Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

4x4, fwd, eller rwd?


Manlulu

Anbefalte innlegg

Startet en tråd her, der jeg fikk mange gode tips på biler: Anbefal meg en 4x4 bil til under 350 000 kr - Bil og motor - Diskusjon.no

Kan noen si meg, hvor stort er behovet for 4x4? Noen som har erfart at de absolutt trenger 4x4, eller ikke? Erfaringer rundt de ulike oppsettene.

4x4, forhjulstrekk, eller bakhjulstrekk.

Bruksområder:

  • Langturer i Norge
  • Humpete, noen ganger dårlige grusveier
  • Vinterstid, også over fjell
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe problem med bakhjulstrekk for de fleste - MEN, om du har en skikkelig glatt og bratt vei som du ofte må opp så er det kjekt med 4x4. Det er mulig å møte begrensningene i en RWD på vinteren.

Alt har med ditt kjøremønster å gjøre, og jobben din er å teste biler! Ikke spør mer her nå, kom deg til bilbutikken - prøvekjøre!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er umulig for oss å si hvor reelt behovet ditt er for 4x4. Det er veldig mange som kjører og klarer seg helt fint uten. I ytterste konsekvens blir man stående fast et sted hvor man ellers ville kommet seg frem med 4x4. Det vil du nok svært sjelden oppleve så lenge du kjører på veier som er brøytet for snø og/eller ikke er veldig bratte.

 

Med 4x4 kjøper man seg i stor grad sinnsro, og prisen er ganske høy. Jeg har betalt den selv.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når man kjører på hovedveier kommer man stort sett frem. Brøyting og vedlikehold er jevnt over relativt bra i Norge. Med 2wd kan det være at man ikke kommer opp en bakke her og der, med et par års mellomrom. Ingen big deal. Hvis du sitter fast med 4wd har du større problemer. Ofte har man enten kjørt i grøfta fordi man har undervurdert hvor glatt det er, eller kjørt på veer der man ikke burde kjøre pga man har for stor tro på at 4wd systemet skal redde deg. Man har mindre evne til å vurdere at det er glatt på en 4wd siden man som regel har godt grep fremover og oppover, men når man skal stoppe har man bare det samme grepet som alle de andre.

Jeg har av diverse årsaker eid ca 50/50 av 2wd og 4wd. Nå har jeg to biler med 2wd og savner nesten aldri 4 wd. Jeg vil påstå det gjør større skade for enkelte enn det gjør nytte. Man feilvurderer situasjoner og setter seg i kniper. Statistikken er klar, kjører du 4wd har du større sjanse for å kjøre av veien. Dette vil helt sikkert bli diskutert av 4wd fanatikerne men tallene er ganske klare. 4wd biler er tyngre, dyrere, og når de begynner å bli 5-10 år gammel bør man regne med betydelig dyrere vedlikehold. Det er differensialer, akslinger og ledd, mye som går rundt konstant og vil gå i stykker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du vil få alle typar svar, men generelt kan det delast i tre:

1. Dei som har kjørt 4WD i årevis og aldri kan tenke seg noko anna.

2. Dei som har kjørt FWD eller RWD i årevis og ikkje har hatt større utfordringar med det. Nokre få tilfelle per år der dei kanskje kunne hatt nytte av det, men at det ikkje er eit problem.

3. Dei som meiner begge delar fungerer, men det er opp til dine behov.

Argument for 4WD er ofte ettersalg, evna til å koma seg fram, at det er veldig fint å ha når du først har bruk for det, at bilen heng betre på veien vinterstid osv.

Argumenta mot 4WD er pris, reparasjonskostnader, at det kan føre til lågare tryggleik pga. høgare fart på vinteren osv.

Det viktigaste å tenke på er kva du har bruk for som sjåfør og person. Både mtp. kva veier du kjører på, frekvens på bilbruken, snø- og isforhold, brøyteforhold, om turane er tidskritisk, om du har bratte bakar som ofte skal forserast osv.

Dei fleste større veier her i landet blir stort sett brøyta bra nok til at det ikkje er noko problem å koma seg fram med tohjulsdrift. Men du kan òg ende opp med å kjøre bil i slushy snø i Oslo med høge brøytekantar og brøytemannskap som slit med å ta unna.

