Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Rhabagatz skrev (13 minutter siden):

Jeg mistenker nok at det er penger som er problemet. Musk vil nok gjerne som alle kapitalister, få en hånd nedi statskassen.

Men, ser er ikke urimelig at man får betalt for leverte tjenester, på lik linje med våpenprodusenter.

Litt av problemet er for det første at SpaceX på eget initiativ har donert mye av denne kapasiteten. Mange av Starlink systemene i Ukraina er imidlertid finansiert på andre måter. 

Så valgte SpaceX å slå av Starlink for Ukraina, midt i en offansiv, noe som gav store problemer med kommunikasjon, og osm om man skal tro rapportene fra bakken har kostet liv. Etter at offensiven mye godt stoppet gikk Musk tilbake på avgjørelsen og aktiverte igjen. 

Så har Russland bygget opp kapasitet, og akkurat i det de begynner en offensiv mot Ukraina så kutter SpaceX igjen plutselig kapasitet som er viktig for Ukrainas evne til å forsvare seg. 

Og, dette gir et litt uheldig mønster for meg. 

Men, vesten kan naturligvis bidra med nye systemer fremover, som noen betales for, det kan jeg være enig i.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
27 minutes ago, Serpentbane said:

Litt av problemet er for det første at SpaceX på eget initiativ har donert mye av denne kapasiteten. Mange av Starlink systemene i Ukraina er imidlertid finansiert på andre måter. 

Så valgte SpaceX å slå av Starlink for Ukraina, midt i en offansiv, noe som gav store problemer med kommunikasjon, og osm om man skal tro rapportene fra bakken har kostet liv. Etter at offensiven mye godt stoppet gikk Musk tilbake på avgjørelsen og aktiverte igjen. 

Så har Russland bygget opp kapasitet, og akkurat i det de begynner en offensiv mot Ukraina så kutter SpaceX igjen plutselig kapasitet som er viktig for Ukrainas evne til å forsvare seg. 

Og, dette gir et litt uheldig mønster for meg. 

Men, vesten kan naturligvis bidra med nye systemer fremover, som noen betales for, det kan jeg være enig i.

Man blir ikke så rik som Musk uten at man er ekstremt kynisk. I dette tilfellet sjokkerende kynisk. Men jeg antar at det er penger som er motivet. Hadde poenget vært å hindre militær bruke, hadde de gått frem på en annen måte, f.eks. ved å sette en sluttdato god tid i forveien.

Jeg har ellers ingen tro på at Russland er involvert, men man kan jo spekulere i at de har truet med å skyte ned satellittene…

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Brother Ursus said:

330562446_5941597892596761_3099649590662101235_n.gif

De nådde vel 100 000 like før jul?

Om tapene er økt med 37% på knapp halvannen måned siden nyttår er det helt vilt? Når de brukte 10 og en halv måned på å nå 100 000. En kan ikke engang forestille seg hvordan de kampene er nå.

Ja, en kan argumentere med at ww1 var verre, med flere titalls tusen tapte soldater på de absolutt verste dagene, men man skulle jo tro at militæret hadde evnen til å lære av tidligere fadeser og katastrofale stridstaktikker... Det vi ser nå kan bare være den store forskjellen på og avstanden mellom politisk styring og militærets evne.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Pop said:

De nådde vel 100 000 like før jul?

Om tapene er økt med 37% på knapp halvannen måned siden nyttår er det helt vilt? Når de brukte 10 og en halv måned på å nå 100 000. En kan ikke engang forestille seg hvordan de kampene er nå.

Ja, en kan argumentere med at ww1 var verre, med flere titalls tusen tapte soldater på de absolutt verste dagene, men man skulle jo tro at militæret hadde evnen til å lære av tidligere fadeser og katastrofale stridstaktikker... Det vi ser nå kan bare være den store forskjellen på og avstanden mellom politisk styring og militærets evne.

 


Stemmer. Tapene økte voldsomt fra september til november, og gikk litt ned igjen, før de tok seg kraftig opp igjen rundt juletider og er nå de høyeste de noen sinne har vært i løpet av krigen.

Tapene den siste uken er i snitt på 927 om dagen. I Afghanistan mistet Sovjet, som hadde en vesentlig større befolkning enn Russland, 4,3 mann om dagen. I Vietnam mistet USA 20 om dagen. Tapstallene vi nå ser ligner som du sier mer på en verdenskrig. I WWII mistet USA noe over 300 mann om dagen. Storbritannia 5-600 om jeg ikke husker feil.

Det er vanskelig å se for seg at noen kan absorbere disse tapene. Og tapene for russerne øker i takt med at de mister utstyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Samms said:

Rundt halvparten av straumnettet i Ukraina er ute av drift. Mange stader er det ikkje elektrisk kraft nok til at bustadhus får straum. Russland har og bomba fabrikkanlegg så det spørst kva industriapasitet Ukraina har. 30% arbeidsledigheit tyder og på at kapasiteten til å produsere noko i Ukraina er begrensa.

