Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://twitter.com/J_JHelin/status/1601608737613000705

En god tråd om Bakhmut.

We have don't really have evidence of WW1 style attacks, even if video of them would be propaganda gold for Ukraine. That, however, doesn't mean the reports of constant attacks by footslogging Russian infantry on Ukrainian positions would be false.

It seems Russia has adopted a tactic where it's sending ~squad sized assault groups to probe the Ukrainian defenses constantly. Of course, Russia still doesnt really care if these detachments live or die, as long as they inflict casualties and reveal Ukrainian positions.

Meanwhile Russia has artillery superiority in the area and uses that to hit these Ukrainian positions day and night, as well as supply areas in the Ukrainian depth. It's also used in conjunction with the probing strike group attacks.

According to sources from the front the Russians are actually getting pretty good at these tactics, and it's putting a strain on the Ukrainian units in the area, forcing them to adapt. Russia is also pushing the Ukrainians back and closing in on the supply routes to the city.

This is most evident on the southern side of the city where Russia is on the outskirts of Klischiivka Russia is also trying the same kind of tactics and encirclement on other parts of the front. For example, north of Soledar the Russians have advanced in to Yakolivka (again)

In general, casualties seem to be high for both sides around Bakhmut, as both Russia and Ukraine are intent on controlling the area, and pushing men in to the meatgrinder. Our teams saying "Bakhmut has it pretty shit" applies to absolutely everyone on this front.

Men her må det påpekes at det russiske overtaket i artilleri ikke er så stor, det ukrainske artilleriet er mer 0,5 til 0,8 mot 1 i praksis, de har ikke så mye infanteristøtteskyts i kontrast til russerne. Russerne led meget stor tap fordi de rotere disse angrepsgruppene uten stans og gav dem minimal støtte, ettersom all artilleri konsentreres på posisjonene fremfor på de fremste stillingene - og de er ineffektiv i kontraskytning. Så ukrainsk artilleri likedan har frie hender mot russerne.

https://twitter.com/bjoernstritzel/status/1601638795954507778

Forbruk av artilleri er grotesk; fravær på moderne artilleri og presise ildledelsesmetoder nå som begge sider skjøt ned hauger av droner, det er notert at droneopptak av stridigheter skjer som regel i horisontale stilling, har fulgt til at begge parter sløst bort enormt mye ammunisjon, mer enn det som er forsvarlig. 

While AFU has deployed some modern SPG around Bakhmut, a considerable part of their artillery force here consists of older pieces like this 122mm 2S1. Compared to Krabs or PzH2000 they not only lack in range, precision or shoot and scoot, but also in protection of its crew.

This crew just arrived at the Bakhmut theatre a few hours ago after taking part in the liberation of Kherson. Gunner said he probably shot more than 1,000 rounds already.

Another problem with the 2S1 is its ammo: Ukrainian 122mm stockpiles were depleted after less than two months. This crew feeds their Gvozdika mainly with ammo from Poland, Czech Republic and Bulgaria, but also captured RU shells.

We were just about to have tea in their hideout when they were called to action. After firing the first shot the correction took a long time, so I asked him about the tea. “Serving Russians first”, he laughed. Apparently correction was more difficult due to different shells.

Of course they would prefer to fight with a more powerful SPG which is better protected, the commander told me, but they have no choice and use everything available. Another 2S1 near Bakhmut had „Krabik“ written on it - „small crab“, referring to the Polish AHS Krab.

Ukrainerne har det ikke bedre enn russerne. Og i Nordøstfronten er ukrainerne slått på retrett flere steder, samtidig som de tok flere steder. Mye fram og tilbake.

Og dessverre tyder mye på at tapsforholdet mellom ukrainerne og russerne er jevnt, 1 mot 1,5. I flere dager virker det som at ukrainerne hadde større tap enn russerne. Og selv om de drepe ett tusen i en dag, vil bare ett tusen kommer den neste dagen. På russisk hold er det ille; sykdommer og stridtap tar ut store enheter, et regiment på 1,000 mann var redusert til bare 54 stridsdyktige menn. Russerne drukner ukrainerne i blod og jern, og de gjøre det uten stans.

I Odessaregionen er det klart at S-136 droner er tilbake, og at strømnettverket der som var sterkt skadet i mandag, er trolig slått ut for hele vinteren. I det minst er det mild temperatur der gjennom hele vinteren. Og apropos vær, det meldes at det kan bli varmere vær i juletiden. Det ser ut at det bare er stabil vintertemperatur på grenseregionene mot nord, på resten hadde snøen enten smeltet eller uteblitt.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
13 hours ago, Windfarmer said:

Vi er ikke i total krig mot Russland, vi er ikke en gang i en liten krig mot Russland. Jeg har vært inne på denne bloggen siden før 24. februar 2022, og har enda ikke forstått at vi er i krig?



