Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ukraina har sannsynlig vunnet. De har 700,000 soldater som har gjennomgått flere måneders trening og har flere titusener i avansert trening i NATO-land (det forklarer hvorfor ukrainerne bare holde stand i Donbass så langt og hvorfor de vente og vente) - mot dette bare 350,000 væpnede fra en elitesoldat til en militsmann, og man ser nå at "forsterkninger" som kom til Ukraina, er dårlig trent, dårlig motivert og består av vernepliktige, oldinger og veldige fattige menn. Bare en tredjedel av disse 350,000 mennene kan slåss i infanterikrigføring. Etter hvert som sommeren fortsetter, blir den taktiske enkeltenheten mindre og mindre, i februar hadde man tre kompani-gruppe, nå bare en kompani (en russisk kompani er mindre enn en norsk), og på flere steder bare et par pelotonger eller mer, dypt avhengige av panserkjøretøyer. De tynnes ut, og led etter hvert gravende tap.

HIMARS har nå tvunget russerne til langtrekkende rakettartilleri av begrenset verdi, slik at de ukrainske feltstyrkene ikke lenge desimeres som før. Dermed har ukrainerne en numerisk overlegenhet, og selv om 60 % av ATO-styrkene i Donbass er borte, merkes det at erstatningspersonell som tidlig hadde svekket moral, er ved å løfte seg til veteranstatusen og vil da bli formidable. En krigsvant soldat med lang gangtid er dødeligere enn selv en elitesoldat, av den grunn er veteraner dypt respektert. De har gjenvunnet terreng i Donbass, hvis bare for å rette ut frontlinjene og tillatt russerne avansere litt for å lokke dem inn på bestemte steder. Om reservetroppene og de mobiliserte var holdt tilbake fremfor satt inn i blodbadet om tvillingbyene, er det mulig at disses stridsverdi vil være dårlig. De veldige kyniske og hjerteløse ukrainske offiserer har fulgt boken fra sovjettiden helt til den siste bokstaven. Og dermed sitter de med en viktig fordel. Russernes eneste fordel er at de har et våpenmessig overtak.

Som er ved å forsvinne. Mer og mer våpen overføres til Ukraina, samtidige som sanksjoner er i full gang mot Russland hvor det nå er soleklart at mobiliseringsapparatet er fullstendig ødelagt. Det har blitt oppbrutt og dels erstattet med et korrupt system der man bruker penger uten mål og mening for å få inn så mange menn som mulig, gir dem fancy utstyr, men lite annet - det minner nå mer om en folkemilitsmobilisering. Men folkemilitser er verdiløs i regulære mellomstatlige konflikter.

Da er det bare et viktig spørsmål igjen; når skal ukrainerne angripe? De har et vindu fram til august-september månedsskiftet som krymper for hver dag. De kan ikke vente til høstregnet kommer.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Fictivision skrev (23 minutter siden):

Uansett hva du ønsker deg og hva du tror på disse tullete påstander som gang på gang viser seg å være bare ønsketenkning mens det er noe helt annet i virkeligheten. 

Fakta er at russere har okkupert stort område som dem slipper ikke tak i og sakte men sikkert tar nye områder uten at ukrainerne eller dem som hjelper dem kan gjøre noe mot det. 

Russland har definitivt råd å miste noen soldater i bytte mot å oppnå sine mål, men ikke i nærheten av det som blir servert til oss her i vesten. 

Det er mye informasjon som kommer fra begge parter.

Jeg anser Vestlig informasjon som mer troverdig enn russiske.

Men det endrer fortsatt ikke det faktum at en død russisk soldat er en god soldat 🙂

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Fictivision skrev (18 minutter siden):

Blir kvalm av enkelte kommentarer her. 

Og er det slik at hvis noen ikke har eller tenker i forhold til vestlige verdier så er man fiende mot menneskeheten? 

 

De selger kvalmedempende medisiner på apoteket. Når kvalmen har gitt seg, kan du uforstyrret fortsette å ytre deg fritt i dette landet.

Jeg mener vestlig styresett ikke er perfekt, men det er perfekt i forhold til russland og andre autokratier.

Du skriver "tenker i forhold til vestlige verdier", skjønner ikke hvor du vil med det utsagnet.

Lenke til kommentar
48 minutes ago, Fictivision said:

Tullete kommentar, er det slik at hvis man kritiserer Ukraina at man blir automatisk stemplet som pro russisk?

Blir kvalm av enkelte kommentarer her. 

Og er det slik at hvis noen ikke har eller tenker i forhold til vestlige verdier så er man fiende mot menneskeheten? 

 

Skal ikke påstå jeg husker trådens 737 sider utenat, men jeg har ihvertfall ikke sett veldig mange som mener at dersom du ikke sier A så må du si B. Det er mange flere alternativer. Man kan gjerne kritisere begge sider i konflikten. Og det er det garantert god grunn til. Men å hoppe inn i tråden og ensidig kritisere UA, når man har et annet land 20% inni UA, som i tillegg bomber totalt ukritisk alt som finnes av bygninger, har sørget for antakelig opp mot 100 000 drepte totalt nå, så bommer man jo kraftig på ikke bare blinken, men hele skytefeltet. Og vi har sett noen eksempler på det. Sier ikke at du har prestert dette, men det kan nok forklare noen forventninger.

