Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Red Frostraven skrev (10 minutter siden):

Så får vi gjøre hva vi kan for å hjelpe dem.

Vesten er Russland overlegen når det kommer til å produsere et overskudd av velstand.
Russland kommer til å bade i sin egen møkk lenge før de klarer å få Ukraina til å drukne i russisk blod.

Det er på tide å ta et oppgjør med fascist-diktaturet Russland -- og bare støtte Ukraina så langt det er menneskelig mulig.

Det er ikke fred Russland ønsker, og ingen avtaler med dem kan resultere i fred.
De ønsker å drepe politisk motstand og gjøre Ukraina til et drittland under dem selv på rangstigen som de kan stå på for å holde egne føtter tørre når det regner -- et folk av slaver for egen velstand, en av deres kolonier.

De ønsker korrupte ledere som deler gaver med Russiske oligarker og et fravær av demokrati, og politiske løsninger som utelukkende gagner Putin -- ikke engang russland.

Nettopp. Jeg finner ikke igjen undersøkelsen,artikkelen,kilden men jeg mener å ha lest en kilde som viste at flere russiske politikere skal ha svart at de foretrekker at nabolandene deres er korrupte og svake fremfor sterke og demokratiske. Antakeligvis nettopp for å kunne kontrollere landene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Drogin said:

Nettopp. Jeg finner ikke igjen undersøkelsen,artikkelen,kilden men jeg mener å ha lest en kilde som viste at flere russiske politikere skal ha svart at de foretrekker at nabolandene deres er korrupte og svake fremfor sterke og demokratiske. Antakeligvis nettopp for å kunne kontrollere landene.

Det er flere som har uttalt at ruSSlands strategi er å destabilisere alle land i deres nærhet ja, for å hindre demokrati, velstand og en lykkelig befolkning, som ville fått det svært tydelig hvor pillråttent russisk "politikk" er og hvordan de ivaretar egen befolkning. Bl.a. tidligere generalsekretær i NATO, Anders Fogh Rasmussen: https://www.nrk.no/urix/fogh-rasmussen-til-nrk-1.11879790

  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Det er absolutt mulig å være det selvsagt, men jeg forklarer hvorfor Lavrov kommer med kommentaren.

Om man mener kjønnsnøytrale toaletter er noe som er et stort problem eller "woke" er man en del av Lavrovs primære målgruppe for dette utsagnet, helt uavhengig av om man er pro-Russland eller anti-Russland.

Det er hele poenget til disse kommentarene fra Lavrov og Putin hvor de tar i bruk kjente talepunkter fra kulturkrigen i vesten. De inntar posisjonen til de som har størst sannsynlighet for å være enig med dem i deres verdenssyn, og det er de som anser seg som "anti-woke" og lignende. Derfor bringer de opp slike temaer så ofte og bruker det aktivt mot vesten. Eksempelvis i Putins tale der han tar opp transpersoner og LGBT-rettigheter som symboler på det han mener er vestens forfall.

Putin ønsker at du skal stå å peke på dine politiske motstandere å si se Putin er enig med deg derfor er du pro Putin. Og dessverre faller mange for dette, bare å se på din egen kommentar, og det er reaksjonen Putin ønsker. Alt handler om å skape splid.

Bare ignorer det tullet.. ingen vits å kommentere det engang. Stå sammen 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, scuderia said:

Nei

Det er absolutt mulig å være skeptisk til woke uten å være pro russland. russland ønsker først og fremst å skape politisk spenning hvor din reaksjon er ønsket. Altså hvor du bruker russlands uttalelser som inntekt for ditt egent politisk selvbilde.

Beste reaksjonen er å ignorere dette tullet fra russland og holde sammen mot russland.

 

Helt enig. Disse kjønnsideologiene i Vesten er fullstendig på bærtur, og dette untytter Russland til det fulle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Sosialist57 said:

Det er det som skjer i Europa for tiden? Stikk fingeren i jorda. Velstanden stuper. Russland går for egen maskin. Tok du ikke Tsjetsjenia krigstiden innover deg. De sanerte landet. Bombet det sønder og sammen.  

Det er noe med skjønne hvor farlig denne krigen er. 

