Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (På 8.12.2022 den 20.33):

Ukrainske tall for drepte russiske soldater er nå på 93 080, med et daglig snitt på rundt 500 den siste uka. Det ser med andre ord ut som de kan runde det magiske tallet 100 000 på selveste julaften. For en julegave å gi Putin og det russiske folk! :)

  Vis skjult innhold

78510435_russisketap8_12_22.thumb.jpg.dbc2d9268fc843ccdfb2b5df6e55d7f1.jpg

Det tapes veldig lite utstyr for tida, men det kan jo skyldes at det er veldig lite utstyr igjen.

Det har gått litt mer trått de siste dagene så det ser ut som 100 000 ikke nås før ut i romjula en gang.

Spoiler

Mandag: 540

Tirsdag: 510

Onsdag: 540

Torsdag: 340

Fredag: 310

Lørdag: 370

De trenger et snitt på 446 fra og med i mårra til og med julaften for å passere 100 000. Håper det akkompanjeres av mest mulig tap av utstyr og mange protest/sabotasje-aksjoner i Russland. Det virker som brannstiftelse er en av de protestmåtene det er minst sannsynlighet for å bli tatt og fengslet for.

Endret av Simen1
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 hours ago, Bugle said:

Du må slutt å vær så redd. Vi skal alle dø en dag uansett.

En verden der russland får gjøre hva de vil, bare fordi de har atomvåpen, er ikke en verden jeg ønsker å leve i - da får det bare smelle.

Her må vi fortsette å støtte Ukraina til de har vunnet, det er beste alternativet vi har.

Han er ikke redd, han støtter Russland 100% slik venstreekstremister - såvel som høyreekstremister gjør. Han bruker atomvåpnene deres til å spre frykt slik at vi skal presse våre politikere til en falsk fred. 

Det kommer aldri til å skje. Hver cm av ukrainsk territorium skal tas og Russland skal knuses fullstendig samt isoleres. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
scuderia skrev (På 8.12.2022 den 18.37):

My case proven..  :(

 

* Deler en del misinformasjon med deg.

Som er en del av poenget med misinformasjon, å isolere dem som faller for det fra samfunnet rundt dem, og gjøre dem enda mer misinformerte.


Målene er misinformasjon i seg selv -- fordi misinformasjon eroderer folk sin tillit til samfunnets institusjoner.
https://www.brookings.edu/blog/fixgov/2022/07/26/misinformation-is-eroding-the-publics-confidence-in-democracy/

Aviser har ikke dårligere kvalitet i dag enn for 20 år siden. Mindre nettaviser og gratis nettartikler har ikke samme kvalitet som betalte aviser. Det betyr ikke at nyhetene har dårligere kvalitet -- det betyr bare at man blir utsatt for algoritmer.
 Noen utnytter folks forestillinger til å skape bias og få folk til å lese aLtErNaTiVe NyHetEr, som i motsetning til nyheter som man må betale for å lese, får betalt for å eksistere av de som ønsker å spre alternative narrativer.

Underholdning er heller ikke dårligere. Det er bare større fokus på det negative, og ekkokammer som drar opp alt som er negativt med samfunnet, for å skape splid. Merk at det å påpeke negativiteten og misinfornasjonen som amplifiseres ikke er å så splid. Det er et forsøk på å hjelpe de misinformerte, før de når Reichsburger / Republikaner nivå av misinformasjon og mistillit til medier, journalisme, bedrifter (som Twitter) og organisasjoner som NATO og EU, og folkegrupper som jøder, muslimer, venstresiden eller LGBT 

Russland er fornøyd med alt de får til av rekruttering til fordommer og mistillit. Fordi det skaper toleranse for nasjonalisme og navlebeskuelse og det å synes synd på seg selv, som får problemer utenfor landet til å fremstå mindre for de misinformerte, som ser på ubetydelige problemer i eget land og storm i vannglass som alvorlige trusler... Og Russland får mindre oppmerksomhet.

