Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Jeg mener nordmenn generellt er informert nok til å kunne se russisk propaganda i nysgjerrighet eller av akademiske årsaker, uten å bli hjernevasket. Å blokkere russisk propaganda for et norsk publikum er bare en bjørnetjeneste. 

Jeg har RT-appen på min Android-telefon. Dagens hovedsak er at en dessert ved navn poutine får nytt navn.

BBC World Service Revives Shortwave to Russia, Ukraine

As Russia blocks international news via the internet, shortwave becomes more relevant

https://www.radioworld.com/global/bbc-world-service-revives-shortwave-to-eastern-europe

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Mr.M skrev (6 minutter siden):

Hvis Visa er like mye benyttet blandt vanlige russere som hos oss, hvordan eller hva er det erstattet med for at folk skal få handlet i butikker osv.?

De kan fortsatt handle med Visa/Mastercard-kortene utstedt av russiske banker i russiske butikker innenlands, frem til utløpsdato.

Sitat

“All cards of these payment systems already issued by Russian banks will continue to work within our country as before,” Mir’s operator said in the early hours of Sunday.

“Until the expiration of their validity, Visa and Mastercard cardholders have access to all the funds on their accounts, as well as all the usual payment transactions – paying for purchases, transferring funds from card to card, withdrawing cash, etc.”

https://www.theguardian.com/business/2022/mar/06/russians-visa-mastercard-ban-domestic-purchases-mir

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (6 minutter siden):

Jeg mener nordmenn generellt er informert nok til å kunne se russisk propaganda i nysgjerrighet eller av akademiske årsaker, uten å bli hjernevasket. Å blokkere russisk propaganda for et norsk publikum er bare en bjørnetjeneste.

enig.

(men ikke alt er propaganda i sendingene (RTR Planet). Noe slipper jo gjennom som det er. F.eks. har jeg blitt overrasket over all usminkede reportasjer i Nyhetene, om kummerlige boforhold, fallefedige blokker, elendige veier fulle av hull osv. Altså ikke akkuratt glansbilder man ønsker å vise omverdenen, men det blir sendt.

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (15 minutter siden):

midt i den store nyhetsflommen savner jeg litt info om hvordan sanksjonene påvirker dagliglivet til russerne. F.eks. har jo Visa og Mastercard "lagt ned" der. Hvis Visa er like mye benyttet blandt vanlige russere som hos oss, hvordan eller hva er det erstattet med for at folk skal få handlet i butikker osv.?

irriterer meg fortsatt litt at Telenor fjernet RTR Planeta fra kabeltv forrige uke. I det misnte var det nesten alltid innslag i nyhetssendingene fra "dagliglivet" om forskjellige ting.

Kunne vært greit med en indikator på hvor stor misnøye det blir uke for uke.

Kanskje trender i google søketermer sier oss noe?

https://trends.google.com/trends/explore/RELATED_TOPICS?date=today 1-m&geo=RU&hl=en-US&sni=4

Lenke til kommentar
46 minutes ago, Windfarmer said:

Motivene til de ulike deltagere kan nok variere, men jeg vil anta at en betydelig andel gjør dette av idealistiske grunner, skal en først kunne velge en krig en skal kjempe i, kan en vel neppe finne en bedre.

Det hjelper nok om man finner mening i det, sikkert.

Hvor nå enn meningen ligger i å krige mot russerne, slik situasjonen er akkurat for øyeblikket.

Å ofre sitt eget liv er en høy pris å betale, om alt man får igjen er en fortsatt russisk seier, bare med større tap.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (10 minutter siden):

Kan aldri tenke meg at det er nok. Russland har jo allereie tatt Krim, og det var berre starten på sovjetkampanjen til Putin.

Russia has committed “nearly 100%” of the combat power that had been staged on the border of Ukraine and in Belarus, according to a senior US defense official.

Russia has also launched more than 625 missiles against Ukraine, according the official.

The official said that while the airspace over Ukraine is still contested, the US assesses that Ukrainian President Volodymyr Zelensky has “the vast majority of his fixed-wing aircraft” available, as well as surface-to-air weapons to defend Ukrainian airspace.

