Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefal meg en 4x4 bil til under 350 000 kr


Manlulu

Anbefalte innlegg

Noen som kan anbefale meg en bil til under 350 000 kr?

Kriterier:

  • Det må være 4-hjulstrekk.
  • Ikke diesel
  • God på vinteren på glatte veier.
  • Ikke 2-seter
  • Nyere enn 2018 (kan muligens strekkes noe)
  • Noe plass til bagasje (Mer enn kun en koffert.. men trenger ikke være en varebil. Trenge heller ikke plass til hundebur)
Endret av Manlulu
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Manlulu said:

Denne ser ut som en veldig god bil. Hvordan er den å kjøre om vinteren på snø? Langtur over fjellene her til lands f.eks?

Andre tips?

Den har veldig god fremkommelighet, men er ikke til å stikke under en stol at den er av de mer sportslige satt opp 4x4 du finner. Den er bakhjulstrekk frem til det begynner å spinne, noe som er det motsatte av de fleste 4x4. 

Rekkevidde og ladetilgang er god nok, men du må ha mulighet til å lade hjemme, og helst på hytta. (vanlig 15A kurs holder).

Andre tips ville jeg sett på en sånn:

Skoda Superb

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=240583313

Eller en sånn, hvis du ikke er redd for verksteder :) Eide en for noen år siden, verdens beste bil hvis man må ha bakseter, vil jeg påstå, men drittdyre deler.

Porsche Panamera
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=235947572

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Manlulu skrev (17 minutter siden):

Denne ser ut som en veldig god bil. Hvordan er den å kjøre om vinteren på snø? Langtur over fjellene her til lands f.eks?

Andre tips?

Model 3 se TeslaBjørn på YouTube. 1000km test,  rekkevidde etc. Alt sammen. Det er en hel rekke andre gode elbiler om man vegrer seg for å kjøpe Tesla…

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er fortsatt ganske åpne kriterier du har satt. Plass? Trenger du å få med deg barnevogn, stort bikkjebur, eller kanskje begge deler samtidig? Hva er vinterføre? Bor du et sted der det kan legge seg 10-20cm med snø og det tar tid før det blir brøytet, eller er det snakk om at du bor et sted med mye bakker og risiko for isete veier? "Ikke diesel" er jo i og for seg greit nok, men ingen preferanser på bensin, hybrid eller ren el? Forstår at du er usikker på hvilken bil, men bruksområdet ditt bør du jo kunne beskrive allikevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for gode tips! :) Skoda Superb så ganske fin ut. Vegrer meg ikke for å kjøpe Tesla. Burde jeg det?

Jeg valgte å ha kriteriene ganske åpne, siden det kan hende jeg får tips om en god elbil sedan. Eller en SUV bensin. Eller noe midt i mellom som er hybrid.

Bruksområde: Kjøre Oslo - Bergen midt på vinteren. Det vil si, over fjellet. Kan ikke alltid være sikker på at føret er optimalt. Har ikke behov for noen ekstrem bil på noen måter, men en bil jeg kan være sikker på kommer seg frem hele året. Ønsker noe plass til bagasje, men trenger ikke være en varebil. Heller ikke hund. (Oppdaterer kriteriene med det)

Endret av Manlulu
Lenke til kommentar
Manlulu skrev (17 minutter siden):

Takk for gode tips! :) Skoda Superb så ganske fin ut. Vegrer meg ikke for å kjøpe Tesla. Burde jeg det?

Jeg valgte å ha kriteriene ganske åpne, siden det kan hende jeg får tips om en god elbil sedan. Eller en SUV bensin. Eller noe midt i mellom som er hybrid.

Bruksområde: Kjøre Oslo - Bergen midt på vinteren. Det vil si, over fjellet. Kan ikke alltid være sikker på at føret er optimalt. Har ikke behov for noen ekstrem bil på noen måter, men en bil jeg kan være sikker på kommer seg frem hele året. Ønsker noe plass til bagasje, men trenger ikke være en varebil. Heller ikke hund. (Oppdaterer kriteriene med det)

He-he, behøver ikke vegre seg for å kjøpe Tesla, men det var Tesla som fikk mye eder og galle for alle som ikke ønsket elbiler velkommne i starten… model 3 ble lansert sent i Norge, og de aller fleste barnesykdommer borte. Model 3 er bedre på rekkevidde og ladehastighet vs model S. Model S er bedre lydisolert, mer plass, mer komfortabel luftfjærer, skjerm også foran fører. Bedre bakluke istedenfor litt lille bagasjerom åpningen. Model 3 har stort bagasjerom, men model S er større.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Manlulu skrev (1 time siden):

Noen som kan anbefale meg en bil til under 350 000 kr?