 

12 hours ago, Snikpellik said:

Den frasen gjentar du i veldig mange innlegg, men det er en villedende fremstilling.

Jeg antar du baserer den på uttalelsene fra ukrainske myndigheter 19. november i fjor, da dette var situasjonen i dagene rett etter ganske massive russiske angrep:

https://www.bbc.com/news/world-europe-63681401.amp

Det er dog ikke permanent slik at 50% av Ukrainas strømnett er nede.

Upresist formuelert av meg. Eg meinte å seie at halvparten av kraftproduksjonen er ute. I den grad Ukraina publiserer noko som helst av tal.

I 2021 kunne Ukraina generere rundt 58 Gigawatt.

Ukraine: power system capacity by source 2021 | Statista

I januar 2023 kunne dei generere 17 Gigawatt.

Ukrainian Workers Fight to Keep Power Available for Critical Infrastructure and War-Stricken Communities (powermag.com)

Så beklager dårleg formuering. På den andre sida så gjorde det at eg sjekka kjeldene på ny. Om tala stemmer så er ikkje kraftproduksjonen halvert, den er ned til 30% av 2021 nivå.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (5 minutter siden):

Så beklager dårleg formuering. På den andre sida så gjorde det at eg sjekka kjeldene på ny. Om tala stemmer så er ikkje kraftproduksjonen halvert, den er ned til 30% av 2021 nivå.

Og hvor mye har importen av strøm til Ukraina økt siden 2021?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (18 minutter siden):

Man blir ikke så rik som Musk uten at man er ekstremt kynisk. I dette tilfellet sjokkerende kynisk. Men jeg antar at det er penger som er motivet. Hadde poenget vært å hindre militær bruke, hadde de gått frem på en annen måte, f.eks. ved å sette en sluttdato god tid i forveien.

Jeg har ellers ingen tro på at Russland er involvert, men man kan jo spekulere i at de har truet med å skyte ned satellittene…

Nei, jeg tror ikke Russland er direkte involvert med Musk, prøvde ikke antyde dette. Som du skriver, det kan være kynisme, men det er også et faktum at Musk som stadig driver ut mot høyre også har begynt å vise en del US høyre orienterte meninger om krigen, samtidig som han har en eller annen klinsj med nåværende regjering og stadig gjør ting for å stikke kjepper i hjulene der på mange plan. 

Men, det viser også hvor mye makt en person kan ha, og hvor stor betydning det kan få hva han tenker. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Jalla21 said:

Og hvor mye har importen av strøm til Ukraina økt siden 2021?

Ukraina har gått frå å vere netto eksportør av straum til å importere. Eg fann ingen tal på import, men dei har kapasitet til å importere 2GW. Litt meir enn 3% av produksjonskapasiteten i 2021.

Ukraine suspends electricity exports, works to restore power after Russia hits energy infrastructure | ICIS

Energy Ministry: Ukraine started importing small volumes of electricity from EU (kyivindependent.com)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

"Having a lot of aircraft doesn't automatically give you air superiority"
"Russians failed to knock out Ukrainian air defenses"
"I think Ukraine is trying to preserve as many pilots as it can for what is needed in the coming months" (antagelig en ny offensiv)
"With talk of escalation, we are deterring ourselves. Russia has nothing to escalate with. It is extremely unlikely they will do it. There is zero benefit to using nuclear weapons. They are only useful when they don't actually use them. And I think they take seriously President Biden's warning of catastrophic consequences."
"If China sees we're not willing to do what's necessary to defeat Russia, they may move on Taiwan"
 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (1 time siden):

Nei, jeg tror ikke Russland er direkte involvert med Musk, prøvde ikke antyde dette. Som du skriver, det kan være kynisme, men det er også et faktum at Musk som stadig driver ut mot høyre også har begynt å vise en del US høyre orienterte meninger om krigen, samtidig som han har en eller annen klinsj med nåværende regjering og stadig gjør ting for å stikke kjepper i hjulene der på mange plan. 

Men, det viser også hvor mye makt en person kan ha, og hvor stor betydning det kan få hva han tenker. 

Man kan bare spekulere i hvor mange liv som er tapt indirekte på grunn av Musk sine valg opp mot krigen. Putin ser nok på han som en nyttig idiot og humrer godt over den vestlige splittelsen det skaper. Musk sitt engasjement mot Biden-administrasjonen blir i praksis en indirekte støtte til Putin.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 minutter siden):

 

 

"Having a lot of aircraft doesn't automatically give you air superiority"
"Russians failed to knock out Ukrainian air defenses"
"I think Ukraine is trying to preserve as many pilots as it can for what is needed in the coming months" (antagelig en ny offensiv)
"With talk of escalation, we are deterring ourselves. Russia has nothing to escalate with. It is extremely unlikely they will do it. There is zero benefit to using nuclear weapons. They are only useful when they don't actually use them. And I think they take seriously President Biden's warning of catastrophic consequences."
"If China sees we're not willing to do what's necessary to defeat Russia, they may move on Taiwan"
 

Det er strekt motstridende meldinger om den angivelig kommende russiske storoffensiven. ISW - som jeg linket inn ovenfor - ser ikke klare tegn på noen slik offensiv, mens andre kilder fremsetter helt andre påstander:

Russia prepares 2,000 tanks and 300,000 troops for ‘huge invasion’ in Donbas (telegraph.co.uk)

Her hevdes det at russerne har 1800 tanks, nesten 4000 pansrede kjøretøyer, 800 Stalinorgler, 2.700 artillerienheter, 400 kampfly og 300 helikopter klare, dette i tillegg til 300.000 soldater som allerede befinner seg inne i Ukraina. Og disse soldatene skal være godt trent.

