Gå til innhold

Kongsberg: Flere skadet og drept etter at mann angrep med pil og bue


Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132
skaftetryne32 skrev (8 minutter siden):

Hva er det egentlig et knivblad lenger enn 25 cm kan gjøre som et på 24 cm (eller 10 cm) ikke kan gjøre ? Hva med en hammer, skiftenøkkel eller en skrutrekker. Skal man begynne og vurdere redskap som våpen så er det ikke så altfor mange redskaper vi kan få lov til og ha lenger. Det er de syke som ser et redskap f.eks en kniv og tenker det er et våpen, sånn sett så har de et nærmest utømmelig lager av våpen. En stein, en kvessa pinne de er ikke stort vanskeligere og drepe med enn en kniv, om man virkelig vil drepe. 

Forbud er åpenbart ikke løsningen. 

Det gir kanskje en indikasjon på hvor vi er på vei når det gjelder kontroll, skatter, lisenser, antall ansatte i det offentlige, søknader, behandlingstider, kunnskaper om økende antall lover og regler og kompleksiteten i de, hvor mange etater og kontorer vi skal forholde oss til, hvor mange småpsykopater av ansatte vi skal komme i klørne på osv

Jeg skulle ha en gammel mauser (et gevær til jakt og avliving som er nesten 100 år gammelt) som jeg skulle betale 300 kr for eller få gratis hvis noe måtte fikses av børsemaker. Å få lov å ha en slik kostet 1000 kr i gebyr til politiet. Resultatet var bare at jeg ikke registrerte den over på meg, men lot den stå hos forrige eier. For meg betyr det null og niks. Jeg bare låner den hver gang den skal brukes. At det nå også skal koste årsgebyr er ganske grådig og ganske unødig.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Litt nyansering har vi plass til her.

Å være radikal i dag er å bli muslim. Noen kvinner prøver det. Og mange muslimske menn prøver å få konvertert noen fine damer. Som regel går det ikke bra. Lurer på hvorfor? Noen menn blir muslimer fordi de da tror de får en kone uten å gjøre noe. Det er ikke tilfelle.

Da jeg var tenåring var det radikalt å være hippie og hasjen hadde nettopp ankommet landet for alvor. Det første tiltaket mot de radikale slubbertene som førte et slaraffenliv og fri sex var å forby hasj. Forslaget kom opprinnelig fra Egypt. Uten Egypts utspill ville kanskje ikke hasj blitt forbudt noe sted. USAs president den gangen tok det videre. Han var veldig (hysterisk) mot hippier og deres livsstil og projiserte det over på hasjen. Forby hasj og hippiene ville bli rammet. Det gikk ikke så bra i det store og hele.

Jeg ville foretrekke en radikalisert hippie i stedet for en ditto muhammedaner. 🙂 

Sist jeg var i Midtøsten lå hasjrøyken tett overalt. Det var en fin måte å vite om du hadde fått korona, da kunne du ikke lenger kjenne lukta av hasj overalt.

Å være radikal i dag er altså å bli muhammedaner. Som mange er sinte på (nesten hysterisk). Forslaget er å innføre gebyr, årsavagift og lisens på profetens folk og aktiviteter, slik som islam pålegger ekstra skatt på de vantro https://no.wikipedia.org/wiki/Jizya opptil 50%, med fradrag for fattige og syke. Det er denne IS krevet inn. Det var denne muslimske krigsmenn og erobrere innførte bla a i Spania.  Og Tyrkia i 1942 brutalt innførte mot vantro.

Så : innfør gebyr, årsavgift, registrering, ID-kort og lisens for å være radikal. 

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
FiveInline skrev (13 minutter siden):

Såvidt innom NRK.no nettopp hvor det er pressebrief fra Kongsberg kommune. Jeg ser en dame som smiler og ler fra øre til øre mens hun besvarer spørsmål. En underlig opptreden i en slik situasjon.

Jeg hørte en lattermild tenåring fortelle om en mann som kom forbi med pil i ryggen. Mulig det var faren også litt lattermild som fortalte at han trodde det var en sambandsantenne som stakk ut av ryggen på offeret. 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Dart skrev (30 minutter siden):

Å være radikal i dag er å bli muslim. Noen kvinner prøver det. Og mange muslimske menn prøver å få konvertert noen fine damer. Som regel går det ikke bra. Lurer på hvorfor? Noen menn blir muslimer fordi de da tror de får en kone uten å gjøre noe. Det er ikke tilfelle.

