Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

4 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Alt tyder på at Zelenskyy har ekstrem respekt for livene og velferden til Ukrainas befolkning.

Hvis Zelenskyy og Ukrainas befolkning ikke ville ta kampen med å ta tilbake de okkuperte områdene, og mente deres liv og velferd ville vært bedre ivaretatt gjennom forhandlinger, så ville de i hvert fall ha min støtte. Og jeg tror også de ville ha støtten til de fleste vestlige land.

Men det er samtidig for min del ganske åpenbart at den riktige avgjørelsen per dags dato er ikke å gå inn i fredsforhandlinger. Det vil ikke være en varig fred før Russland blir slått tilbake og Ukraina kan bli med i NATO.

Jeg tolker det dithen at du altså er et flagg som vaier i vinden, som stoler på alt Ukrainsk ledelse skulle bestemme seg for.
Fred i morgen? Du er med.
Sende hele befolkningen på et "Hail Mary"-oppdrag. Null stress, de har din støtte.

Jeg er derimot sikker på at Ukraina mister mer forhandlingskraft over tid, men tiden vil vise.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
6 minutes ago, Snikpellik said:

Denne ekle frasen du gjentar mye her brukes stadig av Putin, sist 22. juni. Den gir kanskje mening for Putin, og for de som støtter Russland i krigen og andre kontrære. Hensikten med utsagnet er å male Ukrainas kamp som at den ikke er deres egen, men at de kjemper på vegne av "vesten". Det kunne ikke vært mer feil.

Putin er en klovn.
Zelensky er en marionett.
Russland er et drittland.
Ukraina er et drittland.

Sånn, der har du meningene mine. Hadde dere elsket Russland her inne så ville jeg fremdeles vært imot dere.

Til den siste ukrainer

Lenke til kommentar
47 minutes ago, Trontron said:

"Til den siste ukrainer" er kritikk av folk på utsiden av konflikten som sitter fint på ræva og koser seg med at Russland tar tap, mens de ikke bryr seg om ukrainske tap. De vil at Ukraina skal kjøre på med så mye kjøtt i kjøttkverna som mulig på kortest mulig tid for å påføre Russland tap.

Hæ!? Nei, gå og legg deg!

Ærlig talt.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, uname -i said:

Først ble terminalene donert, så begynte Musk å klage over at det ble for dyrt og nå finansieres det av det amerikanske forsvarsdepartementet og Europa. Første sprøyta er gratis.

Det virker nesten som om folk enten er veldig pro Elon eller veldig mot Elon. Hva om du hadde fortalt historien som den egentlig er uten å legge til eller trekke fra?

Det er fortsatt ikke alt som er betalt av andre, SpaceX donerer fortsatt båndbredde - eller de gjorde det i det minste rett før påske. Og de har donert veldig mange terminaler og de donerte ALL båndbredde i starten. Alle terminalene fikk vel 3 eller 6 måneders gratis bruk. Men selv da fortsatt spaceX og donere båndbredde til de som ikke fikk det dekket inn via andre. Det kanskje viktigste for å forstå hva dette faktisk har kostet er at spaceX er helt i oppstarten av kommersialisering av satsningen på bredbånd. Alle disse terminalene som de donerte til Ukraina kunne de solgt til kunder som stod på venteliste. Og båndbredden spaceX har idag er ikke endeløs. Det er mange som opplever at det er blitt langt tregere det siste året fordi veksten av nye brukere og båndbreddebruken er større enn tilveksten av nye satelitter. 

Det betyr at SpaceX faktisk valgte bort inntjening, og lot nye kunder stå på venteliste slik at spaceX kunne bidra til Ukraina. Tenk gjennom det neste gang du føler for å svartmale donasjonene til SpaceX. Det er tross alt ikke småpenger vi snakker om. 

Hvilke andre foretak har tatt et slikt kraftløft i Ukraina det siste halvannet året? 

Rett gjerne kritikk mot Musk når han driter seg ut. Og det er uten tvil kjipt at ikke UA kan fortsette å benytte SpaceX til navigasjon for bombelastede droner. Men er det direkte ufint å skjelle fyren ut og kalle ham narkolanger fordi han har gitt utstyr og båndbredde gratis. 