Angåande større utgifter ved 4WD så er det kanskje ikkje likt for elbilar som drivstoffbilar, så det er greit å ha i tankane. Elbilar har motor framme og bak eller ein på kvart hjul, så det er mindre leamikk gjennom bilen som kan svikte.

Skulle gjerne sagt at den finnes ein fasit, men det gjer det ikkje. Sjølv har eg 4WD fordi eg synest det er verdt prisforskjellen, samt at bilen gjerne er lettare å få solgt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her bor flere på fjellhylla, kun 4x4 er et alternativ om vinteren. Har selv en 4x4 X-Trial og drar campingvogn med, kjører anleggsveier til fiskeplasser, mye opp og ned fjellsider osv. Dog har vi også en FWD som funker relativ bra i topografien.

Men som sagt , er vel mer behovsprøvd hva man trenger. :)

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del, som har to biler - med og uten 4WD:
- Fra der jeg bor, kan det på vinteren være vanskelig nok å komme ut på hovedveien i "rushtiden" i de små lukene - er det glatt trenger jeg ekstra stor luke. Med 4WD spiller det her omtrent ikke noe rolle om er sommer eller vinter.
- Ved mye snøfall, kan det være dager hvor det tar litt tid før de har brøytet gatene der vi bor. De 200 meterene til hovedveien er en utfordring for mange uten 4WD disse dagene.
- Kona er kanskje ikke like flink å vurdere framkommelighet på vinterføre og hvordan kjøreteknikk som da kan kreves....
- Bare det å kunne kjøre bilen inn i garasjen direkte på vinteren uten å måke snø først er praktisk...

Men nå bor jeg på "et sted kjent for mye snø".... Hadde jeg bod "lengre ned" i denne byen, hadde behovet trolig vært redusert i det daglige i løpet av vinteren.

Ser jeg bruktbilpris for bilen jeg har, ser man vel antydninger på finn.no for at man får tilbake nesten hele summen 4WD kostet ekstra ved salg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Manlulu said:

Startet en tråd her, der jeg fikk mange gode tips på biler: Anbefal meg en 4x4 bil til under 350 000 kr - Bil og motor - Diskusjon.no

Kan noen si meg, hvor stort er behovet for 4x4? Noen som har erfart at de absolutt trenger 4x4, eller ikke? Erfaringer rundt de ulike oppsettene.

4x4, forhjulstrekk, eller bakhjulstrekk.

Bruksområder:

  • Langturer i Norge
  • Humpete, noen ganger dårlige grusveier
  • Vinterstid, også over fjell

Langturer -> FWD/RWD: Mindre drivstoff, effekttap, mindre støy, etc.

Vinterstid over fjell -> FWD/RWD holder: Det blir kolonnekjøring og stenging på fjellovergangene i god tid før 4WD er relevant. 4WD har som sagt over også større konsekvenser ved ulykker som nevnt over, siden TC/ESC-lyset gjerne ikke kommer på før det går altfor fort.

Humpete, noen ganger dårlige grusveier -> Kanskje 4WD, men de fleste som kjøper 4WD for sånne forhold hadde komet seg frem uten også.

Hvis du er usikker tror jeg ikke du trenger 4WD.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, MailMan13 said:

Langturer -> FWD/RWD: Mindre drivstoff, effekttap, mindre støy, etc.

Tull. For "vanlige personbiler" med 4WD, stemmer dette i veldig liten grad. Husk at 4WD her normalt sett bare kobles inn "ved behov" (riktignok en del biler som har eks. 10% liggende inne permanent, i hvert fall hvis sensorer merker at det er glatt). Drivstofforbruk kan det være litt forskjell på, men det er også veldig veldig lite. 

Hjulspinn er også et effekttap....

Quote

Vinterstid over fjell -> FWD/RWD holder: Det blir kolonnekjøring og stenging på fjellovergangene i god tid før 4WD er relevant. 4WD har som sagt over også større konsekvenser ved ulykker som nevnt over, siden TC/ESC-lyset gjerne ikke kommer på før det går altfor fort.

