Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, anon_83104 said:

Russland skal ha brukt hvit fosfor utenfor Kyiv, i følge ukrainske kilder. 
 

Det sier The Kyiv Independent. Da gjeldende Hostomel og Irpin. 

Er dette et tegn på desperasjon eller ville de brukt slike våpen uavhengig av hvordan krigen gikk?

Det ser jo ut som om det er i ferd med å rakne for de militære styrkene på innsiden av Ukraina nå. Hvis det stemmer at 40.000 soldater av ulike grunner er satt ut av spill og omringningen av styrkene nord for Kyiv; så er vel det ganske tydelig tegn på at det ikke går russernes vei i krigen nå.

Jeg er håpefull nå, men også jævlig redd hvis Putin og toppledelsen skulle finne på å eskalere ytterligere!

Lenke til kommentar
Enceladus skrev (7 minutter siden):

Er dette et tegn på desperasjon eller ville de brukt slike våpen uavhengig av hvordan krigen gikk?

Det ser jo ut som om det er i ferd med å rakne for de militære styrkene på innsiden av Ukraina nå. Hvis det stemmer at 40.000 soldater av ulike grunner er satt ut av spill og omringningen av styrkene nord for Kyiv; så er vel det ganske tydelig tegn på at det ikke går russernes vei i krigen nå.

Jeg er håpefull nå, men også jævlig redd hvis Putin og toppledelsen skulle finne på å eskalere ytterligere!

Amerikanere har også brukt hvit fosfor i Afghanistan, den brukes for å lage en vegg av hvit røyk. 

Uten bevis så kan det bare spekuleres om det var fosfor i det hele tatt eller kanskje den ble brukt som en slags røyk teppe for å skjule sine egne styrker. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (24 minutter siden):

Er dette et tegn på desperasjon eller ville de brukt slike våpen uavhengig av hvordan krigen gikk?

Ser at noen som virker å ha peiling på dette ut fra bildene mener det ser mer ut som termitt enn hvit fosfor. Som er like ulovlig å bruke mot urbane områder.

Assad har brukt dette mye i Syria, og Russland er anklaget for det der mange ganger.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Enceladus skrev (35 minutter siden):

Er dette et tegn på desperasjon eller ville de brukt slike våpen uavhengig av hvordan krigen gikk?

Det ser jo ut som om det er i ferd med å rakne for de militære styrkene på innsiden av Ukraina nå. Hvis det stemmer at 40.000 soldater av ulike grunner er satt ut av spill og omringningen av styrkene nord for Kyiv; så er vel det ganske tydelig tegn på at det ikke går russernes vei i krigen nå.

Jeg er håpefull nå, men også jævlig redd hvis Putin og toppledelsen skulle finne på å eskalere ytterligere!


Det er som regel noe som brukes for å skape røykdekke for tropper. 

Det kan bety at invasjonen av hovedstaden er i gang. 

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (20 minutter siden):

Ser at noen som virker å ha peiling på dette ut fra bildene mener det ser mer ut som termitt enn hvit fosfor. Som er like ulovlig å bruke mot urbane områder.

Assad har brukt dette mye i Syria, og Russland er anklaget for det der mange ganger.


Virkelig ille hvis det er termitt. Langt verre enn napalm. Men jeg kan ikke se omgivelsene brenne opp, noe det raskt gjør hvis det er termitt. Finnes det nedslagsbilder? Eller filmer? 
 

De er snarlike ved nedfall. Kamera kan gjøre mye ugang om man skal identifisere helt korrekt. Håper ikke det er termitt. Da snakker vi om tilintetgjøring av befolkningen. 

Lenke til kommentar
anon_83104 skrev (9 minutter siden):

Finnes det nedslagsbilder? Eller filmer? 

Dette er det bildet man har, såvidt jeg har sett. Det har vært mørkt i Ukraina en liten stund nå.

Spoiler

FOiMCaGXEAk-PQI?format=jpg&name=large

Er usikker på om det er helt verifisert, og jeg tror heller bildet er geolokalisert ennå. Kan bli vanskelig. 

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar
svenka skrev (12 minutter siden):

Hørte på NRK nyhetene i stad om at Eurovision i mai kommer til å bli noe prega av krigen som foregår. Men hva er det som tilsier at dette vil holde på så lenge? 

