Gå til innhold

Slik fungerer Tesla-lading for andre elbiler


Anbefalte innlegg

Leiern skrev (2 timer siden):

:D ler så tårene renner :D Opptil 2-3 timer i lade kø, det er rimelig sykt... Tror jeg venter 3-5 år med EL bil jeg ;) (ikke motstander av EL bil i det hele tatt)

2-3 timer ladekø er heldigvis unntakene. Faktisk er det så sensasjonelt at det blir nyhetssaker de få gangene det skjer. Om man er dum nok til å kjøre bilen så tom for strøm at man ikke kan kjøre til neste ladestasjon, så slipper man heldigvis å vente mer enn 10, kanskje 15 minutter i 99 % av tilfellene. Og de fleste som gjør dette, gjør det bare én gang. Og de er som regel alle helt ferske elbil-sjåfører. Bittelitt planlegging i forkant, så er ikke dette et problem i virkeligheten.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøvde å lage en konto. Det gikk ikke.

Taster inn "Norge" på første side, men blir låst til USA på side to (ikke mulighet til å endre). Hvis jeg fortsetter er det ikke mulig å velge en norsk mail adresse. Hvis jeg velger en som godtas (xx.com), er appens oppfatning av lokalitet låst til USA og får dermed ikke opp noe som helst valg om lading av ikke-Tesla bil. Hele seansen er på engelsk så det er tydelig at det første valget "Norge" ikke oppfattes i det hele tatt.

Har prøvd flere ganger uten hell.

Lenke til kommentar
2 hours ago, I Hansen said:

Prøvde å lage en konto. Det gikk ikke.

Har prøvd flere ganger uten hell.

iOS eller Android? Versjon? Jeg har iOS 15.3 og siste versjon av appen, det tok meg et par minutter å sette opp alt, ingen problemer.

Endret av zanta
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (2 timer siden):

Hvordan er det med de som har Tesla *og* en annen bil? Finner ikke noe i min egen app som lar meg starte lading om jeg skulle finne på å ta med meg en ikke-Tesla til superladeren..

Først sørg for å ha helt oppdatert app. Så finner du det under avataren din øverst til høyre der hvor du kan velge blant Teslaene dine (hvis du har flere), scroll helt til høyre. 

Endret av mr. papp
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, 6RCURCGB said:

Sender bilen noen slags ID til laderen når man kobler til? Hvis bilen tilkjennegir seg burde vel ladesystemet kunne kjenne igjen en Seat like enkelt som en Tesla?

Det kommer an på hvilken versjon av OCPP-protokollen som benyttes av bilen (og laderen).

Lenke til kommentar

Sakteladere og biler som tar to plasser som nå skal oversvømme (pga ubrukelige andre lynladere) SuCene blir stas.

Jeg håper virkelig Tesla vet hva de driver med, for dette blir som å gå fra himmelen til "der nede" når det gjelder lading for oss som kjører Tesla i alle fall. Det er kanskje sånt de kan tillate seg når de får solgt alt de klarer å produsere...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, Steinar N said:

Det kan vel bli litt problematisk at biler med ladeport på "feil side", som denne Cupra,  opptar 2 ladestolper som vist på bildet.

Sikkert ikke problematisk for fjøsnissen som parkerer dobbelt og driter i andre. Blir dette på noen som helst måte fulgt opp, eller mener Tesla det er OK med vill vest på SuCene? Skulle gjerne likt å visst hva som surrer oppi hodene i Tesla for tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
45 minutes ago, RuneWi said:

Jeg håper virkelig Tesla vet hva de driver med, for dette blir som å gå fra himmelen til "der nede" når det gjelder lading for oss som kjører Tesla i alle fall. Det er kanskje sånt de kan tillate seg når de får solgt alt de klarer å produsere...

Tesla eiere synes å være svært fornøyde med et serviceapparat "der nede fra" så hvorfor ikke lading også...

Lenke til kommentar
mr. papp skrev (På 1.2.2022 den 16.37):

Først sørg for å ha helt oppdatert app. Så finner du det under avataren din øverst til høyre der hvor du kan velge blant Teslaene dine (hvis du har flere), scroll helt til høyre. 

Sannelig. Der var det et ikon som ikke var der da jeg skrev min opprinnelige post. :)

Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (På 1.2.2022 den 17.12):

Sender bilen noen slags ID til laderen når man kobler til? Hvis bilen tilkjennegir seg burde vel ladesystemet kunne kjenne igjen en Seat like enkelt som en Tesla?

