Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

4x4, fwd, eller rwd?


Manlulu

Anbefalte innlegg

Mag ne skrev (På 7.12.2021 den 10.05):

Det er høyere risiko for ulykker med 4x4, kanskje fordi det føles mindre glatt, før svingen.

Det er ikke høyere risiko vist du tar høyde for dette og prøvebremser for å finne ut om det er glatt. 

Kjørt i mange år nå med 4 motion og havnet i grøfta 1 gang, pågrunn av det var vanskelig å se veien

Samtidig skal ikke jeg si at det ikke finnes unntak og at andre bilister kanskje har problemer med dette

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

4wd er en sikkerhet de 3 gangene i året hvor gata ikke er brøytet eller hvor isen har fått lagt seg uten at noen har strødd. Da kommer jeg meg alltid trygt ut til hovedveien. Det viktigste et at gata er lang og bratt. Hvis jeg må stoppe for en virrete fotgjenger så kan jeg ta bakkestart på glatt føre med 4wd. Med 2wd så risikerer jeg å måtte trille ned. Jeg er ikke i tvil om ay 4wd hjelper i spesielle forhold - jeg har kjørt E6 i juletider hvor jeg «akte» på bunnen av bilen i mil etter mil pga snøfall. Da monner ekstra veigrep veldig mye. Men det er ikke noe som skjer i et normalår for min del.

I mitt tilfelle så var merutgiften for trekk på alle hjul 9900,- og en moderat økning i forbruk for den bilen jeg uansett ville ha. Nå etter 125.000 så er det mulig at jeg må bytte noe drivverk framme så da kommer vel den reelle prisen fram.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Mechablast skrev (6 timer siden):

Det er ikke høyere risiko vist du tar høyde for dette og prøvebremser for å finne ut om det er glatt. 

Kjørt i mange år nå med 4 motion og havnet i grøfta 1 gang, pågrunn av det var vanskelig å se veien

Samtidig skal ikke jeg si at det ikke finnes unntak og at andre bilister kanskje har problemer med dette

Så du kjørte fortere på grunn av at du hadde 4 motion...?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Så du kjørte fortere på grunn av at du hadde 4 motion...?

Kjørte sakte, kanskje 10-30 kilometer i timen den gangen jeg havnet i grøfta, var dårlige kjøreforhold, veien og landskapet rundt gikk i et, var på morgenen før brøytebilen hadde fått tid til å kjøre

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar

Jeg har nylig kjøpt en rav4 med FWD. Nå som vinteren har kommet og jeg er glad i friluftsliv, så angrer jeg litt på at jeg ikke gikk for 4WD.Men det var så bra "deal" ellers, så bestemte meg for å ofre 4 hjulstrekk. Men hvis du har muligheten, så gå for 4WD. Gir en ekstra trygghet(som jeg føler jeg savner litt akkurat nå)

Men hurtigkjettinger er jo ett alternativ, hvis man er usikker på føre. Litt mer styr, men kan være verdt det.

Lenke til kommentar

Om man har behov eller ikke for firehjulsdrift kommer mye an på hvor man kjører. Selv bor jeg sentralt utenfor Oslo, har kjørt forhjulstrekk frem til 2010 og deretter firehjulstrekk, både permanent (quattro og 4Matic) og Haldex. Sjelden jeg virkelig har behov for firehjulstrekk for fremkommelighetens del, men det hender. Vi har en bakke, ikke veldig bratt, men ofte glatt ved der vi bor som kan være utfordrende noen få ganger i løpet av vinteren. På sommeren har vi en bratt grusvei der det også er fint med firehjulsdrift da man ikke trenger fart for å komme opp, men absolutt ikke nødvendig. For min del handler det nok mer om kjøreglede. Jeg føler man beholder mer av kjøregleden om vinteren med firehjulstrekk. Årsaken er at man slipper treg igangsetting på glatt føre, i tillegg har man bedre kontroll om man kjører på litt i svinger og man kan leke seg mer sammenlignet med forhjulstrekk. Leke kan man selvsagt med bakhjulstrekk også, men da mister man fremkommeligheten man får med firehjulstrekk. Bilen jeg har nå har fordeling på 69/31 bak/foran, så den har en tydelig bakhjulsdreven karakter. Ellers foretrekker jeg permanent firehjulsdrift, i alle fall sammenlignet med den Haldex-utgaven jeg hadde (ny bil i 2012, husker ikke hvilken Haldex-generasjon). Mer forutsigbart/lettere å leke med og noe bedre fremkommelighet er mine erfaringer.

Ift. nedennevnte vil jeg ikke si at noe nødvendigvis krever firehjulstrekk. Med humpete, dårlige grusveier bør man kanskje styre unna de med minst bakkeklaring, uten at man nødvendigvis trenger SUV av den grunn.

  • Langturer i Norge
  • Humpete, noen ganger dårlige grusveier
  • Vinterstid, også over fjell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...