Republikanere ønsker mindre støtte til Ukraina og noen av dem å kutte støtten helt, fordi de holder på med en intern krig mot Woke og andre innbilte problemer.

https://www.politico.com/news/2022/11/17/florida-anti-woke-law-block-colleges-education-00069252

Det er en grunn til at Russland donerer penger til republikanere og tar dem hjem til Moskva:
https://www.cnbc.com/2022/11/18/gop-operative-convicted-of-funneling-russian-donation-to-trumps-2016-campaign-.html

Og en grunn at de mest nasjonalistiske/konservative støtter Russland i USA:
https://www.theguardian.com/world/2022/dec/06/us-conservatives-pushing-russian-spin-ukraine-war

Støtter og får tilbake støtte fra Marine Le Pen og henns høyreradikale parti
https://www.washingtonpost.com/world/national-security/a-russian-bank-gave-marine-le-pens-party-a-loan-then-weird-things-began-happening/2018/12/27/960c7906-d320-11e8-a275-81c671a50422_story.html

Støtter kupp i Tyskland og støtter AfD:
https://www.dw.com/en/germanys-far-right-afd-lawmakers-visit-moscow/a-56829773

Støtter og får støtte fra Sverigedemokraterna:
https://www.aftenposten.no/verden/i/9zlbEM/statsraader-satte-fyr-paa-svensk-valgkamp-med-paastander-om-koblinger-til-putins-russland
Det er ikke bare en påstand -- de har konsekvent stemt i favør Putin.

Og støtter spredningen av det meste av høyreradikal propaganda, som også biter bedre fast i konservative personer i vestlige land:

Canada:

Sitat

Our analysis shows that left-leaning Canadians are consistently less likely to believe in pro-Kremlin propaganda overall, as compared to Canadians who hold mixed or right-leaning views. Conversely, those who hold right-leaning ideologies are more likely to believe in pro-Kremlin propaganda overall, as compared to Canadians who hold mixed or left-leaning views.

https://theconversation.com/russian-propaganda-is-making-inroads-with-right-wing-canadians-186952

 

Mannen med ljåen skrev (På 8.12.2022 den 18.45):

Jeg blir ikke overrasket om det russiske regimet har sponset noen av #BLM-demonstasjonene etter at George Floyd døde.

De forsøkte, men lykkes ikke i å skape engasjement utenfor tankie-miljøet. Anekdoter på at de lykkes å betale individer for å fremme deres agenda i betalte arrangementer med hva som altså per definisjon er agenter for Russland finnes også.

De lykkes dog best med å skape falske grupper som utgir seg for å være BLM og venstresiden og LGBT, som blir plukket opp av og vevd inn narrativet til propagandaen deres og alternative høyre sitt.

https://www.theguardian.com/technology/2017/sep/30/blacktivist-facebook-account-russia-us-election

...

 

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For de som har tid.

Dette er et nå fire måneders gammelt foredrag av den australske professor emeritus Paul Dibb. Han er har drevet med sikkerhetsstudier i årtier, han har sittet i ulike offentlige nasjonale og internasjonale utvalg,  og har hatt tilgang på gradert materiale. I dette foredraget hevder han bl.a. at det ikke går en eneste u -båt fra russiske baser uten at denne har en amerikansk eller annen alliert u - båt 500 meter bak seg.

Why did Russia attack Ukraine and what are its geopolitical implications? - YouTube

Det tar litt tid - ca. 50 minutter - men det er verdt det.  

PS: kl. 1635

Og for å tirre leserne på denne strengen, Paul Dibb har også noen betraktninger om Russland og Kina, og hvordan det vil utvikle seg, så avsluttet han med en vits.

Vi skal frem til 2040 der Sergej og Ivan går og slentrer på veien, og der Ivan spør Sergej;

"husker du hvordan det var for 20 år siden da kineserne sa at de aldri ville angripe Russland?"

Og Sergej svarer: 

"Ja der var noen der, jeg husker det så vidt."  

Og den samtalen utspiller seg mens Sergej og Ivan er i ferd med å krysse den kinesiske grensen mot Finland.

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (1 time siden):

I dette foredraget hevder han bl.a. at det ikke går en eneste u -båt fra russiske baser uten at denne har en amerikansk eller annen alliert u - båt 500 meter bak seg.

det er riktig, amerikanerne (og NATO) har rimelig god kontroll over russernes leveringsmidler av strategiske atomvåpen.