Det kommer nok. Men da må *de*andre* oppgradere firmware på bilene sine så de sender ID. Også må Tesla gå fra sin egen interne standard til å støtte OCPP-protokollen, alternativt støtte begge standarder(om de ikke har gjort det allerede)

Kommer ikke på hvilke det er i farta men jeg mener å ha lest at det finnes noen få ikke-Teslaer som støtter ID over ladekabel , Taycan? Dessuten må appen få funksjonalitet for å legge inn ID på din ikke-Tesla. Trenger ikke være værre enn at du får spørsmål i appen om denne IDen skal knyttes til din konto etter at du har startet lading.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (1 time siden):

Det kommer nok. Men da må *de*andre* oppgradere firmware på bilene sine så de sender ID. Også må Tesla gå fra sin egen interne standard til å støtte OCPP-protokollen, alternativt støtte begge standarder(om de ikke har gjort det allerede)

Kommer ikke på hvilke det er i farta men jeg mener å ha lest at det finnes noen få ikke-Teslaer som støtter ID over ladekabel , Taycan? Dessuten må appen få funksjonalitet for å legge inn ID på din ikke-Tesla. Trenger ikke være værre enn at du får spørsmål i appen om denne IDen skal knyttes til din konto etter at du har startet lading.

Ford Mach-E skal og støtte dette. Dog usikker på om noen Audier, og da fortrinnsvis nyere Audi E-Tron 50 og 55 også har fått støtte nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Snowleopard said:

Ford Mach-E skal og støtte dette. Dog usikker på om noen Audier, og da fortrinnsvis nyere Audi E-Tron 50 og 55 også har fått støtte nå.

Det skal være på plass for Taycan, så da er det vel ikke lenge før VW gruppen har det på alle sine.  Dette er en softwareprotokoll på den eksisterende forbindelsen (HomePlug GP), men det virker som noen biler trenger en hardware endring, bl.a BMW.

https://en.wikipedia.org/wiki/ISO_15118

https://www.switch-ev.com/knowledgebase/basics-of-plug-and-charge

 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar
12 hours ago, Kahuna said:

Men da må *de*andre* oppgradere firmware på bilene sine så de sender ID. Også må Tesla gå fra sin egen interne standard til å støtte OCPP-protokollen, alternativt støtte begge standarder(om de ikke har gjort det allerede)

Kommer ikke på hvilke det er i farta men jeg mener å ha lest at det finnes noen få ikke-Teslaer som støtter ID over ladekabel , Taycan? Dessuten må appen få funksjonalitet for å legge inn ID på din ikke-Tesla. Trenger ikke være værre enn at du får spørsmål i appen om denne IDen skal knyttes til din konto etter at du har startet lading.

Mener funksjonen med å lese ut VIN fra kjøretøyet er en del av OCPP 2.0 (og nyere), men de fleste bilene har fortsatt 1.6 eller eldre. Jeg regner med at det er få biler som ikke har dette fra fabrikk som blir oppgradert, og om dette i det hele tatt er mulig.

Lenke til kommentar
On 2/1/2022 at 5:12 PM, 6RCURCGB said:

Sender bilen noen slags ID til laderen når man kobler til? Hvis bilen tilkjennegir seg burde vel ladesystemet kunne kjenne igjen en Seat like enkelt som en Tesla?

Høynivåkommunikasjonen mellom bil og infrastruktur lar deg kommunisere hva du vil. Men av protokollene som er definert så trenger du iso 15118 plug & charge for å ha en sikker immutabel id. Dette er vel pr. I dag kun implementert i taycan og ford mustang i eu markedet.

Du kan bruke MAC adressen som alle nettverksgrensesnitt har, men den er ikke garantert å være unik og man må anta at den er usikker. I.e. den kan dupliseres. VAG biler deler f.eks. MAC adresser

Fastned har lagd et opplegg de kaller autocharge som bruker bilens MAC som id

Lenke til kommentar
1 hour ago, sverreb said:

Høynivåkommunikasjonen mellom bil og infrastruktur lar deg kommunisere hva du vil. Men av protokollene som er definert så trenger du iso 15118 plug & charge for å ha en sikker immutabel id. Dette er vel pr. I dag kun implementert i taycan og ford mustang i eu markedet.

Takk for info. Antar det ligger i part 20 "2nd generation network and application protocol requirements" som enda ikke er utgitt.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...