Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Mannen med ljåen skrev (11 minutter siden):

Hva blir propagandaverdien for Russland, dersom Ukraina bruker ulovlige klasevåpen fra Norge?

Vel, nå beveger du deg inn på temmelig kompliserte juridiske betraktninger.

Jeg tror at propagandaverdien av dette vil ha minimal effekt i Russland, men tilsvarende stor effekt på Stortinget der en eller annen SV'er vil begynne å mjaue om at på den ene side beslutter Norge å forby klasevåpen, men at Norge på den annen side sender klasevåpen til Ukraina via USA.

Åpenbart et dilemma, på den annen side må det være et større dilemma at svenskene nå har utlevert en kurder til Tyrkia som svenskene for noen måneder siden sa var helt uaktuelt å utlevere. Dette har noe med svensk NATO medlemskap å gjøre.

Min enkle konklusjon er at de regler vi vedtok for 20 år siden under prinsesse Dianas veiledning (Diana var så vidt jeg husker helt sentral i klasevåpenforbudet) ikke lenger har det samme moralske imperativet når russerne helt hemningsløst benytter langt mindre presise klasevåpen, der 15 av 100 ikke fungerer, de amerikanske har visstnok en høyre virkningsgrad.

Ukrainerne er i krig, russerne benytter klasevåpen og verken amerikanerne, russerne eller ukrainerne har tiltrådt klasevåpenkonvensjonen:

Konvensjonen om klaseammunisjon – Wikipedia

Så med mindre jeg har sovet i timen så kan disse våpen lovlig benyttes i Russland.

Men hva er det egentlig vi forsøker oss på i disse diskusjonene? Å begrense den menneskelige lidelse?

Hvor mange videoer har vi ikke sett av russiske soldater som sitter eller ligger og sover i ett eller annet hull, de er muligens drit fulle av vodka, eller av heroin eller andre psykofarmaka. Og som bare får avsluttet sitt liv eller blir varig uføre i en nasjon praktisk talt uten noe offentlig helsevesen eller organisert eldreomsorg?

Det er viktig å holde fokus på at Ukraina skal vinne denne krigen, og at Russland skal tape den.

Men etter det må vi ikke glemme russerne, de er faktisk mennesker de også.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke klaseammunisjon kjent for å detonere når barn leker, lenge etter at krigen er over?

I så fall er jeg skeptisk til å benytte for mye av det i Ukraina.

Jeg sier ikke at det er galt, det var et seriøst spørsmål som du besvarte på en saklig måte. Takk for det.

Kan vi bruke bedre våpen? Er vi desperate, og må ty til dette? USA har kraftige våpen som de ikke gir til Ukraina. Var det bedre enn klasevåpen?

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen grupper ser for seg at Putin vil bli stilt for riksrett for sine krigsforbrytelser. 

Jeg ser det som ren utopi. Dvs. helt usannsynlig å oppnå. Særlig når det er en statsleder som har egen befolkning så sterkt i ryggen. Ingen vil tørre å provosere hele Russland på denne måten. 

De Russere som vil støtte riksrett er en totalt ubetydelig liten gruppe. 

Kanskje vi vil se et mer åpent og vennlig Russland om 70-100 år? Det er lov å håpe, men det ser dystert ut. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
43 minutes ago, superrhino said:
USA setter endelig litt hardt mot hardt med Erdogan.

På tide, ja. Det er ikke vits i å prøve være snill med Erdogan og Orban lengre, slik ting har utviklet seg. Enten støtter de vestens tankegang og vilje til å la demokratiet seire, eller så må de møte konsekvensene. Utfrysning og sanksjoner på atferd som prøver å sette kjepper i hjulene på målet om å slå Putin i Ukraina. Diktatorisk handlemønster må slås hardt ned på. 

Endret av iMarius
  • Liker 3
Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/sorlandet/ukraina-trenger-hjelp-_-men-ikke-varme-klaer-1.16213109

Tvetydig artikkel om Ukraina treng varme kle eller ikkje.

Sitat

– Folk vest i landet har ikke strøm i det hele tatt. I Kyiv har de strøm to timer på morgenen og to timer på kvelden. Mange har heller ikke tilgang på vann, forteller hun.

Stemmer det at det er så ille? Er det den siste omgangen med russisk terrorbombing som har ført til dette? Det vart vel frå ukrainsk hald hevda at straumnettet (iallefall rundt Kiev) stort sett kom uskadd frå det, men det har vore sagt lite i ettertid om korleis dette eigentleg gjekk.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (23 timer siden):

Enda en russer er frikjent;

Russisk droneflyger frifunnet i Nord-Troms og Senja tingrett etter å ha flydd drone i Kirkenes – NRK Troms og Finnmark

Dette betyr at to tingretter i Nord Norge nå har frikjent russere for droneflygning over norsk territorium. NRK reportasjen sier ikke mye om hvorfor de ble frikjent, men slik jeg har lest de andre sakene er det begrunnet med at det ikke er straffbart etter forskriften, og dette til tros for at Høyesteretts ankeutvalg tidligere i høst fastslo at det var straffbart. 

