Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Inspector skrev (12 minutter siden):

Med dagens utvikling på slagmarken og internt i Russland, er det kun et spørsmål om tid før «keiserens nye klær» er avslørt.

Jeg tror både droneangrepene i Moskva og raidene inn i Belgorod er bevisste forsøk på å eksponere regimets svakhet.

Ikke noe gøy for regimet så de gjør som vanlig, juger og sensurerer. Offisielle media omtaler en av de midlertidig frigjorte landsbyene som Shemyakino i stedet for Shebekino så det skal bli vanskeligere for vanlige russere å finne informasjon på nett om dette. Dessuten blir selve stedsnavnet sensurert på russiske sosiale media om, man bruker den korrekte stavemåten blir det filtrert bort.

Fra Artur Rehis YT-video, ca 11:50

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 hours ago, Brother Ursus said:

Ja, altså jeg hater ikke alle russere, men jeg hater de fleste av dem, og jeg hater åpenbart myndighetene. I hovedsak de som støtter krigen. Jeg forakter også de som har mulighet til å si eller gjøre noe men tier. Det er mange ting man kan havne i trøbbel for, men det er måter man kan protestere på innad i systemet fremdeles som få benytter seg av.

Det virker umiddelbart som en overkommelig ting, det å finne måter å protestere på. Men protester kan komme med en pris. Feks var det subtile former for aksjoner og protester fra "jøssingene" under 2vk i Norge. Etter okkupasjonen var det flere som fant på kreative måter å vise sin misnøye mot quislingene og nazinorge. Forskjellige metoder ble benyttet, det var alt fra antinaziaviser til spesielle merker på jakkeslaget (binders?), en form for stille protest. Og en annen variant var at under kongens fødselsdag valgte mange jøssinger å markere med en blomst i knapphull eller jakkeslag. Læreraksjonen hadde vel også sitt utspring blant jøssingene?

NS folka fant jo ut om jøssingene til sist, og tok da grep og slo ned på protestene. Selv ting som en blomst eller et merke i jakkeslaget ble til slått knallhardt ned på, naziene arresterte mange av de og mange havnet på Grini eller i Tyskland til krigen var over eller de trakk sitt siste sukk i tysk fangenskap.

Jøssingene bidro med antinazi kampanjer og var dermed viktig for motstanden. Likevel var det mange av jøssingene som måtte betale en en høy pris for aksjoner. Selv stille aksjoner. 

Det kan være at endel russere som gjerne skulle vist sin misnøye mot putin ikke våger. Ja da gir de sitt stille aksept til krigen og til situasjonen i russland. Alternativet kan være lang fengselstraff eller å miste livet. Kanskje kan rebellene bidra til at flere russere våkner og kjenner at de faktisk kan bidra med noe, uansett hvor lite det er?

Også må en kanskje ha en viss forståelse for de som ikke våger? Rene putin sympatisører er jo like ille som quislingene var i Norge. Så dem må du gjerne hate på. De russerne som har levd så lenge i frykt for regimet at de er blitt handlingslammet klarer kanskje ikke finner hverken styrken eller motet til å protestere burde en kanskje ha forståelse for?

Endret av bojangles
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Casey skrev (5 timer siden):

Antivestlig tankegods er nok minst like utbredt på høyresiden.

Da skal man være langt utpå koko-høyre…

De to gruppene overlapper forøvrig. Er en del nasjonalbolsjevik tankegods der ute, i grunnen temmelig skremmende.

Endret av Entern
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (5 minutter siden):

Håpet må ligge i at slutten på Ukrainakrisen/Putinregimet blir fredelig.
Så lenge Putin fortsetter å strekke strikken, har konflikten potensiale til å rive Russland fra hverandre, med uanede konsekvenser.

Jeg håper virkelig ikke at et land som har flere tusen atomstridshoder på lager går fullstendig opp i limingen. Ja, det kan bli et shitshow med uanede konsekvenser.