Russland er ikke lenger en top 10 militærnasjon. Ene og alene pga Ukrainas innsats samt Vesten sin støtte. Det er Russland som bør passe seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

JAS 39 Gripen til Ukraina? Dette var diskutert her for noen uker siden, men her er en ny artikkel hvor noen «eksperter» mener at svenske Gripen kan være det beste jagerflyet for Ukraina per nå. 
https://www.businessinsider.com/swedish-gripen-fighter-jet-best-option-for-ukraine-against-russia-2022-11?inline-endstory-related-recommendations=&r=US&IR=T

Faktorene som taler for Gripen er en mix av egenskaper. Gripen gjør det bra i øvelser mot tilsvarende trusler som er relevant for slagmarken i Ukraina, (lav høyde- subsonisk fart). Lave driftsutgifter og investeringer i støtteapparat. Dermed raskere å få den operativ, i forhold til f.eks F-16. Gripen ble også designet nettopp for å kjempe mot et sovjetisk/russisk trusselbilde, og har fordeler i elektronisk krigføring. 
 

Men, i Nato er det bare Sverige, Tsjekkia og Ungarn som har Gripen. Jeg heier på SAAB og Gripen, men ser det dessverre som lite sannsynlig at noen vil donere sine fly, mot å få nye senere, slik at Gripen vil se aksjon mot Ivan. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Men kven sine Gripen skal Ukraina få? Det er ingen som har fly til overs, dette er berre urealistisk tullprat. Det einaste landet som har overskuddsfly tilgjengelig er USA, og det einaste flyet dei har tilgjengelig i noe antall er F-16.

Alt anna må eit land ta aktive fly ut av tjeneste og sende til Ukraina, det tviler eg veldig sterkt på at nokon vil gjere.

At Gripen er godt egna for Ukraina er heilt irrelevant så lenge det ikkje finnes fly tilgjengeleg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (2 timer siden):

Tsjetsjenia var et land med ca 1 million innbyggere. Ukraina har nærmere 44 millioner. Og Tsjetsjenia var ikke støttet av vesten, det er Ukraina. Det gjør disse krigene veldig lite sammenlignbare.

Og jeg har ikke merket noe tap av velstand - har du? Velstanden øker, selv om den kanskje øker mindre enn før.

Tjetjenia er ikke et land, men en region i Russland.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
chrgod skrev (1 minutt siden):

Faktorene som taler for Gripen er en mix av egenskaper. Gripen gjør det bra i øvelser mot tilsvarende trusler som er relevant for slagmarken i Ukraina, (lav høyde- subsonisk fart).

Den gangen debatten gikk om vi skulle gå for F35, Eurofighter eller Gripen så minnes jeg at det ble sagt at Gripen var designet for å være spesielt gode mot russiske jagere, det gir jo mening.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

– Det er mye bråk om at vi angriper energiinfrastrukturen i nabolandet vårt. Ja, vi gjør det. Men hvem startet?, sa Putin da han torsdag talte på en prisutdelingsseremoni i Kreml.

Vi er der, ja. Som en småunge "det var ikke jeg som begynte". Bortsett fra at jo, her var det faktisk du som begynte. 24. februar. 

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2022/12/08/putin-varsler-nye-angrep-mot-ukrainas-energisystem

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Nei, nå får du gi deg. Du snur det bare opp ned og på hodet.

Min kommentar er ikke splittende. Jeg peker ikke på politiske motstandere, som sagt forklarer jeg bare hva jeg mener er hensikten bak denne retorikken fra Russland rettet mot vesten, hvilke punkter de retter denne retorikken spesifikt imot, og hvorfor. De vet at det finnes en del mennesker og politiske bevegelser i vesten som er enig med Putin sitt syn på disse tingene og det er derfor de utnytter det.

Når Putin forklarer hvordan han mener vesten er i forfall på grunn av LGBT og kjønnsidentitet vet han hvem som nikker anerkjennende. Og en andel av disse, riktignok heldigvis få, overlapper til en viss grad med de samme som enten støtter Russland i krigen eller har en eller annen sympati med dem - eller som ikke vil støtte Ukraina. Bare se på f.eks. MAGA-bevegelsen eller Orbanismen. Russland gjør det samme med whataboutisme-retorikk om Irak-krigen og lignende, fordi de vet at dette klinger godt i hodene på andre grupper.

Russland ønsker å så splittelse med dette ja, ved å bruke allerede splittende tematikk, det synes jeg er litt selvforklarende. 

Om vi ser på original meldingen din:

Altså, det er en grunn til at Lavrov angriper kjønnsnøytrale toaletter. Han forsøker å fri til vestlige som er enige med ham i kulturkrigen. Kjønnsnøytrale toaletter har en stund vært heftig debattert blant annet i USA. For mange konservative, anti-transfolk etc. er kjønnsnøytrale dasser et symbol på det de mener er en liberal verden som er på feil vei. Derfor kommer Lavrov med dette. 

