Jump to content

Dovreekspressen

Medlemmer
  • Content Count

    376
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

531 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Tja, det er det desidert beste svaret jeg har fått så langt da Nei, si det? Hvorfor skrotes biler etter 10-12 år? Kan man ikke bare bytte deler?
  2. Bedre å svare seg selv, så kan en få det svaret man ønsker https://insideevs.com/news/326312/2016-toyota-mirai-do-not-refuel-after-2029/
  3. Er det fremdels utløpsdato på FCEV? Så vidt jeg vet går Mirai 1.0 ut på dato etter 15 år. Eller er det bare en myte?
  4. Kina sniker seg inn bakveien. I morgen tidlig åpner salget av Volvo XC40 Recharge. Svensk konservativt merke som folk flest har stor tillit til. Disse blir nå altså produsert i Kina. Samme drivlinje som Polestar 2. Polestar skal jo egentlig være kult. Premium Volvo. Lignende hva AMG er for Mercedes. Men jeg har inntrykk av at Polestar ikke er godt nok kjent i Norge, så det vil oppfattes som "bare" en kinabil. Jeg tror Volvo er en sterkere merkevare her. Tesla skal produsere i Kina. Det er kun et spørsmål om tid før de sender biler til Europa. MG er blitt kinabil. BMW iX3 er kinabil. Tipper det kommer mye bra fra Kina etterhvert. Både japanerne og koreanerne har klart å lage bra biler. Det er ingenting som hindrer kineserne i å gjøre det samme.
  5. Overgang til elbil sikrer 75% av de tyske arbeidsplassene, hurra! Er glasset halvfullt eller halvtomt?
  6. Takker for svar! Jeg googlet litt for å lære mer. Ser ut til at de bruker naturgassen de allerede i stor grad har inn til husene, ja. Den blir kjørt gjennom en reformer som lager hydrogen og CO. CO-en kombineres med oksygen og slippes ut som CO2. Hydrogenet går til FC som lager strøm til huset. Ser ut til å være en ganske stor og dyr konstruksjon. Størrelse som et par stor kjøleskap, og pris i området 100.000,- kr. Gir jo sikkert mening i gitte markeder. Virker litt fjernt for Norge, men vi har jo allerede strøm, og mangler gass. Er det meningen å distribuere hydrogen i rør? Utbyttbare tanker? Fyllbare tanker?
  7. Hvordan brukes disse? Må si jeg aldri har hørt om konseptet. Er de frakoblet nettet, eller er FC kun som et supplement?
  8. Jeg har ikke vært utenfor Norge med elbil, men jeg kan jo se for meg at det blir komplekst hvis en skal kjøre gjennom flere land. Med trådløs tenkte jeg mer på løsninger som Apple Pay og venner. Det tvinger seg fram overalt. Nå nylig på både Kiwi og Meny, og sikkert flere steder. Det er veldig smidig å betale med mobilen eller klokka. Vipps er kjekt når det ikke er noe annet alternativ, men veldig smidig er det ikke. Og funker kun i Norge, ja. Kunne gjerne betalt parkering med Apple Pay også jeg, i stedet for disse h****tes appene som byttes til stadighet. EasyPark fungerer brillefint, så hvorfor i svarte måtte noen bytte til Apcoa?! Ved neste besøk kan du ta gift på at det er kommet enda noe nytt. Eller at app-en har logget meg ut, og jeg ikke kommer på passordet. Så omsider får jeg nytt passord generert. Og i neste omgang får ikke kona brukt j***lskapen. Det er tingenes iboende faenskap ver. 2.0 Regna på hurtiglading foretatt i 2019. Snittet mitt er ca. 4,40 /kWh. Og utgjør ca. 10% av total kjørelengde. 2250,- kr. med ca. 30.000 km fordelt på to biler. Det blir ikke all verden fortjeneste til leverandørene. Og med neste bil blir det enda mindre.
  9. Kort er noe folk hadde i lommeboka i gamledager. Den gang folk hadde lommebok. Nå kan vi betale trådløst t.o.m. på Kiwi og Meny. Ingen grunn til å ha verken kort- eller seddelautomat på hurtigladere. Jeg er i prinsippet enig i at "spesialbetalingsmidler" som app og brikke er noe herk. Det er like noldis som busskort. Men i praksis fungerer brikke veldig greit, så jeg spiser kamel.
  10. Kan mene mye om hurtiglading, men ikke bland inn rettferdighet da. Det blir aldri rettferdig. Rettferdighet er veldig subjektivt. Hvorfor får ikke jeg rabatt, som var tidlig ute med elbil og har bidratt med nullutslipp i flere år? Hvorfor må jeg vente lenger på en i-Pace enn en i-Pace må vente på min i3? Det er ikke rettferdig, buuhuu. Hurtiglading er et produkt ingen ønsker. Det er kun et nødvendig onde de få gangene en trenger det. Med min første elbil måtte jeg hurtiglade hver gang jeg skulle hjem til slekt og venner. Med min nåværende elbil må jeg hurtiglade en sjelden gang på de samme turene, hvis det er dårlig føre f.eks. Med min neste elbil så så vil jeg kun ha behov for hurtiglading på en og annen tur i sommerferier etc. Det er ikke lett å gjøre penger på sånne som meg.
  11. Tja, si ikke det. Spetalen mente i 2016 at 40 stasjoner er nok for å dekke Norge: https://e24.no/teknologi/i/Kvxez7/spetalen-satser-300-mill-paa-at-hydrogenbil-markedet-skal-ta-av "– Rekkevidden på hydrogenbiler er så god at du bare trenger fire stasjoner for å dekke hele Oslo. Du trenger 40 stasjoner for å dekke hele Norge, sier Spetalen."
  12. Jo, men allikevel. 800 kWh holder til å kjøre en bra badstuovn på full pupp i fire døgn. Størrelsen på radiatorer, luftinntak og vifter på fossil- og hydrogenbiler er veldig avslørende mtp. hvor mye varme som genereres. For en vanlig personbil er det bare en brøkdel av restvarmen som trengs for å varme kupéen. Varmeregisteret er veldig mye mindre enn radiatoren i grillen.
  13. 800 kWh restvarme holder til å varme kabinen ganske lenge! Forbruket i huset mitt er ca. 50 kWh/døgn på denne tiden, bare sånn for å sette det i perspektiv. Skal ikke måtte fryse den lastebilsjåføren der
×
×
  • Create New...