Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Ukraine says situation in northeast ‘difficult but under control’
Russian troops have mounted fierce assaults in Ukraine’s northeastern Kupiansk region, located at the northern end of the country’s 600-mile front line. While Moscow’s troops have reportedly gained some ground, military experts caution against calling this a full-blown offensive
https://www.france24.com/en/europe/20230810-🔴-live-russia-says-more-than-a-dozen-ukrainian-drones-downed-overnight

Endret av Medlem
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Markiii skrev (2 timer siden):
Trontron skrev (6 timer siden):

Eksempelbilde.
Jeg har sagt det så mange ganger før: Ukraina og Russland var nærmere hverandre i kultur og alt fra korrupsjon til hdi enn det Norge og Sverige er.

corruption-perceptions-index-2016.jpg

2016 er irrelevant. Det er lenge siden. På den tiden hadde Russland stor innflytelse over Ukraina. Etter hvert som Ukraina har beveget seg vekk fra Russland, så har de også tatt tak i problemene sine. Korrupsjonen i Ukraina er et resultat av russisk kultur og dominans.

Utvikling fra 2012 til 2022

Screenshot2023-08-10at22-11-272022CorruptionPerceptionsIndexExploretheresults.png.49d640452820e65a62e26df03bbea4aa.pngScreenshot2023-08-10at22-12-132022CorruptionPerceptionsIndexExploretheresults.png.79f9f1e81f7957a1d35786b090be049d.png

Kilde

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Til og med CNN sier det går dårlig nå.
De som alltid har vært så positive fra starten av.
https://edition.cnn.com/2023/08/08/politics/ukraine-counteroffensive-us-briefings/index.html
Majoriteten av amerikanere er imot mer militær hjelp til Ukraina:
https://edition.cnn.com/2023/08/04/politics/cnn-poll-ukraine/index.html
Ikke at det har stoppet kongressen tidligere, men de har jo så klart et lite ønske om å ha noenlunde støtte i befolkningen.

Markiii skrev (1 time siden):

Det skjer ting der, og ingen har oversikt eller vet helt hva som skjer. Men det kom uventet, og russerne ble overrumplet. Men det er ikke det eneste stedet det skjer ting. Veldig mye er urapportert.

Og så er det den lille saken med at mye av Russlands luftvern sliter, mens Ukraina bare får bedre og bedre luftvern, og flere og flere langtrekkende raketter og rakettsystemer.

Det kom rapport for et par timer siden at det ikke lengre er ukrainsk tilstedeværelse på sørsiden av Dnipro, men man må nesten vente til i morgen for å få bekreftelse på dette. Jeg visste ikke at det var særlig ukrainsk aktivitet der i første omgang utenom nattraidet.

Ellers ser jeg daglige nye videoer av luftvern og artilleri som blir sprengt på begge sider av krigen. Riktignok det som er ved frontlinjen og det som dermed er av hakket lavere teknologigrad, men Russland produserer likevel flere enn det Ukraina gjør selv. Over tid må derfor Ukraina ta langt mer av russisk utstyr enn det Russland tar av ukrainsk utstyr for at de skal ha det likt. Da med mindre de også fremover får like mye nytt utstyr som tidligere fra vesten.
Ukraina har nok langt bedre luftvern i Kyiv enn Russland har i Moskva i det minste.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Medlem skrev (1 time siden):

Ukraine orders evacuation of parts of north-east
Ukraine has ordered the mandatory evacuation of all civilians from 37 settlements in the north-east as Russia steps up its attacks there
https://www.bbc.com/news/world-europe-66466050

 

Ja, Russlands terrorbombing av sivile mål gjør dessverre dette nødvendig.

 

Trymmmm skrev (20 minutter siden):

Til og med CNN sier det går dårlig nå.
De som alltid har vært så positive fra starten av.
https://edition.cnn.com/2023/08/08/politics/ukraine-counteroffensive-us-briefings/index.html

CNN er clickbait. De skriver det som tiltrekker seg oppmerksomhet:

Sitat

Majoriteten av amerikanere er imot mer militær hjelp til Ukraina:
https://edition.cnn.com/2023/08/04/politics/cnn-poll-ukraine/index.html
Ikke at det har stoppet kongressen tidligere, men de har jo så klart et lite ønske om å ha noenlunde støtte i befolkningen.

