Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Ordet khokhol er forøvrig tåpelig. Det er ment å være nedverdigende for ukrainere, men det er bare en kul hårsveis som kossakkene og andre brukte og som muligens går helt tilbake til vikingtiden og det østre vikingriket Kyivan Rus, som både Ukraina, Belarus og Russland har sin felles historiearv fra.

Den tradisjonelle forulempelsen ukrainerne har for russere er "geiter", fordi de er sta og dumme og går i flokk 🤣

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tidligere i dag gjennomførte Ukraina et luftangrep på havnen i byen Berdyansk ved Azovhavet. Byen har vært okkupert av Russland siden de første dagene av den fullskala offensive krigen.

Ifølge Reuters hevder den russisk-oppnevnte okkupasjonsmyndigheten at Ukraina trolig utførte angrepet med Storm Shadow-missiler det mottok fra Storbritannia.

Storbritannia leverte Storm Shadows til Ukraina i mai. De er svært effektive og moderne langdistansemissiler.

I forbindelse med angrepet skrev ukrainske myndigheter gledelige meldinger på Telegram om tilnærmingen til Berdjansks løslatelse, sier CNN .

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

https://youtu.be/tvHyBAB_kvA


Barndomsvenn av den pro-ukrainske, russiske youtuberen The Russian Dude, døde i Ukraina.

"He got deceived and enrolled into the Army. They promised him that he won't even be transferred to Ukraine. He will just be fixing things in Moscow. He believed them. He believed the Russian Government. After after all the promises they've made to help him and look after his family, nothing of this came true. My father tried to stop him from going. He tried to take him out of the country. Nothing worked. Guys, please. Do everything possible not to be sent to Ukraine. This is not your war. This is not your fight. It is not worth it. Your enemy is in another place."

  • Innsiktsfullt 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Brother Ursus skrev (39 minutter siden):

https://youtu.be/tvHyBAB_kvA


Barndomsvenn av den pro-ukrainske, russiske youtuberen The Russian Dude, døde i Ukraina.

"He got deceived and enrolled into the Army. They promised him that he won't even be transferred to Ukraine. He will just be fixing things in Moscow. He believed them. He believed the Russian Government. After after all the promises they've made to help him and look after his family, nothing of this came true. My father tried to stop him from going. He tried to take him out of the country. Nothing worked. Guys, please. Do everything possible not to be sent to Ukraine. This is not your war. This is not your fight. It is not worth it. Your enemy is in another place."

Så mange nye youtubere dukke opp i feeden min etter at konflikten i Ukraina startet. Konflikten har blitt etter mitt syn en stor grift for mange av disse. Med sensasjonelle overdrevne thumbnails og overdreven kroppspråk. Du føler du blir manipulert for views og jeg føler meg ikke komfortabel med å sitte å se på det, selv om de var pro Ukrainske. "The Russian Dude" var en person jeg fjernet fra feeden min.

Men dette virker mer tonet ned og seriøst. En god video.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (23 timer siden):

Er det noen som har vurdert om dette billedmaterialet er en deep fake?

Jeg har ikke vært innom denne strengen på en en stund, men disse bildene så ekte ut, jeg zoomet inn og ut, men ble ikke overbevist i noen retning.

Brua står trygt den. Men Zelenskyj har sagt den skal vekk. Ukrainerne bomber den ved første mulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (6 timer siden):

Det er lite hensiktsmessig å skade Russlands emne til å kome seg ut av Krim.

Einig. Reint geografisk og samfunnsøkonomisk så gir ei bruforbinding framtidige muligheiter. 

Tror du må sette deg litt inn i hva det byggverket er for noe.

Ukraina har sagt at brua skal vekk. De har allerede gjort et forsøk. Men en slik bru tåler visstnok både sjødroner og raketter veldig god, så man må anta de må mye nærmere med ekte artilleri.

Den er Putins stormannsgale demonstrasjon av at Krym er russisk territorie. Bruforbindelse med andre sida der har ingen verdi så lenge Moskva ikke pøser på med midler for å holde området lojalt. Det er ingen handelsmessige eller samfunnsmessige bånd mellom Krym og hva enn små dritplasser som ligger på russisk side av Azovhavet. Det er ingen samfunnsøkonomi i det. 