Usikker på om du er seriøs eller ikke. Radikal muslim vil si at man støtter terrorgrupper. Det er ikke radikalt å bare være muslim. Det er flere nordmenn som er muslimer som ikke har annet formål med å være det enn religiøse grunner. At det er mange terrorister som bruker islam som en grunn for å begå grufulle handlinger betyr ikke at muslimer generelt er for denne jævelskapen. 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (1 time siden):

Nå er ikke jeg heller politieterforsker, men da hevder du altså at Islam er viktig her, bare fordi det er en sannhet du selv foretrekker?
Siden du ikke har noe grunnlag for å si det, mener jeg?

At han er konvertert muslim, mener jeg nok en en faktor ja. Per definisjon kan man si det er viktig. Nei, jeg foretrekker ikke at folk dreper pga religiøse vrangforestillinger. Men viser det seg at det har ingen sammenheng så har jeg ingen problem med å si at jeg tok feil. 

Lenke til kommentar
Dart skrev (34 minutter siden):

Litt nyansering har vi plass til her.

Å være radikal i dag er å bli muslim. Noen kvinner prøver det. Og mange muslimske menn prøver å få konvertert noen fine damer. Som regel går det ikke bra. Lurer på hvorfor? Noen menn blir muslimer fordi de da tror de får en kone uten å gjøre noe. Det er ikke tilfelle.

Da jeg var tenåring var det radikalt å være hippie og hasjen hadde nettopp ankommet landet for alvor. Det første tiltaket mot de radikale slubbertene som førte et slaraffenliv og fri sex var å forby hasj. Forslaget kom opprinnelig fra Egypt. Uten Egypts utspill ville kanskje ikke hasj blitt forbudt noe sted. USAs president den gangen tok det videre. Han var veldig (hysterisk) mot hippier og deres livsstil og projiserte det over på hasjen. Forby hasj og hippiene ville bli rammet. Det gikk ikke så bra i det store og hele.

Jeg ville foretrekke en radikalisert hippie i stedet for en ditto muhammedaner. 🙂 

Sist jeg var i Midtøsten lå hasjrøyken tett overalt. Det var en fin måte å vite om du hadde fått korona, da kunne du ikke lenger kjenne lukta av hasj overalt.

Å være radikal i dag er altså å bli muhammedaner. Som mange er sinte på (nesten hysterisk). Forslaget er å innføre gebyr, årsavagift og lisens på profetens folk og aktiviteter, slik som islam pålegger ekstra skatt på de vantro https://no.wikipedia.org/wiki/Jizya opptil 50%, med fradrag for fattige og syke. Det er denne IS krevet inn. Det var denne muslimske krigsmenn og erobrere innførte bla a i Spania.  Og Tyrkia i 1942 brutalt innførte mot vantro.

Så : innfør gebyr, årsavgift, registrering, ID-kort og lisens for å være radikal. 

I følge denne logikken er det vel snarere du og andre "islamkritikere" som bør ha denne behandlingen på grunn av Breivik.

 

 

Endret av Aiven
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Omnia vincit amor skrev (6 timer siden):

Men det som er synd i denne saken er at politiet og helsevesenet rett og slett feilet. De hadde til og med gitt han besøksforbud i 2020 til foreldrene fordi han truet med å drepe noen av dem. Men hva skal egentlig politi og resten av systemet gjøre dersom han kun truer men ikke gjør noe verre? Det er ikke som at politiet og PST kan gå rundt og følge med på alle de får tips om. 

Eg synes dette er meir ein feil i systemet som gjer at politi og helsevesen ikkje har rett verktøy i verktøykassa til å handtere personar som ikkje har bråte lova eller skada seg sjølv men som er i fare for å kunne gjere dette i framtida.
Det er sjølvsagt ein vanskeleg balansegang fordi den einaste fornuftige måten å følge opp slike personar på er enten ved regelmessig obligatorisk oppfølging/besøk eller at ein rett og slett låser dei inne i arresten eller på eit sjukehus.
Det blir sjølvsagt tungt for rettsikkerheita og til dels menneskerettane om ein plutseleg kan bli satt under eit strengt oppfølgingsregime der ein ikkje sjølv kan disponere tida si sjølv. Det er sjølvsagt skummelt dersom det blir slik at du utan lov og rett, og utan realistisk klageadgang kan låsast inne på eit psykiatrisk sjukehus berre fordi nokon meiner på at du kan bli voldeleg.

nightowl skrev (5 timer siden):

Når det er sagt er jeg helt enig i at politireformen var en dårlig idé. Det spinkespares over hele fjøla, bortsett fra når det er noe som gagner våre egne kjære folkevalgte. Med få unntak fortjener de alle sammen et solid tupp oppi bakenden eller nederst på leggen. De gjør ikke jobben de er valgt til.

