Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

 

 

 

So yeah, FSB og Russland lyver antagelig om lastebilen og lastebilvideoen.

Jeg tror personlig heller ikke noe på at disse etterlyste er involvert. Og hvorfor skulle så mange armenere være involvert?

Virker heller som om Russland benytter sjansen til å arrestere folk de ikke liker, særlig nå som Armenia er i ferd med å flippe fra Russland til Vesten.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Brother Ursus skrev (1 time siden):

Det sies at Kina skal ha satt ned foten sin imot russisk atomvåpenbruk i Ukraina. Noen som har noe mer info om det?

Finner ikke noe om akkurat dette, men derimot noe annet ihvertfall ikke jeg visste.

Nemlig at Kina er forpliktet til å forsvare Ukraina med atomvåpen dersom Ukraina blir angrepet med atomvåpen. Vet ikke hvor reelt et slikt scenario er, eller om denne informasjonen er korrekt, men det farger diskusjonen om mulig bruk av atomvåpen mot Ukraina.

China has a binding obligation to use nuclear weapons to protect Ukraine

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
skrev (28 minutter siden):

Personlig mener jeg at om man kommer med en påstand eller informasjon eller annet fra andre enn seg selv bør man vise til hvor man har dette fra uansett om man mener det er en god kilde eller ikke. Da unngår vi at tråden fylles opp av udokumenterte ikke sporbare opplysninger som bidrar til forvirring snarere enn til et godt ordskifte.

Om "Mod" mot formodning skulle mene at jeg med denne oppfordringen forsøker å bedrive privat moderering ber jeg om unnskyldning, det er definitivt ikke min hensikt.

Der er alt for mange innlegg av typen; "Jeg hører rykter om.........." uten at det er angitt eller linket inn en kilde.

Det tilfører debatten ingenting annet enn en rekke nye innlegg der en spør hvor dette stammer fra osv. Det er ingenting galt med rykter eller foreløpig uverifiserte påstander, men uten kildehenvisning gir det ikke de andre debattantene muligheter for kildekritikk. Og jeg tviler på at moderator vil ha noe i mot ditt eller mitt innlegg, dette har vært et problem på denne strengen i lang tid.  

Endret av Windfarmer
  • Liker 6
Lenke til kommentar

IAEA-sjefen: Zaporizjia-kraftverket har mistet strømmen - igjen

Sjefen for FNs atombyrå Rafael Grossi skriver på Twitter at kjernekraftverket Zaporizjia i Ukraina har mistet strømforsyningen for andre gang på fem dager.

Kraftverket driftes nå av dieselaggregatorer, sier han.
 

https://direkte.vg.no/nyhetsdognet/news/iaea-sjefen-zaporizjia-kraftverket-har-mistet-stroemmen-igjen.gOv0pMb3z?utm_source=vgfront&utm_content=hovedlopet_row1_pos1&utm_medium=df-86-daefd222

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
<generisk_navn> skrev (53 minutter siden):

Om "Mod" mot formodning skulle mene at jeg med denne oppfordringen forsøker å bedrive privat moderering ber jeg om unnskyldning, det er definitivt ikke min hensikt.

Har moderatorene et problem med at vi holder orden på egenhånd, har i hvertfall jeg et alvorlig problem med moderatorene. Det er ikke barnehagen vi tilhører.

Lenke til kommentar
34 minutes ago, Windfarmer said:

Der er alt for mange innlegg av typen; "Jeg hører rykter om.........." uten at det er angitt eller linket inn en kilde.

Det er jo velkjent at om noen sier noe på YouTube eller skriver noe på Twitter så er det sant. (<-- for sikkerhets skyld: /s) "Jeg hørte/leste noe som andre sa/skrev selv, så da er det sant" virker å være en vanlig type kildevurdering.

Endret av Arve Synden
Lenke til kommentar

NRK: Forbund for forsvarsansatte mener Forsvaret ikke er klare for krig
 

Spoiler

Forbund for forsvarsansatte mener Forsvaret ikke er klare for krig

 

Forsvaret mangler både folk og utstyr og er ikke klare til å gå i krig, ifølge leder i Norsk Offisers- og Spesialistforbund (NOF) Torbjørn Bongo.

Da Bongo åpnet offisersforbundets landsmøte sa han at det er en rekke alvorlige mangler ved norsk beredskap, skriver FriFagbevegelse.

– Vi mangler ammunisjon, mye ammunisjon. Vi mangler reservedeler. Vi har åpenbare hul i beredskapslagre. Vi mangler uniformer. Og vi har, som Riksrevisjonen har påpekt, store utfordringer med IKT, sa han i landsmøtetalen, og fortsatte:

– Jeg tror de ansvarlige myndighetene må begynne med å være ærlige. Nei, vi er ikke klare.