(11) Senior US defense official: "Nearly 100%" of Russia's pre-staged combat power is now in Ukraine (cnn.com)

Og de har enda ikke tatt Kyiv eller Kharkiv, og denne 6,5 km lange kolonnen vi har hørt om en uke står fortsatt;

Militærekspert om invasjonen: – Dette er krevende operasjoner for russerne – VG

Jeg er ingen militærekspert, men kan ikke se fornuften i at flere tusen mann og flere tusen kjøretøyer og annet  militært utstyr står på stedet hvil i flere dager. Mannskapet sover i kjøretøyene og har dårlig med mat. Hvis kampmoralen i utgangspunktet var lav, er denne neppe bedre nå.

Er russerne så militært hjelpeløse som det ser ut til, eller er der en plan ingen ser? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Mr.M said:

midt i den store nyhetsflommen savner jeg litt info om hvordan sanksjonene påvirker dagliglivet til russerne. F.eks. har jo Visa og Mastercard "lagt ned" der. Hvis Visa er like mye benyttet blandt vanlige russere som hos oss, hvordan eller hva er det erstattet med for at folk skal få handlet i butikker osv.?

irriterer meg fortsatt litt at Telenor fjernet RTR Planeta fra kabeltv forrige uke. I det misnte var det nesten alltid innslag i nyhetssendingene fra "dagliglivet" om forskjellige ting.

Kunne vært greit med en indikator på hvor stor misnøye det blir uke for uke.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fivebigcities skrev (Akkurat nå):

Det hjelper nok om man finner mening i det, sikkert.

Hvor nå enn meningen ligger i å krige mot russerne, slik situasjonen er akkurat for øyeblikket.

Å ofre sitt eget liv er en høy pris å betale, om alt man får igjen er en fortsatt russisk seier, bare med større tap.

Hvis alle hadde hatt den holdningen, hadde Finland blitt en Sovjetrepublikk i 1940.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Jeg mener nordmenn generellt er informert nok til å kunne se russisk propaganda i nysgjerrighet eller av akademiske årsaker, uten å bli hjernevasket. Å blokkere russisk propaganda for et norsk publikum er bare en bjørnetjeneste. 

Jeg tror at de fleste av oss vil behandle Russiske medier med sunn skepsis.

Jeg tror at det er langt vanskeligere å være immun mot fordekte profiler på sosiale medier som spiller på tvil og gråsoner for å skape en falsk ekvivalens.

-k

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Øystein skrev (1 time siden):

Veien til å bli dømt i ICC er lang. For det første må han faktisk bli dømt, og det er ikke bare-bare å bevise. Han må i tillegg befinne seg i et land som anerkjenner ICC, og som våger å arrestere lederen til verdens største atommakt.

image.png

For mer om dette, så er det en relevant sak fra The Guardian her. https://www.theguardian.com/world/2022/mar/02/could-international-criminal-court-bring-putin-to-justice-over-ukraine

Ja veien er lang men dette er ei juridisk mølle som kommer til å male uavbrudt i bakgrunnen uavhengig hvor sakte og det vil bli enda en belastning dom Putin må ta stilling til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 minutt siden):

Det er vel dette en kan se for seg som forhandlingsløsning: Anerkjenne den annekterte Krim-halvøya som russisk territorium og de to utbryterregionene Donetsk og Luhansk i Øst-Ukraina som selvstendige stater.

nei

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merkelig at noen ikke får tilgang til rt.com, kommer inn både gjennom mobilnettet og gjennom fiberen til altibox og det uten vpn.

Kan ikke se at det er noe mer propaganda på rt.com enn det norske medier serverer

rt.com overskrifter nå:

- Russia’s ruling party suggests nationalization of foreign businesses
- Ditching Russian oil will be ‘catastrophic’ for global markets, Moscow warns
- Some EU nations want to postpone membership for Ukraine
- Germany warns against sanctioning ‘essential’ Russian oil and gas
- UK refuses to ease visa rules for Ukrainians
- Last OSCE monitors leave Ukraine
- Musk urges Europe to return to nuclear power 

 

Endret av bruker-540634
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...