En ting kan en regne med, dette vet vestlig etterretning nesten alt om. De hadde temmelig god oversikt i fjor før invasjonen, og det er ikke mulig for russerne å skjule en slik styrke.

   

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (7 minutter siden):

En ting kan en regne med, dette vet vestlig etterretning nesten alt om. De hadde temmelig god oversikt i fjor før invasjonen, og det er ikke mulig for russerne å skjule en slik styrke.

Jeg prøver å lete etter kilder i artikkelen fra The Telegraph og finner

Sitat

Russia has prepared almost 2,000 tanks and 300,000 soldiers for a renewed offensive to seize Ukraine’s eastern Donbas region in the coming weeks, a Ukrainian intelligence officer has warned.

<..>

For weeks, Ukrainian officials have warned of a pending Russian offensive in a bid by the Kremlin to regain the initiative after months of stalemate on the battlefield.

<..>

Amid a surge in fighting, military analysts have claimed the long-awaited Russian offensive has already started and is expected to accelerate as the symbolic date approaches.

<..>

“We expect in the next 10 days a new, huge invasion,” a Ukrainian military official told the Foreign Policy news website.

<..>

Ukrainian military intelligence believes that Russia now has more than 300,000 troops inside the country, almost double the amount that were amassed on its borders before the start of the war, the official added.

<..>

Military analysts have claimed the long-awaited Russian offensive has already started

<..>

The Russian military has also prepared 1,800 tanks, 3,950 armoured vehicles, 2,700 artillery systems, 810 soviet-era multi launch rocket systems, 400 fighter jets and 300 helicopters for the fresh offensive, according to estimates made by Kyiv.

<..>

“It’s much bigger than what took place in the first wave,” the official said. “They don’t pay attention to any casualties or losses on the [battlefield].”

<..>

On Thursday, Serhii Haidai, the regional governor of Luhansk, said Russia had launched a major offensive in an attempt to break through Ukrainian defences near Kreminna.

<..>

Analysts at the US-based Institute for the Study of War reported that Russia had likely regained the initiative in Luhansk after pouring several highly-trained divisions into the area.

“The commitment of significant elements of at least three major Russian divisions to offensive operations in this sector indicates the Russian offensive has begun, even if Ukrainian forces are so far preventing Russian forces from securing significant gains,” ISW said in its daily report.

Det virker som the Telegraph veksler mellom en rekke kilder her. Noen i entall og andre på vegne av flere. "Kyiv" "Ukrainian officials" "Military analysts" "The ukrainian military official" "A ukrainian military intelligence officer" "ISW".

Jeg klarer ikke helt å se for meg at Russland plutselig klarer å trylle fram rett ut av ræva så mye utstyr + godt trente soldater. Det går vel allerede på stompene løs med både trente soldater, offiserer og tanks. I følge statistikkene herfra (Datakilder: Ukraina, Russland, Onyx, med flere) så synker tapene av offisierer samtidig som tapene av soldater øker. Det må da tyde på at det tynnes ut i rekkene av offiserer? Antall tapte tanks per dag har også sunket utover krigen, med unntak av de siste par ukene "storoffensiven" der det blant annet er kjent at Russland har kjøpt tanks fra Nord-Korea og stjålet Indiske tanks som fikk oppgraderingsservice i Russland.

Har vesten feilberegnet grovt hvor mye Russland hadde opprinnelig? Hvor kommer alt det nye utstyret og trente personellet fra? Eller er det bare taktiske overdrivelser fra Ukraina for å skremme vesten til å støtte de mer og raskere?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mange rykter og påstander, her hevdes at Putins kokk egentlig har hatt planer om å ta over FSB, bl.a. fordi han vet at FSB har en mappe på han som kan benyttes ved behov og parkere han i fengsel så lenge de har lyst. Det hevdes også at Putin nå ser kokken som en trussel og at det lureste kokken kan gjøre er å stikke av. Hvis 50% av dette er riktig så bevitner det om komplett kaos innen den russiske administrasjonen. Men ser en det store bildet har jo det meste av det russerne har prestert det siste året avslørt de som uendelig inkompetente. Av samme grunn har jeg vansker med å forstå at de nå har på trappene en storoffensiv der styrkene skal være veltrente og der logistikken og resten som kreves nå skal fungere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...