I mars kom en tilleggsbevilgning på tre milliarder kroner til forsvaret. Bongo mener det er for lite og at regjeringen fortsatt ikke har gjort noe for å bedre bemanningen i forsvaret. (©NTB)

 

  • Innsiktsfullt 6
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (9 timer siden):

Jeg tror kanskje Krim blir befridd før Donetsk, men vi får se.

 Morsomt at det er HER diskusjonen står. Hvem hadde trodde det for 7 måneder siden? "Hva tror dere Ukraina frigjør først? Donetsk eller Krim??" 😄

Jeg er ganske sikker på at jeg for omtrent 7 måneder siden skrev at jeg trodde Ukraina ville gå mot Donetsk før Krim 🙃 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Anonym36 skrev (9 minutter siden):

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/6345d6c7d0540f19052784d8
 

Hviterussland mener vesten planlegger atomangrep på Russland 🤔🤷🏼‍♀️

Lurer på om dette er et spill for galleriet på hjemmebane, i forsøk på å legitimere mobilisering av hviterussiske styrker? 
Jeg vil jo anta at Russland med flere, har nogen lunde oversikt over atomstyrkene til vesten(?).

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Serpentbane skrev (Akkurat nå):

Jeg er ganske sikker på at jeg for omtrent 7 måneder siden skrev at jeg trodde Ukraina ville gå mot Donetsk før Krim 🙃 

Det er ikke sikkert de har en fast plan på dette. AFAIK er NATOs doktrine (akkurat som Warzawapakten også hadde) at man prober frontlinjen over flere avsnitt, og om man får et gjennombrudd kjører man på med masse ressurser akkurat der for å kunne pøse på med mobile styrker som faller naboavsnittene i ryggen. Det kan jo tenkes (nei, jeg har bare rekruttskolen og er ingen ekspert) at det er slik man tenker om hele fronten her også? Og at ikke bare orkenes kapasiteter avgjør hvor man setter inn støtet, men også lokale forhold samt vær og føre?

Lenke til kommentar
iMarius skrev (48 minutter siden):

Ukraina: Har gjenerobret fem landsbyer i Kherson

image.png.d61b44a635fa297e0bf3d8b45004d9f7.png

Litt framgang i dag i hvert fall. Håper det tar seg opp igjen, slik som for en uke tilbake,

Ingen nye dessverre, det nye er en bekreftelse direkte fra myndighetene. Dette er landsbyer vi har visst er bekreftet frigjort i flere dager nå (de fleste har jeg postet med kilde her inne tidligere).

Novovasylivka, Novogrigorivka, Nova Kamianka, Trifonivka og Chervone.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Windfarmer said:

Der er alt for mange innlegg av typen; "Jeg hører rykter om.........." uten at det er angitt eller linket inn en kilde.

Det tilfører debatten ingenting annet enn en rekke nye innlegg der en spør hvor dette stammer fra osv. Det er ingenting galt med rykter eller foreløpig uverifiserte påstander, men uten kildehenvisning gir det ikke de andre debattantene muligheter for kildekritikk. Og jeg tviler på at moderator vil ha noe i mot ditt eller mitt innlegg, dette har vært et problem på denne strengen i lang tid.  

Har ingenting i mot rykter, det gjør debatten mer interessant til tross for at man ikke oppgir kilder. Hvis alt skal verifiseres 100% kommer denne tråden til å dø ut. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, JK22 said:

Jeg beklager, men du forstår ikke. Fordi Biden hadde holdt tilbake for mye sambandsutstyr og det hadde vist seg at NATO-utstyr er spesielt sårbar for russiske ECCM, har Starlink dermed blitt svært viktig for de ukrainske feltstroppene som tar med seg droner, satellittmottakerutstyr og datautstyr som kunne utholde det verste russerne kom med. Russerne ødela all samband slik at det ikke er mulig å gjennomføre større offensiver, og da blir Starlink svært viktig. Uten sist nytt innenfor samband må ukrainerne i møte med russerne som har overlegne samband, gjøre bruk av Starlink. 

Starlink fungerer fortsatt i mesteparten av Ukraina, og på mesteparten av frontlinjene. Om Ukraina skulle starte offensiver på Krim, så må de kanskje finne alternativer til Starlink, men det kan også godt hende at Starlink er aktivert i Krim innen den tid.

Hvis det er områder der Ukraina ønsker å gjennomføre offensiver, og dekningen med Starlink ikke er tilstrekkelig, så må de basere seg på andre kommunikasjonssystemer. Så enkelt er det.