Denne undersøkelsen motsies av flere andre undersøkelser i samme tidsrom. Det er store svakheter ved undersøkelsen som gjør at den har lite troverdighet.

Sitat

Ellers ser jeg daglige nye videoer av luftvern og artilleri som blir sprengt på begge sider av krigen. Riktignok det som er ved frontlinjen og det som dermed er av hakket lavere teknologigrad, men Russland produserer likevel flere enn det Ukraina gjør selv. Over tid må derfor Ukraina ta langt mer av russisk utstyr enn det Russland tar av ukrainsk utstyr for at de skal ha det likt. Da med mindre de også fremover får like mye nytt utstyr som tidligere fra vesten.
Ukraina har nok langt bedre luftvern i Kyiv enn Russland har i Moskva i det minste.

Russland taper både mye mer utstyr og mannskap enn Ukraina.

Hva produserer Russland mer av?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Trymmmm skrev (32 minutter siden):

Majoriteten av amerikanere er imot mer militær hjelp til Ukraina:
https://edition.cnn.com/2023/08/04/politics/cnn-poll-ukraine/index.html

Undersøkelse fra omtrent samme tidsrom, med omtrent like mange respondenter:

Most Americans support US arming Ukraine, Reuters/Ipsos poll shows
https://www.reuters.com/world/most-americans-support-us-arming-ukraine-reutersipsos-2023-06-28/

Sitat

The two-day poll that was concluded on Tuesday charted a sharp rise in backing for arming Ukraine, with 65% of the respondents approving of the shipments compared with 46% in a May poll.

Eighty-one percent of Democrats, 56% of Republicans and 57% of independents favor supplying U.S. weapons to Ukraine, according to the latest poll.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (15 minutter siden):

Du svarer altså en som laget bruker omtrent samtidig med trontron og har sammenfallende aktivitetsmønster. Just saying. ;)

Jeg sier ikke at han er en bot/vatnik/steiganist/whatever, jeg har bare følelsen at noen sitter og prøver seg frem og finstiller hvor russofil man kan være før man blir avslørt her inne og kontoen er brent.

Jepp, dette👍

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den ukrainske optimismen som var veldig viktig for det ukrainske folkets offervilje, ser ut til å ha tatt meget sterke skader av skuffelsene så langt i sommeren; motoffensiven går intetsteds, sivilister utsettes for bevisst angrep og det stadig kom nye angrep - her har den onde Khamenei i Iran hovedansvaret med hans eksport av Shahed-droner - uten at man kan gjengjelde inn i Russland. Gang på gang får man positive nyheter med angrep dypt inn i okkuperte Ukraina og Russland, men disse virker fåfengt så langt, Putins sinnssyke strategi med å bare pøse bort med liv, våpen og ressurser har gjort at man ser ingen ende på russernes tap - og egne tap.

Ukrainerne var nødt til å lansere motoffensiven i juni, men sett i ettertiden skulle den ikke ha blitt startet fram til september. Det som gjør dette umulig, er rasputitsa-fenomenet med geleliknende jordsubstans i jordlaget like under overflaten som raskt bli til mudder når utsatt for sterk og varig regn. I fakta, det er veldig skremmende at værgudene i ett år har 100 % vært på Putins side. Høstoffensiven måtte avbrytes i oktober (Musk forsinket den i to-tre kritiske uker da ukrainerne kunne ha vunnet krigen), og da vinteroffensiven var under planlegging, utebli det strenge vinterværet - bybefolkningen unngikk det verste da russerne prøvd å slå ut strømproduksjonen, men ukrainerne aldri fikk nok tine i bakken. Så kom våren, og da regnet og regnet det helt fram til sent mai! Dette gir dermed russerne sjansen til å lansere en offensiv mot Bakhmut der de ikke trengte å rykke over lange avstander. Selv om det er tørt og varmt, har det vært perioder av regn og dårlig vær som gjør det vanskelig for ukrainerne. Om høstforholdene var som i indre Russland i nord eller på de sørrussiske slettene, ville ukrainerne kunne fortsette å slåss fram til vinteren. 

