Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (14 timer siden):

Jeg kan heller spørre deg, hvor mye av verden er du villig til å gi til Putin i håp om at han syns det er nok?

Om Putin velger ta verden med seg i dragsuget, så er det ikke stort vi kan gjøre med det. Å forsøke tilfredsstille en gal diktator løser ingenting. Det fungerte ikke for Chamberlain og det vil ikke fungere nå.

Det eneste vi kan gjøre er å sette klare grenser for Putin, og holde det vi lover.

Dette er ikke et spørsmål om hva vi skal "gi" Putin.

Det handler om å finne en måte å stoppe ham på på en måte som ikke medfører at verden går opp i røyk. 

Kherson, Zaporozhye, Donetsk og Luhansk må aldri bli en varig og anerkjent del av Russland. Men når noen vil rane banken der du jobber med maskinpistoler, er ikke det det rette øyeblikket for å stoppe ranerne.

Så langt har russerne ikke en gang tatt 137 000 km2. Dette over en periode på snart ti år. I mens blir Putin snart 70 år, mens den gjennomsnittlige levealderen for russiske menn er 66.5 år. Det er ikke noen "blitzkrieg" dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
15 minutes ago, SuperKrokodille said:

Kherson, Zaporozhye, Donetsk og Luhansk må aldri bli en varig og anerkjent del av Russland. Men når noen vil rane banken der du jobber med maskinpistoler, er ikke det det rette øyeblikket for å stoppe ranerne.

Men du glemmer et perspektiv her. "Hva skjer etterpå?"

Altså når du bestemmer deg for å finne ranerne igjen og få tilbake pengene, som du lot forsvinne ut døra fordi du var redd for automatvåpen, så har ranerne kanoner og stridsvogner ved neste møte. Er det da du angrer på at du ikke prøvde å stoppe dem når de kun hadde 9mm?

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
SuperKrokodille skrev (25 minutter siden):

Så langt har russerne ikke en gang tatt 137 000 km2. Dette over en periode på snart ti år. I mens blir Putin snart 70 år, mens den gjennomsnittlige levealderen for russiske menn er 66.5 år. Det er ikke noen "blitzkrieg" dette.

I statistikk er gjennomsnittlig levealder alltid et tall som lyver veldig.

Det er fordi det tar med levetiden til alle som blir født, også de som dør som spedbarn. Det du må sjå på er forventet levealder til en aldersgruppe. Deet fungerer slik at jo eldre du blir jo lenger vil du leve, statistisk sett. Slik vil forventet levealder til russere som er 70 år gamle være mye høyere enn gjennomsnittlig levealder for alle russere.
 

Og som sagt så får putler mye bedre behandling og tilsyn av leger enn en vanlig russer. Han kan fint leve 25 år til.

Endret av Dragavon
  • Liker 3
Lenke til kommentar
superrhino skrev (3 timer siden):

 

Dette er hva jeg har tro på. konvensjonelle våpen og spesial-operasjoner. Særlig det siste der, et presist angrep for å ta ut VP. Da kommer resten av ledelsen (de som er igjen) til å virre rundt som hodeløse høns, og all oppmerksomhet vil bli rettet mot kampen om hvem som skal ta makten. Akkurat hva jeg foreslo for noen sider tilbake.. 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dragavon skrev (2 minutter siden):

I statistikk er gjennomsnittlig levealder alltid et tall som lyver veldig.

Det er fordi det tar med levetiden til alle som blir født, også de som dør som spedbarn. Det du må sjå på er forventet levealder til en aldersgruppe. Deet fungerer slik at jo eldre du blir jo lenger vil du leve, statistisk sett. Slik vil forventet levealder til russere som er 70 år gamle være mye høyere enn gjennomsnittlig levealder for alle russere.
 

Og som sagt så får putler mye bedre behandling og tilsyn av leger enn en vanlig russer. Han kan fint leve 25 år til.

Jepp.

 

Om en russisk mann har nådd 70 år, så er sjansen for at han lever i 10 år til ganske god. Da er han en av de sunne. Det er alkisene og industriarbeiderne som dauer når de er 58 som trekker snittet ned. 

Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (2 minutter siden):

Dette er hva jeg har tro på. konvensjonelle våpen og spesial-operasjoner. Særlig det siste der, et presist angrep for å ta ut VP. Da kommer resten av ledelsen (de som er igjen) til å virre rundt som hodeløse høns, og all oppmerksomhet vil bli rettet mot kampen om hvem som skal ta makten. Akkurat hva jeg foreslo for noen sider tilbake.. 😉

Hvordan skulle dette ha foregått i praksis? 

Lenke til kommentar

Russland advarer mot angrep på annekterte regioner

Russland kommer i dag til å offisielt annektere tre fire nye ukrainske regioner, Donetsk, Luhansk, Kherson og Zaporizjzja.

Nå sier Russland at angrep på de mener er deres nye territorier vil bli sett på som et angrep på Russland.

Det melder Reuters.

I de aktuelle regionene er det blitt holdt såkalte folkeavstemninger om innlemmelse i Russland som av internasjonale observatører regnes for å ha vært verken frie eller rettferdige.

