Jump to content

Dovreekspressen

Medlemmer
  • Content Count

    486
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

675 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Det er Diskusjon.no vi er på her. TU er én av flere måter å komme hit på. Forøvrig: https://www.diskusjon.no/topic/1877824-diskusjonno-kjøpes-av-mediehuset-vg/
  2. Men er det ikke bare WLTP-tallet som er oppdatert pga. en feil som var gjort under testingen? Eller er det gjort endringer på bilen? Et moment jeg kom til å tenke på: Testen kjøres opp i høyden og så ned igjen på baksiden. "En sløyfe i Oslo, fra sentrum til Vækerø, opp til Røa, ned til Smestadkrysset, så Ring 3 til Sinsenkrysset, nordover derfra på riksvei 4 – gjennom Nittedal, til Hadeland, opp over Lygna mot Gjøvik, forbi Biri og så på E6 gjennom Lillehammer og opp Gudbrandsdalen mot Dombås, derfra til Hjerkinn, før vi vendte øst på riksvei 29 til Folldal, tok riksvei 27 sørover igjen over Venabygdsfjellet og ned på E6 like nord for Ringebu. Derfra gikk ferden nordover igjen på E6." Jeg vet ikke eksakt hvor bilene stoppet, men en rask titt på Google Maps tilsier at i3 stoppet ca. på Vinstra på vinteren, og på Dombås på sommeren. Kona kom litt forbi Folldal på vinteren (?) og rundt til Ringebu og opp igjen til Dombås på sommeren? Jeg vet ikke om det var akkurat slik de kjørte, men det ser slik ut i artikkelen om testen. Det blir derfor litt epler mot pærer i testen, fordi noen biler avsluttet i motbakke og noen i nedoverbakke. Og kanskje ulikt sommer og vinter for noen. F.eks om en bil akkurat kommer seg over toppen av fjellet så kan den rulle mange mil ekstra nedover. Kan se ut som Kona var i denne situasjonen i vintertesten, om den stoppet i nærheten av Folldal. i3 hadde mange høydemeter på slutten av sommertesten, opp mot Dombås. Derfor burde den kanskje ha større differanse mellom sommer og vinter? Jeg er ikke så sikker på hva som holder vann her lenger. 🤔
  3. Forskjellen sommer/vinter i de to testene er hhv. 28,8% for Kona, og 22,9% for i3. Rekkeviddetapet er i praksis mindre prosentvis for i3 enn for Kona. Så teorien holder vann! 💦 Det er oppgitt ulik WLTP for Kona i de to testene, 480 km i sommertesten og 449 km i vintertesten. Noen som vet hvorfor? Hva er korrekt? Google gir så mange ulike svar. i3 har oppgitt 310 km i begge testene.
  4. Akkurat i dette tilfellet hadde det vært bedre med lav effektivitet i en del ledd. Lavere virkningsgrad i motor og kraftelektronikk ville gi mer restvarme å hente ut 😜 Jeg vet ikke hvordan det er med elbiler flest, men på BMW i3 går det ei kjølesløyfe innom motor, kraftelektronikk og batteri. Så er det heller ikke enorm forskjell i rekkevidde sommer og vinter. Velkommen etter, Hyundai
  5. For min del kostet utvendige screens ca. 30k, varmepumpe 20k. Selgeren kunne (gjerne!) levere begge deler, men mente at varmepumpe ga mest for pengene. Jeg skulle gjerne hatt begge deler, men gjorde en prioritering. Naboen i identisk hus gjorde motsatt valg. De har montert VP nå i ettertid, og syns det er himmelen å kunne kjøle ned og endelig sove godt om natta. Vi har begge store vestvendte vinduer i moderne hus med god isolasjon. Regnestykket vil kanskje være annerledes med mindre vinduer og annen type hus(?)