Det bare var ikke nok våpen og logistikk. NATO-doktrinen vist seg feilslått fordi den er basert på urealistiske forventinger og forutinntatte prinsipper uten overlevelsesevne i en skyttergravskrig med tung artilleribruk, ekstrem jamming og minefelter, i realiteten det var ikke russernes forsvarsverkene som stoppet de ukrainske angrepene, heller ikke fravær på flystøtte, endog ikke fravær på ildkraft - det var den elektroniske krigføringen. Russerne jammet alt og enhver slik at all form for elektronisk kommunikasjon er umulig, amerikanerne hadde altfor sent innsett hva som ville skje om all GPS-bruk opphør, og avdelingene som må rykke fram, er nødt til å kommunisere med hverandre og bakover, og navigere seg med hjelp av elektronikk som GPS - ukrainerne og russerne slåss som i 1800-tallet. Med droner ble det umulig å kunne skjule egne forberedelser, likedan umulig å ta forholdsregler fordi det er ekstrem høy tap materielt sett. Man bli blind og døv.

Minefeltene og artilleribruk tar nå flere og flere menn og kvinner. I de ukrainske byene merkes det at det er færre stridsdyktige menn i sivilt og flere varige skadede, navnene over de omkomne blir bare flere og flere, det merkes at landets yngre og meste lovende sønner og døtre gradvis, men sikkert forsvinner akkurat som under 1.vk da Frankrike og Storbritannia merket en uhyggelig blodtapping uten sidestykke. I den forrige sommeren da kampene om Severodonetsk-fremspringet fant sted, hadde ukrainerne styrke for å bli frustrert og sint. Det er nå annerledes; oppgivelse, depresjon og krigstrøtthet er i rask stigning. Man hadde bare vunnet ubetydelige seire i lang tid, de har mistet Bakhmut, de har lidd enorme ødeleggelser, blitt satt meget sterkt tilbake - og de får ikke lov til å hevne seg på russerne øyne for øyne. Angrepene mot Moskva er ikke lenge verdt den symbolske prisen, man ser nå at lite endrer seg og at russerne bare drepe og skade i hensynsløse angrep hver gang. 

Trolig er over 200,000 blitt drept og skadet, helt sikkert langt flere. Det ukrainske folket trenger seirer. 

50 % av dette skyldes de vestlige politikerne som rotet det til gang på gang. Spesielt Jake Sullivan som i dag er i full gang med å forstyrre F-16 leveransene, det vil ikke være overrasket om han vil hindre disse flyene fram til krigen er over med et ukrainsk nederlag. Da Biden overtok, hadde mange advart ham mot å ta Blinken, som den dag i dag har ikke ennå en eneste utenrikspolitisk triumf, spesielt med hans katastrofale håndtering av Iran i 2022, og Sullivan inn i det hvite huset. Men Biden med hans arroganse valgt å stole på dem, spesielt Sullivan. Dessuten hadde NATO nedrustet så meget, at mye måtte gjenreises - altfor mange prosjekter var nedlagt, altfor mye stridsmateriell var solgt - og da man skulle oppruste, valgt politikerne å kaste bort et helt år. Det var først i november 2022 alvoret gikk opp for dem, men altfor, altfor sent - og ukrainerne opplevd at våpnene og utstyret kom altfor sent, og at mye av dette måtte utbedres. Trening av ukrainerne var ikke problemet. Nå er det voksende tro verden rundt om at Vesten kan ha blitt for svekket som militærmakt, fordi krigen i Ukraina har avslørt forferdelige svakheter - jamming, luftvern og kjøttvektseffekt. Vi hadde satset for ensidig på flerrolles fly akkurat som under mellomkrigstiden. 

