Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Simen1 said:

Det prates en del om at Putin få noe utbytte for å kunne gi seg. Hvor reelt er det egentlig? Kan det ikke tenkes at han innser at han har mer å tape på å fortsette enn å gi etter på alle krav tidlig?

Han kan uansett spinne dette slik som han vil i russiske medier. Spørsmålet er om han er villig til å se svak(ere) ut internasjonalt.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det så blir det vanskelig for Putin internt i Russland å forsvare noen kompromisser med Ukrainas sittende regjering. Ifølge ham selv, grundig kommunisert til egen befolkning, er jo disse «narkomane nazister».

Hvordan skal han legitimere å gjøre avtaler med disse «nazistene» da? Han har ikke ryggen helt fri og har malt seg opp i et hjørne som er ganske vanskelig å komme ut av når det kommer til å måtte gjøre kompromisser. Målene med «den spesielle militære operasjonen» har han jo vært klar på. 

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 minutt siden):

Norske skoler, eller i det minste skolene her omkring, sender nå ut samtykkeskjema der foreldre må godkjenne at barna kan få jodtabletter i tilfelle angrep med kjernefysiske våpen.

Fikk med skjema hjem fra barnehagen i dag selv… (trøndelag). 

Endret av iblazeqt
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Serpentbane said:

Norske skoler, eller i det minste skolene her omkring, sender nå ut samtykkeskjema der foreldre må godkjenne at barna kan få jodtabletter i tilfelle angrep med kjernefysiske våpen.

Bra, rart man ikke har gjort det andre år. Det burde være standard prosedyre siden jodtabletter er mest viktige blant de yngste og er de som skal prioriteres med Jodtabletter. Må ha vært manglende fokus på det tidligere etter den kalde krigens slutt. Man vet jo aldri når et uhell eller misforståelse skjer. Har vært overraskende mange misforståelser og tekniske svikter siden 50 tallet, helt utrolig at ikke atomvåpen har blitt avfyrt. Det kan vi takke noen fornuftige fyrer som har trosset ordre og instrumentavlesninger for.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snikpellik said:

Slik jeg ser det så blir det vanskelig for Putin internt i Russland å forsvare noen kompromisser med Ukrainas sittende regjering. Ifølge ham selv, grundig kommunisert til egen befolkning, er jo disse «narkomane nazister».

Hvordan skal han legitimere å gjøre avtaler med disse «nazistene» da? Han har ikke ryggen helt fri og har malt seg opp i et hjørne som er ganske vanskelig å komme ut av når det kommer til å måtte gjøre kompromisser. Målene med «den spesielle militære operasjonen» har han jo vært klar på. 

Jeg tenker at Putin nok ikke er redd for den sittende "regjeringen" og at uansett hva han foretar seg så tar propagandaapparatet seg av det å gir det riktig spinn. Om folk tror på det eller ikke er egentlig underordnet all den tid den offisielle versjonen er den eneste versjonen som er lov å tro/mene.

Jeg er mer bekymret for hvor opptatt han eventuelt er av sitt internasjonale rykte. Han har blir grundig ydmyket de siste dagene og dette tror jeg han vet selv. Hvor mye det betyr og hvordan han kan komme seg ut av situasjonen med selvbildet i behold tror jeg kan være avgjørende for hvor dette ender.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Slik jeg ser det så blir det vanskelig for Putin internt i Russland å forsvare noen kompromisser med Ukrainas sittende regjering. Ifølge ham selv, grundig kommunisert til egen befolkning, er jo disse «narkomane nazister».

Hvordan skal han legitimere å gjøre avtaler med disse «nazistene» da? Han har ikke ryggen helt fri og har malt seg opp i et hjørne som er ganske vanskelig å komme ut av når det kommer til å måtte gjøre kompromisser. Målene med «den spesielle militære operasjonen» har han jo vært klar på. 

Det kan fremdeles spinnes i offentligheten til å være en seier hvis Russland får gjennomslag for sine siste krav. Husk at det fremdeles kalles en militær operasjon i Russland. Han kan legitimere ovenfor sin egen offentlighet at han har opprettet fristater (som naturligvis innlemmes i Russland), hvor russere i Ukraina kan flykte fra nazistene. Signerer Ukraina en nøytralitetserklæring, så har han skaffet en buffersone mellom Russland og EU, og det vil være en intern seier - og han kan alltid peke på at dette var det egentlig formålet. Det kan godt være at de mente at det var nødvendig med en fullskala invasjon som måtte til for å Ukrainerene med på å overgi Donetsk, Luhansk og Krim, og at dette aldri hadde skjedd ellers. 