Jeg sier igjen, er det noen som har kjennskap til om det har vært forhandlinger mellom SpaceX og Ukraina i forhold til å kunne fortsette å benytte spacex for navigering av droner?

Om det hadde vært mulig å få på plass en slik kommersiell avtale så ville UA kunne fortsette å navigere bombedroner via starlink. Så må det naturligvis sees på finansiering. Men her kan en jo tenke seg mange løsninger. Alt fra folkespleis til at en eller flere nasjoner dekker kostnadene for dette eller et kjempe-spleise-lag der både privatpersoner, selskaper, og nasjoner bidrar. 

Kommer noe slikt på plass vil det spare veldig mange Ukrainske liv. Og ja - det vil koste en hel del russiske liv. Men russerne har jo den luksusen at de når som helst kan avblåse krigen, returnere til russland og avstå alt okkupert land. Da er det jo fred og ingen flere russere trenger dø i krig i Ukraina.

Endret av bojangles
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
3 minutes ago, bojangles said:

Rett gjerne kritikk mot Musk når han driter seg ut. Og det er uten tvil kjipt at ikke UA kan fortsette å benytte SpaceX til navigasjon for bombelastede droner. Men er det direkte ufint å skjelle fyren ut og kalle ham narkolanger fordi han har gitt utstyr og båndbredde gratis. 

Jeg synes også det er svært sprøtt hvordan mange ikke ser hvor viktig Starlink er for ukrainske styrker. Du verden så mange videoer og intervjuer jeg har sett der ukrainere lovpriser Starlink.
I mange tilfeller ville de måttet ha løpegutter for å gi informasjon fra fronten dersom det ikke var for Starlink.
Kommunikasjon i krig er langt viktigere enn å kunne styre presisjonsvåpen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Espen Hugaas Andersen said:

Jeg er ikke Ukrainer og har dermed ingenting jeg skulle sagt om Ukrainas interne anliggender. Jeg kan ha meninger, og som sagt mener jeg de bør fortsette å kjempe, men det er Ukrainas befolkning og deres folkevalgte som må avgjøre hvordan de vil håndtere Russlands aggresjon på best mulig måte.

Jeg er ganske sikker på at Ukrainas forhandlingskraft øker over tid. Russland svekkes gradvis, og mer av den lovede støtten fra vesten ankommer, i tillegg til ny støtte.

Ukraina kommer ingen vei i den motoffensiven.
De vil få noe mer utstyr, men det er dalende og mengden utstyr per kvartal eller år vil aldri toppe det de allerede har fått.
De får noen Abrams-tanks akkurat tidsnok til gjørmesesongen. Mon tro hvorfor amerikanerne bestemte seg for å gi de akkurat da... Kan det være fordi de ikke ønsker de brukt i angrep?

Lenke til kommentar

Jeg tippet lenge at Finland holdt tilbake på en del utstyr siden de ikke var medlem i NATO, og måtte hensynta at de kunne på sikt måtte forsvare seg selv slik Ukraina må.

Nå som Finland er med i NATO, tror dere Finland har tenkt til, eller allerede har donert mer heftig utstyr?
Finnene sitter på ganske mange Leopard tanks, og Sisu er et fantastisk kjøretøy.

Det var en post litt tilbake her der en Ukrainer beskrev hvordan SISU kjørte på 3 miner før den sluttet å virke, og mannskapet gikk ut relativt uskadd. Mens en sovietisk minerydder-tanks sluttet å fungere etter å ha kjørt på sin første mine.

Det spennende med Finland er at de ikke offentliggjør sine bidrag.

Endret av Drogin
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar




"The German government wants to announce the delivery of Taurus cruise missiles (500 km) to Ukraine in the near future, — Deutschland T-Online."
 

Deutschland T-Online ser ut til å være en av de større nettavisene i Tyskland, med over 29 millioner unike brukere i måneden.

https://www.t-online.de/nachrichten/ukraine/id_100221848/ukraine-taurus-marschflugkoerper-scholz-zusage-koennte-in-kuerze-fallen.html

Endret av Brother Ursus
  • Liker 4
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...