Gå til innhold

Kongsberg: Flere skadet og drept etter at mann angrep med pil og bue


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

hekomo skrev (3 timer siden):

Alt operativt politi skal være i stand til å gå inn i en slik situasjon. Det er en del av jobben.

Du mener ikke at de skal sitte og vente i flere dager på Delta hvis en fyr begynner å slakte ned mennesker i en liten landsby i Indre Finnmark?

Hva de er i stand til å gjøre og hva de gjør er jo 2 helt forskjellig ting.

Alt tyder på at alle ble drept etter politiet kom til stedet, virker som enda en flause fra politiet sin side..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (1 time siden):

Et poeng det, har fått en del oppmerksomhet det med hva han tror på ja. (Eventuelt tror han tror på, han virker ikke akkurat å vite hva islam er for noe egentlig).

Sammenlignet med f.eks. Manshaus, som konverterte/ble kristen da han ble radikalisert får dette mer oppmerksomhet i denne saken. Ingen av de representerer uansett noen av disse religionene.

Forskjell på Manshaus og Bråthen er vell at Bråthen gikk mye i moskeen. Manshaus gikk vell sjeldent i noe kirke? At han har hatt religiøse motiver betyr ikke at alle muslimer er terrorister Akkurat som når et medlem av frimureriene masseskyter på en øy, så betyr jo ikke det at alle i den ordenen er terrorister.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke Politiet, PST og Kripos m.f. sin jobb å luke ut slike tikkende bomber. Det er helsevesenet. Jeg har selv jobbet mange år innen ROP-lidelser. Det finnes dessverre alt for mange tikkende bomber der ute - som er nederst på prioriteringslisten i norsk helsevesen. Som primærkontakt til flere. Har jeg sett måtte krangle med akuttpoliklinisk avdeling for innleggelse; med det resultat i at pasienten bare blir utskrevet få timer senere. Der de valser rundt i sentrumsområder, psykotiske, ruspåvirket og livsfarlige (etter mitt syn). 

Personlig har jeg bare gode ting å si om politiet. De stiller opp - der helsesystemet ikke gjør det. Som er et paradoks; da slike mennesker ofte er underlagt tvunget psykisk helsevern; og ofte bør være på skjermet avdeling - av hensyn til seg selv og samfunnet. Ikke på en glattcelle hos Politiet der de bare blir enda sykere og bygger opp et enda større hat rettet mot "systemet".

Så godt som alle byer har slike brukere/pasienter. Politiet vet godt hvem disse "kasteballene" er. Det er først å fremst en jobb for helsetjenesten. Men - så var det dette med bemanning og kompetanse da. Dette er vel den mest upopulære og kjipeste jobben man kan ha innen helseomsorgen. Selv med 20 kroner timen i risikotillegg. (Noe politiet ikke har). 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
clink skrev (14 minutter siden):

Alle 3 bygg ble åpenbart sprengt, og praktisk talt alle fagkompetente med bransjekompetanse, som ingeniører, konstruktører, og alle med høyere relevant utdannelse har for lengst forstått dette, om de har gløttet inn i materien.

Med fare for alvorleg off-topic. 

Dette er sjølvsagt openbart bull-shit, det store store fleirtalet av fagpersonar har sjølvsagt forstått at stålkonstruksjonar ikkje toler høg varme frå ein brann. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og både høgreekstreme og islamistar kan bli psykotiske eller få vrangførestillingar eller true kjærastar, eigne foreldre, begå ran, køyre for fort i trafikken osv, akkurat som andre folk. Kva religion eller ideologiar folk er opptekne av er eigentleg heilt irrelevant, så lenge som dette ikkje har nokon samanhenheng med eit evt. motiv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (2 minutter siden):

Politiet vet godt hvem disse "kasteballene" er. Det er først å fremst en jobb for helsetjenesten. 

Vil også legge til at ei anna utfordring med slike personar er at personvernet også står så sterkt at sjølv innan helsevesenet så kan ein ikkje advare eller snakke om slike personar. 

