Jump to content

Dovreekspressen

Medlemmer
  • Content Count

    430
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

575 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Så det finnes andre bruker av Vivaldi også? Da er vi i alle fall to stk. Jeg brukte Opera fra ca. versjon 3.50 Vivaldi ble da en naturlig fortsettelse. Hvem hadde trodd at Opera og IE skulle møtes på midten? Jeg minnes med glede Opera Bork Edition, og da Jon S. Von Tetzchner skulle svømme over Atlanteren.
  2. Såå, da er konklusjonen at hydrogen så godt som aldri brukes til transport, men at det nesten alltid fraktes? Frakt i rør er frakt, om det så bare er snakk om en halvmeters rørstubb.
  3. Stort sett enig i det du skriver, men CD?! Kjøper du fremdeles CD-er? Jeg har ikke noe sted å spille CD-er lenger. Dvs. jeg har vel den NAD-spilleren fra 1992 stående i et kott. Ikke får jeg spilt CD i bilen. Og ikke har jeg noen PC med CD-drive så jeg kan rippe til minnepenn. Jeg har mengder med fysiske lagringsmedier som jeg ikke kan benytte lenger. Kassetter, CD-er, VHS, LP. Har kjøpt samme musikk flere ganger jeg. Sist gang jeg kjøpte noe var det først via iTunes, deretter Flac-filer og til slutt LP i fysisk butikk. Liker LP, men husker ikke sist jeg brukte det. For en måned siden hadde jeg argumentert for å selge huset, putte penga i fond, og leie bolig for avkastningen 🙄 Glad jeg ikke gikk til det skrittet. Selge huset før korona hadde kanskje vært lurt, dog. Den ultimate form for bortkasta jobb er å forlate denne verden med 5-10 millioner bundet opp i bolig.
  4. Det er ikke så langt engang. Ifølge Google maps er det 201 km fra Oslo sentrum til Hemsedal sentrum. Kan kanskje legge til 10 km til nærmeste hyttefelt(?). Fortsetter en videre til Borgund er det 26 mil, Aurland 30 mil. Oslo - Beitostølen 224 km. Oslo - Trysil 224 km. Oslo - Geilo 219 km. Oslo - Hafjell 180 km. Typiske hyttedestinasjoner er ikke fryktelig langt unna der folk bor. Det er ei grense for hvor langt og lenge folk gidder å kjøre bil annenhver helg. Steder som Norefjell, Blefjell og Vikerfjell scorer stort på kort reiseveg fra Oslo.
  5. BMW i3 har +16C som laveste innstilling. Må slå klimaanlegget helt av om en skal ha det kaldere. Jeg har ikke kjørt i kaldere vær enn -24C, men jeg syns det fungerte helt ok med +20C i kupeen da. Jeg har også kjørt en og annen tur uten varme. Jeg er ikke et øyeblikk i tvil om hva jeg foretrekker.
  6. Det er den vel også? I hvert fall indirekte. Selv om ikke batteriet tar imot strøm fra regenerering, så vil alt annet utstyr som er tilkoblet HV-batteriet bruke denne strømmen. Varmelement, kompressoren for AC etc. Kommer an på hvordan kraftelekronikken er satt opp til å fungere. Jeg vet ikke hva som skjer i praksis, men det skulle ikke være noe i veien for å regenerere inntil det begynner å gå strøm inn i batteriet.
  7. De færreste elbiler har varming av batteriet, så nei. Burde helt klart hatt det under slike forhold.
  8. Jo mindre batteriet er, jo fortere vil det slites. F.eks vil at 20 kWh-batteri være oppbrukt på halve kjørelengden kontra et 40 kWh-batteri. Derfor vil ressursbruken pr. km være tilnærmet lik. Muligens med en offset pga. aldring, ulik kjemi og eventuelt andre faktorer. Det er heller ikke gitt at ressursbruken er lik pr. kWh kapasitet for alle kjemier. Om vi tar for oss batteriene i BMW i3. Hva er ressursbruken for 22 kWh-batteriet kontra 42-kWh-batteriet? Er det dobbelt? De har samme volum og nesten samme vekt. Om de tåler samme antall ladesykluser, så kan det være at det store batteriet kommer best ut? Jeg aner ikke hva ressursbruken er for de to. Det mellomste batteriet på 33 kWh skal i teorien holde til 4600 ladesykluser, tilsvarende 843.000 km. https://insideevs.com/news/338067/bmw-i3-samsung-sdi-94-ah-battery-rated-for-524000-miles/ Noe som høres helt vilt ut, om det stemmer. Om det klarer halvparten, eller t.o.m. en tredjedel, så vil det være fantastisk. Og det ligger i kortene at batteriene skal gjenbrukes til andre formål før de går til resirkulering. Derfor kan ikke all ressursbruken tilskrives bilen.
