Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Outlier616 skrev (42 minutter siden):

Russiske styrker fortsetter å skyte artilleri fra Zaporizhzhia atomkraftverk, det største atomanlegget i Europa og et av de største i verden.

Russland har tidligere bombet Retroville kjøpesenter i Kremenchuk fordi det de hadde observert noen militære ukrainske kjøretøy der. Russland bombet også et eller annet sykehus fordi de mente å ha observert folk i militært tøy der. Og nå gjemmer de altså russiske styrker i et atomkraftverk... Snakk om konsistent logikk. :roll:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
>generisk navn> skrev (4 timer siden):

Ja, jeg tror begrensningen først og fremst ligger i hvilken grad flyet passer inn i ukrainernes doktriner og ikke minst treningsgrunnlag. Dog ville det ha vært både en taktisk og moralsk boost for ukrainerne å få inn slike fly som så kan fly og "brrrrrrrrt" mot russiske tog og kolonner. Og lyden skal visstnok (kun anekdotiske kilder) ha en demotiverende virkning på fienden, men jeg tror dette er basert på anekdoter fra Afghanistan og Irak. Allikevel, nå som russerne angivelig lemper inn "amatører" (dvs. soldater med kun 2-4 ukers trening og uten annen militær bakgrunn) til fronten er det kanskje relevant allikevel?

Eg trur de grovt undervurderer kor farlig det vil være å bruke A-10 i Ukraina. russiske styrker har blitt utstyrt til og trent på å forsvare seg mot A-10 i 40 år. Det ville blitt stygt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (2 timer siden):

Russiske styrker fortsetter å skyte artilleri fra Zaporizhzhia atomkraftverk, det største atomanlegget i Europa og et av de største i verden.

Kanskje på tide å kjøpe noen jodsalttabletter alikevel (bare pass på at det er riktig type - og det trengs bare én).

Er dette dokumentert?

Lenke til kommentar

OK, la vi få noen nyheter inn i strengen. Jeg har i minst to måneder hevdet at korneksporten fra Ukraina kan bli en gamechanger i denne konflikten.

Tidligere i dag opplyste Zelinskej at Ukraina ikke ville undertegne noen avtale med Russland, kun med FN og Tyrkia:

 Ukrainske myndigheter: Vil bare signere kornavtale med FN og Tyrkia | ABC Nyheter

Vel, Zelinskej synes å ha skiftet oppfatning, jeg vet ikke hva som har skjedd i mellomtiden. Men jeg så nettopp på BBC World en direktesending fra enten Istanbul eller Ankara. Til stede var selvsagt Erdogan, men også FN sjef Antonio Guterres og - nå kommer det viktigste - forsvarsminister Sergej Sjojgu. Han var til stede og undertegnet - dette sammen med minst to ministere fra Ukraina. De skrev alle under avtalen, og til alt overmål tok de ukrainske ministrene (jeg beklager at jeg ikke husker navnene) Sergej Sjojgu i hendene, eller det som på godt norsk benevnes; dei handhelste.

Det hele var lagt opp som en stor hendelse i typisk Erdogan tradisjon, en masse flagg, noen håpefulle taler og alle så ut som de endelig hadde blitt enige om å redde verden.

Jeg vet ikke om denne avtalen en gang åpner for fri flyt av korn fra Ukraina. Men jeg tviler på om Putin tør å kødde med denne seremonien all den tid det har blitt arbeidet med denne avtalen i flere måneder, og der FN har spilt hovedrollen.

Ukraine war latest: Ukraine and Russia sign 'beacon of hope' food crisis deal - BBC News

Kommenteriatet i internasjonal presse spekulerer også på om dette kan åpne for reelle forhandlinger mellom Russland og Ukraina for å få slutt på denne jævla krigen. Der er jeg som alltid håpefull, men akkurat det vil sitte litt lengre inne.

 

 

Endret av Windfarmer
Ny info, jeg la inn en link til BBC World
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (13 minutter siden):

Eg trur de grovt undervurderer kor farlig det vil være å bruke A-10 i Ukraina. russiske styrker har blitt utstyrt til og trent på å forsvare seg mot A-10 i 40 år. Det ville blitt stygt.