Er det noko som tilseier at den ikkje vil vare ein månad til? Så langt verkar det ikkje som Putin har planar om å trekke styrkene sine heimover, og Ukraina vil ikkje overgje seg. Då må det i så fall bli ein avtale, men der er det heller ikkje så mykje optimisme.

Russland kan dra dette ut i lang tid ved å fylle på med folk og ressursar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, Espen Hugaas Andersen said:

Det er fullt mulig at Putin har blitt provosert av NATO. Men man må egentlig spørre seg - har Putin noen berettiget grunn til å bli provosert?

Nei, men om grunnen er berettighet eller ei spiller egentlig ikke så stor rolle dersom han flyr rundt å dreper folk. De fleste har sikkert vært på byen og opplevd at de helt uberettighet har klart å provosere en annen fyllik, som objektivt sett ikke har noen grunn til å bli provosert.. hvordan skal man forholde seg til det? vente til man uberettighet får seg en på tygga, eller kanskje noe annet..
 

7 hours ago, Simen1 said:

Helt uenig. Det er ingenting galt i å påvirke et land i en ønsket retning så lenge det skjer med lovlige metoder, slik USA har gjort. Russland har hatt akkurat samme lovlige mulighet, men velger å bryte seg på militært. Jeg hadde en analogi tidligere i tråden:

To kjekke typer stilte seg i baren ved siden av deeen rypa. Den ene sjarmerer henne i senk med drinker etc og når de er på vei ut døra så tar den andre fram klubba si, slår begge i hodet og drar rypa med seg hjem og voldtar henne. Der har du Putin. Han løser "problemet" valgfrihet på sin egen middelalderske metode.

Korrekt, det er ingenting galt i å påvirke et land slik man måtte ønske. Og ja, der har man Putin. Men hvis man vet at kompisen kommer til å klubbe ned rypa og voldta henne, hvorfor ikke prøve å gjøre noe annerledes for å unngå å havne i nenvte situasjon? 
 

8 hours ago, shockorshot said:

Akkurat denne har jeg lett etter en kilde på ganske lang tid. Det eneste jeg finner av originalkilden er en russisk avis der en anonym ukrainsk diplomat skal ha uttalt seg (og ja, det er det den wikiartikkelen referer til).

Jeg sier ikke at det nødvendigvis er feil, men jeg er ekstremt skeptisk til russiske aviser med tanke på propaganda. Spesielt i en hybridkrig de var en del av.

Det er ikke bare Russland som operer med disse tallene, også FN anslår antall drepte til å være 13.100-13.300 fra april 2014 til januar 2021. Some 13,000 people have been killed, a quarter of them civilians, and as many as 30,000 wounded in the war in eastern Ukraine since it broke out in April 2014, the United Nations says.
 

9 hours ago, Red Frostraven said:

Victim blaming og det å klandre mennesker som forsøker å hjelpe offeret for hva en overgriper gjør, totalt unødvendig, på grunn av overgriperen sine mentale sykdommer -- som de nekter behandling for -- er ikke de som forsøker å hjelpe sin feil.

Victim blaming? Du ser på EU/NATO/vesten som "offrene" her ?

Lenke til kommentar

Russerne er redd for Polsk innblanding i Ukraina og truer med fullskala angrep på Polen om de går inn i et Ukraina som er fullstendig okkupert.
"Nå er tida inne for at ledelsen vår sier klart ifra om at grensene er til for en grunn" sies det fra Russisk hold.
Morroklumpene som ikke helt forstår at grensa til et annet suverent land allerede er krenket på det groveste av gitte land.
Og anngående angrep på Polen, hva har de å angripe med etter alt det millitære utstyret og styrkene de har mistet i Ukraina allerede?
Bli i såfall bare krysser og ballistiske raketter de kan angripe med ettersom personellet vil slite med å komme seg til den Polske grensa slik det ser ut nå.
Jeg tenker det er et land som nå begynner å bli bekymret for Nato innblanding og alt det vil medføre.
https://www.dagbladet.no/nyheter/ikke-atomvapen-men-alt-annet/75677362

Lenke til kommentar
perpyro skrev (8 minutter siden):