Endret av superrhino
Lenke til kommentar
Albania skrev (4 timer siden):

Han er ikke redd, han støtter Russland 100% slik venstreekstremister - såvel som høyreekstremister gjør. Han bruker atomvåpnene deres til å spre frykt slik at vi skal presse våre politikere til en falsk fred. 

Det kommer aldri til å skje. Hver cm av ukrainsk territorium skal tas og Russland skal knuses fullstendig samt isoleres. 

Jeg er ikke helt sikker på det, jeg anbefaler deg å lese Henry Kissingers doktorgradsavhandling,

#6 - A world restored; Metternich, Castlereagh and the problems ... - Full View | HathiTrust Digital Library

den er på 384 sider og jeg skal innrømme at jeg ikke har lest den. Den ble skrevet i 1957, og jeg har lest en del utsnitt av den. En vakker dag skal jeg ta full utskrift og lese alle disse sidene, det hevdes av fagfolk at den er jævlig god.

Men Henry er helt uenig med deg, vi kan gjerne forsøke å knuse Russland og isolere de fullstendig, det vil i følge Henry bare lede til at Russland kommer enda verre tilbake. Slik Tyskland kom enda verre tilbake i 1939, etter å ha blitt fullstendig knust etter den såkalte Versailles freden  i 1918.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 12/9/2022 at 8:45 AM, torbjornen said:

 

Eg håpar no fyrst og fremst at det vil brenne på russiske militærflyplassar, våpendepot, oljelager og liknande som har betydning for Russland si evne til å terrorbombe eller drive krig. Brann på eit kjøpesenter rammar alle andre enn dei som har skulda for krigen.


Tilnærmet alle russere har skyld for krigen. Den hadde noe slikt som 89% støtte blant voksne mennesker.

89% av Russland kan dermed bare brenne for min del. Ukraina gjør lurt i ikke å angripe sivile mål, men om Russland som nasjon kollapser ned i et mørkt hull av samfunnsnedbryting, så foreslår jeg at vi stenger grensene og sender dem mer vodka.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dypt uenig.

En majoritet av russere kan være misinformerte til å hate og tro på landets egne propaganda -- og alt for mange gjør det, skuffende nok  -- men jeg tror de fleste av dem evner å innse at de har blitt lurt når krigen er over.

Det er de som må få støtte til å bygge landene opp igjen, både støtte til å reparere Russland og støtte til å akseptere at Russland må betale reparasjoner i årtier.

---

Ledere for misinformasjonsnetterkene i Russland hører hjemme i fengsel eller under bakken sammen med Putin.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Red Frostraven, det er en flott og utopisk tanke, det at alle på venstresiden har rett og er gode, og alle på høyresiden har feil og er onde, men om du tror verden er så enkel, så er du også offer for propaganda.

"Venstresiden" man refererer til i de fleste forskningsmaterialer er den moderate majoriteten. Ikke det vi i Norge anser som venstresiden.

Nå er vi forøvrig på vei langt off-topic.

For å bringe dette tilbake til topic, så er det altså både krefter blant høyre og venstre som støtter Ukraina, og det er også både krefter blant høyre og venstre som støtter Russland. Det dreier seg hovedsakelig om folk som samles rundt den politiske hesteskoen, eller sirkelen, hvor de lengst til venstre og høyre møter hverandre i "lunatic fringe".

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (21 minutter siden):


Tilnærmet alle russere har skyld for krigen. Den hadde noe slikt som 89% støtte blant voksne mennesker.

89% av Russland kan dermed bare brenne for min del. Ukraina gjør lurt i ikke å angripe sivile mål, men om Russland som nasjon kollapser ned i et mørkt hull av samfunnsnedbryting, så foreslår jeg at vi stenger grensene og sender dem mer vodka.

Og da spør jeg for tusende gang. Hva betyr det av praktiske og materielle konsekvenser at et helt folk har skyld?

