Jump to content

Dovreekspressen

Medlemmer
  • Content Count

    825
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

1126 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Er med på den tankegangen, men hvor mye forskjell kan det utgjøre mon tro? Hvor stort er tapet? Og hvor mye større blir det uten optimalisering? Er det signifikant? Magefølelsen sier at det er lommerusk, men jeg har ikke tallene. Jeg savner sanntidsdata å optimalisere opp mot. Å betale mer er nå én ting, jeg skjønner at penga skal inn. Men at folk i tillegg skal j*vles med å redusere effekten når det er ledig kapasitet i nettet?! Det er over min forstand. Det gir ingen mening at effektleddet skal være det samme 24/7/365. Det koster akkurat det samme i den verste timen som i den beste. I realiteten hander dette kun om betalingsmodell, og ingenting om nettbelastning.
  2. Er julaften egentlig så ille? Den er i hvert fall ikke det i min bolig. For det første pleier det ikke å være så veldig kaldt, det er litt for tidlig på vinteren. Ikke kjører jeg langt, så bilen trenger ikke lades mer enn ellers. Matlaging er ikke synlig på forbruksgrafen. Det trengs ikke mye effekt for å holde ribba på 125 grader. Det skal kun kompenseres for varmetapet, som uansett havner ut i rommet. Og da jobber panelovnene tilsvarende mindre. Finnes det tall og kurver på dette? Er det? Aldri som jeg har opplevd, men det er begrenset hvor mange steder jeg har oppholdt meg på julaften.
  3. Skal sku opp slik at jeg havner rett under neste pristrinn. Og det skal jeg gjøre på den verste dagen i måneden. I den verste timen. Eks: De to nest høyeste timene mine er 6 kWh/h. Da kan den verste timen være oppunder 18 kWh/h for at snittet av de tre verste timene skal holde seg under 10 kWh/h. Valuta for penga 👍
  4. Kan tillate deg en god del mer to dager i måneden da. Jeg skal skru alt på maks de to siste dagene hver måned. Ideelt sett skulle jeg visst når nettet er mest belastet, slik at jeg kunne ta ut makskvota mi da. Så kan jeg til gjengjeld skru av alt den timen nettet er minst belastet. Valuta for penga!
  5. Jeg holder meg under 10 kW uten å løfte en finger. Under 2 kW er urealistisk uansett hva jeg gjør. Hvor mye tiltak skal jeg gjøre for å holde meg under 5 kW? Det koster meg 160 kr/mnd. å la være å gjøre noe som helst. Det er ikke så mye å bry med. Kan alltids redusere effekten på elbilladingen, men da går virkningsgraden ned også. Så kanskje vinninga går opp i spinninga? Det blir mest bare et irritasjonsmoment.
  6. Hvis teamene nå viser at de klarer å unngå porpoising ved å heve bilene, så er det vel strengt tatt ingen grunn til å endre noen regler for neste år. Red Bull har fått det til. Det er "bare" for de andre å gjøre det samme. Hva enn det måtte være Red Bull gjør. Antageligvis en hel rekke detaljer, og ikke én silver bullet.
  7. Takker for et seriøst svar, på et ikke altfor seriøst utformet spørsmål. Jeg tenkte det kanskje var noen smutthull i regelverket her som gjorde at en elsparkesykkel enkelt kunne "kamufleres" som elsykkel.
  8. Hva skiller en elsparkesykkel fra en elsykkel? Opplagt er det pedalene, men finnes det noen offisell definisjon? Kan jeg montere et par symbolske pedaler på elsparkesykkelen og sykle lovlig i fylla?
  9. Hva mener du? De har kun vunnet 2 av 8 løp. Red Bull har vunnet 6 løp. Gasly f.eks. https://www.motorsport.com/f1/news/gasly-f1-needs-to-stop-drivers-ending-up-with-a-cane-at-30/10321665/
  10. En annen mulig løsning er én planke til under bilen, i bakkant. DSQ om den er for mye slitt. Vanskelig å finne riktig balanse i det her. For enhver løsning som gjør det bedre for de fleste, gjør det relativt sett verre for Red Bull. Det mest interessante er hva Red Bull har gjort for noe genialt. Naturlig nok kommer de ikke til å fortelle det på ei stund. Denne sesongen ser ut til å bli lite spennende. Men det var vel egentlig ikke annet å vente første sesong med store regelendringer? Kanskje det blir tettere neste år. Gi det litt tid. Nesten litt synd at teamene fikk lov til å sette på disse støttestagene. Det gikk også utover noen, og fordel for andre.
  11. Monza kan anbefales! Har vært der et par ganger før, og tar turen igjen i år. Anbefaler å kjøpe billetter direkte av arrangøren, og ikke på F1.com Har prøvd begge deler. https://www.monzanet.it i dette tilfellet. Er litt vanskelig å ta seg fram i jungelen av tilbydere, så det er tryggest å spørre på forum etc. for å være sikker. Ganske billige billetter på Monza, under 100 Euro for general admission. 2-3000,- for ok tribunebilletter. Fordeler og ulemper med begge deler. Det er langt enklere å skjønne hva som skjer i løpet med oversikt over langstrekket og med storskjerm. Generelt er det langt enklere å skjønne løpet på tv, med kommentatorer. Men det er store områder rundt banen, med god utsikt f.eks. ved Lesmo-svingene. Og man kan gå fritt rundt mellom ulike deler av banen. Mat og drikke kan kjøpes "overalt". Akkurat det var enklere rundt omkring, enn da vi hadde tribunebilletter. Transport til og fra banen var veldig effektiv. Tog fra sentrum av Milano, shuttle-busser siste biten til banen. Men det blir alltids en god del gåing, så beregn god tid. Veldig god tid! Fin temperatur i Milano tidlig i september, som en god norsk sommer. Enkleste stedet å bo er antagelig Milano sentrum, men jeg vil egentlig anbefale nabobyen Bergamo. Det er 45 minutter med tog inn til Milano. Så litt lenger reisevei, men bedre priser på hoteller. Og gamlebyen Citta Alta er nydelig. https://www.expedia.no/Bergamo-Citta-Alta.dx6165088 Om man velger fly med Ryanair så lander de nærmest i sentrum av Bergamo. 10 minutter i taxi til byen.
  12. Blir det USB-C i begge ender av kabelen, slik som på Mac? Hadde en Xiaomi-telefon, der hadde laderen USB A. Så der måtte jeg kjøpe ekstra ladekabel både for å lade med Mac-laderen og i bilen, som begge har USB-C.
  13. Jeg blandet et par store Moscow Mules i dag, med Norsk vodka. Tankene fløy til Sink the Bismarck, og om det ikke burde utvikles en hybrid av de to https://www.ratebeer.com/Ratings/Beer/Beer-Ratings.asp?BeerID=118414
×
×
  • Create New...