Dessuten opplever ukrainerne at de har store problemer med manglende trening, fallende kompetanse blant offiserer og seriøse logistiske mangler - det var først i sommeren ukrainerne skulle ber om logistiske utstyr, lastevogner og ingeniørutstyr, flere måneder for sent! Man hadde ikke kartlagt minefeltene eller lokalisert artilleristyrkene, og det var sett at overoptimisme og politisk press hadde fulgt til tragedier gang på gang. Khersonoffensiven skulle ha lært ukrainerne viktige lekser, men dette var ikke tatt til følge. Ammunisjonsmangel og mangel på egnede våpen som klasevåpen og WP vist seg fatalt. Dessuten opplever ukrainerne at GPS-avhengige våpen som JDAM-ER simpelt virker ikke. Mange soldater drepes og skades i meningsløse angrep og hundrer på hundrer av kjøretøyer gikk tapt når det kunne være mulig å unngå dette. Zelenskyj er en tapper og dyktig krigsleder, men han kan ikke kommandere militære styrker. 

Ukraina trenger et mirakel, og så raskt som mulig. Det ukrainske folket er ved å falle ned i depresjon, så NOE må skje. Så langt ser man bare små vinninger der og her, Popasnafronten omkring Bakhmut er fryst for å støtte Nordøstfronten hvor russerne presser seg mot Kupyansk med voksende kraft, Søndre Donbass-fronten er blitt et fryktelig mareritt mens det daglige er strid i Donetskfronten uten at en meter jord skifte eier.

Det russiske folkets ignoranse mot sine lidelsene er i ferd med å overtriumfere det ukrainske folkets optimisme. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
14 minutes ago, JK22 said:

Ukraina trenger et mirakel, og så raskt som mulig. Det ukrainske folket er ved å falle ned i depresjon, så NOE må skje.

Send nok missiler på ketch broen til at den blir fullstendig ødelagt for resten av krigen. Det kan gi både sivile og militært personell en kraftig boost av moral og positivitet. Mange i Ukraina ser på den broen som et minnesmerke over putins okkupasjon av Krim og de vil ikke ha den landforbindelsen til russland. Broa er rett og slett en torn i øyet på mange i Ukraina for å bruke en real sviske av et uttrykk. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bojangles skrev (Akkurat nå):

Send nok missiler på ketch broen til at den blir fullstendig ødelagt for resten av krigen. Det kan gi både sivile og militært personell en kraftig boost av moral og positivitet. Mange i Ukraina ser på den broen som et minnesmerke over putins okkupasjon av Krim og de vil ikke ha den landforbindelsen til russland. Broa er rett og slett en torn i øyet på mange i Ukraina for å bruke en real sviske av et uttrykk. 

Jeg har bedre svar; 

1) Får Sullivan arrestert og sendt til Alaskas meste ødeste stedet.

2) Sender alt våpen uten noe restriksjoner - spesielt klasevåpen og WP.

3) Sender 24 til 36 Patriot og NASAMS systemer medregnet disses radar, det er altfor få radarsystemer fra Vesten i Ukraina.

4) Overføre 500,000 granater til Ukraina straks ved å ta en kalkulert risiko gjennom tømning av NATO-lagrene (det hendt bare en gang før, under Libyakrigen i 2011). 

Når krigen er over, det er nå 50-50 om at Putin kommer til å få våpenstillstand og beholde det han har stjålet til seg - må vi her i Norge og alle vestlige land finner ut hva å gjøre med den inkompetente ledelsen som hadde rotet det til for oss i de siste tjue år. Det er åpenbart at vi må få inn fersk blod og mer realitet - og da må vi forkaste hundrevis av lover og traktater for å returnere Vesten til hva den en gang er. De siste tjue år skulle aldri ha hendt! 

Russerne klager over at verden ler av den svake rubelen som nå er en av de tredje meste svake valutaer i dag, men verden ler også av den elendige politikerstanden i Vesten! Flere millioner i dag må sliter med krigen for resten av deres liv ved å miste sine pårørte som kjente, og ha varige skader som smertelige minner. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
knipsolini skrev (30 minutter siden):

Må nesten spørre, er dette google translated fra en engelsk tekst? Evt er du engelsk? Legger stadig merke til litt merkelige setninger som gir bedre mening om det oversettes direkte til engelsk (in fact -> i fakta). Om det er kopiert fra et annet sted hadde vært interessant å få opplyst hvor det hentes fra. 

Mange har spurt tidligere, jeg har vært på tanken selv, men jeg har ikke sett noen har fått svar. Om du bruker translate så vil ikke disse oversette til "i fakta", men faktisk stort sett bruke bedre norsk grammatikk, så jeg tror det er manuell oversetting. 