  6. "Mange tror at om de bruker luft-til-luft-varmepumpen til å kjøle, så går vinninga opp i spinninga. At strømforbruket blir omtrent det samme på årsbasis som om man varmet opp med panelovner." Det er et merkelig utsagn. Det er selvfølgelig billigst å bruke minst mulig strøm, enten det brukes til varming eller kjøling. Men komfort har en verdi. Den som ikke verdsetter komfort kan jo bare la være å varme eller kjøle. For min del er varmepumpe for kjøling forskjellen på om 2. etasje i huset kan brukes på sommeren eller ei. Energimåleren forteller meg at forbruket er ca. 4 kWh/døgn. Med dagens strømpriser inkl. nettleie og alle avgifter er det ca. 2 kr/døgn. Det er en veldig lav pris å betale for å ha levelig temperatur i stua. Det nevnes kroneis lenger opp her. Jeg kjøpte to is på XY i dag, det kostet 61,- kr. Kan altså kjøle huset i 15 døgn for prisen av en is til mor og far. Er det med to barn i bilen så snakker vi kjøling en hel mnd. Hvor mye bruker dere andre på is/brus/pølse/burger/kaffe per. mnd? I skrivende stund trekker VP 350 watt. Mens jeg skrev dette innlegget spiste jeg en kanelsnurr til kr. 25,- fra det lokale bakeriet. Det er ikke bare, bare å få utgiftene til å strekke til
  7. Haha. Helsike! Den der fløy jo på skinner. Ja, ja. Jeg trenger ikke legge ut noen video av isopor-flyet mitt fra Hobbyking, skjønner jeg 😜 Imponerende saker! Flott natur og, btw.
  8. "Mauserammunisjon" ? 🤔 Hva menes egentlig med det? Er det 8x57IS det henvises til? Det er jo ikke så veldig vanlig nå til dags. .30-06 som i ombygd Mauser? Det finnes mange HV-mausere i .30-06. Men også mange bygd om til 6,5x55. M67 f.eks. Eller menes det rett og slett grovkalibret rifle som i alt over .22LR? På folkemunne i visse dialekter skilles det kun på salong og mauser. Og da kan en mauser gjerne være av Remington fabrikat. Blir som en Ford Opel. Hellbillies synger: I førti år ha eg jakta rein Stampa og trøtt over myr og stein Med ein mauser og gamal rupesekk Eg ha'kji eigong skote børsa inn Men ho går like godt som Krag'en din Dæ'æ god børse! Eg kjøpe alder ny!
  9. Jeg vil også bygge Lego når jeg er 67! @Lynxman skal modellene flys også? Ser bra ut. Jeg bygde mye balsa i ungdommen. Seinere har det helst blitt ferdige isopor-modeller.
  10. Fordi folk flest Norge ser på 5G-frykt på samme måte som Åndenes Makt, Ghost Adventures, Visjon Norge og lignende.
  11. Skrukoblinger er et problem i seg selv, de har en tendens til å løsne. Og de er dratt til med et eller annet moment som aldri stemmer med fabrikantens anbefaling. Lodding brukes ikke i denne sammenhengen. Krymp eller fjærkoblinger er gull. Nå finnes det riktignok både dritt og gull av alle tilkoblinger. God kvalitet er en forutsetning. F.eks Wago bruker fjærkoblinger på alt fra rekkeklemmer til frekvensomformere. Helt opp til 185 kvadrat.
  12. For det meste enig i det du skriver, men akkurat elbil er det veldig lett å flytte forbruket på. I hvert fall med de fleste bilene. Eventuelt kan ladestasjonen styre tidspunktene. Eller Tibber på en del biler. Tidsur for den som bruker schuko 🙄 Det er jo grunn nok i seg selv til å la være å påvirke folk til å flytte forbruket. Problemet er egentlig dårlige tidsur som er bygd til lavest mulig pris. Om kvaliteten var god så hadde det ikke vært noe i veien for å bruke dem. Schuko i seg selv er et problem da, men det er egentlig en annen diskusjon. Det er bra nok så lenge alt er i orden.
  13. Bruker frisøren din slåmaskin Ja, det var i grunnen poenget mitt. Det er de som IKKE har prøvd selv som er mest skeptiske. Ser jo det samme fenomenet når det gjelder lading, rekkevidde osv. Det er de som IKKE kjører elbil som har mest rekkeviddeangst.
  14. Alle som ikke har prøvd elbil vet at det er livsfarlig med regenerering på glatt føre. Særlig på bakhjulsdrevne biler.
×
×
  • Create New...