Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Regenburg skrev (8 minutter siden):

Ikke drit deg ut.

Skaff deg selv bevis og kilder for at Russland er i Ukraina for å gjøre hva enn det er du påstår de skal gjøre.

Så kan du jo sitte der og leke bot og være uenig i det fucking diktator Putin selv sier er målet til invasjonen.

Det vi diskuterte var målet Russland hadde da de invaderte Ukraina 24 februar 2022. Du sier målet åpenbart var å annektere hele Ukraina. 

 

Jeg sier målet åpenbart ikke var det pga 150' mann er altfor lite til å annektere Europas største land. Jeg tror målet var regimeskifte og en pro-russisk puppet, noe som er mer realistisk tatt i betraktning ressursene som stod til rådighet.

 

Så kan du forsøke å holde deg til saken ellers. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Borrell: EU-landene nærmer seg enighet om nye Russland-sanksjoner
https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/borrell-eu-landene-naermer-seg-enighet-om-nye-russland-sanksjoner.tMG8LM-Ah

Sitat

EU-landene nærmer seg enighet om en niende sanksjonspakke mot Russland, sier EUs utenrikssjef Josep Borrell før EUs utenriksministermøte mandag.

Utenriksministrene møtes mandag for å diskutere sanksjoner mot både Russland og Iran.

– Jeg trodde at vi til morgenen i dag ville kunne gi grønt lys, men det er ikke tilfelle. Kanskje vi vil være klare mot slutten av dagen, sier Borrell ifølge Ritzau.

– Det er stadig noen spørsmål vi må bli enige om. Jeg håper vi lykkes med det i dag eller kanskje i morgen, sier han.

EU-kommisjonen la fram forslag til den sanksjonspakken onsdag. Den inkluderte blant annet å nekte landet tilgang til droner, utvidet eksportkontroll og at nesten 200 flere personer, bedrifter og organisasjoner legges til på sanksjonslisten.

EU har også innført en makspris på 60 dollar fatet på olje importert fra Russland og forbud mot all slik import via sjøveien.

Sanksjonspakken må vedtas av alle de 27 medlemslandene før den kan trå i kraft.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 minutt siden):

Det er egentlig en skam at det enda er sanksjoner igjen å innføre... Etter massakrene på ukrainerne som russerne står for, burde Russland vært ferdigsanksjonert av EU nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ski Fot skrev (13 minutter siden):

Du sier målet åpenbart var å annektere hele Ukraina. 

Nei, det gjør jeg ikke. Putin sa det, i sine timeslange taler om temeaet i februar 2022. Samt sin "akademiske" artikkel i 2021.

At du synser om andre motiver fra ham, blir jo latterlig i sammenligning. Han har brukt 12 000 ord på å forklare hva han har angrepet Ukraina for. 

Lenke til kommentar
Regenburg skrev (1 minutt siden):

Det er egentlig en skam at det enda er sanksjoner igjen å innføre... Etter massakrene på ukrainerne som russerne står for, burde Russland vært ferdigsanksjonert av EU nå.

Det er nok ikke så realistisk. Det tar tid og mye arbeid å utforme sanksjoner så de rammer riktig. I tillegg består EU av 27 land hvorav minst ett er så og si moralsk alliert med Russland, så det er en prosess med humper i veien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (2 minutter siden):

Uenig.

Når man ber om kilder, og får kilder, men later som om disse ikke er levert. Så får man stikke fingeren i jorda. Det er internetts eldste trollegrep i debatt å kreve "kilder kilder kilder" når du selv bare sitter og synser. 

Det fremkommer ikke tydelig i de kildene at Putin ønsker å annektere hele Ukraina. I den ene kilden som du kaller "Mein kampf" sier Putin til og med at han anerkjenner ukrainsk uavhengighet. 

Så dette er ikke gode bevis for at Putin hadde mål om å annektere hele Ukraina. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Ski Fot skrev (10 minutter siden):

Det fremkommer ikke tydelig i de kildene at Putin ønsker å annektere hele Ukraina. I den ene kilden som du kaller "Mein kampf" sier Putin til og med at han anerkjenner ukrainsk uavhengighet. 

Så dette er ikke gode bevis for at Putin hadde mål om å annektere hele Ukraina. 

Det stemmer ikke.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (1 time siden):

Eksplosjoner i wagner HQ i helga?

Det har i hvert fall vært et vellykket ukrainsk angrep mot et Wagner-hovedkvarter ved Alchevsk. En video postet av Wagner-medlemmer selv bekrefter dette. I en av videoene er det mange døde og skadde, og den er for grafisk til å kunne postes her i tråden.

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (11 minutter siden):

Det stemmer ikke.