Russerne er redd for Polsk innblanding i Ukraina og truer med fullskala angrep på Polen om de går inn i et Ukraina som er fullstendig okkupert.
"Nå er tida inne for at ledelsen vår sier klart ifra om at grensene er til for en grunn" sies det fra Russisk hold.
Morroklumpene som ikke helt forstår at grensa til et annet suverent land allerede er krenket på det groveste av gitte land.
Og anngående angrep på Polen, hva har de å angripe med etter alt det millitære utstyret og styrkene de har mistet i Ukraina allerede?
Bli i såfall bare krysser og ballistiske raketter de kan angripe med ettersom personellet vil slite med å komme seg til den Polske grensa slik det ser ut nå.
Jeg tenker det er et land som nå begynner å bli bekymret for Nato innblanding og alt det vil medføre.
https://www.dagbladet.no/nyheter/ikke-atomvapen-men-alt-annet/75677362

Om Polen velger å gå inn i Ukraina og Russland angriper Polen. Hvordan vil Nato reagere? Har Polen i hele tatt noe å stille opp med mot Russland (parallelt som Russland kriger med Ukraina har de sikkert det,men …) 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 minutt siden):

Om Polen velger å gå inn i Ukraina og Russland angriper Polen. Hvordan vil Nato reagere? Har Polen i hele tatt noe å stille opp med mot Russland (parallelt som Russland kriger med Ukraina har de sikkert det,men …) 

Regner med at det betyr millitære reaksjoner fra Nato.
Det må bety det for ellers er jo ikke alliansen troverdig slik jeg ser det selv om jeg kan ta feil her.
Men når det er sagt så snakker Russerne her om et fullstendig okkupert Ukraina, noe det ikke er i dag og noe det med stor sansynlighet ikke blir heller så det kan jo i grunnen virke som trusler uten rot i virkeligheten men heller litt rasling med sablene igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Article 5 provides that if a NATO Ally is the victim of an armed attack, each and every other member of the Alliance will consider this act of violence as an armed attack against all members and will take the actions it deems necessary to assist the Ally attacked.

https://www.nato.int/cps/en/natohq/topics_110496.htm

Eit angrep på Polen er samtidig eit angrep på:

2CE3550C-0B40-4D79-BD6E-4CB1D21F426C.jpeg.67b701718b7e1e1e480dcc43d7a61036.jpeg

Så er vel spørsmålet kva som hadde skjedd om Polen gjekk inn i Ukraina for å kjempe mot Russland, og det resulterte i at Russland gjekk til angrep på mål i Polen.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
perpyro skrev (6 minutter siden):

Regner med at det betyr millitære reaksjoner fra Nato.
Det må bety det for ellers er jo ikke alliansen troverdig slik jeg ser det selv om jeg kan ta feil her.
Men når det er sagt så snakker Russerne her om et fullstendig okkupert Ukraina, noe det ikke er i dag og noe det med stor sansynlighet ikke blir heller så det kan jo i grunnen virke som trusler uten rot i virkeligheten men heller litt rasling med sablene igjen.

Okei, sånn jeg har forstått, så gjelder paragraf 5(?) kun når et land blir angrepet selv. I dette tilfellet vil jo jeg tro at det kan tolkes som at Polen velger å «angripe» ved å involvere seg, og følgelig kan Nato velge å ikke involvere seg når/om Russland svarer ved å angripe Polen. Antar uansett det blir laget flere planer for ulike scenario under disse toppmøtene med G7 landene nå i disse dager. 

Endret av iblazeqt
  • Liker 3
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (1 minutt siden):

Okei, sånn jeg har forstått det gjelder paragraf 5(?) kun når et land blir angrepet selv. I dette tilfellet vil jo jeg tro at det kan tolkes som at Polen selv velger å «angripe» og dermed involvere seg, og følgelig kan Nato velge å ikke involvere seg. Antar uansett det blir laget flere planer for ulike scenario under disse toppmøtene med G7 landene nå i disse dager. 

Regner ikke Polen kan påberope seg Nato hjelp om styrkene deres blir anngrepet utenfor Polen men på egen jord blir det vel noe annet.
Vil se det vanskelig å velge å ikke involvere seg i angrep på et medlemsland men som du sier så regner jeg med dette er avklart før eventuelt Polen går til et slikt skritt.

Lenke til kommentar
perpyro skrev (Akkurat nå):

Regner ikke Polen kan påberope seg Nato hjelp om styrkene deres blir anngrepet utenfor Polen men på egen jord blir det vel noe annet.
Vil se det vanskelig å velge å ikke involvere seg i angrep på et medlemsland men som du sier så regner jeg med dette er avklart før eventuelt Polen går til et slikt skritt.

Jepp - det er det garantert. Håper likevel at Russland føler på presset slik at en avtale snart kan finne plass… 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...