Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, Regenburg said:

Artig at du nevner det. Den leste jeg om i forrige uke. Men den hadde vel langt færre tap enn det man ser ukrainerne har nå. 3 dager til seier, mener jeg de behøvde?

Det stemmer, de hadde færre tap og offensiven var jo den største siden 2.verdenskrig i Europa. Kroatene fikk veldig god etterretning fra en del vestlige land. 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Regenburg said:

De siste 24 timene går ting raskerere enn jeg klarer følge med. Er glatt Topp 5 øyeblikk på nettet for meg, dette her. Skjønt det er kanskje ikke å så mye.

Om Ukrainerne har brutt gjennom og russerne ikke har reserver til en motoffensiv stående klar, er det vel bare garrisoner og politistyrker som står klar? Aka kan ukrainerne kjøre bulldozer fremover.

 

Russland har forsøkt å bygge et nytt armékorps men så vidt jeg vet er det ikke klart ennå. Jeg vil tro det er det alle bussene og transportene som er på vei sørover og vestover i Russland handler om også.

Jeg har personlig (i likhet med sikkert mange andre) lenge mistenkt at russerne er grovt overstrukkede og at når linjene først ryker, så ryker de hardt, fordi de ikke har noe forsvar i dybden. De er undertallige og har dårlige materiell så de setter inn absolutt alt helt i front.

Ukrainerne på sin side har bygget og trent og fått våpen og bygget og trent og fått våpen. Samtidig som de har brukt HIMARS og HARM og andre ting til å erodere det russiske forsvaret på frontlinjen. De har på sett og vis kanskje lurt russerne til å tro at dette er en stillingskrig. Og så plutselig slår de igjennom med noe som ligner mer på NATO-doktrine, med uthvilte og nytrente soldater og veteraner.

Dette virker så langt som en brilliant militær finte. Selv jeg som er født optimist begynte siste måneden eller to å tvile på om denne ukrainske kontraoffensiven noen gang ville komme ;)

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Må enda le av at Pentagon gikk ut og liksom advarte Ukraina mot å gape over for mye og å fokusere på flere fronter rett etter at offensiven i sør startet...

Yeah, riiiiight. Så sitter de der og gliser samtidig som det smeller på alle mulige fronter der Ukraina kan få en soldat til å rykke framover... 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Serpentbane said:

Må enda le av at Pentagon gikk ut og liksom advarte Ukraina mot å gape over for mye og å fokusere på flere fronter rett etter at offensiven i sør startet...

Yeah, riiiiight. Så sitter de der og gliser samtidig som det smeller på alle mulige fronter der Ukraina kan få en soldat til å rykke framover... 



Jeg lurer på om det er derfor de startet forsiktig i begynnelsen av september. Det virket nesten som om ukrainerne testet russerne forskjellige steder.

Endret av Brother Ursus
Lenke til kommentar
28 minutes ago, Albania said:

Minner veldig om militæroffensiven til kroatene mot Kraijna på 90-tallet. 


Jeg er ikke kjent med den. Var også bare tenåringen. Hva gjorde de, sånn veldig raskt og overfladisk, om du gidder forklare :)

 

EDIT: "You have reached the maximum number of posts you can make per day. ". Oh well. Sitter og følger med på postene deres. SLAVA UKRAINI!

Endret av Brother Ursus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Serpentbane said:

Må enda le av at Pentagon gikk ut og liksom advarte Ukraina mot å gape over for mye og å fokusere på flere fronter rett etter at offensiven i sør startet...

Yeah, riiiiight. Så sitter de der og gliser samtidig som det smeller på alle mulige fronter der Ukraina kan få en soldat til å rykke framover... 

Det sies at det var en psyops for å få russerne til å tro at det kun var Kherson som var målet. En plantet historie i media som russerne glefset i seg med hud og hår😁

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gibblay skrev (1 minutt siden):

Det sies at det var en psyops for å få russerne til å tro at det kun var Kherson som var målet. En plantet historie i media som russerne glefset i seg med hud og hår😁

Ja, jeg stilte der spørsmålet når dere startet, og funderte på om det kunne være mer bak. Men, jeg så ikke for meg noe slikt som dette. Kanskje en front mot Mariupol for å stoppe forsyninger og presse russerne ned mot Krim.

Men, den varslede informasjonsblokkaden er fremdeles mye godt aktiv. Om det er godt nytt eller ikke er vanskelig å bedømme. Den sørlige offensiven har havnet litt i skyggen av det som skjer i nord. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Brother Ursus said:


Jeg er ikke kjent med den. Var også bare tenåringen. Hva gjorde de, sånn veldig raskt og overfladisk, om du gidder forklare :)

 

EDIT: "You have reached the maximum number of posts you can make per day. ". Oh well. Sitter og følger med på postene deres. SLAVA UKRAINI!

Kopierer og limer inn fra Wikipedia da det er greit forklart :)

Operasjon Storm (kroatisk: Operacije Oluja) var en avgjørende kroatisk militær offensiv i Kroatiakrigen for å gjenvinne militær kontroll over store områder i den kroatiske delen av Krajina. Dette området var holdt av kroatiaserbiske militære styrker siden krigsutbruddet i 1991, med det formål å innlemme disse i et Stor-Serbia.

Operasjonen er regnet som den til da største militære offensiven i Europa etter andre verdenskrig, og var avgjørende for at den selvstendige republikken Kroatia fikk sine nåværende grenser som samsvarer med de historiske grensene. [1] Offensiven, som varte i 84 timer, startet like før daggry 4. august 1995, og ble avsluttet med fullstendig seier til de kroatiske styrkene fire dager senere.[2]

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Regenburg said:

Skjer ikke det omvendte? Vesten beslutter å -ikke- intervenere?

Fienden både er i stand til det, og truer med det. Så noen må vel ha gjort seg noen tanker om dersom hvis?

Hvis det smeller en atombombe på grensen til Polen i Lviv og Nato gjør ingenting så er Nato forsåvidt ferdig som organisasjon. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (6 minutter siden):

Skjer ikke det omvendte? Vesten beslutter å -ikke- intervenere?

Fienden både er i stand til det, og truer med det. Så noen må vel ha gjort seg noen tanker om dersom hvis?

Pentagon har garantert en eller annen plan om hvordan de skal reagere. Selv om det for tiden ikke er noe forhold mellom USA og Russland er der kontakt.

Problemet til Russland er at hvis de må benytte atomvåpen for å ta et par fylker i Ukraina så bryter de absolutt alle doktriner og den smule enighet der har vært mellom de store atommaktene. Og ikke sprednings avtalen går rett i dass, en risikerer at en rekke bananrepublikker også skaffer seg atomvåpen.

Og hva sier Kina? Bruker Russland atomvåpen mot Ukraina har Taiwan atomvåpen i løpet ev noen måneder.

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...