Min oppfatning over tid er at han ikke er norsk, og sammenfatter en oppsummering av informasjon fra flere kilder ispedd en del personlig kunskap og meninger. Men jeg gjetter bare her naturligvis. 

Stort sett medfører det han skriver riktighet hva fakta angår, men ikke alltid jeg er enig i betydning, årsakssammenheng og konklusjonene.

Endret av Serpentbane
  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Serpentbane said:

Mange har spurt tidligere, jeg har vært på tanken selv, men jeg har ikke sett noen har fått svar. Om du bruker translate så vil ikke disse oversette til "i fakta", men faktisk stort sett bruke bedre norsk grammatikk, så jeg tror det er manuell oversetting. 

Min oppfatning over tid er at han ikke er norsk, og sammenfatter en oppsummering av informasjon fra flere kilder ispedd en del personlig kunskap og meninger. Men jeg gjetter bare her naturligvis. 

Stort sett medfører det han skriver riktighet hva fakta angår, men ikke alltid jeg er enig i betydning, årsakssammenheng og konklusjonene.

Han er utrolig dyktig på å formidle mye interessant informasjon. Jeg tror bare han har en vane for å skrive i "fortid". 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, bojangles said:

Send nok missiler på ketch broen til at den blir fullstendig ødelagt for resten av krigen. Det kan gi både sivile og militært personell en kraftig boost av moral og positivitet. Mange i Ukraina ser på den broen som et minnesmerke over putins okkupasjon av Krim og de vil ikke ha den landforbindelsen til russland. Broa er rett og slett en torn i øyet på mange i Ukraina for å bruke en real sviske av et uttrykk. 

Jeg tror ukrainerne fortsatt har gode muligheter til å få noe ut av denne offensiven hvis de får stoppet / ødelagt toglinjen gjennom Tokmak og slik stoppet forsyningene som går her og samtidig knust Krim-broen til småbiter. Da tror jeg det meste er gjort. Da er det bare å ta tiden til hjelp, grave seg ned og forbedre defensive stillinger. Frem til neste sommer brukes tiden til å få inn mer langtrekkende våpen, luftvern, jagerfly, tanks og minneryddingsutstyr – samt trene nye styrker. I juni neste år vil det da være klart for en ny offensiv mot en utarmet russisk hær. Uten forsyninger vil russerne blø vest og sør for Tokmak.  Da tror jeg løpet vil være kjørt for russerne, men mulig jeg er for optimist her.

Private bør også støtte opp og gi ekstra mye det neste året. La oss bidra til at august 2024 blir en langt bedre måned enn august 2023, for Ukraina.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Video av det russiske tankskipet SIG som var i militær tjeneste og ble truffet av en ukrainsk sjødrone. Et lite mirakel at det ikke sank. Men så er selvfølgelig tankskip svært kraftig bygget og har ofte blærer, ballasttanker osv.

Det brukes store mengder eksplosiver på disse sjødronene (300-450kg), men de ser i tillegg ut til å være hulladninger, eller "shaped charges", som er panserbrytende.

Fremtiden ser skummel ut for russiske skip i Svartehavet.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/ukraina-russisk-rakett-slo-ned-i-hotell-som-fn-personell-bruker.CdDAW4zGs

Ukraina: Russisk rakett slo ned i hotell som FN-personell bruker

En person ble drept og 16 såret da en russisk rakett traff et hotell i Zaporizjzja, ifølge ukrainske myndigheter. Hotellet var brukt av FN-personell.

En rakett av typen Iskander traff byen klokken 19.20 torsdag lokal tid, opplyser ukrainsk politi.

Zaporizjzja-fylkets guvernør Jurij Malasjko sier at en person ble drept og 16 såret. Fire barn var blant de sårede, ifølge opplysningene hans.

Lokale medier oppgir at det dreier seg om Reikartz Hotel i sentrum av byen, på bredden av Dnipro-elven.

FN-personell brukte dette hotellet under oppdrag i byen, opplyser Denise Brown, som er Fns humanitære koordinator for Ukraina.

– Jeg er rystet over nyheten om at et hotell som ofte brukes av FN-personell og våre kolleger fra organisasjoner som hjelper folk berørt av krigen, er blitt rammet av et russisk angrep, sier hun.