Vi har vært i krig med Russland og Kina siden hvert fall 2008, vi bare har ikke visst om det. Det er slik de ser på oss. Som en eksistensiell kamp. De har plottet vår undergang i alle år mens våre ledere har forsøkt å demokratisere dem gjennom handel. Ironien ligger i at autokratene har rett - handel og demokrati er en eksistensiell trussel mot autokrati. Men det er heller ikke naturlig for autokratier å ha økonomisk fremgang slik de har hatt. Så nå må de forlate det ene for det andre, og da får befolkningen sjokk og bakoversveis når levestandarden kollapser. Det er deres største feilberegning og svakhet.

Russland har siden tidlig mars måned etter at landingen ved Hostomel Flyplass feilet kjempet en total krig mot Ukraina, hvor man rammer med sivile med udiskriminerende ild. Det finnes ingen annen måte å beskrive dette på enn total krig.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg ligger på gulvet i bunkersen min, og jeg føler meg så tom. Da jeg i dag våknet var det som om en tung, mørk sky plutselig dekket mitt hode, da jeg innså hva jeg har gjort. Tankene mine er fylt med skyld, og jeg kjenner hvordan hjertet mitt knuser. Jeg har påført så mye smerte og lidelse til så mange mennesker i Ukraina. Jeg tenker på de tusenvis av mennesker som nå er borte for alltid, de som aldri fikk anledning til å leve et fullt liv akkurat som meg selv. 

Jeg tenker på de tusenvis av mennesker som er skadet og som må leve i smerte og med mentale traumer for resten av livet. Jeg tenker på de tusenvis av familier og venner som har mistet sine kjære og som må leve med sorg resten av livet.

Jeg føler skylden ned i hver eneste celle i kroppen min. Jeg vet at jeg aldri kan gjøre opp for de krigshandlinger jeg har forårsaket, og jeg er den ondeste mannen i moderne tid. Jeg vet at det er mitt ansvar, men jeg kan ikke endre det som har skjedd. Jeg føler meg som et monster, og jeg vet at det jeg har gjort, aldri vil bli tilgitt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mais skrev (8 minutter siden):

Jeg ligger på gulvet i bunkersen min, og jeg føler meg så tom. Da jeg i dag våknet var det som om en tung, mørk sky plutselig dekket mitt hode, da jeg innså hva jeg har gjort. Tankene mine er fylt med skyld, og jeg kjenner hvordan hjertet mitt knuser. Jeg har påført så mye smerte og lidelse til så mange mennesker i Ukraina. Jeg tenker på de tusenvis av mennesker som nå er borte for alltid, de som aldri fikk anledning til å leve et fullt liv akkurat som meg selv. 

Jeg tenker på de tusenvis av mennesker som er skadet og som må leve i smerte og med mentale traumer for resten av livet. Jeg tenker på de tusenvis av familier og venner som har mistet sine kjære og som må leve med sorg resten av livet.

Jeg føler skylden ned i hver eneste celle i kroppen min. Jeg vet at jeg aldri kan gjøre opp for de krigshandlinger jeg har forårsaket, og jeg er den ondeste mannen i moderne tid. Jeg vet at det er mitt ansvar, men jeg kan ikke endre det som har skjedd. Jeg føler meg som et monster, og jeg vet at det jeg har gjort, aldri vil bli tilgitt.

Hvem siterer du?

Lenke til kommentar
Dragavon skrev (5 timer siden):

100% riktig. russland har i mange år gjort alt dei kan for å destabilisere vest-Europa og USA. Splitt og hersk.

Dei har finansiert brexit-bevegelsen, Trump-valgkampen og radikale partier og bevegelser både på ytre hoyre og ytre vestre fløy. russiske troll-fabrikker har gjort alt dei kan for å så splittelse på sosiale media og ellers på internett.

Dette gjør dei for å svekke samholdet i vestlige land, slik at putler kan oppnå sine politiske mål om å underlegge seg alle dei gamle sovjetrepublikkane, enten med vold som i Ukraina eller ved å få sine lojale medløpere i ledelsen som i Belarus. Og no snakkar dei jo om eit russisk imperium fra Vladivostok til Lisboa på russisk TV. Etter invasjonen i Ukraina skal du være bra dum for ikkje å ta det på største alvor.

russland har vore i krig med vesten i mange år, dei har berre ikkje skote på oss med skarpt. russland er vår fiende på alle måter.