Kriterier:

  • Det må være 4-hjulstrekk.
  • Ikke diesel
  • God på vinteren på glatte veier.
  • Ikke 2-seter
  • Nyere enn 2018 (kan muligens strekkes noe)
  • Noe plass til bagasje (Mer enn kun en koffert.. men trenger ikke være en varebil. Trenge heller ikke plass til hundebur)

BMW 225XE - Smarte løsninger, god å kjøre, rimelig å eie. Pga ekstremt antall på Finn er det mulig å finne en god deal, velg en 2020 eller senere for oppgradert batteristørrelse.

Tesla Model 3 - Dette er den beste elbilen du får i segmentet den befinner seg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg følger litt med på "Tesla Model 3 Norge" gruppen på facebook. Og jeg må egentlig si at jeg ser det rapporteres om ganske mye feil og kvalitetsproblemer med de bilene. Har sett litt på å kjøpe selv, men har blitt litt skeptisk. 

Skal sies at det er solgt veldig mange TM3 i Norge, og hvis én prosent av bileierne har feil og er misfornøyd skriker de såklart høyere enn alle de andre som er veldig fornøyde med feilfrie biler.

Har sett et par tilfeller nå av folk som varmeapparatet har sluttet å fungere for, så sitter å kjører med minusgrader inni bilen. Igjen, dette kan være freak hendelser. Men det er nok fortsatt en del kvalitetsproblemer og bugs med bilene fortsatt. 

Men TM3 er absolutt en bil som er verdt å vurdere, har prøvekjørt en gang og jeg ble positivt overrasket over bilen. Kjøper du TM3 ville jeg virkelig vurdert om du trenger firehjulstrekk. 390k for en helt ny standard range TM3 med bakhjulstrekk er ikke et dårlig kjøp. Long Range er 80k dyrere.

 

Ellers så er det bare å sette opp ett søk på finn.

Biler som er verdt å se på kan være: VW T-Roc, Skoda Octavia/Superb, BMW 225xe, Mazda CX-5.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Emilsen skrev (52 minutter siden):

Jeg følger litt med på "Tesla Model 3 Norge" gruppen på facebook. Og jeg må egentlig si at jeg ser det rapporteres om ganske mye feil og kvalitetsproblemer med de bilene. Har sett litt på å kjøpe selv, men har blitt litt skeptisk. 

Skal sies at det er solgt veldig mange TM3 i Norge, og hvis én prosent av bileierne har feil og er misfornøyd skriker de såklart høyere enn alle de andre som er veldig fornøyde med feilfrie biler.

Har sett et par tilfeller nå av folk som varmeapparatet har sluttet å fungere for, så sitter å kjører med minusgrader inni bilen. Igjen, dette kan være freak hendelser. Men det er nok fortsatt en del kvalitetsproblemer og bugs med bilene fortsatt. 

Men TM3 er absolutt en bil som er verdt å vurdere, har prøvekjørt en gang og jeg ble positivt overrasket over bilen. Kjøper du TM3 ville jeg virkelig vurdert om du trenger firehjulstrekk. 390k for en helt ny standard range TM3 med bakhjulstrekk er ikke et dårlig kjøp. Long Range er 80k dyrere.

 

Ellers så er det bare å sette opp ett søk på finn.

Biler som er verdt å se på kan være: VW T-Roc, Skoda Octavia/Superb, BMW 225xe, Mazda CX-5.

M3 og Y med varmepumpe sliter med å holde temp om dagen - det gjelder alle Model Y levert fra Kina. Mest sannsynlig snakk om en oppdatering. Model Y hadde også en recall nå på 20 000 biler pga løse deler i hjuloppheng, en feil de også har hatt med USA fabrikken.

Tesla har ligget sist på opplevd kvalitet i Autoindex sin test og er et av merkene med flest nybilfeil. Det sagt, pila går i riktig retning med store frobedringer hvert år. De er nå på nivå med Citroen rent kvalitetsmessig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (13 minutter siden):

Sniker meg inn med ett kjappt spm angående BMW 225XE her, hvordan er bakseteplassen i tilfelle 4 voksne på tur?

Om de voksne er under 180 og de foran er omtrent det samme går det greit. Jeg er 190, samboer er 165 - hun satt ok bak meg men der går grensa dessverre.

 

Kort fortalt: Ikke spesielt god :)

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (7 minutter siden):

Om de voksne er under 180 og de foran er omtrent det samme går det greit. Jeg er 190, samboer er 165 - hun satt ok bak meg men der går grensa dessverre.

 

Kort fortalt: Ikke spesielt god :)

Da er den utelukket med tanke på at alle det her er snakk om er lengre en 180 🤣

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...