Jeg kjenner et par eksempler på denne type av kollektiv skyld tankegang. Den som dukker opp er da tyske kvinner fra 6 til 80 år ble massevoldtatt av russiske soldater på grunn av tyskernes forbrytelser i Ukraina og Russland noen måneder tidligere. Det andre eksempelet er da de såkalte tyskertøsene ble behandlet aldeles umenneskelig der de ble sendt til Tyskland med sine tyskerbarn, og det gjorde norske myndigheter fullt ut vitende om at det i Tyskland verken var mat, husrom eller elementære medisinske tilbud.

Og jeg understreker at jeg ikke er medlem av Kvinnefronten, tvert i mot er jeg en eldre mann som ikke er begeistret for Kvinnefronten, men dette kollektive straff pisset har i ekstrem grad gått ut over kvinner og barn, mens medløpere og krigsprofitører i milliardklassen har sluppet fri. 

Endret av Windfarmer
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Windfarmer said:

Og da spør jeg for tusende gang. Hva betyr det av praktiske og materielle konsekvenser at et helt folk har skyld?

Jeg kjenner et par eksempler på denne type av kollektiv skyld tankegang. Den som dukker opp er da tyske kvinner fra 6 til 80 år ble massevoldtatt av russiske soldater på grunn av tyskernes forbrytelser i Ukraina og Russland noen måneder tidligere. Det andre eksempelet er da de såkalte tyskertøsene ble behandlet aldeles umenneskelig der de ble sendt til Tyskland med sine tyskerbarn, og det gjorde norske myndigheter fullt ut vitende om at det i Tyskland verken var mat, husrom eller elementære medisinske tilbud.

Og jeg understreker at jeg ikke er medlem av Kvinnefronten, tvert i mot er jeg en eldre mann som ikke er begeistret for Kvinnefronten, men dette kollektive straff pisset har i ekstrem grad gått ut over kvinner og barn, mens medløpere og krigsprofitører i milliardklassen har sluppet fri. 

 

I total krig betyr det at vi slår tilbake med de samme midlene, mot de samme målene.

Heldigvis hever Ukraina seg over det.

Russland som nasjon er ferdig. Det er har de selv sett til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (54 minutter siden):

Jeg er ikke helt sikker på det, jeg anbefaler deg å lese Henry Kissingers doktorgradsavhandling,

#6 - A world restored; Metternich, Castlereagh and the problems ... - Full View | HathiTrust Digital Library

den er på 384 sider og jeg skal innrømme at jeg ikke har lest den. Den ble skrevet i 1957, og jeg har lest en del utsnitt av den. En vakker dag skal jeg ta full utskrift og lese alle disse sidene, det hevdes av fagfolk at den er jævlig god.

Men Henry er helt uenig med deg, vi kan gjerne forsøke å knuse Russland og isolere de fullstendig, det vil i følge Henry bare lede til at Russland kommer enda verre tilbake. Slik Tyskland kom enda verre tilbake i 1939, etter å ha blitt fullstendig knust etter den såkalte Versailles freden  i 1918.

Tyskland ble jo ikke holdt nede. Man ga blaffen i å opprettholde versaillefreden. Den varte i 12-13 år før den ble forkastet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, Regenburg said:

jammen på tide....

 

Er ikke dette en fjær som har blitt til ti høns. Hvilke mål Ukranerne plukker ut til dronene sine har USA egentlig lite kontroll og medbestemmelse over. Så lenge det ikke er våpen USA har levert. Mistenker at noen har tolket det annerledes enn det som ble sagt. Altså fritt frem med det store missilet til HIMARS osv. Det er ikke signalisert noen endring der dessverre, men har tro på endring om ikke altfor lenge.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (10 minutter siden):

Du mener den varte til Hitler kom til makten? 

Det er vel et svært stort spørsmål. Allerede i 1923 slutter Tyskland å betale det lille de betalte. Og Frankrike invaderte Ruhr. 

Tysk jernindustri var dominerende allerede i 1926 etter Dawson planen som løste 1923 floken, og økte denne dominansen hvert år frem til 1939. 

I praksis omgikk Tyskland militærbegrensningene ved å trene på blitzkrieg i Sovjetunionen på 1920 tallet sammen med sine sowjetiske venner. Guderian skriver om dette i sin Achtung Panzer! forresten.

+++ og alt dette før Hitler kom til makta. Han gjorde det hele synlig ved å remilitarisere Rheinland/Saar.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...