Det beste hadde vært et militærkupp utført av offiserer som innser at hvis Russland skal reddes som en politisk enhet, så må putinismen rives opp med roten. Og det første de må gjøre etter å ha fått kontroll, er å jevne dette bygget med jorden, og for de som ikke er kjent i Moskva så er dette hovedkvarteret til FSB.

Moscow Kuznetsky Most Street 24.jpg

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (10 minutter siden):

Det beste hadde vært et militærkupp utført av offiserer som innser at hvis Russland skal reddes som en politisk enhet, så må putinismen rives opp med roten.

For min del kan det virke som at de i militæret som kunne hatt muligheten til det er for svake, satt i deres stillinger fordi de er lydige nikkedukker. Hele eliten er gjennområtten og svak. Om noe så virker det som en sterk politisk inngripen fra Kina er like sannsynlig som at ledelsen i Russland tar et oppgjør med seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Kahuna said:

Jeg tror både droneangrepene i Moskva og raidene inn i Belgorod er bevisste forsøk på å eksponere regimets svakhet.

Ikke noe gøy for regimet så de gjør som vanlig, juger og sensurerer. Offisielle media omtaler en av de midlertidig frigjorte landsbyene som Shemyakino i stedet for Shebekino så det skal bli vanskeligere for vanlige russere å finne informasjon på nett om dette. Dessuten blir selve stedsnavnet sensurert på russiske sosiale media om, man bruker den korrekte stavemåten blir det filtrert bort.

Fra Artur Rehis YT-video, ca 11:50

 

Dette er utrolig! Kaos på den russiske siden av grensen! Disse raidene over grensen har god effekt! Putin (hvis noen tør fortelle han om situasjonen!) må være i harnisk haha! 

Det er nesten så jeg tror den store ventede Ukrainske offensiven fungerer bedre som en stor skummel trussel; enn at de faktisk kommer til å gjennomføre den! (Jeg tror dog den kommer til slutt) Men russerne greier jaggu meg å sabotere fint for seg selv i påvente av en ukrainsk offensiv.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Kikert skrev (8 minutter siden):

For min del kan det virke som at de i militæret som kunne hatt muligheten til det er for svake, satt i deres stillinger fordi de er lydige nikkedukker. Hele eliten er gjennområtten og svak. Om noe så virker det som en sterk politisk inngripen fra Kina er like sannsynlig som at ledelsen i Russland tar et oppgjør med seg selv.

Jeg er enig i at den muligheten jeg skisserer ikke er veldig sannsynlig. Men der var opportunister i nazi Tyskland som var svært nær ved å ta livet av Hitler den 20. juli 1944. Og i dette forsøket var svært mange offiserer direkte og indirekte involvert, endog ørkenreven Rommel. Planen var å avsette hele nazisystemet og innlede forhandlinger med vestmaktene for å inngå våpenhvile slik at de kunne konsentrere seg om det som skjedde i øst. Dette skjedde bl.a. som en konsekvens av at landgangen i Normandie hadde vært en udiskutabel suksess, og at alle høyerestående offiserer med en smule realistisk sans innså at krigen var tapt hvis ikke Hitler ble fjernet.

Hva skjer hvis den ukrainske kontraoffensiven blir en suksess, og det eneste Putin har å tilby er en langvarig stillingskrig som vil tappe Russland for blod og resurser? Krigen vil i så fall fortsette av en grunn alene, og det er for å holde Putin i live.  

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Enceladus said:

Det er nesten så jeg tror den store ventede Ukrainske offensiven fungerer bedre som en stor skummel trussel; enn at de faktisk kommer til å gjennomføre den! (Jeg tror dog den kommer til slutt) Men russerne greier jaggu meg å sabotere fint for seg selv i påvente av en ukrainsk offensiv.

Ja dersom det er værforhold og regn som har er hovedårsaken til at offensiven er satt på vent så kan nok ventingen virkelig slite på russerne. De har hørt om denne våroffensiven så lenge nå, og vår er jo blitt sommer og ennå har ikke helvete startet. Det kan nok gjøre at angsten virkelig får satt seg hos mange russiske soldater. Zelenskyj sier selv dette om saken idag til WSJ:

Quote

Zelenskyj sier Ukraina er klar for motoffensiv

Ukraina er klar til å iverksette sin motoffensiv for å gjenerobre russisk-okkuperte områder, sier president Volodymyr Zelenskyj.