Norge og en rekke andre land har fordømt avstemningene, og sier regionene fremdeles tilhører Ukraina.
 

en ny påminnelse - og de glemte å nevne A-våpen. Selv om vi alle tenker det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Kjell Iver said:

Tja - litt usikker. Han har i grunnen et poeng i at NATO ville ha etablert seg i Ukraina om det ikke var for denne spesialoperasjonen, og da ville Natos "launchers" kommet nær grensen til Russland. Det er i grunnen samme argumentene som ble brukt den gangen Sovjet plasserte utskytingsramper på Cuba - grunnlaget for Cubakrisen.

Nei det kunne de ikke ha gjort. Ukraina kunne ikke bli en del av NATO så lenge de hadde grensekonflikter, noe som *drumroll* Russland sørget for at de har hatt siden 2014. Ukraina ville ikke ha mulighet i all overskuelig framtid, noe som Putin og Russland var godt klare over. Dette er en av utrolig mange dypt forskjellige grunner de har slengt ut som en unnskyldning for invasjonen, som er ikke noe annet enn russisk propaganda.

Hva med de atomvåpnene som allerede er plassert i nærheten av Russland i andre land, hva tenker du om dem? Kan jo like greit snu om på det, er det legitimt at Russland har atomvåpen inntil grensen til NATO land?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (2 minutter siden):

Hvordan skulle dette ha foregått i praksis? 

Det overlater jeg glatt til amerikanerne/NATO. Kan være alt fra noen på bakken som tar en for laget, til et presist missil-angrep på Kreml-borgen. At de kan, er jeg ikke i tvil om. Det hele blir vel et spørsmål om hvor mye skade man er villig til å påføre Moskva i bebyggelse og menneskeliv.

Men jeg ser dette som en løsning kun i tilfelle VP bruker a-våpen. Situasjonen i de annekterte "russiske" områdene er høyst uklar...jeg ser noen tenker at russerne (les : Putin) kan avslutte militæeoperasjonen og erklære seier, men det vil neppe funke. For det første har de ikke full kontroll i disse 4 områdene, og for det andre vil ikke Ukraina stoppe før de har tatt de regionene tilbake. Svært få land vil godkjenne regionene som russiske, og reaksjonene blir neppe så lunkine som da Krim ble annektert. Dermed er man tilbake til start.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (13 minutter siden):

Russland advarer mot angrep på annekterte regioner

Russland kommer i dag til å offisielt annektere tre fire nye ukrainske regioner, Donetsk, Luhansk, Kherson og Zaporizjzja.

Nå sier Russland at angrep på de mener er deres nye territorier vil bli sett på som et angrep på Russland.

Det melder Reuters.

I de aktuelle regionene er det blitt holdt såkalte folkeavstemninger om innlemmelse i Russland som av internasjonale observatører regnes for å ha vært verken frie eller rettferdige.

Norge og en rekke andre land har fordømt avstemningene, og sier regionene fremdeles tilhører Ukraina.
 

en ny påminnelse - og de glemte å nevne A-våpen. Selv om vi alle tenker det. 

Putin og co begynner å bli stressa nå😅

Lenke til kommentar

Enda flere droneobservasjoner i Nordsjøen. Jeg vil tro norsk etterretning er ganske sikre på hva slags droner dette er, og hvor de kommer fra nå.

Nye droneobservasjoner i Nordsjøen
https://www.nrk.no/nyheter/droner-1.14095960

Sitat

Det har blitt observert ny droneaktivitet i Nordsjøen.

– Vi har gjort nylige droneobservasjoner i Ekofisk-området, og vi samarbeider med myndighetene. Vi kan ikke gi ytterligere informasjon om dette, sier Elisabeth Fiveland som er kommunikasjonssjef i Conoco Philips.

NRK har tidligere fortalt at myndighetene har bedt oljeselskap om å varsle inn mistenkelige observasjoner.

 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, iblazeqt said:

Russland advarer mot angrep på annekterte regioner

Russland kommer i dag til å offisielt annektere tre fire nye ukrainske regioner, Donetsk, Luhansk, Kherson og Zaporizjzja.

Nå sier Russland at angrep på de mener er deres nye territorier vil bli sett på som et angrep på Russland.

Det melder Reuters.

I de aktuelle regionene er det blitt holdt såkalte folkeavstemninger om innlemmelse i Russland som av internasjonale observatører regnes for å ha vært verken frie eller rettferdige.

Norge og en rekke andre land har fordømt avstemningene, og sier regionene fremdeles tilhører Ukraina.
 

en ny påminnelse - og de glemte å nevne A-våpen. Selv om vi alle tenker det. 

Som noen skrev, Lyman kommer til å være "russisk" i 20 minutter. Operasjonene fortsetter med å jage de ut. Ingenting kan endre det, bortsett fra A-våpen som ikke vil bli brukt. Tapene øker for hver dag for russerne nå, og spesielt tanks virker å bli ødelagt  større tempo enn før. Tipper det har noe med hvor newbie de russiske mannskapene er som nå blir satt inn. De har mistet det totalt i kreml.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
frohmage skrev (18 timer siden):

Vil Kina kunne finne på å støtte Russerne militært ved et angrep på Russlands "nye territorier" øst i Ukraina?