 

Endret av Regenburg
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

Wagner-leder Jevgenij Prigozjin melder at 99 prosent av leiesoldatgruppas enheter nå har forlatt Bakhmut.

 

- Alle posisjoner er blitt overgitt til Forsvarsdepartementet, skriver han på det sosiale mediet VK.

 

Han fortsetter med å si at Wagner-gruppa ikke opplevde noen provokasjoner fra det ukrainske forsvaret under sin uttrekning.

 

Derimot hevder han at det russiske forsvaret hadde plassert ut eksplosiver langs ruta...

https://www.dagbladet.no/studio/nyhetsstudio/5?post=135902

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Regenburg said:

Tror du må sette deg litt inn i hva det byggverket er for noe.

Ukraina har sagt at brua skal vekk. De har allerede gjort et forsøk. Men en slik bru tåler visstnok både sjødroner og raketter veldig god, så man må anta de må mye nærmere med ekte artilleri.

Den er Putins stormannsgale demonstrasjon av at Krym er russisk territorie. Bruforbindelse med andre sida der har ingen verdi så lenge Moskva ikke pøser på med midler for å holde området lojalt. Det er ingen handelsmessige eller samfunnsmessige bånd mellom Krym og hva enn små dritplasser som ligger på russisk side av Azovhavet. Det er ingen samfunnsøkonomi i det. 

 

Jeg tror du har rett.

Nå som russerne har sikret seg passasje gjennom fastlandet, har broen mistet mye av sin betydning.

(Dette er et ironisk svar, men i samme bane som ditt innlegg, bare motsatt fortegn.)

 

Endret av Rhabagatz
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 timer siden):

Det er jo ikke så lenge siden Sovjetunionen at man har glemt at de var samme nasjon. Det er store språklige likheter og folk som har røtter i begge land. Som Norge og Sverige. Jeg har ikke noe problemer med å se at det er bittert for tida, men det er jo ikke en ren bitterhet - det er ambivalent på grunn av det historisk nære forholdet. Husk at dette er først og fremst Putin og hans mafia-maktaparat sin krig.

Nei, jeg vil si at det nå er hat. Ukrainere kommer ikke til å tilgi dette. De var egentlig ikke noe broderfolk tidligere heller, for Russland holdt jo på tilbake i 2014 og tidligere også.

Før var det nok flere ukrainere som hadde et greit forhold til Russland, men dette er nå ødelagt.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (5 timer siden):

Så mange nye youtubere dukke opp i feeden min etter at konflikten i Ukraina startet. Konflikten har blitt etter mitt syn en stor grift for mange av disse. Med sensasjonelle overdrevne thumbnails og overdreven kroppspråk. Du føler du blir manipulert for views og jeg føler meg ikke komfortabel med å sitte å se på det, selv om de var pro Ukrainske. "The Russian Dude" var en person jeg fjernet fra feeden min.

Men dette virker mer tonet ned og seriøst. En god video.

Jeg tror denne personen har bodd i Canada i 15 år eller noe slikt.

Lenke til kommentar
Markiii skrev (10 minutter siden):

Nei, jeg vil si at det nå er hat. Ukrainere kommer ikke til å tilgi dette. De var egentlig ikke noe broderfolk tidligere heller, for Russland holdt jo på tilbake i 2014 og tidligere også.

Før var det nok flere ukrainere som hadde et greit forhold til Russland, men dette er nå ødelagt.

Russerne har vel aldri behandlet ukrainerne direkte godt, de har vel strengt tatt alltid sett ned på dem. Det er et inntrykk man får i alle fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (11 timer siden):

Jeg tror du har rett.

Nå som russerne har sikret seg passasje gjennom fastlandet, har broen mistet mye av sin betydning.

(Dette er et ironisk svar, men i samme bane som ditt innlegg, bare motsatt fortegn.)

 

Kjære deg Rhabagatz.

Din poste-historikk viser systematisk pro-russland posting her og på andre forum. Det later til å være den eneste grunnen til at du logger på nettet i det hele tatt.

Det kan ikke sidestilles med min aktivitet i det hele tatt, uavhengig av fortegn. 

Endret av Regenburg
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...