Mange andre verdier enn de vestlige kan være verdt å ta med seg, men om verdiene dreier seg om aggresjon og angrep på nabostater vil jeg si jeg foretrekker vestlige.

Ellers er det jo valgfritt om man leser kvalmefremkallende tråder og poster. Men mange av forumets tråder kan man lære en del av.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
1 hour ago, Albania said:

Britene pøser på 

 



Norge har gitt bla. 22 stykk M109, 3 MLRS og 4000 M72 da. Hadde Storbritannia gitt like mye som Norge hadde det blitt
268 M109
37 MLRS
50.000 M72
😄

Selvfølgelig ikke alt som skalerer, but it's fun to think about. Det er ikke rart russerne er pissed på Norge heller. Når vi i tillegg tillater eksport av NASAMS.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (19 minutter siden):



Lukasjenko funker her som en proxy for Putin, og sier noe som er populært i Belarus, men ville være umulig for Putin selv å si i Russland. Ganske smart. Dermed neppe Lukasjenko selv som har kommet på det 😄

Det er vel ett åpent spørsmål kor populært det er i Belarus også. Lukasjenko har jo ikkje akkurat folket bak seg.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Dragavon said:

Det er vel ett åpent spørsmål kor populært det er i Belarus også. Lukasjenko har jo ikkje akkurat folket bak seg.


Noe slikt som 80-85% av belarusere (belarussere?) er imot krigen.

Men jeg tror snakk om fredsforhandlinger vil gå ned godt der, fordi de ønsker frem mellom sine to naboland.

Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (1 time siden):


Noe slikt som 80-85% av belarusere (belarussere?) er imot krigen.

Men jeg tror snakk om fredsforhandlinger vil gå ned godt der, fordi de ønsker frem mellom sine to naboland.

Da kan muligens dette VG innslaget gi litt mer bakgrunn:

Lukasjenko: Krigen i Ukraina må stoppe om man skal unngå atomkrig – VG

Lukasjenko er faktisk president i Belarus. Og Belarus har sitt eget næringsliv med side egne oligarker som absolutt ikke vil bli tatt over av Putin og hans oligarker.

Videre har Lukasjenko tilstrekkelig med innsikt i egen befolkning til å forstå at hvis Belarus skulle bøye seg for kravene fra Putin, nemlig at Belarus skal delta aktivt i krigen mot Ukraina, så vil befolkningen i Belarus lett benytte den anledningen til å kaste Lukasjenko.

Lukasjenko er i den situasjonen som vi på Vestlandet betegner å være i "trangsteg."  Uansett hvor han setter føttene, så risikerer han å falle ut for stupet. Derfor sitter han stillest mulig.

Lukasjenko ber om fredsforhandlinger, og det samme dag som Lavrov har uttalt at fredsforhandlinger neppe er aktuelt;

Lavrov: Vestlige våpen endrer Russlands planer | Finansavisen

Det har lenge vært fryktet at det vestlige samarbeidet ville slå sprekker, men en kan konstatere at det østlige samarbeidet hele tiden har vært skjørt, og at kinesernes bidrag fortsatt er preget av tilbakeholdenhet og frykt for at de har valgt feil side.

Endret av Windfarmer
  • Liker 1
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/afp-ukraina-og-russland-vil-undertegne-kornavtale-i-tyrkia.ZDCSLvC9O?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row4_pos1&utm_medium=df-86-d80c52ef

Avtale om eksport av korn fra UA. Det ser jo veldig bra ut. Likevel sitter jeg igjen med en ikke helt positiv følelse. Antakelig pga mangelen på tillit til spesielt to av landene her, Rassland og Tyrkia. Det er heller sjelden en ser nevneverdig positive utspill fra slike helt eller delvise despotstater, spesielt ikke om de ikke har store ting å tjene på det. UA vil selvsagt gjenoppta en av sine hovedinntektskilder, men hva med de to andre? Det kan ikke være bare goodwill de jakter på?

Lenke til kommentar

Jeg mistenker veldig sterkt at Lukashenko personlig er ekstremt i mot krigen men tør bare ikke si det høyt. Jeg mistenker også at han egentlig støtter Ukraina, men er bundet av Russland og Putin. Ja, at det er masse bevegelser i befolkningen som direkte har sabotert for russerne er helt klart, men jeg tror at Lukashenko selv har dratt i spaken og gjort det meste han kan innenfor sitt handlingsrom slik at Hviterussland involveres så lite som mulig. Bare en tanke dog. 

Jeg husker veldig godt at Lukashenko selv reagerte sterkt når Krim-halvøya ble annektert. 

Endret av Albania
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...