  9. På min arbeidsplass har 80% hjemmekontor, og da er det ikke så aktuelt å skru ned temperaturen for de gjenværende 20%. Først ved 100% hjemmekontor kan vi vurdere det. Sikkert mange bygg som har tilsvarende situasjon. Jeg jobber vekselvis med både pc og hardware. Jeg har tatt med pc og noe utstyr hjem, og gjør det jeg kan få gjort. Resten får vente. Det er ikke optimalt, men det er mange som har det verre.
  10. For batterier burde en se på produksjonsutslipp pr. kjørte km. Et lite batteri må gjennom flere ladesykluser pr. distanse. Så det "forbrukes" ca. like mye batteri pr. km uavhengig av batteristørrelsen. En TMS med 100 kWh bruker ikke så mye mer energi pr. km enn en i3 med 20 kWh. Batteriet slipper unna med langt færre ladesykluser. Kanskje mer relevant å se på bare i3, 22 kWh og 42 kWh. Strømforbruket er tilnærmet identisk, til tross for dobbel batterikapasitet. Det store batteriet skal i utgangspunktet kunne kjøres dobbelt så mange km før det går over i neste livsfase. Slik det ser ut nå vil batteriene leve lenger enn bilene. Og det påvirker livsløpsanalysene enormt. Flere av de jeg har sett forutsetter et batteribytte etter ca. 150.000 km, slik at bilen tillegges utslippet fra produksjonen av TO batterier. Men hvis batteriet ikke bare varer mye lenger, men i tillegg kan brukes til energilagring senere, så burde bilen bare tillegges et halvt batteri elns.
  11. Jeg er enig i hovedpoenget ditt, som er å klare seg med minst mulig batteri. Jeg lever for så vidt etter det prinsippet selv, da jeg kjører elbil med 20-30 kWh. For min del med kort vei til jobb holder det til 4-5 dagers bruk, selv vinterstid. Det er ved helgeturer til hytter, familie, venner etc. at jeg kunne ønske meg noe større. Og større finnes, det er "bare" å kjøpe Tesla, og etterhvert mange andre alternativer. Men så tenker jeg at bilholdet mitt blir langt billigere om jeg kan tåle en og annen hurtiglading. Satt på spissen sparer jeg flere tusen kr. pr. time på hurtiglader. Det er den best betalte jobben jeg har. Men jeg er IKKE interessert i en hybridløsning. Det medfører for store begrensinger i bildesignet. Gi meg heller flere hurtigladere. i3 REX er det nærmeste alternativet, men med norske avgifter er det helt uaktuelt. Teknisk sett er løsningen glimrende, men det er så godt som ingen som kjøper den. Golf GTE o.l. er da et mer nærliggende alternativ. Men jeg har hatt VW-produkter før. Det er ille nok med ICE. Jeg har ingen tillit til at de behersker elektrisk drivlinje. Det blir det verste av to verdener. Å bygge et 20 kWh batteri med Tesla som skal yte mange hundre kW? Tesla selv klarte ikke 500 kW i P85D, så hvordan en skal klare det med under en 1/4 av batteriet er jeg litt skeptisk til. Dette var jo hele bakgrunnen for misnøyen med "700 hk Tesla". https://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/i/q55ve/tesla-ble-solgt-med-700-hk-men-bilen-har-kun-469-hk
  12. Ikke nødvendigvis. Altså, det gjelder jo om vi tredobler antallet batterier av samme type. Men da tredobles også vekt, volum, pris osv. I eksempelet med BMW i3, som altså har hatt kapasitet på hhv. 22, 33 og 42 kWh, så brukes det celler av samme størrelse og antall. Det er "kun" kjemien som er endret. Batterikassa er uendret, volumet er uendret. Vekta har økt noe, ikke dramatisk. Det er ingen automatikk i at en annen kjemi medfører samme forhold mellom energitetthet og effekttetthet. Det ene går gjerne på bekostning av det andre. Tesla bruker 18650-celler (og 21700). Disse har typisk lav C-rating. Det er ikke all verden som trengs når kapasiteten er 100 kWh. Selv 5C peak gir 500 kW. I prinsippet kan du for så vidt bare putte i flere celler. Men det går ikke i praksis, og egentlig ikke i teorien heller. Batteriet må nødvendigvis passe inn i samme byggemål. Det er enklere å plassere 100 kWh i en lang bred TMS enn i en e-Up. 18650-celler finns forøvrig i veldig mange produkter. Alt av batteriverktøy som drill, sag osv. Gressklippere, elsykler. Felles for dem alle er relativt lavt effektuttak og tilsvarende lang brukstid. I motsatt ende av skalaen er poseceller til RC-hobby. F.eks. bruker helikopteret mitt et batteri på 6S 3000 mAh = ca. 67 Wh. Det veier 0,42 kg. Altså 160 Wh/kg, noe som er langt dårligere enn 18650-celler. Det tømmes dog på ca. 6 minutter, dvs. 10C kontinuerlig
×
×
  • Create New...