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/biden-kaller-kina-er-en-tikkende-bombe.-LnBpWqAf

Biden kaller Kina er en tikkende bombe

"Kina er en tikkende tidsbombe på grunn av landets økonomiske problemer, mener USAs president Joe Biden.

– De har fått noen problemer. Det er ikke bra, fordi når dårlige folk får problemer, gjør de dårlige ting, sa Biden under et besøk i Salt Lake City i delstaten Utah onsdag.

Bidens uttalelser lignet på kommentarer han kom med i juni da han omtalte Kinas president Xi Jinping som en diktator. Den gang reagerte Kina med å kalle kommentaren en provokasjon.

Bidens beskrivelse av Xi fant sted etter at USAs utenriksminister Antony Blinken hadde vært på besøk i Beijing i et forsøk på å stabilisere forholdet mellom USA og Kina. Forholdet er på det laveste nivået siden de to landene opprettet formelle bånd i 1979, uttalte Beijing i juni."

 



Virker altså som om USA er redd for at Kina skal gå til angrep på Taiwan dersom regimet er i fare for kollaps pga. økonomien. Det er dette jeg har fryktet også. Det har vært tegn på bedring i forholdet de siste ukene, men nå altså dette, som kommer timer etter at Kina igjen sendte skip og krigsfly mot Taiwan.
https://newsinfo.inquirer.net/1814850/china-sends-ships-and-fighter-jets-toward-taiwan-in-new-show-of-force

Dersom dette skjer har vi muligens de facto tredje verdenskrig gående. Det er overhodet ingen automatikk i at en tredje verdenskrig må bli en atomkrig slik mange ser ut til å tro, selv om risikoen selvfølgelig er til stede, og særlig dersom en autokratisk stat som Russland eller Kina er i ferd med å tape.

Det eksisterer også en betydelig risiko for at Kina da vil gi Russland store mengder materiell til å utkjempe krig på land, da Kinas krig mot Taiwan, USA, Japan med fler i hovedsak vil foregå i luften og på havet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/biden-kaller-kina-er-en-tikkende-bombe.-LnBpWqAf

Biden kaller Kina er en tikkende bombe

"Kina er en tikkende tidsbombe på grunn av landets økonomiske problemer, mener USAs president Joe Biden.

– De har fått noen problemer. Det er ikke bra, fordi når dårlige folk får problemer, gjør de dårlige ting, sa Biden under et besøk i Salt Lake City i delstaten Utah onsdag.

Bidens uttalelser lignet på kommentarer han kom med i juni da han omtalte Kinas president Xi Jinping som en diktator. Den gang reagerte Kina med å kalle kommentaren en provokasjon.

Bidens beskrivelse av Xi fant sted etter at USAs utenriksminister Antony Blinken hadde vært på besøk i Beijing i et forsøk på å stabilisere forholdet mellom USA og Kina. Forholdet er på det laveste nivået siden de to landene opprettet formelle bånd i 1979, uttalte Beijing i juni."

 



Virker altså som om USA er redd for at Kina skal gå til angrep på Taiwan dersom regimet er i fare for kollaps pga. økonomien. Det er dette jeg har fryktet også. Det har vært tegn på bedring i forholdet de siste ukene, men nå altså dette, som kommer timer etter at Kina igjen sendte skip og krigsfly mot Taiwan.
https://newsinfo.inquirer.net/1814850/china-sends-ships-and-fighter-jets-toward-taiwan-in-new-show-of-force

Dersom dette skjer har vi muligens de facto tredje verdenskrig gående. Det er overhodet ingen automatikk i at en tredje verdenskrig må bli en atomkrig slik mange ser ut til å tro, selv om risikoen selvfølgelig er til stede, og særlig dersom en autokratisk stat som Russland eller Kina er i ferd med å tape.

Det eksisterer også en betydelig risiko for at Kina da vil gi Russland store mengder materiell til å utkjempe krig på land, da Kinas krig mot Taiwan, USA, Japan med fler i hovedsak vil foregå i luften og på havet.

Det er godt å se at sunn fornuft fortsatt eksisterer i forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...