Nøyaktig hvordan han har tenkt at internasjonale relasjoner kan repareres er ikke like lett å forstå. Trolig retter de seg mot Kina, men en slik integrasjon er ikke gjort over natten. 

Lenke til kommentar

Mulig det er nevnt før, artiklene i DB fra tidligere i dag, men leser at hele 2-300 norske har henvendt seg til den Ukrainske ambassaden for å verve seg.

Og leste intervju med soldater, flere av dem yrkessoldater, som nå trener i Cold Response som reiser ned straks denne er over. Har lest om og sett flere tilfeller fra andre land, men ikke eksakte eksempler fra Norge. 

Det er en ganske heavy avgjørelse. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
Øystein skrev (3 minutter siden):

Det kan fremdeles spinnes i offentligheten til å være en seier hvis Russland får gjennomslag for sine siste krav. Husk at det fremdeles kalles en militær operasjon i Russland. Han kan legitimere ovenfor sin egen offentlighet at han har opprettet fristater (som naturligvis innlemmes i Russland), hvor russere i Ukraina kan flykte fra nazistene. Signerer Ukraina en nøytralitetserklæring, så har han skaffet en buffersone mellom Russland og EU, og det vil være en intern seier - og han kan alltid peke på at dette var det egentlig formålet. Det kan godt være at de mente at det var nødvendig med en fullskala invasjon som måtte til for å Ukrainerene med på å overgi Donetsk, Luhansk og Krim, og at dette aldri hadde skjedd ellers. 

Nøyaktig hvordan han har tenkt at internasjonale relasjoner kan repareres er ikke like lett å forstå. Trolig retter de seg mot Kina, men en slik integrasjon er ikke gjort over natten. 

Jeg er enig i synspunktene og tankegangen, men ser ingen realisme i at Ukraina skal imøtekomme disse kravene. Det kommer ikke til å skje. Ingen territorier vil avgis.

Putin vil spinne det til sin fordel uansett hva som skjer, men jeg tror alle eventuelle utfall som innebærer kompromiss vil svekke hans posisjon uansett. Det vil ikke være i tråd med det han har sagt og hva russisk tv har pøst ut hver dag frem til nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Putin har ikke bare malt seg inn i et hjørne nå men han er også under etterforskning for krigsforbrytelser fordi den internasjonale straffedomstolen i Haag (ICC) har iverksatt etterforskning av mulige krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten i Ukraina.
Dette blir da en sak med sin egen dynamikk og som går sin egen gang uavhengig av hva Putin måtte finne på fremover og istedenfor å være en av verdens mektigste menn kan han ende som en simpel krigsforbyrter dømt for sine handlinger og internationalt etterlys der han kan bli arrestert i alle land han er etterlyst i og måtte finne på å reise til.
Dette betyr da for Putins del at han i resten av sitt liv må oppholde seg i Russland og dette er ikke noe han han forhandle seg fra eller krige seg fra men må rett og slett finne seg i.
Hadde han ikke gjort dette siste stuntet kunne han forsatt ha gått av tronen med æren i behold.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/pW5141/putin-kan-tiltales-i-fn-domstol

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg er enig i synspunktene og tankegangen, men ser ingen realisme i at Ukraina skal imøtekomme disse kravene. Det kommer ikke til å skje. Ingen territorier vil avgis.

Jeg tror det kan skje at Ukraina aksepterer at Russland overtar Krim. Om det ikke er nok for Russland tror jeg ikke denne krigen avsluttes ved forhandlingsbordet.

Endret av Espen Hugaas Andersen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071
perpyro skrev (8 minutter siden):

Putin har ikke bare malt seg inn i et hjørne nå men han er også under etterforskning for krigsforbrytelser fordi den internasjonale straffedomstolen i Haag (ICC) har iverksatt etterforskning av mulige krigsforbrytelser og forbrytelser mot menneskeheten i Ukraina.
Dette blir da en sak med sin egen dynamikk og som går sin egen gang uavhengig av hva Putin måtte finne på fremover og istedenfor å være en av verdens mektigste menn kan han ende som en simpel krigsforbyrter dømt for sine handlinger og internationalt etterlys der han kan bli arrestert i alle land han er etterlyst i og måtte finne på å reise til.
Dette betyr da for Putins del at han i resten av sitt liv må oppholde seg i Russland og dette er ikke noe han han forhandle seg fra eller krige seg fra men må rett og slett finne seg i.
Hadde han ikke gjort dette siste stuntet kunne han forsatt ha gått av tronen med æren i behold.
https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/pW5141/putin-kan-tiltales-i-fn-domstol