Det er ingen som ønsker å bli "fridd" til av Lavrov eller Putin. Det er ingen som tenker at det er en fordel om Putin støtter mitt syn. Det er som å bli anbefalt av Kari Jaquesson. Dette vet Lavrov.

Så til neste hvor du knytter Lavrov sine tanker til "mange konservative, anti-transfolk etc" som er det jeg reagerer på. Det er her du begynner å klistre Putin på dine politiske motstandere, som trolig er formålet med slike meldinger fra Kreml. 

 

Nå er jo også sånne meldinger ment for innenriksmarkedet men det er en helt annen diskusjon.

 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (14 minutter siden):

Om vi ser på original meldingen din:

Altså, det er en grunn til at Lavrov angriper kjønnsnøytrale toaletter. Han forsøker å fri til vestlige som er enige med ham i kulturkrigen. Kjønnsnøytrale toaletter har en stund vært heftig debattert blant annet i USA. For mange konservative, anti-transfolk etc. er kjønnsnøytrale dasser et symbol på det de mener er en liberal verden som er på feil vei. Derfor kommer Lavrov med dette. 

Det er ingen som ønsker å bli "fridd" til av Lavrov eller Putin. Det er ingen som tenker at det er en fordel om Putin støtter mitt syn. Det er som å bli anbefalt av Kari Jaquesson. Dette vet Lavrov.

Så til neste hvor du knytter Lavrov sine tanker til "mange konservative, anti-transfolk etc" som er det jeg reagerer på. Det er her du begynner å klistre Putin på dine politiske motstandere, som trolig er formålet med slike meldinger fra Kreml. 

 

Nå er jo også sånne meldinger ment for innenriksmarkedet men det er en helt annen diskusjon.

 

Hva du ønsker - ikke i mixen her.

Lavrov deler endel holdninger med deg, det er det veldig viktig å få frem - dette for å skape splid om f.eks støtte Ukraina.

Akkurat dette har vi et eksempel på idag i USA. Det er nok av selverklærte real american patriots som uvitende har bitt på russisk agn.

Anbefaler RadioLabs episode om russiske trollfabrikker. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Politikken polariseres mer og mer.
Det pleide å være mellom kommunistene og nazistene under ww2. Kommunistene de-nazifiserte Tyskland, men erstattet ideologien med sin egen.
Det ble litt roligere da Sovjet kollapset, men så ble eks-kommunistene fascister, og mainstream i Vesten ble kommunismens efterfølger, WOKE. Venstresiden har gitt opp arbeidernes rettigheter, og fokuserer nå på LGBTQ+, afroamerikanere og muslimer som undertrykte grupper.

Nå virker det som om begge sider blir mer og mer ekstrem.
Venstresiden fokuserer på sine saker så sterkt at mange føler tiltrekning til motsatt side;
-en sterk mann som kaller en spade for en spade, setter skapet på plass, og ikke bryr seg om noen ble krenket.

Arbeiderpartiet har beveget seg (økonomisk sett) så langt til høyre at Rødt gjorde brakvalg. Noen savner sosialdemokratiet, og setter sin lit til Rødt. Får se om det går i oppfyllelse, og til hvilken pris...

FrP-velgere er lei av alt klimagnålet, bomstasjoner og muslimsk masseinnvandring som tømmer statskassen i trygdeutgifter, så dette utgjør hoveddelen av partiprogrammet deres.

Når alt er så splittet, føler mange at de må stemme et parti i den ekstreme enden fordi de er uenig i den andre enden.
Om du hater pest, så prøver du å kurere samfunnet ved å innføre kolera i stedet.

Jeg blir ikke overrasket om det russiske regimet har sponset noen av #BLM-demonstasjonene etter at George Floyd døde.
Det er liksom ikke nok at en kriminell som motsatte seg arrest beklageligvis døde da politimannen brukte feil arrestasjonsteknikk.
Floyd var svart, og politimannen var hvit. Da mobiliserer man selvsagt svære protestmarsjer i alle større byer. Selv i Stavanger var de og demonstrerte mot rasisme.

Ja, folket er splittet. Putin/Lavrov scorer billige poeng ved å legge ut om hvor kjønnsforvirrede vi er blitt i vesten.
Se til Russland! Der menn er krigere, og kvinner holder seg på kjøkkenet.

Jeg personlig liker ikke WOKE, men liker ikke Putin heller bare fordi han har noen treffende poenger.
Du kurerer ikke pest med mer kolera.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...