Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Brother Ursus skrev (3 timer siden):


Scholz har funnet ballene sine! Russerne bør være bekymret når en tysker står og roper slik 🙈

 

Det har vært mye kritikk av Scholz på grunn av at Tyskland har hengt etter med våpenstøtte til Ukraina. Mye av kritikken er også veldig berettiget, men jeg har alltid hatt en følelse av at Scholz på et personlig plan er skikkelig forbanna på Putin, og kanskje egentlig skulle ønske han kunne gjøre mer.


Hva er egentlig bakgrunnen for denne talen? Virker som han taler til en gjeng som tror at fred kan oppnås med å gi kriminelle bøller alt de ønsker seg. Noe av det første jeg legger merke til er fyren som står å skriker med en antivaxxer-skjorte på seg. Mulig jeg trekker litt for raske konklusjoner, men jeg får en følelse av at dette ikke akkurat er de skarpeste knivene i skuffen. 🤣
 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (9 timer siden):

 

 

Kadyrovittene har filmet seg selv og ammunisjonen sin og lastet opp hvor de er stasjonert, med geolokalisering.

Det ser ut til å være lagret i bunkere. Så får vi håpe Ukraina finner en måte å løse det problemet på. Storm Shadow kanskje?

Jeg er stadig ivrig tilhenger av kapring framfor ødeleggelse. Hadde det ikke vært fint om de bokstavelig talt røkte ut kadyrovittene, ventet til røyken forsvant, kapret ammunisjonen, som kan snues 180°, mot kadyrovittene, russerne og wagner? Gratis ammo, tappet fra det russiske forsvarsbudsjettet og lagrene deres.

Samme som med kapring av tanks framfor å poppe de.

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (3 minutter siden):

Rødt har noen poenger som er gode, men når ledere innad lirer av seg ting som "Våpen er ikke veien til fred, som krigsforbryteren Jens Stoltenberg har sagt. Å tro at mer våpen vil skape fred, er en utopi.", gjør det veldig vanskelig å gi de støtte, og langt enklere å gi de status som nyttige idioter for Putin.

https://www.vg.no/nyheter/i/dwb7MX/roedts-gruppeleder-i-oslo-kaller-jens-stoltenberg-for-krigsforbryter

Jepp, det skjuler seg skremmende holdninger bak den smilende PK fasaden deres. Stoler ikke på dem i det hele tatt.

Synd de er slik, vi trenger et skikkelig venstreparti som ikke er SV. Men ingen trenger Putinister (unntatt Putler da).

  • Liker 4
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Entern said:

Jepp, det skjuler seg skremmende holdninger bak den smilende PK fasaden deres. Stoler ikke på dem i det hele tatt.

Synd de er slik, vi trenger et skikkelig venstreparti som ikke er SV. Men ingen trenger Putinister (unntatt Putler da).

I følge wiki, så har vi Rødt, NKP, Sosialistisk Venstreparti og Arbeiderpartiet på venstresiden. Av de så er vel SV og AP av relativ størrelse, deretter Rødt og NKP. NKP fikk 309 stemmer på landsbasis i 2017, så ser ikke helt at de tar verden med storm med det første. Og Rødt er tydeligvis opptatt med å skyte seg selv i føttene.

https://no.wikipedia.org/wiki/Venstresiden

Så i realiteten har vi da SV og AP som er spiselige for folk flest på venstresiden, godt mulig det er noen huller der som kan fylles av noen nye partier?

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Splitter skrev (3 minutter siden):

Ok, så Denne Siavash Mobasheri mener altså at det er en utopi å tro at våpen skaper fred? Det er godt mulig det, men jeg kan fortelle han at det iallfall er naivitet som grenser til idioti å tro at det på magisk vis blir fred bare ved å stoppe våpenleveransene til Ukraina. For det første er det selvfølgelig ikke noe alternativ for Ukraina å slutte å forsvare seg. Det ville bare bety at landet sluttet å eksistere med alle de grusomhetene det ville føre til for befolkningen. For det andre viser man med det bare at døren er åpen for Putin til å angripe andre land.

Hvor naiv må en egentlig være for å tro at alt går bra bare man gir etter for morderiske tyranner og gir dem alt de vil ha?
 

Så kan det vel også diskuteres om det egentlig er naivitet som ligger bak, eller noe verre.

Endret av Entern
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kikert skrev (12 timer siden):

For min del kan det virke som at de i militæret som kunne hatt muligheten til det er for svake, satt i deres stillinger fordi de er lydige nikkedukker. Hele eliten er gjennområtten og svak. Om noe så virker det som en sterk politisk inngripen fra Kina er like sannsynlig som at ledelsen i Russland tar et oppgjør med seg selv.

Militærkupp er tradisjonelt oberstenes kupp. Mye pga generalene er veldig tett knyttet til eksisterende ledelse.

Det betyr igjen at et militært kupp trolig ikke avhenger av generalenes bifall.

I alle fall ikke i første omgang...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sitat

 

To av Russlands nærmeste venner har de siste dagene gjort det klart at de kanskje ikke er så nære venner som president Vladimir Putin (70) kunne ønske.

Kasakhstans president Kassym-Jomart Tokajev går hardt ut mot unionen Russland-Belarus, og det faktum at de har atomvåpen sammen.
Armenias statsminister Nikol Pasjinjan fastslår at de «ikke er Russlands allierte i krigen med Ukraina».
– Det er en bekymring hos Kasakhstans president for at de kan lide Ukrainas skjebne, tror Arne Bård Dalhaug, generalløytnant og fra 2016 til 2019 leder for OSSEs observatørkorps under krigen i Donbas-regionen.

 

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/5BMAQX/naere-venner-gaar-ut-mot-russland-bekymret-for-aa-lide-ukrainas-skjebne

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Entern said:

Så kan det vel også diskuteres om det egentlig er naivitet som ligger bak, eller noe verre.

Jeg går med en følelse av at "naiviteten" deres egentlig er et spill for galleriet, og at i beste fall så er i det minste sentrale krefter i Rødt femtekolonister for RaZZland. Jeg sliter med å tro at presumptivt intelligente folk i ledelsen av et parti i et opplyst samfunn som Norge KAN være SÅ naive uten bakenforliggende årsaker... 💸💍💰💵

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (3 minutter siden):

Jeg går med en følelse av at "naiviteten" deres egentlig er et spill for galleriet, og at i beste fall så er i det minste sentrale krefter i Rødt femtekolonister for RaZZland. Jeg sliter med å tro at presumptivt intelligente folk i ledelsen av et parti i et opplyst samfunn som Norge KAN være SÅ naive uten bakenforliggende årsaker... 💸💍💰💵

Det tenker jeg og. Det anti-amerikanske og anti-vestlige hatet er veldig sterkt blant en del av dem. Ditto svermerisk forhold til udemokratiske styreformer. Og som du sier, presanger fra Putler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Entern skrev (32 minutter siden):

Bevis det.

https://letmegooglethat.com/?q=rødt+krigen+i+ukraina&l=1 

 

(Jeg er ikke, har aldri vært, og kommer neppe noen gang til å være medlem av Rødt, bare så det er sagt. Har null egeninteresse i å forsvare de, ei heller deres politikk. Men jeg liker ikke når noen ilegger andre folk og partier meninger/holdninger de ikke har. La oss holde oss for gode til å tro at partiet Rødt automatisk er programforpliktet til å elske alt Putin måtte foreta seg. Slik fungerer ikke verden.)

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...