På samme måte som de har trent til å bekjempe de kapitalistiske kreftene i vesten siden 40-tallet? Jeg velger å tro at hvis Pentagon gir bort disse flyene, så har man en formening om at det har noe for seg. De russiske kapasitetene har jo vist seg veldig sårbar for kreativ taktikk.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Nedward said:

Er dette dokumentert?


Det har visst pågått i lengre tid nå. Minst en uke. VG meldte tidligere i dag om at det visstnok forekom igjen nå. I går postet VG også at "Det ukrainske statlige energiselskapet Energoatom sier torsdag at Russland har flyttet store mengder militært utstyr og ammunisjon inn i maskinrommet til den første reaktoren."

Lenke til kommentar
Nedward skrev (31 minutter siden):

På samme måte som de har trent til å bekjempe de kapitalistiske kreftene i vesten siden 40-tallet? Jeg velger å tro at hvis Pentagon gir bort disse flyene, så har man en formening om at det har noe for seg. De russiske kapasitetene har jo vist seg veldig sårbar for kreativ taktikk.

Og min eneste kommentar er at vi alle uttaler oss om militærtekniske spørsmål vi egentlig ikke har peiling på, og det er langt på vei også selvkritikk der jeg i et par innlegg lenger over hevder at A - 10 kan ha en positiv effekt i denne krigen.

La vi derfor som de gutter vi nesten alle er, og der det nærmeste vi kom USAF var noen Airfix modeller vi limte sammen for mange år siden, nyte BRRRRRT lyden av en A - 10:

Awesome A-10 Thunderbolt II BRRRT Compilation - YouTube

Alene basert på lyden av dette bad ass flyet, er jeg hellig overbevist om at dette flyets flukt over Donbass vil gi Putin en langvarig diarè.

Endret av Windfarmer
skrivefeil
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Raul07 skrev (5 minutter siden):

Er Ukraina så langt inn i Kherson? Det har jeg ikke fått med meg. Gode nyheter isåfall.

J22 har i likhet med meg etterlyst signifikante ukrainske seiere. Vi har alle observert de millimeter for millimeter fremrykningene russerne har gjort lenger nord. Og problemet med det, er at en millimeter hver dag i lang nok tid, vil lede til seier, selv om den er ekstremt kostbar i form av blod, død og annen elendighet.

Men hvis disse rapportene er i nærheten av å være riktige så er det en veldig god nyhet. Da er det i så fall et eksempel på større taktiske disposisjoner som er langt mer effektive. Kanskje ukrainerne kjører den stikk motsatte informasjonsstrategi som Russland, der de holder kjeft om hva de egentlig holder på med.

Det jeg skriver er ren spekulasjon, men ukrainerne hevder at de har nær en million kampklare soldater, samtidig har det i de siste måneder blitt pøst på med nye våpen. Så min tilnærming blir nærmest en negasjon; enten så har Ukraina en mill. soldater klare til kamp og blir pøst full av vestlige våpen, eller så er dette bare en bløff.

Kort sagt; nå forlanger vi noen ukrainske fremrykninger.

Lenke til kommentar

Ukraina advarte folk i Kherson om at de måtte komme seg vekk, og det ser ut til å være en større offensiv på gang. Det ser ut til at russiske og særlig ukrainske artilleriet er i full gang i Kherson Oblast også, på begge sider av byen.

Vysokepillia er da langt unna selve Kherson by, helt nordøst i Kherson Oblast. Det er også der jeg ville forvente at de russiske linjene ville ryke først - langs den brede fronten. Ikke inne i selve byen. Ukrainerne har målrettet angrepet broene over Dniproelven de siste dagene. De vet at russerne vil sprenge dem når de trekker seg tilbake uansett. Så man kan like gjerne gjøre logistikken til russerne over på andre siden av Dnipro så vanskelig som mulig.

Endret av Outlier616
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Albania skrev (1 time siden):

 

Russerne ber om grønn korridor. 

Hva betyr en grønn korridor?

At de kan flykte inn til russland igjen, eller inn til Ukraina som krigsfanger?

