Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

qualbeen skrev (1 minutt siden):

https://letmegooglethat.com/?q=rødt+krigen+i+ukraina&l=1 

 

(Jeg er ikke, har aldri vært, og kommer neppe noen gang til å være medlem av Rødt, bare så det er sagt. Har null egeninteresse i å forsvare de, ei heller deres politikk. Men jeg liker ikke når noen ilegger andre folk og partier meninger/holdninger de ikke har. La oss holde oss for gode til å tro at partiet Rødt automatisk er programforpliktet til å elske alt Putin måtte foreta seg. Slik fungerer ikke verden.)

Moxnes hadde en dryg kamp med å få partiet til å stille seg bak han, og flertallet hans er IKKE stort. Just sayin’

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 hours ago, Simen1 said:

Jeg er stadig ivrig tilhenger av kapring framfor ødeleggelse. Hadde det ikke vært fint om de bokstavelig talt røkte ut kadyrovittene, ventet til røyken forsvant, kapret ammunisjonen, som kan snues 180°, mot kadyrovittene, russerne og wagner? Gratis ammo, tappet fra det russiske forsvarsbudsjettet og lagrene deres.

Samme som med kapring av tanks framfor å poppe de.

Sannelig om jeg vet lenger. Jeg tenkte nok slik jeg og for et års tid tilbake. Nå er jeg vel mer der at det gjelder for Ukraina å ta ut, altså skade eller drepe flest mulig av fienden fordi det er den enste måten å sikre færre tap av liv på Ukrainsk side. 

Så her vil jeg vel si, har de koordinator, og vet det er ammo og personell i tunnelen så burde det bli en kjempeeksplosjon om de sender riktig verktøy i stor nok mengde inn tunnel-porten. Ka-boom. Så er det over ut for både soldater, ammunisjon, kjøretøy og whatever else fienden lagret i tunnelen. 

Resirkulering og gjenbruk er aktverdig nok det, og også i krig er det jo ofte greit å fylle opp egne lagre med fiendens utstyr og ammo, slik Ukraina har gjort helt siden februar i fjor. Men gjenbruk av fiendens materiell trumfer ikke viktigheten av å ta ut fiendtlige soldater. For overlever fienden, sender de en kule, rakett eller bombe i din retning straks anledningen byr seg. 

Når det kommer til tanks, der tror jeg ikke det svarer seg lengre. Både fordi det stor grad nå er gammelt materiell hos russerne nå, og Ukraina har bedre tanks selv. Men også fordi at kapring av tanks gjerne har større risiko for tap av liv hos Ukraina enn å bare skyte toppen av tanksen og sende mannskapet til skaperen. Ferdig med den tanksen det mannskapet for alltid. Og det krever gjerne bare en treff. Og Ukrainske soldater kan straks konsentrere seg om å ta ut neste tanks. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

No virkar det jo som at Ukraina har konstant mangel på våpen og ammunisjon, og at Vesten sender alt for lite, alt for seint. Difor skadar det neppe om ukrainarane kan få litt ekstra "våpenhjelp" frå Russland. Då ukrainarane rykte fram i Kharkhiv-området var det vel ein vits som gjekk ut på at den største våpenleverandøren ikkje var Vesten, men Russland.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
10 hours ago, Splitter said:

Hva er egentlig bakgrunnen for denne talen? Virker som han taler til en gjeng som tror at fred kan oppnås med å gi kriminelle bøller alt de ønsker seg.

 

Så vidt jeg har forstått er dette en årlig greie, der han farter rundt og taler for folk på sommeren. Jeg er usikker på om han valgte å tale for disse, eller om de dukket opp på talen hans. Jeg vil tro det siste av rent praktiske grunner. Det ser ut til å være masse antivaksere bak dem så jeg regner med at det ikke bare er folk på venstresiden men også høyre, av typ konspirasjonsovertroende.

 

8 hours ago, Serpentbane said:

Nå meldes det via prorussiske kanaler at dette målet kan ha vært Kyrylo Budanov.



Jeg tror Russland generelt er vare for å gå etter ukrainske ledere (etter at det å kuppe hovedstaden ikke lyktes) fordi de er redde for at ukrainerne vil gjøre det samme. Men jeg tror Budanov har blitt en skikkelig torne i siden deres. Det er nok han som orkestrerer alt det rare vi ser i Russland, av branner, av droneangrep, og av russiske enheter som går inn i Russland.


 

6 hours ago, afterall said:

Er med i Rødt, og vil bare si du tar feil. 

 

Jeg har inntrykk av at det er forskjell på lederne i Rødt og medlemmene av Rødt. De fleste medlemmene jeg kjenner gir klar støtte til Ukraina, men i partiledelsen virker det å være 50/50. Rødt må virkelig jobbe med seg selv og ekskludere gærningene og ekstremistene i partiet sitt.

 

1 hour ago, Mannen med ljåen said:

Imperialisme, egoisme, rasisme og nasjonalisme er greit, for alle andre enn Vesten.

En slik dobbel standard er i seg selv rasistisk.

 

Tidligere trodde jeg det var "rasisme av lave forventninger", altså at man ikke forventet bedre av andre enn Vesten, men det ser ut til å gå mye lengre enn det. Nå virker det mer som pur dobbeltmoral.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/06/01/ukrainian-helicopters-flew-overhead-as-anti-kremlin-paramilitaries-prepared-to-capture-a-tiny-slice-of-russia/

Ukrainian Helicopters Flew Overhead As Anti-Kremlin Paramilitaries Prepared To Capture A Tiny Slice Of Russia

Ukrainian army helicopters supported pro-Ukraine Russian paramilitaries during their two-day raid on a border checkpoint on the Russian side of the Russia-Ukraine border last week.

 

Det var i min oppfatning aldri noen tvil om at Ukraina stod bak og støtte angrepene inn i Belgorod. Det er nok én av grunnene til at de flyttet antiluftskyts nordover og antagelig skjøt ned disse 3 helikoptrene og 2 flyene. De la grunnlaget for disse raidene. RFL er også meget godt utstyrt med tanks, kjøretøy og håndvåpen.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, torbjornen said:

Ein ting som er litt paradoksalt er at ein før jul diskuterte om Russland kunne komme til å starte ein ny offensiv frå nord. No er det i staden ukrainskstøtta russiske rebellar som rykkjer fram i Belgorod medan Russland slit med å forsvare sine eigne grenser. Og snart er det som ein tidlegare trudde var den nest sterkaste hæren i verda redusert til å vere den nest sterkaste i Ukraina. Måtte denne utviklinga berre halde fram! Slava Ukraini!

Og nå også kanskje bare den nest sterkeste i Russland i og med russere mot russere rett over grensa lol.

 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

@Simen1 Twitter meldingen over er årsaken til at det er viktig å drepe fleste mulig russiske soldater nå. Ikke gi de sjansen til flere krigsforbrytelser mot sivile i Ukraina. Jo flere russiske soldater som dør, jo raskere blir det fred i Ukraina. 

Det er stadig krigsforbrytelser utført av russiske soldater i Ukraina. Både sivile og militære Ukrainere betaler en for høy pris for russernes krig. Galskapen må stoppe. Og det stopper raskest om flest mulig russiske soldater nedkjempes slik at putin regimet til sist er uten andre alternativer enn å trekke ut alle soldater fra Ukraina. 

Endret av bojangles
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...