Det er sjølvsagt topp for personvernet og retten til at andre ikkje skal få vite dine helseopplysningar, men ein får då også eit samfunn som ikkje kan gjere sin del. Naboane kan verken ikkje bry seg fordi dei ikkje veit om detaljane eller ta førehandsreglar for å beskytte seg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (48 minutter siden):

Nei, men jeg forventer at de klarer å stoppe folk som helt åpenbart er gale. Når de ikke engang klarer det, hvordan skal man ha noe tiltro til at de klarer å ta de mindre åpenbare?

Du hadde nok blitt overrasket over hvor mange man måtte ha sperret inne.

Greia er at psykisk helse er nedprioritert..Mange av de her kan fint fanges opp i yngre alder, men når det tar 18uker komme inn til vanlig psykolog så sier det seg selv at dette vil være noe man må leve med.

 

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 minutter siden):

Hvor har du lest at Bråthen gikk mye i moskeen? Det jeg har lest i media til nå tyder på at han dukket opp i en moske noen ganger for mange år siden, men ble oppfattet som en skrulling.

Mitt poeng er at han konverterte og besøkte moskeen i en periode. Jeg gjentar meg selv nå, men jeg tror ikke at hans religiøse tro alene var grunnen til drapene, men det har nok påvirket han. Jeg vet ikke mye om moskeen i Kongsberg, om den har noen radikale momenter, men dette er vell noe PST sjekker opp i. 

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (20 minutter siden):

Vil også legge til at ei anna utfordring med slike personar er at personvernet også står så sterkt at sjølv innan helsevesenet så kan ein ikkje advare eller snakke om slike personar. 

Det er sjølvsagt topp for personvernet og retten til at andre ikkje skal få vite dine helseopplysningar, men ein får då også eit samfunn som ikkje kan gjere sin del. Naboane kan verken ikkje bry seg fordi dei ikkje veit om detaljane eller ta førehandsreglar for å beskytte seg. 

Nja. Så lenge det er fare for liv å helse - så opphører taushetsplikten. Men det gjelder kun ovenfor de som er direkte involvert. Typisk samhandlingen mellom politiet og helsevesenet. Jeg har også jaget personer vekk fra et område - i påvente av at politiet skal komme. Uten at jeg kan komme med alt for mange detaljer rundt dette; så er det stor forskjell på jus og praksis i den type jobb jeg praktiserte. Det gjaldt å balansere litt. Ofte må man ta avgjørelser under press i en akutt situasjon. Da er ikke personvernhensyn det første jeg tenker på. Derimot var jeg ytterst forsiktig med hva jeg delte ovenfor pårørende, naboer og andre utenforstående. 

Alle som har jobbet på psykiatrisk avdeling på et hvilket som helst sykehus i Norge kjenner til ressursmangelen. Derfor er en stor andel personal som går på vakt ufaglærte. Mitt inntrykk er at den type "vanskelige" pasienter; ofte blir uskrevet for å bevare de ansattes "ve og vel" - fordi de er krevende pasienter som skaper en utrygg tilværelse for de som jobber på avdelingen. Da kan man være fristet til å skrive ut vedkommende litt tidligere enn det som er forsvarlig. -Selv om man er underlagt tvunget psykisk helsevern. 

Jeg har selv blitt truet med øks og kniv på jobb. Forsøkt slått og herjet med. Men jeg er trent til å håndtere en slik situasjon. At noe slik skal oppstå på åpen gate, i en butikk, på et venterom eller tilsvarende - med helt utenforstående til stede; får bare situasjonen til å eskalere ytterligere dersom man er - hypotetisk sett - er psykotisk, livredd og paranoid. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 minutter siden):

Nja. Så lenge det er fare for liv å helse - så opphører taushetsplikten. Men det gjelder kun ovenfor de som er direkte involvert. 

Utfordringa er at som helsepersonell så risikerer du eigen jobb og karriere ved å informere om det i ettertid blir vurdert slik at opplysningsplikta ikkje var gjeldande. Så sjølv om lovverket har ei slik opning så vil mange innanfor helsevesenet være veldig tilbakeholdne med opplysningar, særleg når slik tilbekeholdenheit fører at du ikkje kan miste autorisasjonen. Det er nok få som vil sette eigen karriere på spel med mindre det er heilt openbart at ein har plikt til å varsle. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jovia skrev (På 13.10.2021 den 22.25):

Bare for å nevne det, så er det ulike typer pil og bue. Noen er vel så effektive som drapsvåpen som noe annet. Spørsmålet er hvem som besitter slike våpen. 