Veien til å bli dømt i ICC er lang. For det første må han faktisk bli dømt, og det er ikke bare-bare å bevise. Han må i tillegg befinne seg i et land som anerkjenner ICC, og som våger å arrestere lederen til verdens største atommakt.

image.png

For mer om dette, så er det en relevant sak fra The Guardian her. https://www.theguardian.com/world/2022/mar/02/could-international-criminal-court-bring-putin-to-justice-over-ukraine

Lenke til kommentar
35 minutes ago, Serpentbane said:

Mulig det er nevnt før, artiklene i DB fra tidligere i dag, men leser at hele 2-300 norske har henvendt seg til den Ukrainske ambassaden for å verve seg.

Og leste intervju med soldater, flere av dem yrkessoldater, som nå trener i Cold Response som reiser ned straks denne er over. Har lest om og sett flere tilfeller fra andre land, men ikke eksakte eksempler fra Norge. 

Det er en ganske heavy avgjørelse. 

Enhver kjenner jo seg selv best, men jeg klarer bare ikke å se hvordan det skal være verdt det.

I hvert fall ikke ved fronten, med all den risikoen det medfører. Setter spørsmålstegn ved motivene.

Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (3 minutter siden):

Enhver kjenner jo seg selv best, men jeg klarer bare ikke å se hvordan det skal være verdt det.

I hvert fall ikke ved fronten, med all den risikoen det medfører. Setter spørsmålstegn ved motivene.

Vanskelig å si.

Under Vinterkrigen deltok 8 - 900 nordmenn frivillig og i privat regi, bl.a. Max Manus og Shetlands Larsen. Og Norge gav Finland i hemmelighet en del våpen, og det ble samlet masse utstyr og annen støtte. Også Vinterkrigen ble oppfattet som et grotesk overgrep, denne gang av Putins mentale forgjenger Josef Stalin. Stalin regnet med å ta hele Finland i løpet av en måned og deretter legge det inn som en Sovjetrepublikk. 

Også i den krigen fikk russerne grisebank, men Stalin kjørte inn massevis av styrker og Finland endte opp med å gi fra seg ca. 10% av sitt territorium. 

Motivene til de ulike deltagere kan nok variere, men jeg vil anta at en betydelig andel gjør dette av idealistiske grunner, skal en først kunne velge en krig en skal kjempe i, kan en vel neppe finne en bedre.

 

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge de faktisk hjelper til så ser jeg ikke poenget ved å sette spørsmålstegn ved motivene deres.

Men for ganske mange soldater så blir det å oppholde seg i krigssituasjoner avhengighetsskapende. Uten at jeg har vært i det selv, så merker jeg jo at f.eks. det å være i diverse press-situasjoner i livet nærmest gir meg en slags rus i form av ekstremt fokus og følelse av mening. En krigssituasjon blir som det bare mangedoblet. Dersom man har taklet å være med på utenlandsoppdrag for forsvaret tidligere, synes jeg det er forståelig at det frister å få oppleve det på nytt.

Endret av blured
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (21 minutter siden):

Enhver kjenner jo seg selv best, men jeg klarer bare ikke å se hvordan det skal være verdt det.

I hvert fall ikke ved fronten, med all den risikoen det medfører. Setter spørsmålstegn ved motivene.

Motivene skal jeg ikke spekulere i. Kan være krigsgale morderiske galninger.

Eller, folk som ser urett og har den unike kompetansen, evnen og utstyret til å kunne gjøre noe med det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (44 minutter siden):

Jeg tror det kan skje at Ukraina aksepterer at Russland overtar Krim. Om det ikke er nok for Russland tror jeg ikke denne krigen avsluttes ved forhandlingsbordet.

Kan aldri tenke meg at det er nok. Russland har jo allereie tatt Krim, og det var berre starten på sovjetkampanjen til Putin.

Lenke til kommentar

midt i den store nyhetsflommen savner jeg litt info om hvordan sanksjonene påvirker dagliglivet til russerne. F.eks. har jo Visa og Mastercard "lagt ned" der. Hvis Visa er like mye benyttet blandt vanlige russere som hos oss, hvordan eller hva er det erstattet med for at folk skal få handlet i butikker osv.?

irriterer meg fortsatt litt at Telenor fjernet RTR Planeta fra kabeltv forrige uke. I det misnte var det nesten alltid innslag i nyhetssendingene fra "dagliglivet" om forskjellige ting.

Kunne vært greit med en indikator på hvor stor misnøye det blir uke for uke.

Endret av Mr.M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...