Sitat:

"We respect the Ukrainian language and traditions. We respect Ukrainians' desire to see their country free, safe and prosperous."

Her også:

"I am confident that true sovereignty of Ukraine is possible only in partnership with Russia."

Ja, han snakker også om at Ukraina og Russland er et folk osv, men det er ingen tydelige tegn i disse talene at målet er å "annektere" Ukraina. 

Så kan man som ble nevnt av windfarmer, velge å ikke stole noe på det Putin/Russland sier, men bare det de gjør. Og det er sikkert lurt, men da er man tilbake til 22 februar 2022, og 150' mann på grensen. 

Det er ikke nok til å annektere Europas største land. 

 

Hvorvidt Russland hadde mål om å annektere Ukraina er dog kanskje ikke det mest interessante å diskutere, så vi kan godt sette en strek her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Annektering og okkupasjon kan fort bli en ren juridisk begrepsjukking. For det første hadde vel ruZZerne 200 000 mann på grensen den 24.2., mer enn 150'. Om man opplevde en enkel sak i 2014 da de tok Krim forventet de nok ikke veldig mye vanskeligere oppgave fra 24.2. Om de 200' på ca en uke klarer å innta Kyiv, avsette (på russisk "drepe") regjeringen og presidenten, så har du i praksis også kontroll på militære (kun med unntak av partisan og de uoffisielle motstandsgruppene) samt politi. Da trenger du ikke spre dine 200' soldater rundt om i landet, siden du bruker landets egne militære og politi til å håndtere de nye innførte reglene. En ruZZisk nikkedukke i Kyiv blir ganske nærme om kreml-fascistene styrer direkte. I praksis ingen forskjell, kun en teoretisk. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ski Fot skrev (20 minutter siden):

Sitat:

"We respect the Ukrainian language and traditions. We respect Ukrainians' desire to see their country free, safe and prosperous."

Her også:

"I am confident that true sovereignty of Ukraine is possible only in partnership with Russia."

 

 

Ok. Du har nå overbevist meg om at du enten ikke forstår kildene du fikk. Eller at du har som agenda å lyve om Putins hensikter med Ukraina.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Pop skrev (13 minutter siden):

Annektering og okkupasjon kan fort bli en ren juridisk begrepsjukking. For det første hadde vel ruZZerne 200 000 mann på grensen den 24.2., mer enn 150'. Om man opplevde en enkel sak i 2014 da de tok Krim forventet de nok ikke veldig mye vanskeligere oppgave fra 24.2. Om de 200' på ca en uke klarer å innta Kyiv, avsette (på russisk "drepe") regjeringen og presidenten, så har du i praksis også kontroll på militære (kun med unntak av partisan og de uoffisielle motstandsgruppene) samt politi. Da trenger du ikke spre dine 200' soldater rundt om i landet, siden du bruker landets egne militære og politi til å håndtere de nye innførte reglene. En ruZZisk nikkedukke i Kyiv blir ganske nærme om kreml-fascistene styrer direkte. I praksis ingen forskjell, kun en teoretisk. 

Hitlers 3.8 millioner soldater for å erobre sovjetunionen var jo alt for lite og helt utilstrekkelig. Betyr det at han ikke ønsket å erobre sovjet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (2 minutter siden):

Ok. Du har nå overbevist meg om at du enten ikke forstår kildene du fikk. Eller at du har som agenda å lyve om Putins hensikter med Ukraina.

Kanskje du skal trekke frem et sitat som beviser at Putin ville annektere Ukraina? 

Jeg har som vist over trukket frem konkrete eksempler fra de talene du viser til. 

 

Og så kan du bare spare deg for påstandene om å ha en agenda og lignende. Det forsøpler diskusjonen, og du gjør det konsekvent. Det kan du holde deg for god til. Du kan jo tenke deg hvordan kvaliteten på denne tråden blir hvis f.eks jeg skulle begynt med det samme.  

Endret av Ski Fot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Ski Fot skrev (Akkurat nå):

Kanskje du skal trekke frem et sitat som beviser at Putin ville annektere Ukraina? 

Jeg har som vist over trukket frem konkrete eksempler fra de talene du viser til. 

Jeg behøver ikke begå sitatfusk for å vise det. Du er den eneste personen i verden som påstår at Putin hegner om Ukrainas uavhengighet i de talene der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Regenburg skrev (Akkurat nå):

Jeg behøver ikke begå sitatfusk for å vise det. Du er den eneste personen i verden som påstår at Putin hegner om Ukrainas uavhengighet i de talene der.

Jeg trekker frem et eksempel på den talen, at man kan lese den på ulike måter. Det er ingen bevis i den talen på at målet var/er å annektere hele Ukraina.

Og du har heller ikke vist til noen sitater som underbygger påstanden din. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...