Er også einig i at politireforma ikkje har fått det resultatet som vi blei lovd. Men det skal også nemnast at sjølv om det har blitt litt dårlegare tilgang til politiressursar ute i gatene så er det administrative arbeidet til politiet blitt styrka. Så i dag har politiet eit langt meir oppdatert planverk for korleis ulike situasjonar skal handterast, det som manglar er politi til å utføre planverket.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
The Avatar skrev (5 minutter siden):

Det blir sjølvsagt tungt for rettsikkerheita og til dels menneskerettane om ein plutseleg kan bli satt under eit strengt oppfølgingsregime der ein ikkje sjølv kan disponere tida si sjølv. Det er sjølvsagt skummelt dersom det blir slik at du utan lov og rett, og utan realistisk klageadgang kan låsast inne på eit psykiatrisk sjukehus berre fordi nokon meiner på at du kan bli voldeleg.

Slik kan man ikke ha det i et demokratisk samfunn. 

Men jeg er enig i at man bør forbedre systemet. Her er det åpenbart at vedkommende trengte hjelp. Å blande inn hva han har konvertert til hjelper ikke når han åpenbart ikke er ved sine fulle fem.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Jeg tviler ikke på at Espen Andersen Bråthen er psykisk syk. Men jeg tviler heller ikke på at Anders Breivik var det. Kanskje også Phillip Manshaus. Men jeg reagerer på det jeg oppfatter som dobbeltmoral. Her går man umiddelbart til psykiatrisk behandling. I de andre tilfellene sloss den offentlige politiske venstresiden med nebb og klør for å sørge for at Breivik og Manshaus sine meninger ble tillempet den politiske høyresiden. Rettssystemet i Norge er ikke fri for politisk påvirkning slik jeg ser det.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Outlier skrev (4 minutter siden):

Jeg tviler ikke på at Espen Andersen Bråthen er psykisk syk. Men jeg tviler heller ikke på at Anders Breivik var det. Kanskje også Phillip Manshaus. Men jeg reagerer på det jeg oppfatter som dobbeltmoral. Her går man umiddelbart til psykiatrisk behandling. I de andre tilfellene sloss den offentlige politiske venstresiden med nebb og klør for å sørge for at Breivik og Manshaus sine meninger ble tillempet den politiske høyresiden. Rettssystemet i Norge er ikke fri for politisk påvirkning slik jeg ser det.

Ja, man kan jo spørre seg om hva som hadde skjedd i ettertid om han gikk inn i en moské og drepte og sa han var en tempelridder. Til tross for den psykiske historikken hans.

Endret av FiveInline
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Dart skrev (16 timer siden):

Nå har vi ikke regnet på arealet. Hvor store er disse landene i f t hverandre. Er dette inkl ulykker/vådeskudd/selvmord?

Det er ganske viktig for akkurat det jeg nevner om de har en boligblokk med 80 leiligheter der alle har våpen og en bygd med 80 hus der husene står langt fra hverandre. Tettheten av våpen påvirker ofte resultatene i antall ulykker/døde. Det spørs også hvor mange våpen hver har. Israel er veldig lite, men utrolig mye våpen pr kvkm. Sveitsere har ofte mange våpen pr hus.

Dette er interessant fordi så mange håper at strenge regler, avgifter og kontroll skal føre til færre drap. 

Ofte er det slik at en bestemmer seg for å drepe, og tar det som er for hånden.  Kjøkkenkniver, økser og hammere er førstevalgene. Jeg leste at ca 60% av drap i Norge ble begått med kjøkkenkniv et år, husker ikke hvilket år.

Med så mange våpen blant folk og jegere i Norge, så er det merkelig få som blir drept av de.

 

Har jo vært på tur i USA noen ggr - f.eks. ferie i Ft. Lauderdale og merket meg jo noen forskjeller.

På "riktig" side av byen tilnærmelsesvis som på Skøyen, bortsett fra en god del flere politibiler - de så man ofte kun i speilet når de skiftet felt og dro på... (gode til å være ubemerket ellers)  Men man føler jo litt på at man ikke er i Norge lenger.  Samme med Israel (vil jeg tro, har ikke vært der) med ganske høy tetthet av bevæpnede soldater på gatehjørnene.