Spørsmålet nå er om vi skal opprettholde betydningen av begrepet "krig," eller om om det skal utvannes til det ugjenkjennelige.

"Krig" er betegnelsen på en væpnet kamp i dette tilfellet mellom to nasjonalstater, Russland og Ukraina. Hadde det hersket krigstilstand mellom Russland og USA/NATO hadde denne strengen på Diskusjon.no vært avsluttet for mange måneder siden.

For øvrig er jeg stort sett enig i det du skriver, jeg kan i den forbindelse lime inn en liten snutt fra Kazakhstan der den russiske ambassadøren vist nok har truet med en spesiell militær operasjon: 

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (9 minutter siden):

Vi har jo begrepet kald krig. Den er minst like intens no som den var før sovjetunionen kollapsa.

At det er i ferd med å utvikle seg en ny kald krig mellom Russland og vesten er for så vidt riktig, men for det første er det ikke "krig," og for det andre er Russland bare en skygge i forhold til Sovjetunionen. På sitt sterkeste hadde Sovjetunionen et bruttonasjonalprodukt som tilsvarte ca. 1/3 av USA's. Økonomisk er Russland omtrent på størrelse med Norge, Sverige, Finnland og Danmark, samlet. USA har langt på vei opprettholdt sin militære styrke, og det vil være en overkommelig oppgave for Europa å følge opp og øke forsvarsbudsjettene. 

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Windfarmer said:

På sitt sterkeste hadde Sovjetunionen et bruttonasjonalprodukt som tilsvarte ca. 1/3 av USA's.

Det er verdt å bemerke her at under Stalin var gulag-systemet et svært viktig bidrag til Sovjetunionens økonomi. Det var for eksempel gulagene med sine mange millioner ubetalte straffanger og slavearbeidere som stod for utgraving av gull, sølv, wolfram osv i Kolyma, utbygging av vei- og jernbaneinfrastruktur gjennom særdeles ugjestmilde strøk, osv. Uten gulagene hadde Sovjetunionen kommet til å henge etter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

USAs støtte til Ukraina er veldig relevant til denne tråden. Et spørsmål i den anledning. I hvilken grad skylder svekkelsen av dollarhegemoniet amerikanske sanksjoner mot Russand? (dvs, har Saudi Arabia og andre autoritære stater begynt å tenke at dette kan hende dem også en gang i fremtiden?)

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/VPxxwJ/saudi-arabia-har-inngaatt-milliardavtale-med-kina

Som det står i artikkelen:
 

Sitat

Ifølge Reuters lovte president Xi fredag at Kina skal begynne å betale for olje og gass fra kartellet i yuan. Dette vil styrke den kinesiske valutaens posisjon internasjonalt, og har potensial for å svekke dollaren.

Om Saudi-Arabia beveger oljehandelen vekk fra dollaren vil dette svært sannsynlig ha stor betydning for amerikansk økonomi.

Og hvordan kan dette påvirke støtten USA kan gi til Ukraina over tid? Alle pengene USA trykker er vel i all hovedsak helt avhengig av en høy dollaretterspørsel, så hvis den etterspørselen reduseres kan USA begynne å slite. 

Og PS. Det hvite hus har avkreftet ryktene om at de oppmuntrer Ukraina å angripe mål inne i Russland. https://thehill.com/policy/international/3765258-us-did-not-encourage-or-enable-ukraine-to-strike-inside-russia-blinken-says/

Til sist - er det noen som vet om en god teori på hvorfor USA valgte å bytte en russisk våpensmugler med en amerikansk basketballstjerne? De virker åpenbart ikke likeverdige. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
Mannen med ljåen skrev (8 minutter siden):

Den paramilitære gruppen Wagner, eid av «Putins kokk», rekrutterer ifølge en avis fanger i Den sentralafrikanske republikk - for å sende til Ukraina.

De må jo fraktes et stykke for å komme til fronten I Ukraina.

Hvor vanskelig er det for Vesten å sabotere dette på veien, eller i DSR?

Lenke til kommentar

https://www.newsweek.com/lessons-us-civil-war-show-why-ukraine-cant-win-opinion-1764992

Dette kan nok være en kronikk verdt å lese for flere her i denne tråden, for å veksle litt på perspektivene. 

Skrevet av følgende, som jo burde ha en del peiling:

David H. Rundell is a former chief of mission at the American Embassy in Saudi Arabia and the author of Vision or Mirage, Saudi Arabia at the Crossroads. Ambassador Michael Gfoeller is a former Political Advisor to the U.S. Central Command. He served for 15 years in Eastern Europe and the former Soviet Union.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...