Tull. For så vidt enig med at på hovedveier også vinterstid er det sjeldent at 4WD er behovet. Det du ellers sier her vil være tull så lenge man ikke snakker om eldre biler mer permanent 50/50 og i praksis uten stabilitetssystem (med det sagt, så kan et slikt 4WD-system også hjelpe på stabiltieten). At noen får en annen kjørestil når de har 4WD, fordi de tror det bare er å kjøre på, er ikke et problem med 4WD. Det er et problem med føreren. Tipper at ser man på statistikken her, vil man også se at dette kan være større tyngre biler med relativt høyt tyngdepunkt osv. 

Quote

Humpete, noen ganger dårlige grusveier -> Kanskje 4WD, men de fleste som kjøper 4WD for sånne forhold hadde komet seg frem uten også.

Hvis du er usikker tror jeg ikke du trenger 4WD.

Eh. Tull. Med mindre vi i praksis ikke snakker terrengkjøring, så er det vel ikke her 4WD skulle ha noen spesiell fordel... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg byttet ut en eldre bil med permanent 4WD til en moderne med FWD+fancy elektronikk (og særs fremtung), før jeg gikk videre til en moderne med permanent 4WD+fancy elektronikk. På alle bilene har jeg vært ivrig på å holde meg med gode piggfrie vinterdekk.

Kort fortalt kom jeg alltid frem til slutt med FWD, men noen ganger måtte jeg tenke, noen ganger måtte jeg ta fart, og noen ganger tok det veldig mye tid.

Med permanent 4WD har jeg bare trengt å tenke på én ting: Å ikke komme inn i situasjoner med for mye fart. Har vært nære på å dundre inn i diverse fordi jeg ikke har hatt noen følelse med hvor glatt det faktisk er. Jeg forstår godt at 4WD-biler er mer utsatt for å kjøre utfor, for man merker ikke at det er glatt før man er godt i gang med å gjøre noe dumt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

4x4 koster ikke så mye mer enn 2wd så for meg er det helt klart verdt det. Hender at det ikke er brøyta skikkelig. Men det viktigste er å kunne kjøre utpå riksveien her, og kommer seg opp i fart raskt nok.

Når det gjelder FWD/RWD diskusjon, så vil jeg påstå at FWD ikke har noe for seg lenger på «native» elbiler. FWD var en løsning man tok for å spare penger ved å ha kort overføring til drivhjul, og man fikk god fremkommelighet fordi den tverrstilt motoren ligger rett på drivhjulene.

Når man designer en elbil med skateboard design, så er bakhjulstrekk å foretrekke. Fysikk tilsier at det er greit å ha fremdrift og styring på forskjellige aksler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kjører mest med RWD, men det er kjekt å koble inn 4x4 når det er behov, oftest for at bilen blir mer retningsstabil, altså at hjulene ikke spinner.
Har i tillegg kjetting, som jeg enda ikke har fått bruk for, men føler meg ekstra trygg å ha de med.

Har kjørt meg fast noen ganger med RWD, men kom meg lett løs etter å koblet inn 4x4.
Dette på "traktorveier", og parkeringsplassen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, Sydvest said:

Jeg hadde alle former og fasonger av hjuldrift på bil da jeg bodde i Nord-Norge. Om man bor der oppe så skjønner jeg hvorfor man skal være føre var, mens her på østlandet så er det kun om du har spesielt behov jeg ville anbefalt 4WD.

Jeg bor på det sentrale østlandet og har gjerne mer snø om vinteren her enn de stedene jeg har bodd i Nord-Norge og Trøndelag. Stor forskjell på østlandet når man kommer et par hundre meter opp i høyden.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Sydvest said:

Og derfor skrev jeg "om du har spesielt behov"

Spesielt behov ville jeg ha tenkt i forhold til at man har en ekstra spesielt vanskelig bakke opp til huset eller hytta, privat vei hvor det er så som så med brøyting osv. Poenget er at det selv om det sentrale østlandet er en rekke vanlige boligområder i større byer hvor det kan være ganske klare fordeler med firehjulstrekk. Omså et større behov enn mange steder nordpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...