På "feil" side av byen eller rettere sagt en forstad til Miami som jeg forvillet meg inn i så var det plutselig skuddsikkert glass, "tal her" og sving-luke for betaling på forskudd (og sikkert hagle under disken).

Smak og behag men jeg foretrekker jo den ubevæpnede varianten.  Synes fortsatt det er smått utrolig at politiet er bevæpnet med pistol uten sikring.  Få situasjoner hvor det er aktuelt med hvem som trekker raskere enn sin egen skygge a la Lucky Luke.

Jegere og HV osv har strenge regler om at de skal holde våpen innelåst i våpenskap og med sluttstykket adskilt  (for HV så ble det vel også til at tennstempel for AG-3 skal lagres sentralt etter at et befal gikk berserk engang... med visse unntak for innsatsstyrker etc)  

Endret av Rune_says
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Omnia vincit amor skrev (52 minutter siden):

Usikker på om du er seriøs eller ikke.

Takk. Det samme.
Å ikke takle det virkelige liv er traumatisk. Derfor søker noen tilflukt i en konstruert ferdigpakket livsstil. Etter en stund finner nesten alle vestlige ut at denne religionen er umulig å forholde seg til, og de andre muslimene har en så absurd adferd at det blir et nytt traume.

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Outlier said:

Men jeg reagerer på det jeg oppfatter som dobbeltmoral.

Altså, her har man jo en sak hvor det ikke finnes noe uttalt politisk mål (foreløpig) at man ikke overprøver empirien som har fremgått så langt, for å tvinge Espen inn i noe politisk eller ideologisk spektrum, er vel bare ønskelig.

Verken Breivik eller Mannsaus ble bakvasket av venstresiden, de plasserte seg begge selv på høyresiden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Rune_says skrev (6 minutter siden):

Samme med Israel (vil jeg tro, har ikke vært der) med ganske høy tetthet av bevæpnede soldater på gatehjørnene.

Forbløffende rolig er det. Politibiler og våpen er sjeldne å se. I gatene rundt militærakademiene og de høyere skolene er det militære kadetter med rifla over skulderen uten magasin. Jeg så  ikke at de hadde magasiner på seg.

Det var flere politi på gata i Barcelona på en hverdagskveld.

I Equadors største havneby var det politi med hagle på hvert gatehjørne, og turister kunne ikke gå på gata om kvelden. Hotellenes ansatte vakter stoppet meg da jeg ville ut. De ville kjøre meg. Alle tre bar en hagle i rustfritt stål og hadde ti hagl patroner i beltet bak og en pistol med to magasiner til.

På Kempinski hotell i Jordan, Dødehavet (7 stjerners) sto det to vakter i resepsjonen med hver to maskinpistoler og et titalls magasiner hver pluss pistol med 4 magasiner. I døra til vaktrommet litt unna sto det en til.

Endret av Slettet+6132
lagt til siste avsnitt
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Atib Azzad said:

Verken Breivik eller Mannsaus ble bakvasket av venstresiden, de plasserte seg begge selv på høyresiden.



Hvis det ikke er relevant at Espen Andersen Bråthen er muslim, så er det vel heller ikke relevant at Breivik og Manshaus er kristenkonservative? Alikevel la venstresiden masse politisk press på rettsvesenet for å få dem dømt som tilregnelige og gjør et politisk poeng av det når det måtte passe seg, f.eks når det er valgkamp.

Endret av Outlier
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Outlier skrev (2 minutter siden):

Det var jeg faktisk ikke klar over. Da skjønner jeg plutselig hvordan politiet stadig har vådeskudd og skyter seg selv i foten osv.

Ei lita korrigering er at sikringa er i form av ein tung avtrekkar.
Eg er likevel eining i at eg ikkje ser at det skal være så mykje meir fordelaktig for politiet å ha tenestevåpen med slik mangelfull sikring. Ein kan sjølvsagt skyte eit sekund tidlegare når pistolen er ladd så alt ein treng å gjere er å peike og trykke, men det kan umogleg ta meir enn eit sekund ekstra for ein våpenkyndig person å deaktivere ei fysisk sikring i tillegg.
Den store ulempen slik som eg ser det (i tillegg til vådeskudd) er at eit slikt våpen også blir veldig enkelt å bruke for kriminelle som klarer å overmannen ein bevæpna politimann. Hadde ein måtte deaktivere ei fysisk sikring på våpenet så ville i det minste alle som er uerfarne med våpen måtte bruke alt frå sekund til minutt for å klare å ta våpenet i bruk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...