Når man leser dette her så er det grunn til å stille spørsmål om det ikke er noen(les GRU) som leker med oss.

Drone-russer tatt i rosa Minions-bil. En av russerne som er pågrepet av norsk politi med drone kjørte rundt i en rosa bil med Minions på panseret. GRU er den ondeste skurken i animasjonsfilmen Minions. Men GRU er også navnet på Russlands mest fryktede etterretningstjeneste.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/drone-russer-tatt-i-rosa-minions-bil/15222076/

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Jalla21 said:

Når man leser dette her så er det grunn til å stille spørsmål om det ikke er noen(les GRU) som leker med oss.

Drone-russer tatt i rosa Minions-bil. En av russerne som er pågrepet av norsk politi med drone kjørte rundt i en rosa bil med Minions på panseret. GRU er den ondeste skurken i animasjonsfilmen Minions. Men GRU er også navnet på Russlands mest fryktede etterretningstjeneste.
https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/drone-russer-tatt-i-rosa-minions-bil/15222076/

GRU-agenter som kjører rundt i minions-bil, mens FSB-agenter inkluderer Sims 3 som bevis mot påståtte ukrainske agenter.

Driver russisk etterretning med selvsabotasje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ser det ut som USA gir tommel opp for angrep inne i Russland med amerikanske våpen så lenge de holder seg til krigens lover.
Vi får se fremover om dette viser seg å være sant, eller om det kun er trusler mot Russland. Selv om HIMARS i dag har begrensninger i programvaren så er denne lett å endre hvis USA velger å gi de ATACMS som flere og flere i Pentagon anbefaler.

Pentagon gives Ukraine green light for drone strikes inside Russia.
https://www.thetimes.co.uk/article/ukraine-drone-warfare-russia-732jsshpx

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Arve Synden skrev (16 timer siden):

Det vil bli svært vanskelig å sende norske klasevåpen til Ukraina, da vi ikke lengere har noen. De siste ble destruert i 2010. Kilde.

Jeg har lett og lett på nettet da jeg mener å ha lest et sted at Norge fortsatt hadde noe klaseammunisjon tilpasset M270, men har ikke funnet noen annet enn en påstand om dette på en annen streng på Diskusjon.no, og den var uten kilder. 

Er det noen som vet hvor mange M270 har gitt fra seg, jeg har sett kilder på tre stk. som ble sendt til England, slik at England kunne sende sine som allerede var kampklare.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (15 timer siden):

Noen grupper ser for seg at Putin vil bli stilt for riksrett for sine krigsforbrytelser. 

Jeg ser det som ren utopi. Dvs. helt usannsynlig å oppnå. Særlig når det er en statsleder som har egen befolkning så sterkt i ryggen. Ingen vil tørre å provosere hele Russland på denne måten. 

De Russere som vil støtte riksrett er en totalt ubetydelig liten gruppe. 

Kanskje vi vil se et mer åpent og vennlig Russland om 70-100 år? Det er lov å håpe, men det ser dystert ut. 

Putin synes å ha en annen plan:

Vladimir Putins fluktplan til Sør-Amerika kan være avslørt: Kodenavn «Noahs Ark» | ABC Nyheter

Den journalistiske standarden hos ABC Nyheter er ikke noe å slenge ræva i taket for. Eksempelvis limer de inn dette bildet med følgende tekst;

Vladimir Putin skal være på god fot med Venezuelas president Nicolás Maduro. Foto: Yuri Kadobnov / AFP

Vladimir Putin skal være på god fot med Venezuelas president Nicolás Maduro. 

Dette er imidlertid ikke Maduro, men Hugo Chávez som vandret over floden i 2013.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er mye symbolikk i dette;

Ukrainian standard gauge railway plan | News | Railway Gazette International

Slik vil EU fikse Ukrainas flaskehalser (aftenposten.no)

Alle tidligere sovjettrepublikker har i dag en sporvidde på 1508 mm, mens standardspor er på 1435 mm. Standardspor benyttes stort sett i hele Europa, USA og Kina. Spania og Portugal har/hadde enda større sporvidde enn 1508 mm, men i Spania er de nå delvis i ferd med å bygge dette om. Og Russlands valg av 1508 mm var begrunnet med militære behov, vestlige invasjonsstyrker skulle ikke kunne benytte eget jernbanemateriell på russiske jernbanespor. 

Men nå vil altså Ukraina skifte til standardspor for lettere å kunne handle med Europa, dette vil bli en svært kostbar og tidkrevende prosess, men den vil også garantert irritere russerne noe grenseløst.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...