Gå til innhold

Russlands invasjon av Ukraina [Ny tråd, les førstepost]


Gjest Slettet-404071

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
iblazeqt skrev (Akkurat nå):

Må ikke alle medlemsland godta det? Har vanskelig for å tro at det er tilfellet. 

Jo muligens. Virker veldig farlig å godkjenne NATO-medlemskap for Ukraina, i praksis så det jo kunne bety starten på 3.verdenskrig.... Men samtidig... ting har allerede eskalert... så betyr det noe nå likevel?!

Lenke til kommentar
Just now, Windfarmer said:

Eksempelvis å kaste Russland ut av sikkerhetsrådet. Dette kommer neppe i morgen, men hvis Putin benytter atomvåpen i Ukraina er Russland toast (i Sikkerhetsrådet.)

Hva med alle de andre landene som er i koallisjon med Russland på dette tidspunktet? Det vil jo ende i en storskala krig uansett hvordan man vender på det

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 minutter siden):

Et ukrainsk NATO-medlemskap ville teknisk sett sansyneligvis forhindre atomkrig, så... farlig tror jeg ikke det er. Heller fornuftig. Man forsøker riktignok da å omgå sitt eget charter litt, men dette er nok noe som er diskutert med NATO-medlemmene.

På hvilken måte vil det forhindre? Da forutsetter du at Russland ikke vil gå til atomkrig mot Nato. Jeg er ikke så sikker på den forutsetningen lenger…

Lenke til kommentar
Sidekick skrev (11 minutter siden):

Hva med alle de andre landene som er i koallisjon med Russland på dette tidspunktet? Det vil jo ende i en storskala krig uansett hvordan man vender på det

Jeg tviler på at det blir en "storskala" krig av at Russland blir kastet ut av Sikkerhetsrådet. Og mens jeg først har din oppmerksomhet, det pågår allerede nå en "storskala" krig i Ukraina. Og den har pågått i over syv måneder.

Og den eneste årsaken til at den har pågått i syv måneder er at Vesten har vært tilbakeholdne. Vestlige styrker - om de ble satt inn - hadde avsluttet denne konvensjonelle krigen på ca. 14 dager.

Og grunnen til at jeg både understreker og skriver "Konvensjonelt" med fet skrift er at Putin nå seiler på en bølge der alle vet at han har atomkjernevåpen, men det er også alt han har.

 

Endret av Windfarmer
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den internasjonale situasjonen føles ganske uoversiktlig nå. Mye som skjer på en gang.

Putins tale var galskap designet for å splitte vesten, men noe må man ta alvorlig. Hans utsagn i talen om at USA har satt en "presedens" ved å bruke atomvåpen mot Japan på slutten av andre verdenskrig er tomt for all logikk, men at han faktisk sa dette synes jeg er litt vanskelig å ignorere. Her forsøker han å rettferdiggjøre bruk av atomvåpen på en måte han ikke har gjort tidligere.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, iblazeqt said:

På hvilken måte vil det forhindre? Da forutsetter du at Russland ikke vil gå til atomkrig mot Nato. Jeg er ikke så sikker på den forutsetningen lenger…



De setter Kreml på bakbena, og tvinger det russiske forsvaret og resten av Kreml til å tenke seg om én gang til. Muligens nærer det også opp til motstand mot Putin. Og kanskje tom. i den russiske befolkningen når de innser risikoen de løper.

Men er enig i at Putin nå fremstår som såpass ustabil og rar at han er kapabel til nesten hva som helst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...