Det håper jeg ikke, men Xi Jinping har styrket sin posisjon og han er den som har styrket politikk som gjør at utlendinger ikke lenger er velkomne i Kina medmindre de er "soft power influencers" som framstiller Kina i et godt lys.  Xi er også i en eksistensiell situasjon ift både innenlands og utenlandsk kritikk og har som Putin fengslet alle som kunne tenkes å opponere mot ham.

Hva Kina etterhvert sier i FN ang anerkjennelse av nye Russiske territorier, vil gi oss svaret.

Kina er også blitt mye mer nasjonalistisk, så mye at de nå nesten håper at Russland og Vesten fyrer løs på hverandre slik at de i neste omgang kan steppe inn i makt-vakuumet og bli verdens desidert største og ubestridte supermakt.  

At Kina p.t. mottar inntil 38.5 milliarder kubikkmeter gass per år via rørledningen fra Sibir som ble åpnet i 2019 (sammenlignet med Nordstream 1 som var inntil 27,5 milliarder) er et ikke uvesentlig poeng i hvordan de vil støtte Russland med uttalelser og evt militært utstyr.

Endret av Rune_says
  • Liker 2
Lenke til kommentar
SilverShaded skrev (4 minutter siden):

Det overlater jeg glatt til amerikanerne/NATO. Kan være alt fra noen på bakken som tar en for laget, til et presist missil-angrep på Kreml-borgen. At de kan, er jeg ikke i tvil om. Det hele blir vel et spørsmål om hvor mye skade man er villig til å påføre Moskva i bebyggelse og menneskeliv.

Men jeg ser dette som en løsning kun i tilfelle VP bruker a-våpen. Situasjonen i de annekterte "russiske" områdene er høyst uklar...jeg ser noen tenker at russerne (les : Putin) kan avslutte militæeoperasjonen og erklære seier, men det vil neppe funke. For det første har de ikke full kontroll i disse 4 områdene, og for det andre vil ikke Ukraina stoppe før de har tatt de regionene tilbake. Svært få land vil godkjenne regionene som russiske, og reaksjonene blir neppe så lunkine som da Krim ble annektert. Dermed er man tilbake til start.

Nei, det vil trolig ikke virke. Men det kan nesten se ut som det er noe de prøver på. Ref x-antall trusler om å la disse fylkene være. 

Lenke til kommentar
iblazeqt skrev (3 minutter siden):

Nei, det vil trolig ikke virke. Men det kan nesten se ut som det er noe de prøver på. Ref x-antall trusler om å la disse fylkene være. 

Trusler er bare prek, og ikke noe nytt fra Putin. Han håper det skal være nok til å få vesten over på en forsonende linje. Men det virker neppe. Det han kommer til gjøre er å fylle disse 4 nye regionene "sine" med nyvervede tropper, og la dem ta støyten i første omgang. Om han så velger å eskalere derfra gjenstår å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pop skrev (46 minutter siden):

Men du glemmer et perspektiv her. "Hva skjer etterpå?"

Altså når du bestemmer deg for å finne ranerne igjen og få tilbake pengene, som du lot forsvinne ut døra fordi du var redd for automatvåpen, så har ranerne kanoner og stridsvogner ved neste møte. Er det da du angrer på at du ikke prøvde å stoppe dem når de kun hadde 9mm?

Jeg skriver som jeg gjør nettopp fordi jeg håper på å unngå et post-apokalyptisk "etterpå".

Dragavon skrev (38 minutter siden):

I statistikk er gjennomsnittlig levealder alltid et tall som lyver veldig.

Det er fordi det tar med levetiden til alle som blir født, også de som dør som spedbarn. Det du må sjå på er forventet levealder til en aldersgruppe. Deet fungerer slik at jo eldre du blir jo lenger vil du leve, statistisk sett. Slik vil forventet levealder til russere som er 70 år gamle være mye høyere enn gjennomsnittlig levealder for alle russere.
 

Og som sagt så får putler mye bedre behandling og tilsyn av leger enn en vanlig russer. Han kan fint leve 25 år til.

Spørsmålet om levealder er ikke det vesentlige her. 

Hovedanliggendet mitt var å påpeke hvordan lite overveide beslutninger motivert av en misforstått "vi må stoppe ham før det er for sent"-logikk lett kan få katastrofale konsekvenser. 

Når det er sagt, så er ikke Putin en gjennomsnittlig 70 år gammel russisk mann. Statsoverhoder eldes raskere enn ikke-statsoverhoder (https://www.bmj.com/content/351/bmj.h6424) og jeg vil tro at mange av de mekanismene som bidrar til dette, vil gjøre seg gjeldende i særlig stor grad for en som har sittet ved makten så lenge og i et så turbulent land som Russland. 

Endret av SuperKrokodille
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...