på samme måte, så er integrasjonen med flyet og våpenet forskjellig. 

Det er mulig dette kan løses på flere måter, men som jeg har skrevet tidligere så har jeg sett en Mig-29 med integrasjon mot vestlige våpen, og der var det montert en egen kontrollenhet for de vestlige våpnene på kanten av dashbordet, over instrumentene og under HUD'en om du vil.

Jeg er ikke sikker på om dette betydde at samme BUS ble brukt for signalisering til våpenet, men at det ble kontrollert uavhengig av flyers egene avionics og kontrollsystemer, eller om der var en "oversetter" der systemene ble integrert nærmere.

Men det er mulig det er forskjell på Mig-29 som helt sikkert har GHOST 26765.52-87 nyere fly som kanskje bruker den nyere GHOST R 52070-2003. Hva som er på denne SU-27'en vet jeg ikke. Så vidt meg bekjent bruker Mig-35 Mil-std-1553. 

Man må altså skille mellom "avionics" og selve BUS-standarden/implementasjonen. Men at det er så store likheter her gjør det lettere å integrere. 

Denne BUS'en er forøvrig ikke bare for våpensystemene, men hele flyet, og brukes i andre systemer også, inklusive romstasjon etc. 

Det sagt, selv om jeg gjerne skulle funnet mer informasjon om det tekniske aspektet her og hvordan dette fungerer i detalj, er det kanskje ikke ekstremt relevant i denne tråden. 🙈

Endret av Serpentbane
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...