Mange (relativt) har buer som er mer en kraftige nok til å fungere som dapsvåpen. Det er mye vanskeligere å opprettholde effektivitet over tid med en bue, både mtp "skuddtakt" og "ammunisjon" sammenlignet med tradisjonelle skytevåpen. Men det er mye lettere å skaffe. 

Her er trening og avstand særdeles avgjørende. 10, 20, 30, 40, 50 meter, og sjansen for treff minsker drastisk for hver økning. 

Pilspisser er også viktig. Her virker det, ut i fra bildene jeg har sett så langt, at tradisjonelle spisser har blitt brukt. Hadde jaktspisser med stort kuttpotensiale blitt brukt ville dette ført til betydelige blødninger hos den som ble rammet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (58 minutter siden):

Utfordringa er at som helsepersonell så risikerer du eigen jobb og karriere ved å informere om det i ettertid blir vurdert slik at opplysningsplikta ikkje var gjeldande. Så sjølv om lovverket har ei slik opning så vil mange innanfor helsevesenet være veldig tilbakeholdne med opplysningar, særleg når slik tilbekeholdenheit fører at du ikkje kan miste autorisasjonen. Det er nok få som vil sette eigen karriere på spel med mindre det er heilt openbart at ein har plikt til å varsle. 

Man kommer langt med sunn fornuft. Nå har jeg jobbet tverrfaglig med dette som autorisert fagarbeider i mange år. Så jeg kjenner denne kulturen svært godt. Det skal EKSTREMT mye til, for å miste autorisasjonen - og da er ikke brudd på taushetsplikt godt nok. Selvfølgelig; om du for eksempel publiserer hele journalen til en pasient på Facebook, av ulike hensikter. Så er det ekstremt grovt.

Jeg tror det var i 2012 eller 2013 det kom en helt ny lov om taushetsplikt. Som gjorde at det ble tillatt å dele flere opplysninger med politiet og andre etater som var direkte involvert med pasienten. Husker vi fikk et minikurs på to timer eller hva det var; der vi ble informert om det nye lovverket. Før dette kom på plass. Hadde jeg ikke engang lov til å svare politiet på spørsmål om pasienten var hjemme eller ikke. Men det var altså før denne loven kom på plass. 

Når det også er sagt. Det er forskjell på praksis og jus - som tidligere nevnt. Alle som jobber i helsa vil nok nikke gjenkjennelig på dette. Skal man følge boka til punkt og prikke - er det rett å slett ikke mulig å gjennomføre en forsvarlig jobb.

Taushetsplikten blir nok overholdt mye strengere for "vanlige folk". Dessverre ser jeg at rettsvernet til den svakeste pasientgruppen, slik som ROP-brukere, de som går på LAR (omtalt på Dagsrevyen i det siste), rus eller psykiatri - eller som får tvang (type belteseng, tvunget skjerming osv) ofte er de som har har minst rettigheter og lavest rettsvern i helseomsorgen.

Ja meg ta et eksempel. Dersom du er innlagt under tvang - er ikke dette å regne som helsehjelp juridisk sett. Derfor har du ingen pasientrettigheter som en ordinær pasient ville hatt. Dette har jeg skriftlig. For tvang er altså ikke helsehjelp; selv om du får utført denne tvangen på et sykehus. Helt sykt spør du meg. Jeg kunne sagt mye om dette. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (1 time siden):

Mitt poeng er at han konverterte og besøkte moskeen i en periode. Jeg gjentar meg selv nå, men jeg tror ikke at hans religiøse tro alene var grunnen til drapene, men det har nok påvirket han. Jeg vet ikke mye om moskeen i Kongsberg, om den har noen radikale momenter, men dette er vell noe PST sjekker opp i. 

Hva gjorde han som indikerer at sin religiøs tro påvirket hans oppførsel igår?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Mr.Duklain skrev (2 minutter siden):

Ensom mann. Finner Islam. Blir radikal. Er ikke første gang. 

Kunne like gjerne funnet radikal nasjonalisme, slike som dette søker etter ting, litt det samme som folk som tror Bill Gates spiser barn og jorden er flat..Lite venner, introvert, ikke heldig genetisk så faller man lett inn i det radikale..

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...