Lenke til kommentar
  • Nesten hele det russiskkontrollerte området her er Kherson fylke (Oblast).
  • Kherson nede til venstre.
  • Vysokepillia er er en liten by i Kherson fylke oppe til høyre, hvor harde kamper har pågått.
  • Det ser ut til at Ukraina forsøker å avskjære troppene i Vysokepillia. Det er flere kilder som nå hevder at de har klart det. Ukjent om det er tatt fanger eller om de har fått lov til å slå retrett i korridor.
  • Den lilla sirklen nede til venstre nærmest Kherson by er da hovedbroen ved Antonivka som Ukraina har forsøkt å slå ut med HIMARS de siste dagene. Det har ikke lyktes å ødelegge broen, men den er såpass skadet at det ikke går an å ta seg over med lastebiler eller tanks eller tyngre kjøretøy.
  • Broen nede til høyre ved Nova Kahovka er også en demning, og ble ødelagt eller hvert fall tungt skadet for flere uker tilbake. Målet var å hindre retrett og forsterkninger.


Kan angrepet mot Kherson by ha vært en avledningsmanøver for å ta resten av Kherson Oblast vest for Dnipro? Jeg vil tro Ukraina kanskje først vil forsøke å ta tilbake alt land vest for elven. Før de innleder neste fase på Kherson by, som er springbrettet videre mot sør. Kanskje til og med Krimhalvøya, dersom russerne har overstrukket seg.

Untitled.jpg

Endret av Outlier616
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Nedward skrev (1 time siden):

Er dette dokumentert?

Jeg tror at alle skal ta det rolig knyttet til et nytt Chernobyl i Ukraina. Som de fleste vet ligger denne fiaskoen på den nordlige grensen mellom Russland og Ukraina. Men fiaskoen ligger fortsatt i Ukraina enten en vil benytte termen Tchernobyl eller Chernobyl.

Greier russerne å skape et nytt Chernobyl i 2022, vil det ble en reaksjon Putin vil angre på de få timer han har igjen å leve før han blir hengt.

Det siste russerne trenger nå, er et nytt Tchernobyl.

Lenke til kommentar
38 minutes ago, JK22 said:

Det er veldig tydelig at Putin har ødelagt den russiske hæren ved å rive den fra den sovjetiske fortiden og satt inn dårlige utdannede offiserer, og at ingenting hadde vært lært av Tsjetsjenia

 

 

Ikke bare lærte ikke russerne noe i Tsetsjenia. De lærte heller ikke av Georgia 2008, Ukraina 2014, eller Nagorno-Karabakh 2019. Noe som er fullstendig uforståelig på andre måter enn at Putin virkelig må ha trodd at paratroppene hans skulle klare å ta Kyiv på få dager. Det kan virke som om disse har fått ordre om å ta Kyiv "at all costs". Og da har de også nesten blitt utslettet ned til siste mann.

Kleptokratiet innad i forsvaret har også bare blitt verre og tiltatt siden FFI-rapporten som ble utgitt i 2005. Andelen av forsvarsbudsjettet som går med i korrupsjon og underslag anslås nå til rundt 1/3 rubler som brukes på forsvar. Men det er alikevel ikke den største skaden som er gjort. Den største skaden er underslag og misapropriering av materiell som aldri har kommet dit det skal. Det gjelder f.eks nattoptikk og helt enkle ting som drivstoff.

Det russiske forsvaret ruster på rot. Ukraina har nå et langt mer kapabelt forsvar i 2022 med vestlige våpen, vestlige forsyningslinjer, vestlig doktrine og som kjemper etter vestlige idealer, FOR en fremtid i Vesten. Mens russerne fremdeles ikke vet hva de kjemper for.

Russland er et råttent land. Og det er Kina også. Og derfor frykter jeg heller ikke sistnevnte i særlig grad lengre heller. Og det gjør heller ikke deres egne allierte, som stadig distanserer seg og i økende grad ser på Russland og Kina som trusler, og ikke partnere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Outlier616 skrev (45 minutter siden):

Kan angrepet mot Kherson by ha vært en avledningsmanøver for å ta resten av Kherson Oblast vest for Dnipro? Jeg vil tro Ukraina kanskje først vil forsøke å ta tilbake alt land vest for elven. Før de innleder neste fase på Kherson by, som er springbrettet videre mot sør. Kanskje til og med Krimhalvøya, dersom russerne har overstrukket seg.

veinettet opp mot Nova Kamianka er ganske greit, men byene Velyka Oleksandrivka og Arkhanhelske må ligge ufordelsaktig til for russerne, da hovedveien går langs fronten og de eneste andre veiene østover mot Dnipro er landeveier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...