 
 

– Vi tror fullt og fast på at vi kommer til å lykkes, sier han i et intervju med Wall Street Journal, som ble publisert lørdag.

– Jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta. For å være ærlig kan det gå for seg på mange måter, helt forskjellige. Men vi kommer til å gjøre det, og vi er klare, sier han.

I mai sa Zelenskyj at Ukraina må få flere pansrede kjøretøy fra vestlige land før den lenge varslede motoffensiven kan starte. Etter dette har Zelenskyj deltatt på en rekke møter i utlandet der han har presset på for å få levert mer forsvarsmateriell.

 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sitat

 

Når krigen i Ukraina tar slutt, kan landet bygges opp igjen, flyktningene få reise hjem, og det vil på ny bli fred i Europa. Verden kan gå videre.

Eller?

– I Norge kan det virke som om alt blir som før, sier Janne Haaland Matlary til forskning.no.

Krigen vil ta slutt, og Vesten kan gjenoppta sitt forhold til Russland og Kina.

– Vi håper i det stille at alt blir som normalt, sier hun.

Og med «normalt» mener hun slik som det var før, i den lange perioden med fred etter 1990.

– Jeg tror dette er en innstilling som er veldig naturlig, men den kan også være farlig naiv, sier hun.

 

https://forskning.no/beredskap-krig-ukraina/ukraina-krigen-verden-blir-ikke-den-samme-sier-forsker-janne-haaland-matlary/2205163

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (12 timer siden):

Så snart Ukrainerne ikke lenger er avhengig av god medieprofil i vesten for å få våpen kommer de til å rense landet for russofile og russisk språk. De blir å rive ned alle pushkinstatuer, relegere russisk språk til annenrangs status i akademisk og byråkratisk sektor. Ingen ukrainere kommer til å ville stå frem som russiskspråklig i offentligheten, og ingen kommer til å bli valgt eller utnevnt til verv eller posisjon om de bruker russisk som førstespråk.

Ukraina vil nok fortsette å være avhengig av "god medieprofil" for å oppnå det de ønsker, nemlig ting som EU- og NATO-medlemskap.

Og det russiske språket blir det nok utfordringer med. Zelensky er selv russisktalende. Det vil neppe bli noen bevisst rensning av det russiske språket som sådan, men det vil forsvinne gradvis gjennom nye generasjoner.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Dragavon said:

Når krigen i Ukraina tar slutt, kan landet bygges opp igjen, flyktningene få reise hjem, og det vil på ny bli fred i Europa. Verden kan gå videre.

Eller?

– I Norge kan det virke som om alt blir som før, sier Janne Haaland Matlary til forskning.no.

Krigen vil ta slutt, og Vesten kan gjenoppta sitt forhold til Russland og Kina.

– Vi håper i det stille at alt blir som normalt, sier hun.

Og med «normalt» mener hun slik som det var før, i den lange perioden med fred etter 1990.

– Jeg tror dette er en innstilling som er veldig naturlig, men den kan også være farlig naiv, sier hun.

Gjenstår å se. Når krigen tar slutt vil jo naturligvis Ukraina starte gjenoppbyggingen. Men hvor lang tid tar det før krigens sår heles? Vi snakker neppe et tiår eller to, kanskje heller generasjoner. Og selv da er det ikke sikkert forholdet til russland vil bli spesielt bra. 

Heller ikke resten av Europa kan glemme krigen raskt, til det har for mange liv gått tapt, og for mye av krigens russernes  grusomheter har brent seg fast på netthinnene våre. Endel vil kanskje relativt raskt ta opp relasjoner til russland og igjen starte handelsvirksomhet, men det kan vel neppe bli på samme måte som før? Både fordi de nå VET mye om russerne som de ikke viste før krigen, men også fordi risikoen er blitt en helt annen. De kan risikere at deler av kundegruppen i vesten vender dem ryggen. 

