Jump to content

jr_605

Medlemmer
  • Content Count

    44
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

45 :)

1 Follower

Recent Profile Visitors

718 profile views
  1. Dette varierer ganske mye mellom dagens biler også: Jeg har en Ioniq (forrige modell) som lader 60-68kW på ett 28kWh-batteri. Denne ladefarten holder den fra start til rundt 75% soc etter min erfaring. Selv på langtur kan jeg ikke huske å ha ladet denne bilen mer enn 15-18 minutter. Bilen har ganske kort rekkevidde (ca 220 km på sommeren/170 på vinteren) men jeg kan ikke si at det har vært ett problem (på den måten jeg bruker den iallefall)
  2. Fordi tidsbruken er for lang. Det ligger en sperre i systemet på hvor mange minutter fyllingen kan ta om man betaler med debet-kort. Ok, da lærte jeg noe i dag også Ellers bruker jeg bare brikken, og bruker samme brikke overalt. Den henger på bilnøkkelen, så jeg har ingen problemer med det systemet egentlig.
  3. Høres litt snodig ut: Når jeg fyller diesel setter jeg inn kortet først, taster kode, får kortet tilbake. Deretter fyller jeg, og kortet blir belastet for beløpet jeg fylte for, uavhengig av om det er kreditt- eller debet-kort. Hvorfor skulle ikke dette også fungere for lading?
  4. Hadde tidligere en Samsung S4 Active, den var vanntett og hadde utskiftbart batteri. Ikke var den spesielt tykk heller. Hadde også en Samsung Xcover2, vanntett og utskiftbart batteri. Den var riktignok litt tjukkas da 😊
  5. 199 stk TM3 registrert hittil i år, mens e-Tron har registrert 1467 stk i følge elbilstatistikk.no Om du mener de 2 neste Tesla-modellene, så har du dine ord i behold Nå er vel årets første to måneder lite å vurdere TM3s suksess etter, det kommer nok sikkert en bra ladning i mars tenker jeg. Jeg syns det blir spennende å se TMY "live" etterhvert, istedenfor å forsøke å vurdere den kun utfra bilder
  6. De bygde vel rundt 2500 av Fisker Karma (plug-in hybrid), så at de ikke har levert en eneste bil er vel en liten overdrivelse.
  7. Sett inn ett slikt skillerelè, så kobles startbatteriet fra forbruksbatteriet når motoren ikke går. Når du starter opp motoren igjen, kobles batteriene sammen, slik at begge lades. Mye brukt i båt, jeg har ett slikt selv i båten så jeg slipper å tenke på at jeg må ha strøm igjen for å starte motoren. https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/installasjonsmaterial/skillerele-2000042018
  8. Det ligger 31 stk 2017-modell e-Golf til under 200k på Finn, noen av dem gått under 20k km. Det er vel rundt 2 års nybilgaranti fortsatt på disse. Burde være greit utvalg der. At første eier har tapt en hel del på dem, er vel bare en fordel sett fra bruktkjøpers ståsted
  9. Hvordan gjør man dette på Elhub? Var inne på sidene deres uten å finne ut av det. Har Fortum som strømleverandør, og visning av forbruk (timebasis) har ikke virket på Mine Sider hos dem på månedsvis. Edit: Skulle være svar til @Harry Olav Sørensen
  10. Ehh.. Ja? Hvor skal ellers den gassen som ikke blir forbrent på plattformen bli av?
  11. Selve sprinkleranlegget vil vel kjøles av vannet som passerer gjennom det, og siden vannet som sprutes ut også vil kjøle ned hele området vil vel betongkonstruksjonen holde mye lengre på grunn av den reduserte temperaturen?
  12. Blir interessant å se om det kommer en rapport etter dette på hvor mange elbil-batterier som faktisk tok fyr i denne brannen. Det er vel ikke slik at batteriet er det første som tar fyr i en brann, leste nettopp om en Leaf som ble rammet av en skogbrann i USA, og selv om hele bilen var utbrent, så var batteriet intakt etterpå. Artikkelen fant jeg her: https://greentransportation.info/ev-ownership/safer/nissan-leaf-car-fires.html
  13. Det siste poenget er hva jeg tenker på også: Er det så viktig (sett på globalt nivå) hvor utslippene skjer? Om plattformen er elektrifisert blir en større del av olje/gass utvunnet sendt til land, hvor den da fører til karbonutslipp der. Blir det ikke det samme om utslippet skjer på plattformen eller på land, totalt sett, vi bare fordyrer det veldig for å flytte utslippene til land?
  14. Mener Saab hadde en knapp merket "Night Panel" på noen modeller, som slo av lyset i alt unntatt speedometer for nattkjøring. Det hadde vært smart om flere produsenter kunne kopiere noe lignende.
  15. Det fungerer så lenge fører ikke er brillebruker. Tungvindt å skulle finne frem lesebrillene for å sjekke "speilene". Skjermer istedenfor speil er vel en løsning på ett problem som ikke finnes. Bortsett fra dette liker jeg designet på dashbordet, heldigvis uten det påhengte nettbrettet man ser så ofte nå for tiden. Utvendig: Tja, ser vel ut som en SUV da..
×
×
  • Create New...