Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (5 timer siden):

Bare antall. Det er vel noe sånt som 300 stk tabletter i en tåregassgranat. (Og jeg har hørt om ett tilfelle der de ikke hadde løse tabeletter og brukte en granat i stedet. Det ble i overkant mye gass.)

Heller i konsentrasjon, men ja, det tilsvarer der omkring. Dette utgjør i praksis en veldig stor forskjell i opplevd effekt. Et områdebombardment med slik gass gir en enda større effekt da det ikke er noe "fristed"... 

Granat i en liten hytte er no-go. Jeg har fått kastet en CS granat etter meg i skogen, fordi vi hadde byttet ut gassmasken i lårtasken med termos, og det var et sant helvete når vi kom opp en liten dal med svak motvind etter en 5 timers marsj. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

Faktisk.no: Satellittbilder viser 11 strategiske bombefly 20 mil fra Norge

PUBLISERT SOM EN VIKTIG MELDING KLOKKEN16:06 IFORHOLDET NORGE – RUSSLAND

En rekke langtrekkende strategiske bombeflybombefly befinner seg 20 mil fra Norge, melder Faktisk.no.

Flyene har kapasitet til å angripe mål i USA og hele Europa med atombomber, ifølge Faktisk.no.

Det viser et bilde som ble tatt fra verdensrommet klokken 10.22 norsk tid.

Syv fly av typen Tu-160 Blackjack og fire Tu-95 Bear-H sto da parkert på flyplassen, viser det detaljrike bildet Faktisk Verifiserbar har innhentet fra den amerikanske satellittoperatøren Planet.

To dager senere viser et annet bilde en av Tu-160-bomberne klar til å ta av på rullebanen.

Tu-160 ble utviklet under den kalde krigen, og omtales som verdens største bombefly. Det har en toppfart på over to ganger lydens hastighet, og kan tilbakelegge 2200 kilometer på en time.

– Det er ingen tvil om at det er Tu-160 og Tu-95 strategiske bombefly på bildet, sier Lars Peder Haga, som er førsteamanuensis ved Luftkrigsskolen, til Faktisk Verifiserbar.

Verken forsvarssjefens talspersoner eller Etterretningstjenesten vil begi seg inn på å tolke avsløringen til Faktisk Verifiserbar.

– Høsten bærer tradisjonelt preg av høyere aktivitet i de russiske styrkene. Vi befinner oss for tiden i en spesiell situasjon og har økt vår aktivitet med tanke på å gi en best mulig situasjonsforståelse. Sammen med våre nasjonale og internasjonale partnere monitorer vi situasjonen kontinuerlig, sier oberstløytnant og talsperson for forsvarssjefen, Per Espen Strande.

Aktivitetene kan tyde på at den russiske atomøvelsen Grom («Torden») er under oppseling, mener luftmaktsekspert Lars Peder Haga ved Luftkrigsskolen.

– Øvelse Grom er etter min mening den sannsynlige årsaken til deployeringen. I så fall vil den trolig gå av stabelen i løpet av en uke eller så, sier Haga til Faktisk Verifiserbar.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071

Åpner tråden igjen, omtrent 30 innlegg ble fjernet pga. off topic samt svar på dette. Vi minner om trådreglene. Kommentarer og spørsmål om moderering kan tas i tilbakemeldinger-kategorien eller på PM.

Endret av Slettet-404071
Lenke til kommentar
  • Gjest låst og gjenåpnet denne emne

Russland tenker å investere stort i turisme på Svalbard. 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russland-vil-bruke-300-millioner-pa-svalbard-for-a-satse-mer-pa-turisme-1.16119656

I dag:

Sitat

Pressemelding: Det russiske statseide selskapet Trust Arcticugol ekskluderes fra Svalbard Reiselivsråd

https://www.visitsvalbard.com/informasjon-for-besokende/news/trust-arcticugol-ekskluderes-fra-svalbard-reiselivsrad

Trust Arktikugol, som driver både gruver og turisme på Svalbard, fikk ny direktør relativt nylig. Det er litt interessant. 

Sitat

En gjennomgang Dagbladet har gjort av Ildar Neverov, gruvedirektør i Barentsburg, viser at han har koblinger til president Vladimir Putin, oligarker og Nord-Korea. - En mann av hans kaliber er ikke på Barentsburg for å drive gruve, mener Svalbard-kjenner.

https://borsen.dagbladet.no/nyheter/svalbarddirektor-kobles-til-putin-og-kim/77300368

Det er vel lite trolig at de 300 millionene skal brukes på å utvikle turisme i en gammel gruveby. 

Endret av :utakt
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Albania skrev (7 timer siden):

Har ingenting i mot rykter, det gjør debatten mer interessant til tross for at man ikke oppgir kilder. Hvis alt skal verifiseres 100% kommer denne tråden til å dø ut. 

Bullshitt. Rykter uten kilder anser jeg som verdiløse. 

På denne tråden: Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Har vi etter hvert utviklet en viss kritisk sans. Og jeg har ikke bedt om at noe skal verifiseres 100%, jeg har sagt det stikk motsatte. Jeg har sagt at:

"Det er ingenting galt med rykter eller foreløpig uverifiserte påstander, men uten kildehenvisning gir det ikke de andre debattantene muligheter for kildekritikk."

Og Albania; jeg har hørt at du egentlig er en hund med klare LGBT trekk:

261px-Gay_Pride_Flag.svg.png

Har du noen kilder på dette?

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

 

Quote

 

«General Armageddon» er Putins nye militær-topp i Ukraina-krigen

– Sergej Surovikin har erfaring og vilje til å gjøre stygge ting, sier Russland-forsker om Vladimir Putins nye øverstkommanderende for russiske styrker i Ukraina.

 

Til og med en artikkel med et kommentarfelt som nesten gjenoppretter litt av tiltroen til menneskeheten: Bare ett eneste innlegg blant flere som mener at Putler skal få true seg til å få det som han vil i Ukraina...

Endret av Gjest MKII
Lenke til kommentar
1 hour ago, Windfarmer said:

Bullshitt. Rykter uten kilder anser jeg som verdiløse. 

På denne tråden: Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]

Har vi etter hvert utviklet en viss kritisk sans. Og jeg har ikke bedt om at noe skal verifiseres 100%, jeg har sagt det stikk motsatte. Jeg har sagt at:

"Det er ingenting galt med rykter eller foreløpig uverifiserte påstander, men uten kildehenvisning gir det ikke de andre debattantene muligheter for kildekritikk."

Og Albania; jeg har hørt at du egentlig er en hund med klare LGBT trekk:

261px-Gay_Pride_Flag.svg.png

Har du noen kilder på dette?

Ikke verdt å kommentere. 

Vi går videre. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...