Og hva med politikere og storpolitikk? Vil de kunne stole på russerne fremover? Og bør de stole på russerne? 

Ting går neppe tilbake til slik de var før krigen. putin viste frem russland i avkledd og naken under krigen. Og hele verden vet nå at den russiske bjørnen er en myte. Realiteten er at russland er mer som en liten gneldrebikkje som russerne projiserte som en bjørn på "lerrete". Og de benytte enhver sjanse til å fremstå langt farligere enn det de egentlig var. Elitens og putinistens griskhet og en over hundreår lang tradisjon for korrupsjon i alle ledd sammen med putins drømmer knuste militærmakten hos russerne, og til sist var det bare myten om russlands slagkraft som skremte vesten. Nå vet vi bedre. Vi vet russerne blåste opp alt fra innbyggertall til våpenkraft. 

Men det russland vil huskes for av mange er putins russland hadde null respekt for menneskeliv. Hverken sine egne landsmenn eller sivile i Ukraina. Og det var tross alt ikke putin selv som slaktet sivile i Ukraina, som bortførte små barn, eller som voldtok mindreårige Ukrainere. Selv om ordre kommer ovenfra var det russere som utførte bestialske henrettelser av sivile og begikk krigsforbrytelser. Så alt er faktisk ikke putins skyld. 

Jeg håper vi husker dette i flere generasjoner. Og at vi fortsetter sanksjoner mot russland helt til russerne tar ett oppgjør med egen historie og dreier inn på en helt ny kompasskurs. Og selv da, burde vi av erfaring være varsom i forhold til å selge russerne utstyr de kan benytte til opprustning. For det er nok fortsatt mange russere som straks krigen er over vil bruke all sin tid og energi på å forsøke å finne nye måter å ruste opp fort nok til at de kan realisere drømmen om et stor-russland. 

Om ikke russland ender oppdelt og revet i filler fra innsiden av borgerkrig eller at noen av russlands naboer benytter sjansen til å hevne ond blod fra noen av russlands tidligere overgrep. Det er jo ikke sikkert russland slik vi har kjent russland eksisterer om noen år. 

tl;dr; putins russland bærer alt ansvar for denne krigen. russernes krigsforbrytelser og overgrep mot sivile det er ikke kun putins ansvar. Tross i all dritten den russiske befolkningen har opplevd er det en borgerplikt å ikke følge ordre blindt. Alle russere som er eller var for denne krigen bærer et kollektivt ansvar og det er vår kollektive plikt som russernes naboer at vi aldri helt glemmer krigsforbrytelsene til russland. Det betyr at vi både politisk, juridisk og i samhandel med russland i fremtiden alltid må forholde oss til russland som en potensiell motstander og trussel. Og heller ikke det russiske folket kan vi stole på før vi ser vilje til endring, fullt demokrati og full rettssikkerhet. 

Endret av bojangles
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

https://www.dagsavisen.no/debatt/kommentar/2023/06/03/nato-motet-i-oslo-kan-ha-vaert-det-gronne-lyset-ukraina-har-ventet-pa-for-a-angripe-putin

Nato-møtet i Oslo kan ha vært det grønne lyset Ukraina har ventet på for å angripe Putin

Nyt freden. For snart begynner krigen. Ny D-dag truer.

Krigsskipet har seilt videre. Nato har pakket sammen og reist. Sperringer og politifolk er fjernet og helikoptrene landet. Men faren er ikke over i Oslo. Sommerferien kan ikke starte. Det kan være nå det begynner.

Nå er det bare å vente på at krigen, eller den såkalte våroffensiven, kan begynne. Ukrainas store motangrep har latt vente på seg. Men analytikerne ser tegn på at forberedelsene er godt i gang. Satellittdata viser at ukrainerne nå både tester og svekker russernes forsvarsevne langs fronten. Angrep i den russiske grensebyen Belgorod har skapt forvirring og stor usikkerhet blant befolkningen. Mønsteret skal ligne på det man så ved forrige offensiv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Uderzo låste denne emne
  • Uderzo gjenåpnet denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...