3 hours ago, JK22 said:

"Ikke noe bevis"? Massemediene er på sporet, og en av kildene for dette er Ian Bremmer som ikke slett er en ukjente. Musks oppførsel i møte med ukrainernes sinne og deretter da man benektet å ha hatt kontakt med Putin, som skal angivelig ha skremt ham ved å ville gjøre bruk av atomvåpen, er grunnlag for mistenksomhet. 

Påstander er ikke bevis, uansett om de kommer fra media. Spesielt når en av de få personene som kan besitte fakta om eventuell kommunikasjon har avkreftet påstandene.

Og du er velkommen til å være mistenksom, men det er noe annet enn å komme med konkrete anklager.

Jeg vil i hvert fall ha noe bevis før jeg tror på noe. Kunne gjerne hørt opptak av eventuell kommunikasjon, eller hørt fra vitner som deltok på samtalene. (Og da ikke fra noen som kan ha som agenda å sabotere for Musk, og alltid lyver, som f.eks Putin.) Eller sett logger på kommunikasjon, eller noe som helst. 

3 hours ago, JK22 said:

USA har tradisjoner for statskontroll av private selskaper om disse skulle få betydning av geopolitiske karakter og dermed er blitt sentralt for nasjonale sikkerhetshensyn og maktinteresser. Starlink faller i en slik nisje, allerede før den settes opp var det mye snakk i hele Washington om hva de skulle gjøre med Starlink da de innså hvor stor betydelighet den vil ha for å påvirke hele verden. Og det er hvorfor kineserne arbeidet meget hardt med å finne ut hvordan å slå ut Starlink.

Private aktører skal ikke ha for mye makt når det gjelder stater, det er tradisjonelt - også i skandinavisk land helt siden vikingtiden. Starlink har gitt Musk for mye makt. 

Det har skjedd at USA har regulert private selskaper opp mot nasjonal sikkerhet, men det er noe de er forsiktig med.

I dette tilfellet må man huske på at SpaceX hadde ingen forpliktelse for å aktivere Starlink i Ukraina i det hele tatt. Det formelle er egentlig fortsatt ikke i orden. Musk bare ga klarsignal for å gjøre det utifra en twitter-melding fra ukrainske myndigheter om at de ønsket Starlink. Dette er åpenbart ikke den riktige måten å tildele spektrum-rettigheter, og det er fullt mulig at SpaceX kan bli saksøkt i etterkant av konkurrenter.

Og en eventuell regulering må så klart også gjelde tilsvarende tjenester. Hughesnet, Viasat, Oneweb, Kuiper, osv.

Hvor er forresten Oneweb? Det virker som de har tatt det billige og trygge valget, ved å ikke involvere seg og ikke donere en eneste terminal. De er nok ikke fullt operative ennå, men de bør kunne gi brukbar dekning i Ukraina mesteparten av tiden. Mitt inntrykk er at det glemmes at SpaceX har vært en enorm støtte for Ukraina, ved raskt aktivering av nettverket og donasjoner på flere tusen terminaler og båndbredde, der de ikke måtte gjøre noe som helst. Hvis SpaceX skulle bli mål for amerikansk regulering, pga sin støtte til Ukraina, så er det et strålende eksempel på "no good deed goes unpunished". Man må nesten tro at andre selskaper ville være mer forsiktig i fremtiden.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (7 minutter siden):

Lurer på om dette er et spill for galleriet på hjemmebane, i forsøk på å legitimere mobilisering av hviterussiske styrker? 
Jeg vil jo anta at Russland med flere, har nogen lunde oversikt over atomstyrkene til vesten(?).

Bingo. Dette er jeg helt sikker på at er grunnen til utspillet.

Forventer mange slike utspill fra Russland og Belarus neste uke, når NATO skal ha sin årlige kjernefysiske øvelse. De vil komme til å hevde at dette er noe ekstraordinært, en direkte trussel og så videre.

Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Starlink fungerer fortsatt i mesteparten av Ukraina, og på mesteparten av frontlinjene. Om Ukraina skulle starte offensiver på Krim, så må de kanskje finne alternativer til Starlink, men det kan også godt hende at Starlink er aktivert i Krim innen den tid.

Hvis det er områder der Ukraina ønsker å gjennomføre offensiver, og dekningen med Starlink ikke er tilstrekkelig, så må de basere seg på andre kommunikasjonssystemer. Så enkelt er det.

 

Basert på dette kan man jo sette opp Starlink-terminaler i en grid som så varsler når de får signaldekning. Det vil jo da være en indikasjon på at det kommer en offensiv i dette området.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...